MauriceR. schreef:arnout84 schreef:(als ik heb opgelet bij meneer W. te R. tijdens zijn natuurkundelessen...)
Als je hebt opgelet, weet je ook dat de omzetting van energie in de ene vorm, naar de andere vorm vrijwel altijd 'warmte' als bij product geeft. Nu is warmte precies wat we willen bereiken (van stroom naar warmte of van brandstof naar warmte) en dus is de efficientie zo goed als 100%.. Voor brandstof verbranding iets lager dan bij stroom, want de verbranding geeft ook nog een beetje licht, wat we niet zoeken.
De totale efficientie echter zit m ook in de plaats waar we de warmte willen hebben vs de plaats waar we 't NIET willen hebben.
Wil je het interieur lekker warm hebben? Dan is een lucht-standkachel ideaal. Wil je de motor voorverwarmen én het interieur snel warm hebben? Dan is een koelwaterstandverwarming fijn. Is het je vooral om slijtage voorkomen bij koude start te doen, en wil je soepel starten bij -23 C? Dan is een motorolieverwarming fijn.
Hoeveel warmte verloren gaat door de verkeerde dingen te verwarmen, bepaald de efficientie. Die motorverwarming van 400 Watt moet vrij lang aan zijn om de temperatuur van de olie enigzins te verhogen. Een standkachel van 1350 Watt vermogen is veel sneller klaar. Als beiden 100% efficient zijn (en dat zijn ze zo ongeveer) dan is het niet zozeer de vraag welke vorm beter is, maar wat je zelf wilt. Qua verbruikskosten maakt t elkaar niet zoveel.
Ik had zo'n ingebouwde koelvloeistofplug, waarmee de motor alvast lekker warm was, en de diesel lekker soepel startte (geen koude nagel, maar direct een zeer rustige motorloop, zelfs bij -20 C. Ook stroomt er direct wamte lucht het interieur in, wat vooral prettig is voor de ruiten. Zelf ben je toch 'goed ingepakt in jas-en-das' als het eenmaal flink vriest.