Trekhaak MVG & RDW

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
SeatmiiBart
Forum newbie

Trekhaak MVG & RDW

Bericht door SeatmiiBart » za 16 jul 2016, 03:21

Ben benieuwd of iemand in NL een trekhaak van MVG heeft geplaatst onder zijn Up / Mii / Citigo en dat ook via de Rdw in de autopapieren heeft vastgelegd. Maw nu legaal een kleine aanhanger mag trekken.
Ben benieuwd naar de procedure die is gevolgd en wat het heeft gekost.
Wil volgend jaar kampeerzooi in karretje doen. Kan de auto makkelijk trekken in mijn optiek.
Rijd zelf een 60 pk versie vd Mii. Wit, sport, 2013, geen parkeersensoren. Bevalt prima. Begreep dat het motorblokje identiek is aan de 75 pk versie.
Thanx in advance

arnout84
Forum eindbaas

Re: Trekhaak MVG & RDW

Bericht door arnout84 » za 16 jul 2016, 09:56

Trekgewicht is 0 kg, kijk maar op je papieren. Deze discussie is hier al vaker geweest. Gebruik maar eens de zoekfunctie. Ook in de handleiding van de wagen staat dat er niks getrokken/gesleept mag worden. Stel dat je met omkeuren bij het RDW het wel voor elkaar krijgt zou je het wel willen dan met een auto van 850 kg?

SeatmiiBart
Forum newbie

Bericht door SeatmiiBart » za 16 jul 2016, 15:26

Bij onze oosterburen gaat men er wat praktischer mee om. Een bagagekar weegt ong. 150 kg (saris speedy) en tent etc zal max dito wegen.
Zelfs achter een AX (650 kg) hing men vroeger een bagagekar.

Guy
Forum newbie

Bericht door Guy » zo 17 jul 2016, 07:13

SeatmiiBart schreef:Bij onze oosterburen gaat men er wat praktischer mee om
Nederland is toch veel duidelijker? 0 trekgewicht is 0 trekgewicht.

arnout84
Forum eindbaas

Bericht door arnout84 » zo 17 jul 2016, 07:53

Ik zag laatst op Facebook een Duitser die gewoon zo'n mini caravan trok van 800 kg. Was volgens hem gewoon legaal daar??

lupocor
Vagling liefhebber

Bericht door lupocor » zo 17 jul 2016, 08:08

het mag inderdaad volgens de wet niet maar er mag zoveel niet.
je mag ook niet de auto verlagen of bredere/grotere wielen /banden plaatsen dan de maat die standaard voorgeschreven staat.
in belgie en duitsland moeten veranderingen aan de auto zoals wielen ,uitlaat,dempers enz voldoen aan een goedkeur anders word de auto bij apk afgekeurd.
deze goedkeur documenten moeten bij de papieren bewaard worden.
hier in nederland word dit allemaal oogluikend toegestaan zonder goedkeur documenten.
het gevaar bestaat dat de verzekering moeilijk gaat doen bij een ongeluk omdat de auto niet voldoet aan de gestelde eisen.
maar in de praktijk valt het gelukkig allemaal wel mee.

Joch3m
Vagling liefhebber

Bericht door Joch3m » vr 22 jul 2016, 20:36

Heb hier nog een trekhaak liggen voor een Mii mocht je geïnteresseerd zijn. Vorige eigenaar van mijn Mii heeft dat 4 jaar mee rond gereden in Duitsland met klein karretje zonder problemen.
Seat Mii 2012 Sport met drivepakket

Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas

Bericht door dennuus1 » vr 22 jul 2016, 21:28

Aanhanger achter zo'n gebakje moet je toch niet willen..
Qua trekkracht/vermogen is het erg krap, en hij is gewoon te licht.. als de aanhanger om welke reden dan ook begint te slingeren krijg jij hem met 850 kg niet meer recht.

Dat iets kan en dat iets mag, betekend nog niet dat je het ook moet willen :)

Autheo
Donateur member

Bericht door Autheo » wo 03 aug 2016, 20:12

Joch3m schreef:Heb hier nog een trekhaak liggen voor een Mii mocht je geïnteresseerd zijn. Vorige eigenaar van mijn Mii heeft dat 4 jaar mee rond gereden in Duitsland met klein karretje zonder problemen.
Ik had begrepen dat die hier in Nederland alleen gebruikt mogen worden voor montage van een fietsenrek. Maar ik vraag me af of je er dan ook twee elektrische (zware) fietsen op kunt zetten.

dennuus1
Forum eindbaas

Bericht door dennuus1 » wo 03 aug 2016, 20:17

Elektrische fietsen is vaak een probleem, omdat de kogeldruk meestal maar 50 kg mag zijn...

DaanRoor
Forum newbie

Bericht door DaanRoor » za 06 aug 2016, 11:29

De Picanto die ongeveer hetzelfde weegt, misschien zelfs iets lichter is, mag wel een kleine aanhanger trekken. Das toch handig, al is het maar om even wat af te voeren naar de stort (waar het mij om te doen is). Helaas ben ik geen Picanto-liefhebber en de nieuwe Up! mag niks trekken dus rij ik m'n oude Ibiza maar wat langer door.
Vraag me wel af waarom de Vagling in Duitsland kennelijk wel iets mag trekken...?
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

Plaats reactie