stuur trilt met/op motor toeren?!

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Henri76
Forum newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 19 nov 2012, 14:28
Locatie: Barendrecht

stuur trilt met/op motor toeren?!

Bericht door Henri76 » do 11 apr 2013, 16:43

Toch even bij jullie navraag doen,

ik heb bij mijn UP last van een vibratie/trilling in mijn stuur,en eerst dacht ik dat het alleen bij ong 90 t/m 120 km/u was en dus naar de dealer geweest en die heeft gereden/bekeken en kwam met het verhaal dat mijn banden TE (2.6) hard waren en dat dat de oorzaak was.
Dit was het dus echter niet en dan ga je je er op focussen en aan iriteren,en toen kwam ik er achter dat het tussen de 2000/2500 en 3000 toeren is en dat als je de koppeling in trapt het veeeel minder is
Nu ben ik zo ver dat als je stil staat en in zijn vrij toeren maakt je het dus binnen die toeren het dus ook in het stuur voelt vibreren/trillen.

dus vandaag de auto een dag bij de dealer gelaten en vanmiddag kreeg ik te horen dat ze niks hebben gevonden en dat ze 2 andere UPs hebben geprobeerd en dat die het zelfde vertoonde.

Ze hebben contact met Pon en/of VW gehad en het was bekend en het was iets constructiefs,dus met andere woorden wen er maar aan.

Dus ik ben heel benieuwd of jullie dit ook hebben met jullie UPs

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: stuur trilt met/op motor toeren?!

Bericht door Psycho_Mantis » do 11 apr 2013, 16:53

Nog nooit last van gehad.

Pop Up!
Forum eindbaas
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 13:25

Re: stuur trilt met/op motor toeren?!

Bericht door Pop Up! » do 11 apr 2013, 17:14

Nee, ik herken het ook niet....
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |

Gebruikersavatar
erikvank
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 11:55

Re: stuur trilt met/op motor toeren?!

Bericht door erikvank » do 11 apr 2013, 17:50

Ik zou het moeten uitproberen. Heb je het in iedere versnelling?
Get up! Stand up! Don't give up ...

Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: stuur trilt met/op motor toeren?!

Bericht door up! » do 11 apr 2013, 18:19

Zegt me helemaal niks.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

piet48
Forum newbie
Berichten: 78
Lid geworden op: do 22 mar 2012, 13:50

Re: stuur trilt met/op motor toeren?!

Bericht door piet48 » do 11 apr 2013, 18:45

Hoi
Heb het niet dat trillen.
Grt
High Up 75pk BlueMotion Techn. Up! Black pakket Drve pakket res.wiel

Gebruikersavatar
BarMove(d)Up
Vagling liefhebber
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 16:06

Re: stuur trilt met/op motor toeren?!

Bericht door BarMove(d)Up » do 11 apr 2013, 19:18

Geen last van trillen.
Move Up 60pK, White Candy, Drive Pakket, Winterpakket, Climatic, Radio 'RCD 215', 4 deuren, Rubber Matten, Luxe kentekenplaten, korte antenne, uitlaat sierstuk, Up! instaplijsten, Dotz Freerider Peak 16", Getinte ramen, Osram Nightbreaker Plus.

Gebruikersavatar
Up-Jury
Donateur member
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 14:06
Locatie: Heerhugowaard

Re: stuur trilt met/op motor toeren?!

Bericht door Up-Jury » vr 12 apr 2013, 07:06

even me gedachten laten gaan ...en ik kwam op je motor. (ik neem aan dat je wielen/lagers zijn gecontroleerd) bij elke toerental heeft je motor een bepaalde trilling en die wordt gedempt door de rubbers in je ophanging. (als ik het goed heb, ik ben geen auto monteur)
Er is dus iets met/bij/aan je motor waardoor hij een niet synchrone trilling maakt op bepaalde toerental. Dit kunnen meerdere oorzaken zijn.

