Glascoating zijn geld waard?

Bespreek hier alles dat te maken heeft met het onderhoud van de lak en het interieur van je auto.
Niek14
Vagling liefhebber
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 23:10

Glascoating zijn geld waard?

Bericht door Niek14 » vr 04 mei 2018, 13:45

Beste poetsers,

Nu wij onze auto alweer 16 dagen hebben is mij opgevallen dat de poetslaag die er bij de dealer opgezet is verdwenen is.
Dit is met name te zien op de motorkap als hij goed in de zon staat. Ik zie dan poetshologrammen/banen en het lijkt zelfs op wastraatswirls. Ik heb de auto zelf nog maar 1x zoals altijd netjes met de hand gewassen en een paar x tussendoor in de wasbox afgespoten. Dit is dus niet door mijzelf gedaan.

Nu zit ik er over te twijfelen om de dealer te bellen en te vragen om herstel. Maar denk dan tegelijkertijd als ze akkoord gaan dat ze de auto naar het zelfde bedrijf brengen die hem showroom/afleverklaar hebben gemaakt en ik er dus niks opschiet.

Nu zit ik dus op diverse sites te kijken van poets/detail bedrijven, en een glascoating lijkt mij wel wat.
Maar de prijzen variëren van zo’n €500 tot wel €1000!! Afgezien van het fijt dat ik het eerst mijn vrouw eens zo ver moet zien te krijgen vind ik het zelf ook veel geld en vraag ik me af, is dat het waard.
Heeft er iemand al langer ervaring mee, en dan bedoel ik, blijft het echt jaren zitten?

Graag hoor ik jullie ervaringen. Gr. Niek

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Glascoating zijn geld waard?

Bericht door dennuus1 » vr 04 mei 2018, 14:13

Hier kan ik heel kort over zijn: Nee.

Voor dat geld kun je je auto ook een paar keer laten behandelen door een goede detailer, heb je veel meer waar voor je geld.

Niek14
Vagling liefhebber
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 23:10

Re: Glascoating zijn geld waard?

Bericht door Niek14 » vr 04 mei 2018, 16:28

Kijk, daar heb ik wat aan!
Kort, bondig en duidelijk. ;)

En bij een detailer bedoel je neem ik aan, detailen tot en met polijsten en goed waxje?

Bedankt dennuus.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Glascoating zijn geld waard?

Bericht door dennuus1 » vr 04 mei 2018, 17:43

Wassen, kleien, polijsten, sealen, waxen.. Een echte detailer kan het je vast tot in de details vertellen (badum tss :mrgreen: )

Glascoating heb ik meerdere keren aangebracht bij mijn vorige werkgever (dealer) en het werkt voor hooguit een paar maanden.. Gezien het prijskaartje wat er aan hangt is het gewoon zonde geld.

Misschien is er op dit forum iemand die bij beunt als detailer? En anders wellicht op andere fora?

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Glascoating zijn geld waard?

Bericht door N!jntje » ma 07 mei 2018, 10:42

Ik heb nu al meerdere glascoatings aangebracht. En ik ben het tot op zekere hoogte oneens over wat Dennis zegt.
Onze golf 7 edition heb ik 2 jaar terug gedaan. De glascoating zit er na 50 k km nog steeds op. Wel moet deze opnieuw gecoat worden en zie je duidelijk dat het nu wel 'einde' is.
Onze golf 7 (blauw) heb ik 1 jaar terug gecoat. En de laag is nog zodanig aanwezig dat het wassen super makkelijk is.
Het verschil tussen de 2: de 1 plakken de vliegjes op en de ander niet. Beading en sheeting is ongeveer gelijk.

Het grote voordeel van glasscoating tov wax: krasbestendigdheid/standtijd/schoonmaken/meer glans/minder aanhechting van vuil/kleien hoeft tussendoor niet meer. En zo zijn er nog wel wat zaken te noemen.

