maps en more opladen

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gert
Vagling liefhebber

maps en more opladen

Bericht door Gert » wo 12 nov 2014, 11:18

Ik wil mijn maps en more voor de zekerheid steeds thuis opgeladen hebben.
Ik heb het forum doorzocht en krijg de indruk dat hij niet via usb aan een pc gehangen kan worden om opgeladen te worden. Mijn tomtom doet dat overigens wel maar die laad ik op via usb aan zo een 5 euro stekker die je in de 220 kunt steken en waar je een usb in kunt steken.

Kan ik die (zo een stekker) ook veilig gebruiken om maps en more thuis op te laden en opgeladen te houden?
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Re: maps en more opladen

Bericht door Tom Westendorp » wo 12 nov 2014, 11:24

Volgens mij is dat geen probleem.
Bekijk de beste online Ferrari Marketplace en het gaafste Ferrari blog op: www.giallomodena.com

Johannus
Forum newbie

Bericht door Johannus » wo 12 nov 2014, 11:25

USB is een aansluit standaard. álle usb snoeren, apparaten en stekkers moeten dezelfde spannning geven/accepteren/gebruiken.

Nu is de USB poort op je PC geschikt voor data overdracht, maar de laad-capaciteit is vaak gering: de draadjes in de PC zijn meestal niet geschikt om hoge stroomsterktes door te laten. Soms kom je echter wel USB poorten tegen op PC's / Laptop's die juist voorzien zijn van een laad-functie.

Je mobiele telefoon heeft (waarschijnlijk ) ook een USB aansluiting. In mijn huis struikel je bijkans over USB opladers. Bij jou vast ook wel.

Let op: Ook de specifiek voor opladen bedachte (verkochte) adapters kunnen verschillen in opbrengst: Het past altijd, dat is zeker, maar of de map/more ook oplaad. Zoek een adapter/oplader van waarop o.a. staat 2A of 2000mA ( 2 ampere of 2000 mA ). Ik kom zo tegen met slechts 250mA vermogen, en daar laad de Map/More dus echt niet mee op.
Eco-up! kilometervretertje

Gert
Vagling liefhebber

Bericht door Gert » wo 12 nov 2014, 17:16

Bedankt voor de uitvoerige informatie Johannes. Ik heb geloof ik wel zo een voedings usb op mijn pc's zitten en er staat er ook altijd wel een aan maar mij lijkt zo een usb opladertje handiger.
Ik heb er een vrij die ik ook gebruik voor de tomtom en waarop staat 1000 mA. Op jouw verhaal afgaand maakt die wel een kans. Dat merk ik wel. Belangrijkste is dat het wel veilig is. De spanning is 5 Volt en dat is tegenwoordig wel een standaard voor dit soort zaken geloof ik. Dat die voedingen kleiner zijn dan een lucifersdoosje is trouwens wel erg fijn. Vraag me af waarom het 50 jaar heeft moeten duren om die uit te vinden.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Autheo
Donateur member

Bericht door Autheo » wo 12 nov 2014, 18:58

Gert schreef:Dat die voedingen kleiner zijn dan een lucifersdoosje is trouwens wel erg fijn. Vraag me af waarom het 50 jaar heeft moeten duren om die uit te vinden.
Komt misschien omdat 50 jaar geleden de transistoren nog wat groter waren, en chips vooral nog alleen knapperig uit een Golden Wonder of Smith's zak als 'voeding' tevoorschijn kwamen, en men toen nog helemaal niet van Maps and More gehoord had..... ;)

Johannus
Forum newbie

Bericht door Johannus » do 20 nov 2014, 21:58

http://www.smartphonehoesjes.nl/samsung ... zwart.html

Zoiets: stekker, met USB aansluiting.. Prima te gebruiken
Eco-up! kilometervretertje

JoVe
Donateur member

Bericht door JoVe » di 30 dec 2014, 16:25

Als hij leeg is (nu) laad ik hem op met de oplader van mijn oude TomTom. Gaat prima.
Als hij in de auto zit en je rijdt veelal korte ritjes laadt hij niet genoeg bij. Auto heeft nu 14 dagen stil gestaan en M&M kon de SD kaart met muziek niet meer vinden. Na korte tijd opgeladen met usb aansluiting in de aansteker nog niet. Toen maar even gereset aan de onderkant met paperclip. En toen had ik wel muziek. Blijkt dus als de batterij (bijna) leeg is het e.e.a. het niet meer doet totdat hij genoeg is opgeladen. Heb dit nu voor de 2e keer gehad.
Dus neem hem nu maar mee naar boven om hem thuis op te laden totdat hij weer vol zit.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gert
Vagling liefhebber

Bericht door Gert » di 30 dec 2014, 17:38

Ik heb dezelfde ervaring als JoVe en laadt hem ook thuis op. Dat komt in zoverre goed uit dat ik hem toch niet goed in de auto durf te laten zitten ivm diefstal risico.

Wel jammer. Als ik ervoor kon kiezen had ik liever dat hij helemaal ingebouwd was geweest en zodanig beveiligd dat diefstal bijna zinloos is. Het feit dat je niet helemaal op het opladen in de auto kunt vertrouwen maakt ook dat de "auto terugzoek" functie te link is. Bij parkeren op onbekende plekken noteer ik liever even een straatnaam. Dat werkt ook zonder stroom.