Klein voorbeeld van mijn gedachte gang: Een 3 fase A-synchrone elektro motor (zonder rem) waarbij 1 fase mist of uitvalt zal de motor gaan trillen/ brommen.
Ook de onbalans in je wielen die je altijd opmerkt tussen 90 en 110 km/h.

bergertje
Forum newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 21:25

Re: stuur trilt met/op motor toeren?!

Bericht door bergertje » vr 12 apr 2013, 21:15

heb het bij mijn up ook, maar niet om me aan te irriteren.
Laat even weten wat het bericht van pon was?

gr
Vw black up,

Gebruikersavatar
IjZeL
Forum newbie
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 21:17

Re: stuur trilt met/op motor toeren?!

Bericht door IjZeL » zo 14 apr 2013, 10:27

Heb ook trillingen gehad rond de 80 km/h, maar dit is enkel met de winterbanden. Het lijkt dus wiel/band gerelateerd te zijn.
Seat Mii - Style Sport Tornadorood - 60,00PK - Wegwijsmiep - Armsteun (in bestelling)

1949edoch
Forum newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 09:30

Re: stuur trilt met/op motor toeren?!

Bericht door 1949edoch » di 22 okt 2013, 09:39

Skoda citigo bezitter. bij mij tot zo'n 90-110 km onrust in het stuur daarboven niets aan de hand. Laat de banden nu uit balanceren aan de wagen

eco-up
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 21 jun 2013, 10:19

Re: stuur trilt met/op motor toeren?!

Bericht door eco-up » do 05 feb 2015, 11:46

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem en precies zoals je gezegd heb boven de 80 km en zodra je de koppeling in trapt of je de auto laat uitrollen stopt de trilling, de monteur vond het niet herkenbaar.

Helaas heb ik hier heel veel hinder van doordat ik versleten nekwervels heb zijn trillingen funest voor mij en krijg ik ondraaglijke pijn.

Vandaag PON gebeld en die zegt me glashard dat er niks over bekend is en dat ik bij de dealer moet zijn ( de banden zijn al een aantal keer nagekeken) de hoogte uitslag de kracht de speling en ga zo maar door daar waas niks mis mee.

Ik heb gisteren van een autoverkoper gehoord dat de aandrijfassen erg dun zijn en dat de homokineten vaak de oorzaak zijn van de trillingen deze universele dealer heeft het vaker meegemaakt en heeft de homokineten vervangen en de trillingen waren weg.

Het vreemde is dat zodra je de kracht (aandrijving) van de assen/banden wegneemt de trillingen sterk verminderen of compleet weg is.

Heeft iemand in de tussentijd een oplossing voor deze (voor mij zeer pijnlijke) trillingen op 16-02 kan ik voor de zoveelste keer naar de dealer dan gaan ze weer "kijken''.

Er is ook nog geen TPI beschikbaar voor deze klachten, als iemand die wel weet hoor ik dat graag natuurlijk.

Groetjes,

Eco Up rijder

Voor € 11 rijdt je 300km :-)

pkfreak
Vagling liefhebber
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 23 jun 2014, 18:45

Re: stuur trilt met/op motor toeren?!

Bericht door pkfreak » do 05 feb 2015, 16:22

Daar heb ik ook last van. Als ik 180 rij en ik geef gas dan voel ik hem trillen. Ik weet ook niet hoe dat komt :D
Alle gekheid op een stokje. Erg vervelend en ik hoop dat het goed opgelost wordt.
Succes!!
Gr. Michel

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: stuur trilt met/op motor toeren?!

Bericht door JoVe » di 10 feb 2015, 17:31

Van 0 tot 160 geen last van trillingen.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
PR010
Vagling liefhebber
Berichten: 289
Lid geworden op: za 08 nov 2014, 15:25
Locatie: Rotterdam

Re: stuur trilt met/op motor toeren?!