Prijstechnisch is het vooral een dingetje. En wat men zelf van het product verwacht natuurlijk ook.

Als ik 2 x in het jaar mn auto moet polijsten tov 1 x in 2 jaar dan is een glascoating dus goedkoper. (4 behandelingen op 2 jaar of 1 behandeling op 2 jaar)

4x12 uur of 1 x tussen de 30 en 40 uur is toch een verschil van 6 tot 16 uur werktijd. En tussendoor dan de voordelen van de glasscoating dan nog meegenomen.

De discussie mbt de voldoening van het waxen van een auto laat ik dan wel volledig achter me. Dat is natuurlijk een heel ander verhaal.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Glascoating zijn geld waard?

Bericht door dennuus1 » ma 07 mei 2018, 11:32

Wellicht dat er ook verschil zit in de kwaliteiten van glascoating, ik heb uitsluitend met "orginele" van de dealer gewerkt.

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Glascoating zijn geld waard?

Bericht door N!jntje » ma 07 mei 2018, 13:22

dennuus1 schreef:Wellicht dat er ook verschil zit in de kwaliteiten van glascoating, ik heb uitsluitend met "orginele" van de dealer gewerkt.
Bedoel je glasscoating of een coating zoals waxoyl ?
Deze zaken zijn namelijk verre van hetzelfde. Vaak haalt men dit soort coatings door elkaar en vandaar dat ik dit zeg.
De behandeling van een vw dealer is naar mijn idee ronduit troep. Een flesje poorboys ex-p werkt als vergelijk beter (behalve standtijd). En 1 flesje kost je ongeveer 25euro en een beetje handwerk ipv de plus 2 tot soms wel 500 euro die verwerkt is in de afleverprijs (of zelfs soms ook niet).
Dit is de test met waxoyl en exp in het vergelijk
(https://forum.carclean.com/threads/test ... tser.6589/" onclick="window.open(this.href);return false;)

Ter info: ik heb bijvoorbeeld de gyeon q2 mohs gebruikt als glasscoating

Gebruikersavatar
RoyBa
Vagling liefhebber
Berichten: 253
Lid geworden op: za 16 sep 2017, 16:17
Locatie: Kampen

Re: Glascoating zijn geld waard?

Bericht door RoyBa » ma 07 mei 2018, 15:37

Hoi Niek,

Wellicht heeft de GTI een behandeling gehad waarbij ze een middel met petroleum hebben gebruikt (commandant, Waxoyl, Turtlewax enz) Door de petroleum in die middelen gaat de auto hartstikke mooi glimmen maar zoals je nu ondervindt is dat maar voor korte duur. Zoals je zelf al aangeeft door het wassen en weersinvloeden is de mooie laag er wel af en dan zie je pas hoe de lak daadwerkelijk is. Wat je zal kunnen doen is de auto in een goede was zetten maar in het slimste geval zal de auto Exentrisch gepolijst moeten worden om de banen eruit te polijsten. Glascoating vind ik persoonlijk nietswaard en mocht je ooit een schade hersteller bezoeken dan is die er ook niet bepaalt blij mee omdat hij de glas laag eraf zal moeten schuren. Mocht je er inderdaad aan storen (wat ik me heel goed kan voorstellen op zo'n dikke GTI) dan zal ik hem in de was laten zetten en laten polijsten zonder Petroleum meuk.

Hoop dat je wat met deze informatie kunt ;) En wellicht goedkoper dan glascoaten
Ooit begonnen in een witte Volkswagen Take Up!

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Glascoating zijn geld waard?

