Lak in vloeibare vorm bestaat uit lak-deeltjes die zweven in een oplosmiddel. Zowel vanwege milieu-technische aspecten als vanwege OPS (schildersziekte: aantasting van de hersenen door de vrijkomende oplosmiddelen) is besloten dat het oplosmiddel water moest worden. Om de verfdeeltjes in water zwevend te houden moesten deze in het begin aanzienlijk groter zijn dan bij de "oude" lakken. Na droging resulteerde dat in een lakstructuur die veel meer open was dan voorheen.
Een beetje het idee van zand t.o.v. grind. Bij grind zijn de open ruimtes veel groter.
Door de meer open structuur was de lak veel gevoeliger voor inwerking van allerlei stoffen. Inmiddels is de techniek zover gevorderd dat de nieuwe lakken nagenoeg gelijk zijn aan de "oude" lakken. Ze zijn nog steeds iets gevoeliger maar niet in die mate die men graag wil doen laten geloven.
De watergedragen lakken worden vanaf omstreeks 1995 op grote schaal toegepast. Heb zelf een donkerblauwe Polo uit 1996 gehad en de lak daarvan was idd behoorlijk gevoelig (vogelpoep). Daarop zaten na 2 jaar dan ook een aantal aangevreten plekken. Een volgende auto, een zwarte Golf uit 2001 kende dit probleem al niet meer.
In principe is het met enige regelmaat inpoetsen van de lak met een was van goede kwaliteit een prima manier om de lak extra bescherming te geven. Was is overigens meer dan alleen een glad laagje op de lak, door het stevig inwrijven worden ook de lak-porien meer afgesloten. Vloeibare was is op zich niet slechter dan vaste was maar bestaat voor een veel groter deel uit oplosmiddel. Daardoor blijft er na droging veel minder vaste stof achter op de auto. Door het minder krachtig hoeven poetsen is het waslaagje dunnen er oppervlakkiger en verdwijnt dan ook eerder. Het werkt dus makkelijker maar moet voor hetzelfde resultaat vaker worden aangebracht dan vaste was.
De huidige klachten over de watergedragen lakken hangen naar mijn mening voor een deel samen met het lak onderhoud. Heel veel mensen poetsen hun auto niet meer, denken dat een beetje hotwax uit de wasstraat hetzelfde is als zelf poetsen. En als de niet goed beschermde lak dan wordt aangetast dan ligt dat natuurlijk niet aan t onderhoud maar aan de lak. Dat de klachten in de tijd van "zaterdag-auto-poets-dag" en "elke 3 maanden in de was" niet voorkwamen was echt niet alleen omdat de lak toen alles kon hebben. In die tijd was iedereen nog zuinig op z'n auto. En op die van een ander, want ook auto's vol met parkeerdeuken in de portieren zag je toen niet of nauwelijks.
Tot zover mijn idee over de lak. Ga maandag m'n Up s lekker in de vaste was wrijven. Dan is ie over een paar jaar nog steeds mooi
![Wink ;)](./images/smilies/icon/wink.gif)