How to ... muziek van geripte CD op SD kaartje

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gert
Vagling liefhebber

How to ... muziek van geripte CD op SD kaartje

Bericht door Gert » di 02 dec 2014, 19:48

Misschien zijn er mensen die hier iets aan hebben. Het is wat en hoe ik het gedaan heb.

1) Koop een micro SD (= Secure Digital) kaartje van max 32 GB (=GigaByte). Minder mag. Let op dat het een micro SD kaartje is. Dat past in je "navi" en er zit als het goed is een wat groter adapter SD kaartje bij waar je het micro SD kaartje eerst in kunt stoppen en dat in je PC past. Althans, ik heb zo een PC. Dan kun je vanuit de PC het micro SD kaartje volzetten met muziek. Die muziek kun je eerst op je PC in mapjes zetten, zeg bvb Bach, Beethoven, Chopin etc. In het Bach mapje kun je weer submapjes maken met piano, orgel etc. Het is uiteraard maar een voorbeeld.
2) Op je PC moet je EAC (=Exact Audio Copy) downloaden en installeren. Je vindt het gemakkelijk via google en het is freeware. Nadat je het programma hebt opgestart doe je een audio cd in een cd/dvd drive van/aan je pc. De nummers op de CD verschijnen dan in een lijstje in het EAC scherm. Je kunt dan enkele of alle nummer selecteren. Let op: eerst krijg een vraagje of je "accuraterip" wilt configuren. Daar zeg je nee op ("close"). Althans dat heb ik steeds gedaan.
3) Klik op "action" boven in de menu balk, selecteer in het rolmenu "copy selected tracks" en in het rolsubmenu "compressed". Je krijgt dan nog een menuutje te zien ten behoeve van de naam (lees: directory, subdirectory etc..) waarin je gekopieerde "tracks" kunt opslaan. Het is m.i. handig om die "destinatie" mapjes van te voren op je HD (= Hard Disk) alvast aan te maken. Als het kopieren klaar is moet je nog 2 x ok zeggen.
4) Peuter het micro SD kaartje uit de SD adapter en stop hem in je navi.
Thats all folks, dwz bij mij werkt het.

PS 1 De keuze voor "compressed" betekent dat je ervoor kiest om je audiotracks te kopieren naar het flac (=Free Lossless Audio Codec) formaat. Dat is - de naam zegt het - een verliesloze compressie met een factor twee winst aan ruimte. Dat betekent dat er minstens ca. 100 CD''s op je 32 G SD. In de praktijk zullen het eerder minstens 125 tot 150 CDs zijn die erop passen. Met een 16 GB SD kaartje van 7,5 euro kom je dus ook al een heel eind.
PS 2 Flac klinkt schitterend in je vagling en heeft een erkende/bewezen kwaliteit. Het heeft m.i. geen zin om je audio naar mp3 om te zetten. Het kan uiteraard wel en dan kun je op 16 of 32 GB een absurde hoeveelheid muziek kwijt maar het betekent wel kwaliteitsverlies. Je kunt op je navi ook het WAV formaat afspelen en ook daar kan EAC voor zorgen. Niet doen want geen ruimte winst en dezelfde kwaliteit.
PS 3 Als je je audio cd's op deze manier op je HD hebt staan is dat allicht ooit handig voor thuisgebruik.
Ik overweeg nu wel om een NAS aan te gaan schaffen als backup want elke CD kopieren kost ongeveer 5 minuten en 500 minuten is teveel tijd om kwijt te raken. Je kunt onder het kopieren wel een spelletje doen of surfen op je PC want er klinkt een belletje als het kopieren klaar is, maar toch. Minder CDs kopieren is uiteraard ook een optie.
PS 4 Op je navi kun je via "media" door de mappen op je micro SD kaartje wandelen zoals op een pc.
Ik heb e.e.a. getest met twee mappen zonder submappen. Als hij de muziek uit een map af heeft, begint hij vanzelf aan de volgende map. De hier beschreven procedure is heel simpel, veel simpeler dan hij eruit ziet ;)
Laatst gewijzigd door Gert op wo 03 dec 2014, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Darryl
Forum newbie

Re: How to ... muziek op SD kaartje

Bericht door Darryl » wo 03 dec 2014, 22:41

Dit is eerder een "How to" voor hoe je muziekbestanden van een CD ript ipv het overzetten van MP3's oid naar de SDkaart. Misschien titel aanpassen?

PS Ik denk dat tegenwoordig weinig mensen nog cd's rippen...

Gert
Vagling liefhebber

Re: How to ... muziek van geripte CD op SD kaartje

Bericht door Gert » wo 03 dec 2014, 23:54

Ja, je hebt wel gelijk denk ik. Heb de titel een beetje aangepast.

De cd is al weer helemaal uit ook al heb ik er nog een heleboel. De enkeling die nog ript zal al wel weten hoe dat moet. Ik wist dat nog niet en heb wel even moeten zoeken hoe dat (het beste) gaat.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

JoVe
Donateur member

Bericht door JoVe » do 11 dec 2014, 17:30

Gert schreef:Ja, je hebt wel gelijk denk ik. Heb de titel een beetje aangepast.

De cd is al weer helemaal uit ook al heb ik er nog een heleboel. De enkeling die nog ript zal al wel weten hoe dat moet. Ik wist dat nog niet en heb wel even moeten zoeken hoe dat (het beste) gaat.
Ik haal mijn muziek gewoon van YouTube en converteer dit naar MP3 via speciaal progje en zet het dan op de micro SD. Als ik dan op mijn BC kijk bij muziek staat daar het nummer wat afspeelt.
Link http://www.youtube-mp3.org/

kan tot max 15 minuten converteren.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gert
Vagling liefhebber

Bericht door Gert » do 11 dec 2014, 17:50

Ja, dat youtube tooltje heb ik ook gebruikt voor drie stukjes van Bach waarvan ik de cd niet meer kon vinden. Heel fijn dat het er is.

Voor het maken van een cd met veel muziek vind ik mp3 prachtig want er kunnen dan zo een beetje 8 cd's muziek op een cd. Dat is heel handig als je zoals ik je cd wisselaar heb moeten achterlaten in je vorige auto :evil:

Voor het vullen van je sd kaartje vind ik mp3 doodzonde want hoe mooi het ook klinkt je hoort heel duidelijk kwaliteitsverlies tov van flac. Ik kan het beoordelen want ik heb de meeste mp3-tjes gemaakt van flac bestanden van mijn eigen cd's. Daar komt dan bij dat je op een SD kaartje van een paar euro al heeeeel veel flac bestanden kwijt kunt. Ik vind mp3 verrassend goed klinken als je bedenkt dat het bijna 10 x gecomprimeerd is tov een cd maar zoals gezegd het klinkt echt minder. Niemand heeft meer cd's kennelijk dus aan mijn kwaliteits tip zullen inderdaad maar weining mensen iets hebben.

Plaats reactie