Bericht door dennuus1 » ma 07 mei 2018, 17:14

N!jntje schreef:
dennuus1 schreef:Wellicht dat er ook verschil zit in de kwaliteiten van glascoating, ik heb uitsluitend met "orginele" van de dealer gewerkt.
Bedoel je glasscoating of een coating zoals waxoyl ?
Deze zaken zijn namelijk verre van hetzelfde. Vaak haalt men dit soort coatings door elkaar en vandaar dat ik dit zeg.
De behandeling van een vw dealer is naar mijn idee ronduit troep. Een flesje poorboys ex-p werkt als vergelijk beter (behalve standtijd). En 1 flesje kost je ongeveer 25euro en een beetje handwerk ipv de plus 2 tot soms wel 500 euro die verwerkt is in de afleverprijs (of zelfs soms ook niet).
Dit is de test met waxoyl en exp in het vergelijk
(https://forum.carclean.com/threads/test ... tser.6589/" onclick="window.open(this.href);return false;)

Ter info: ik heb bijvoorbeeld de gyeon q2 mohs gebruikt als glasscoating
Waxoyl hoor ik inderdaad ook geen goede verhalen over..
Ik heb het wel over glascoating, maar geen idee welk merk ik gebruikt heb.. Ik kan mij best voorstellen dat de flesjes van de dealer niet van top kwaliteit zijn..

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Glascoating zijn geld waard?

Bericht door damianw26 » ma 07 mei 2018, 17:52

Tja als je het ervoor over hebt altijd een glascoating doen, zeer vuilafstotend en vooral water afstotend. Wel erg duur en afhankelijk van je coating tot maximaal 1 jaar blijft het zitten. Ik vond dat het waard.
Wel moet de auto van te voren absoluut helemaal strak zijn alvorens de coating aan te brengen, kost tijd en moeite als je het zelf doet, of duurder als je het uitbesteed.

Ik heb na 2,5 jaar zelf waxen nu de gyeon glascoating erop sinds 1,5 maand en bevalt super! Maar als je niet enorm geïnteresseerd bent in detailen en poetsen is het wel makkelijk zo”n coating. Of je moet een vieze auto niet erg vinden, of eens in de zoveeltijd een goede wax erop (fusso schijnt geweldig te zijn, net als collonite 845)
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Niek14
Vagling liefhebber
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 23:10

Re: Glascoating zijn geld waard?

Bericht door Niek14 » ma 07 mei 2018, 20:04

RoyBa schreef:Hoi Niek,

Wellicht heeft de GTI een behandeling gehad waarbij ze een middel met petroleum hebben gebruikt (commandant, Waxoyl, Turtlewax enz) Door de petroleum in die middelen gaat de auto hartstikke mooi glimmen maar zoals je nu ondervindt is dat maar voor korte duur. Zoals je zelf al aangeeft door het wassen en weersinvloeden is de mooie laag er wel af en dan zie je pas hoe de lak daadwerkelijk is. Wat je zal kunnen doen is de auto in een goede was zetten maar in het slimste geval zal de auto Exentrisch gepolijst moeten worden om de banen eruit te polijsten. Glascoating vind ik persoonlijk nietswaard en mocht je ooit een schade hersteller bezoeken dan is die er ook niet bepaalt blij mee omdat hij de glas laag eraf zal moeten schuren. Mocht je er inderdaad aan storen (wat ik me heel goed kan voorstellen op zo'n dikke GTI) dan zal ik hem in de was laten zetten en laten polijsten zonder Petroleum meuk.

Hoop dat je wat met deze informatie kunt ;) En wellicht goedkoper dan glascoaten
Hoi RoyBa,

Ik denk inderdaad dat ze een snelle oplossing hebben gebruikt voor een mooi (maar tijdelijk) resultaat.
Inmiddels heb ik de verkoper al een mail gestuurd met mijn verhaal, helaas nog geen reactie, maar als er iets was of als ik vragen had kon ik altijd contact opnemen zij hij. Even afwachten maar.

Ik zou inderdaad maar eens op zoek moeten naar een goede detailer/ hobbyist voor excentrisch polijsten en een goede wax laag. Zal ook voortaan eens kijken waar petroleum in zit, ook bij mijn eigen spulletjes.
Bedankt voor de tip!

