benzine verbruik in de praktijk
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ik merk dat de boordcomputer steeds optimistischer wordt op mijn route van 10 km lang: Ik rij een 50 weg op vanaf mijn huis, dan 80 en steeds rotondes tot ik 9 km later een stad in moet. Ik heb volgens de BC 1 op 19,6 gereden, en in de praktijk is dat 1 op 17,8, een aanzienlijk verschil. Hoe onzuiniger je rijdt hoe nauwkeuriger de boordcomputer wordt lijkt het wel, is er geen mogelijkheid om dit (te laten) te corrigeren?
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2839
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ik heb bij VAG-techniek zowel in m'n vorige als m'n huidige Mii de boordcomputer laten corrigeren. Let wel, de boordcomputer maakt altijd een raming, nooit een precieze berekening. Van belang is dat je over langere tijd nauwkeurig bijhoudt, wat de afwijking per (liefst volle) tankbeurt is tussen het werkelijke verbruik en wat de BC aangeeft. Daarmee kun je dan zelf berekenen hoeveel procent de BC gemiddeld afwijkt, en die afwijking kan VAG-techniek in de BC corrigeren. Bij mij was dat meen ik gemiddeld zo tussen de 6 en 7 % afwijking. Er blijft dan altijd nog wel wat verschil, maar dat ligt dan minder ver uit elkaar. Als je in m'n onderschrift klikt op de verbruiksweergave, kun je bij Spritmonitor mijn registraties zien. Daar kun je precies zien wat het werkelijke verbruik is, en wat de (gecorrigeerde) BC aangeeft. Het huidige verschil vind ik acceptabel, waar ik de oorspronkelijke (veel te optimistische) BC weergave onhandig ver van de werkelijkheid vond.damianw26 schreef:Hoe onzuiniger je rijdt hoe nauwkeuriger de boordcomputer wordt lijkt het wel, is er geen mogelijkheid om dit (te laten) te corrigeren?
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Autheo schreef:Ik heb bij VAG-techniek zowel in m'n vorige als m'n huidige Mii de boordcomputer laten corrigeren. Let wel, de boordcomputer maakt altijd een raming, nooit een precieze berekening. Van belang is dat je over langere tijd nauwkeurig bijhoudt, wat de afwijking per (liefst volle) tankbeurt is tussen het werkelijke verbruik en wat de BC aangeeft. Daarmee kun je dan zelf berekenen hoeveel procent de BC gemiddeld afwijkt, en die afwijking kan VAG-techniek in de BC corrigeren. Bij mij was dat meen ik gemiddeld zo tussen de 6 en 7 % afwijking. Er blijft dan altijd nog wel wat verschil, maar dat ligt dan minder ver uit elkaar. Als je in m'n onderschrift klikt op de verbruiksweergave, kun je bij Spritmonitor mijn registraties zien. Daar kun je precies zien wat het werkelijke verbruik is, en wat de (gecorrigeerde) BC aangeeft. Het huidige verschil vind ik acceptabel, waar ik de oorspronkelijke (veel te optimistische) BC weergave onhandig ver van de werkelijkheid vond.damianw26 schreef:Hoe onzuiniger je rijdt hoe nauwkeuriger de boordcomputer wordt lijkt het wel, is er geen mogelijkheid om dit (te laten) te corrigeren?
Klinkt uitstekend, echter heb ik wel de verbruiksweergave van liters/100km naar km's/liter om laten zetten bij vagtechniek, ik neem aan dat de boordcomputer niet automatisch mee is aangepast met die update?
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2839
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: benzine verbruik in de praktijk
Klopt, die aanpassing is alleen de weergave van l/100km naar km/l, en geen correctie in de berekening. In de formule in de BC staat die berekening standaard op 100%, maar dan geeft die dus veel te zuinig aan. Bij mij is die aangepast naar ik meen 107%, dus minder zuinig.damianw26 schreef:Klinkt uitstekend, echter heb ik wel de verbruiksweergave van liters/100km naar km's/liter om laten zetten bij vagtechniek, ik neem aan dat de boordcomputer niet automatisch mee is aangepast met die update?
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
- henri
- Forum eindbaas
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Recent heeft mijn Up de 80.000 km gepasseerd. Over zo'n 75k heb ik het brandstofverbruik bijgehouden met Spritmonitor. Hier kom ik uit op een gemiddeld verbruik van 1:18,4.
Opvallend is wel dat er een behoorlijk verschil is tussen zomer en winter. 's Zomers is 5 liter/100 km haalbaar. 's Winters is 6 literl/100 km meer gebruikelijk bij een gelijke rijstijl.
Opvallend is wel dat er een behoorlijk verschil is tussen zomer en winter. 's Zomers is 5 liter/100 km haalbaar. 's Winters is 6 literl/100 km meer gebruikelijk bij een gelijke rijstijl.
