Licht aangepaste Spark is onzin, heb inmiddels met de Karl gereden en kan er in de verste weg niets van een Spark in herkennen. Misschien raar om met een brandnieuwe Up aan te komen bij de dealer voor een proefrit, daarom maar even straat verderop gezet
Waarom een proefrit? Omdat ik toch wilde weten of de Up voor mij de juiste keuze was, en ja het risico dat een Karl beter zou bevallen moest ik maar op de koop toenemen
Doet ie gelukkig niet. Het rijdt goed, het voelt goed, gebruikte materialen zijn zeker niet slechter dan die in een Up, maar de Up is wat speelser. Datzelfde gevoel had ik met de Skoda Citigo, die heeft een wat meer neutraler interieur met zijn zwarte dashboard. Ik ben ook blij dat ik de Up uiteindelijk in bezit heb, maar wel in de configuratie zoals ik hem nu rij. Das het mooie van persoonlijke smaak, en met de Up kun je daar vrij ver in gaan. Zo heb ik een knalrood dashboard, vind menigeen spuuglelijk maar ik vind het bizar gaaf, en dat zorgt voor het speelse karakter van de Up.
Ik merk wel dat A-segmenters hoger in de markt worden gezet door mooiere afwerking van met name het interieur. De Hyundai i-10 ziet er van binnen geweldig uit, alles bekleed, 4 electrische ramen, climate, en noem maar op. Zo ook de Picanto en uiteindelijk de Karl. Heel mooi, maar mis dan het spelerige wat zo'n klein autootje juist heel goed kan doen. Dat onderscheid heeft de Up, en in mindere mate de Mii en Citigo wel, en dat kan doorslaggevend zijn. Want rijden doen de Karl en Picanto ook goed, de i-10 zelfs heel goed, en op dat vlak vallen de Aygo-C1-108 toch wel door de mand, ook qua materiaalverbruik.