Gr Niek

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Glascoating zijn geld waard?

Bericht door N!jntje » di 08 mei 2018, 07:36

Hoi Niek,
Je mag me altijd een PB doen. Als je wilt mag je meehelpen waardoor je zelf ook het een en ander leert. Of ik doe het alleen, dat is aan jou de keus.
Bij interesse mag je me een PB doen.

Gr

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Glascoating zijn geld waard?

Bericht door Tom Westendorp » di 08 mei 2018, 15:45

Of je doet mee aan de poetsclinic die we proberen te organiseren. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Niek14
Vagling liefhebber
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 23:10

Re: Glascoating zijn geld waard?

Bericht door Niek14 » wo 09 mei 2018, 09:36

Poetsclinic is ook leuk, maar als ik dan toch een dag bezig ben heb ik liever dat mijn eigen auto straalt i.p.v. een testpaneel :mrgreen:

Maar voor in de toekomst lijkt het me zeker leerzaam ;)

Gebruikersavatar
Wilocat
Vagling liefhebber
Berichten: 248
Lid geworden op: za 23 mar 2019, 18:12
Locatie: Almelo

Re: Glascoating zijn geld waard?

Bericht door Wilocat » wo 03 apr 2019, 22:07

In het verleden ook al eens meegemaakt bij t Volvo forum, stonden toen met een grote groep in een loods die voor die dag beschikbaar was gesteld. Hier kon je je eigen auto poetsen onder begeleiding van een detailler, was een geslaagde dag toen. En veel van opgestoken.
Afbeelding
Afbeelding
High Up TSI uit 2017
stage 1 getund door VAG Techniek
Beats audio
17 inch Polygon zomervelgen plus spoorverbreders Met Goodyear Efficient Grip Performance 195-40 17 zomerbanden
15 inch Waffle wintervelgen met Barum Polaris 185-55-15 winterbanden

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Glascoating zijn geld waard?

Bericht door Caddykaatje » do 04 apr 2019, 07:06

Op onze nieuwe Up zit ook een glascoating. Deze heb ik via de dealer door een extern bedrijf er op laten zetten. Heb veel behandelingen gehad op diverse auto's maar hier ben ik wel heel over te spreken. Ben benieuwd naar de levensduur 😉
Volkswagen UP GTI

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Glascoating zijn geld waard?

Bericht door Tom Westendorp » do 04 apr 2019, 19:13

Welke coating is er gebruikt?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Glascoating zijn geld waard?

Bericht door Caddykaatje » do 04 apr 2019, 19:37

Petrolhead Tom schreef:
do 04 apr 2019, 19:13
Welke coating is er gebruikt?

Kenotek Ceramic Shield V1.
Volkswagen UP GTI

JerJoo
Forum newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: za 11 jan 2020, 00:54
Locatie: Breda

Re: Glascoating zijn geld waard?

Bericht door JerJoo » za 08 feb 2020, 23:27

Caddykaatje schreef:
do 04 apr 2019, 07:06
Op onze nieuwe Up zit ook een glascoating. Deze heb ik via de dealer door een extern bedrijf er op laten zetten. Heb veel behandelingen gehad op diverse auto's maar hier ben ik wel heel over te spreken. Ben benieuwd naar de levensduur 😉
Zit het er nog steeds op?

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Glascoating zijn geld waard?

Bericht door Caddykaatje » zo 09 feb 2020, 11:37

JerJoo schreef:
za 08 feb 2020, 23:27
Caddykaatje schreef:
do 04 apr 2019, 07:06
Op onze nieuwe Up zit ook een glascoating. Deze heb ik via de dealer door een extern bedrijf er op laten zetten. Heb veel behandelingen gehad op diverse auto's maar hier ben ik wel heel over te spreken. Ben benieuwd naar de levensduur 😉
Zit het er nog steeds op?
Ja zit er nog steeds Up 😉
Volkswagen UP GTI

Plaats reactie