Bericht door PR010 » di 10 feb 2015, 20:46

Ik voelde bij 180 beetje me stuur trillen. Maarjah dat is op stalen velgen


Sent from my iPad using Tapatalk
Black on Black

kenny
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 03 jun 2015, 18:40

Re: stuur trilt met/op motor toeren?!

Bericht door kenny » wo 03 jun 2015, 18:54

Mijn stuur trilt ongeveer van 80 ot 110 km.Als ik gas los laat,is het niet weg .Het is volgens mij niet aan het toerental gerelateerd.
Heb mn up al 3 keer terug gebracht maar het is niet verholpen.De dealer zegt dat ze het hebben opgelost en niet meer constateren maar het is er nog steeds.Tevens een zagend gevoel in stuur rond d 100km/pu.Dit zagen is normaal bij de up zeggen ze bij de dealer.
Ze hebben al velgen ,banden,remschijven vernieuwd.Ze willen nu niets meer doen omdat het probleem niet meer bestaat volgens hun.
Ga het hier niet bij laten.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: stuur trilt met/op motor toeren?!

Bericht door TwitNour » do 04 jun 2015, 11:40

Zelf geen last van dit fenomeen. Lijkt me heel erg raar dat een dealer zegt dat dit zo 'hoort' want ik kan mijzelf totaal niet voorstellen dat een stuur trilt bij hogere snelheden. Ik zou het hier zeker niet bij laten en probeer het desnoods bij een andere dealer? Garantie is garantie lijkt mij. Eis eens een proefrit in een andere Up om te kijken of het daar niet is

Heb je overigens enige aanpassingen gedaan of iets dergelijks alvorens het probleem ontstond?

edwin blank
Vagling liefhebber
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:35
Locatie: Retie, België

Re: stuur trilt met/op motor toeren?!

Bericht door edwin blank » do 04 jun 2015, 13:05

Hallo,

Je merkt inderdaad dat de motor een lichte onbalans heeft in het aangegeven snelheidsbereik.
Bij mij nieuwe Up heb ik de voorwielen aan de auto laten uitbalanceren d.m.v. een balanceerscooter.
Dit doe ik overigens al jaren bij al mijn auto's.
Voordeel is dat een eventuele onbalans veroorzaakt door aandrijfassen, remschijven en dergelijke, wordt weg gebalanceerd.
Daarna was en is het resultaat een stuk beter en absoluut acceptabel.
Wellicht de moeite waard om het eens te proberen.
Ik rij normaal auto's met achterwielaandrijving waardoor ik vrijwel alles voel.

Groet,

Edwin
Audi A8 D3 en andere auto's

kenny
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 03 jun 2015, 18:40

Re: stuur trilt met/op motor toeren?!

Bericht door kenny » do 04 jun 2015, 18:45

@ TwitNour

Ik heb niets veranderd aan mn up ,ik ben in feite al met deze klacht bezig sinds 1 week na aflevering en dat was begin februari.Ik heb als leen auto ook een up gereden van deze dealer en die trilde niet,alleen had deze een lichte vorm van dat zagen.Ik ben helaas zo stom geweest om dat ook te zeggen.Nu misbruiken ze dat en zeggen ze dat het een eigenschap van de meeste ups is.

Groeten

kenny
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 03 jun 2015, 18:40

Re: stuur trilt met/op motor toeren?!

Bericht door kenny » do 04 jun 2015, 18:56

@Edwin

Hallo,
Ik heb zelf niet zo veel verstand van auto's maar misschien zou het een verbetering zijn.Maar als ik een nieuwe auto koop ,vind ik dat de dealer de auto goed moet afleveren.Ze hebben al van alles geprobeerd dus neem ik aan dat ze dat ook wel meegenomen hebben.Ik ben nu aan het kijken wat mn volgende stap zal zijn.Het liefst zou ik een onafhankelijke deskundige de boel laten nakijken.

groet

Plaats reactie