Autheo
Donateur member

Bericht door Autheo » di 30 dec 2014, 18:45

Mijn ervaring is dat aan het eind van de rit de M&M op stand-by gaat. Als je dat zo laat, en je gebruikt hem daarna een poos niet, dan blijft die stroom gebruiken. Aan het eind van de dag doe ik hem daarom nu helemaal uit. Dus als die om 'stand-by' vraagt, dat bewust annuleren, en via het scherm naar de afsluitknop gaan. Op die manier wordt er geen stroom meer verbruikt dus loopt de batterij minder vlug leeg.

Gert
Vagling liefhebber

Bericht door Gert » di 30 dec 2014, 20:00

Lijkt me een goed idee Autheo. Durf jij hem wel in de auto te laten?

Autheo
Donateur member

Bericht door Autheo » di 30 dec 2014, 21:23

Gert schreef:Lijkt me een goed idee Autheo. Durf jij hem wel in de auto te laten?
Ik haal altijd de complete steun (inclusief de M&M) er af (een lege steun zegt immers wel iets...), en breng het afdekplaatje weer aan. Ik zet in de stad dan ook altijd mijn dashboardkastje expres open, zodat iedereen kan zien dat daar niets van waarde in ligt. Ik heb geen zin in glassplinters of geforceerde sloten. Als ik de steun met M&M weer plaats, berg ik het afdekplaatje onder het klipje bovenin het dashboardkastje. Altijd een vaste plaats, slingert dan ook nooit rond.

Gert
Vagling liefhebber

Bericht door Gert » di 30 dec 2014, 21:28

Aha. Nou snap ik ook waarom VW geen lampje in het handschoenenvak heeft gezet ;)

JoVe
Donateur member

Bericht door JoVe » di 30 dec 2014, 22:30

Autheo schreef:Mijn ervaring is dat aan het eind van de rit de M&M op stand-by gaat. Als je dat zo laat, en je gebruikt hem daarna een poos niet, dan blijft die stroom gebruiken. Aan het eind van de dag doe ik hem daarom nu helemaal uit. Dus als die om 'stand-by' vraagt, dat bewust annuleren, en via het scherm naar de afsluitknop gaan. Op die manier wordt er geen stroom meer verbruikt dus loopt de batterij minder vlug leeg.

Das ook een goed idee.
Die van mij staat toch in een afgesloten parkeergarage en laat hem ook zitten, behalve als ik ergens uit winkelen gaat.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket

JoVe
Donateur member

Bericht door JoVe » di 30 dec 2014, 23:00

Autheo schreef:Mijn ervaring is dat aan het eind van de rit de M&M op stand-by gaat. Als je dat zo laat, en je gebruikt hem daarna een poos niet, dan blijft die stroom gebruiken. Aan het eind van de dag doe ik hem daarom nu helemaal uit. Dus als die om 'stand-by' vraagt, dat bewust annuleren, en via het scherm naar de afsluitknop gaan. Op die manier wordt er geen stroom meer verbruikt dus loopt de batterij minder vlug leeg.

Nadeel is wel dat de M&M opnieuw moet opstarten als je hem uit zet.

JoVe
Donateur member

Bericht door JoVe » di 30 dec 2014, 23:03

20141230_223458.jpg
Zo kan het ook

Autheo
Donateur member

Bericht door Autheo » di 30 dec 2014, 23:28

JoVe schreef:
20141230_223458.jpg
Zo kan het ook
Als de bankdirecteur een briefje op de kluis hangt met 'leeg' erop, denk ik dat boris boef in z'n vuistje lacht en de code zal proberen te kraken!
Die standaard zegt genoeg, die staat er niet voor niets! :whistle:

Autheo
Donateur member

Bericht door Autheo » di 30 dec 2014, 23:35

JoVe schreef:

Nadeel is wel dat de M&M opnieuw moet opstarten als je hem uit zet.
Och, voor ik de straat uit ben, is dat klaar. Maar inderdaad, na standby is die direct beschikbaar. Als je elke dag veel rijdt, zou je hem 's nachts op standby kunnen laten, dan laadt hij wel voldoende bij. Maar als je een paar dagen niet rijdt, kun je maar beter het nadeel van opstarttijd verkiezen boven een lege batterij. Dan duurt het nog langer! ;)

JoVe
Donateur member

Bericht door JoVe » di 30 dec 2014, 23:36

Autheo schreef:
JoVe schreef:
20141230_223458.jpg
Zo kan het ook
Als de bankdirecteur een briefje op de kluis hangt met 'leeg' erop, denk ik dat boris boef in z'n vuistje lacht en de code zal proberen te kraken!
ja maar hij zit er niet in (auto)

Autheo
Donateur member

Bericht door Autheo » di 30 dec 2014, 23:41

JoVe schreef:
Autheo schreef:
JoVe schreef:
20141230_223458.jpg
Zo kan het ook
ja maar hij zit er niet in (auto)
En daar komt Boris Boef dan achter nadat hij de boel zelf heeft doorzocht en jouw met de glassplinters of geforceerde sloten heeft opgezadeld :(

Gert
Vagling liefhebber

Bericht door Gert » di 30 dec 2014, 23:54

Precies. Ik haat ook splinters, stofzuigen en weer afplakken en de dag erna naar carglass eventueel nog aangifte ivm verzekering. Bah.

Zou het geen idee zijn om je auto gewoon open te laten als er toch niks van waarde in ligt?

Plaats reactie