Laatst gewijzigd door henri op vr 06 jan 2017, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2839
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: benzine verbruik in de praktijk
Zoals je in m'n onderschrift kunt zien, houd ik ook met Spritmonitor het verbruik bij. Vanzelfsprekend is het verbruik 's winters hoger, maar zo'n groot verschil van 1 liter/100km tussen zomer en winter herken ik niet. Als je het verbruik bij Spritmonitor registreert met zomer en winterbanden, kun je precies zien wat het verschil tussen 'zomer' en 'winter' is. Bij mij is dat gemiddeld niet meer dan 0,30 - 0,45 liter/100 km.henri schreef:Recent heeft mijn Up de 80.000 km gepasseerd. Over zo'n 75k heb ik het brandstofverbruik bijgehouden met Spritmonitor. Hier kom ik uit op een gemiddeld verbruik van 1:18,5.
Opvallend is wel dat er een behoorlijk verschil is tussen zomer en winter. 's Zomers komen is 5 liter/100 km haalbaar. 's Winters is 6 literl/100 km meer gebruikelijk bij een gelijke rijstijl.
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ik merk zelf wel dat m'n auto flink meer aan het verbruiken is met temperaturen rond of onder het vriespunt. Bij rustige stukjes daalt de temperatuur van de motor zelfs wel eens onder de 90 graden. Ik probeer slim om te gaan met de start stop, want ik denk dat start/stop gebruiken bij ieder stoplicht juist meer verbruikt ('s winters dan), omdat je motor niet goed warm kan blijven. Dit is overigens puur een veronderstelling, dus weet het niet zeker. Als de Up 1 op 17,5 rijdt moet ik blij zijn met deze temperaturen.
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2839
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: benzine verbruik in de praktijk
Bij kleine afstanden zal de motor inderdaad niet helemaal op temperatuur komen. Het verbruiksverschil voor mij zal waarschijnlijk minder groot zijn omdat ik meestal minstens 75 km rijd per rit, zodat er in verhouding maar heel even sprake is van een koude motor.
Dus mijn voorbeeld zal voor niet iedereen relevant zijn.
Dus mijn voorbeeld zal voor niet iedereen relevant zijn.
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Start stop is drama met dit weer. Naar mijn mening werkt het alleen met een automaat.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Wat maakt dat het met een automaat wel werkt met dit weer?
Re: benzine verbruik in de praktijk
verbruik in de winter is natuurlijk hoger door de buiten temperatuur.
de brandstof word in de winter meer omgezet in warmte en niet in voortbeweging.
dat is in de zomer anders om.
ook zijn de wegen viezer dus meer rolweerstand.
ook heb je in de winter meer stroom en warmte verbruikers aan in de auto wat ook weer brandstof kost.
wil je een redelijk gelijk verbruik krijgen met in de zomer dan zou je in de winter met smallere harder opgepompte banden kunnen gaan rijden en de kachel op koud laten staan tot de motor warm is (bedrijfs temperatuur).
ook is vaak de samenstelling van de brandstof anders vanwege het verschil in luchtdruk in de winter(dikkere lucht) en zomer.(winterbenzine is vluchtiger).
de brandstof word in de winter meer omgezet in warmte en niet in voortbeweging.
dat is in de zomer anders om.
ook zijn de wegen viezer dus meer rolweerstand.
ook heb je in de winter meer stroom en warmte verbruikers aan in de auto wat ook weer brandstof kost.
wil je een redelijk gelijk verbruik krijgen met in de zomer dan zou je in de winter met smallere harder opgepompte banden kunnen gaan rijden en de kachel op koud laten staan tot de motor warm is (bedrijfs temperatuur).
ook is vaak de samenstelling van de brandstof anders vanwege het verschil in luchtdruk in de winter(dikkere lucht) en zomer.(winterbenzine is vluchtiger).
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Als je hiermee zegt dat er in de zomer meer energie wordt omgezet in beweging dan in warmte, heb je het helaas verkeerd. Het rendement van een verbrandingsmotor is zo'n 25%. 25% wordt in beweging omgezet, de rest onder andere in warmte. Dat er in de zomer meer wordt omgezet in beweging dan in warmte is natuurkundig niet waar. De verbrandingsmotor blijft het gros van de brandstof in warmte omzettenlupocor schreef:verbruik in de winter is natuurlijk hoger door de buiten temperatuur.
de brandstof word in de winter meer omgezet in warmte en niet in voortbeweging.
dat is in de zomer anders om.
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2839
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: benzine verbruik in de praktijk
Met je eerste zin heb je gelijk, maar net zoals Twitnour aangeeft, lijkt het me nu niet direct wetenschappelijk goed onderbouwd wat betreft het omzetten van brandstof in warmte en voortbeweging.lupocor schreef:verbruik in de winter is natuurlijk hoger door de buiten temperatuur.
de brandstof word in de winter meer omgezet in warmte en niet in voortbeweging.
dat is in de zomer anders om.
ook zijn de wegen viezer dus meer rolweerstand.
ook heb je in de winter meer stroom en warmte verbruikers aan in de auto wat ook weer brandstof kost.
wil je een redelijk gelijk verbruik krijgen met in de zomer dan zou je in de winter met smallere harder opgepompte banden kunnen gaan rijden en de kachel op koud laten staan tot de motor warm is (bedrijfs temperatuur).
ook is vaak de samenstelling van de brandstof anders vanwege het verschil in luchtdruk in de winter(dikkere lucht) en zomer.(winterbenzine is vluchtiger).
Het klopt dat je rekening moet houden met de invloed van luchttemperatuur en minder of meer ijle lucht, en inderdaad kan er sprake zijn van meer stroomverbruikers en meer rolweerstand in de winter. Jouw bewering dat winterbenzine vluchtiger is, heb ik nog nooit eerder zo gehoord. Is de chemische samenstelling van de benzine 's winters dan anders dan in de zomer? Ik dacht dat alleen bij de diesel er verschil is, om te zorgen dat de zelfontbranding in de winter ook goed gaat. Maar misschien heb jij over 'winterbenzine' nog wat meer informatie?
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Persoonlijk vind het niet niet zo heel erg of de up nou 1 op 17 of 1 op 18 rijdt, gezien het alsnog zeer zuinig is (en ik slechts 6-8K kilomters rij dit jaar). Lekker rijden met respect voor de techniek vind ik vele malen belangrijker, dus rustig warm rijden en niet vanuit de 5 continu versnellen bij lage snelheden.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
In de vijf versnellen bij lage snelheden? Mijn motor klinkt dan niet bepaald vrolijk met gerinkel en al. Ga zelf vaak terug naar de 4 wanneer ik acceleer. Daarnaast is mijn versnelling bij 50km/h of lager sowieso al te vinden in de vierde. Pas bij hogere snelheden schakel ik over naar de vijf. Er zit in mijn ervaring geen verschil in verbruik tussen de vierde en vijfde versnelling bij lage snelheden tot 50km/h
Re: benzine verbruik in de praktijk
ikzelf had er jaren gelden ook nog nooit van gehoord.
winterbenzine is vluchtiger om te zorgen dat de motor sneller start en sneller warm is.
als ik het logisch bekijk is het zo dat in de zomer je graag een niet al te vluchtige brandstof wilt hebben aangezien deze dan sneller verdampt door de hogere buitentemperatuur, in de winter is dat natuurlijk net andersom
dit is wat ik ervan weet en weet dus niet zeker dat de winterbenzine nog bestaat maar denk het wel.
hier staat een stukje over winter en zomerbenzine.
http://www.tango.nl/overtango/brandstofkwaliteit/" onclick="window.open(this.href);return false;
winterbenzine is vluchtiger om te zorgen dat de motor sneller start en sneller warm is.
als ik het logisch bekijk is het zo dat in de zomer je graag een niet al te vluchtige brandstof wilt hebben aangezien deze dan sneller verdampt door de hogere buitentemperatuur, in de winter is dat natuurlijk net andersom
dit is wat ik ervan weet en weet dus niet zeker dat de winterbenzine nog bestaat maar denk het wel.
hier staat een stukje over winter en zomerbenzine.
http://www.tango.nl/overtango/brandstofkwaliteit/" onclick="window.open(this.href);return false;
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Betekent dus dat alle pomphouders dit hebben. Nog nooit van gehoord, maar blijkt inderdaad zo te zijn als ik even snel een Google search doe. Er wordt vooral gesproken over 'kleinere' fracties in de benzine.Het aanbieden van "winter- en zomerbenzine" is overigens een wettelijk eis.
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Nu twee tankjes v-power racing 102 verstookt en ik moet zeggen dat de up! Er net even wat lekkerder op loopt.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Wat is in jouw beleving "lekkerder lopen" ? Ik hoor het hier vaker maar weet niet wat er nou precies bedoeld wordt.Petrolhead Tom schreef:Nu twee tankjes v-power racing 102 verstookt en ik moet zeggen dat de up! Er net even wat lekkerder op loopt.
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Voor mijn gevoel loopt het motortje wat soepeler, pakt wat lekkerder op en trekt wat mooier door bij hoge toeren. Net alsof er een paar pk's extra mee doen. Ik moet er wel direct bij zeggen dat het effect na de tweede tank groter is dan de eerste. Je moet het wel echt een paar keer tanken om het maximale effect te merken.TwitNour schreef:Wat is in jouw beleving "lekkerder lopen" ? Ik hoor het hier vaker maar weet niet wat er nou precies bedoeld wordt.Petrolhead Tom schreef:Nu twee tankjes v-power racing 102 verstookt en ik moet zeggen dat de up! Er net even wat lekkerder op loopt.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