Koppelingsgeur in de de nieuwe MII na uit rijden showroom.

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Wally-81
Forum newbie
Berichten: 41
Lid geworden op: do 06 mar 2014, 19:51

Koppelingsgeur in de de nieuwe MII na uit rijden showroom.

Bericht door Wally-81 » do 24 apr 2014, 23:08

Ik heb vandaag eindelijk mijn Seat MII opgehaald bij de dealer, toen ik thuis kwam, denk na 5 km max, stonk het best wel net als een koppelingsplaat wel eens stinkt. Ik heb normaal gereden, en normaal geschakeld. Weet iemand hoe dit komt, of kan dit nog zijn omdat die nieuw is? Heb later op de avond nog een stukje gereden, en ook normaal, en toen bij het stil zetten van de auto rook je het weer... Best een graflucht om zo te zeggen.. Herkent iemand dit? Ik kan het nergens op internet terug vinden, vandaar ik even een nieuwe topic aanmaak hier voor..
P.S zit start stop systeem op, iets mee te maken?

Groetjes
Seat MII, Dynamic Sport 2014

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Koppelingsgeur in de de nieuwe MII na uit rijden showroo

Bericht door Xanderv » do 24 apr 2014, 23:31

Start stop heeft weinig met de koppeling te maken. Ik heb mijnes niet nieuw maar een koppelinggeur hoort niet naar mijn mening. Ik zou zeggen kijk het 1000 km aan? Of als je het echt niet vertrouwd lekker terug gaan
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Wally-81
Forum newbie
Berichten: 41
Lid geworden op: do 06 mar 2014, 19:51

Re: Koppelingsgeur in de de nieuwe MII na uit rijden showroo

Bericht door Wally-81 » vr 25 apr 2014, 07:34

Sommige zeggen dat het kwestie van inrijden is, maar geloof daar niks van. Voor mijn werk heb ik een nieuwe transporter bus, om voorbeeld te geven, was daar ook nooit bij.
Seat MII, Dynamic Sport 2014

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Koppelingsgeur in de de nieuwe MII na uit rijden showroo

Bericht door Tom Westendorp » vr 25 apr 2014, 13:56

Weet je zeker dat het de koppeling is? Ik heb ook al wel eens in een nieuwe auto gereden die stonk als een malle. Na een paar honderd kilometer was het weg en is het nooit meer terug gekomen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Koppelingsgeur in de de nieuwe MII na uit rijden showroo

Bericht door TwitNour » vr 25 apr 2014, 19:08

Lijkt me niet gezond. Als je koppelingsplaten deze geur veroorzaken ben ik ervan overtuigd dat als je dit elke rit meemaakt, de platen geen 1000 km meegaan...


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Koppelingsgeur in de de nieuwe MII na uit rijden showroo

Bericht door UpSie » za 26 apr 2014, 05:18

Hoe zeker is het koppelingsgeur?
Ik denk namelijk dat het uitlaatdelen die lekker ruiken, is niet ongewoon..
Verdwijnt vanzelf.
Koppelingsplaat merk je ook met rijden.

Groeten,
Leen.

Gebruikersavatar
VinceP
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: za 19 jan 2013, 21:22

Re: Koppelingsgeur in de de nieuwe MII na uit rijden showroo

Bericht door VinceP » za 26 apr 2014, 07:57

Hoi had ik ook na 500km ofzo was het weg. is geen (bij mij tenminste) koppelinglucht. onderkant van autos worden voorzien van antiroest beschermings coating deze
komt ook weleens op de uitlaat en andere delen van de motor aan de onderzijde. deze verbrand dan als je rijd. en de remmen geven ook weleens zo een lucht. bij mij
rook ik de achter remvoeringen ook de eerste 50km. dus kijk het even aan als het de koppelingsplaat is zou hij moeten slippen en heel snel klimmen in toeren en maar weinig versnellen.... Ik denk dat het niet iets is om je druk over temaken...maar je weet bij twijfel altijd ff langs de garage rijden. Beter keer te veel dan te weinig.
Fijn weekend en fijne kilometers
groet vince
Skoda CitiGO Tour

Gebruikersavatar
yoyoman
Forum newbie
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 05:51
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Koppelingsgeur in de de nieuwe MII na uit rijden showroo

Bericht door yoyoman » za 26 apr 2014, 08:21

Af en toe je voet van de koppeling halen :-)

Gebruikersavatar
MiiRens
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 16 feb 2014, 22:17
Locatie: Ja

Re: Koppelingsgeur in de de nieuwe MII na uit rijden showroo

Bericht door MiiRens » za 26 apr 2014, 10:33

De onze had dat ook, is gewoon een inrijd geurtje. Alles wordt warm en moet een beetje uitdampen. Verdwijnt vanzelf, als het goed is ;)
Gr. Renco

Nu: een 3 drs 75 pk VW Up! met panoramadak, cruise control, pdc, 15” velgen, stoelverwarming, zwart metallic.

Voorheen: Seat Mii Sport Dynamic, 3 drs, panoramadak, Drivepakket (cc en pdc), nacht blauw metallic.

Wally-81
Forum newbie
Berichten: 41
Lid geworden op: do 06 mar 2014, 19:51

Re: Koppelingsgeur in de de nieuwe MII na uit rijden showroo

Bericht door Wally-81 » za 26 apr 2014, 11:12

Heb al met de dealer gesproken, was indd zorgen om niks, en het is al een stuk minder gelukkig!
Ik belde, en zei, ik heb 1 klachtje, als ik mijn auto stil zet da...... Viel hij meteen mij in de reden met het antwoord.. Inrijden dat ding dus! En btw, hij rijdt heerlijk! Hoe kan ik foto's plaatsen kan iemand dat mij uitleggen mss in een inbox? Anders wordt dit een ander topic, dus wil er niet mee lastig zijn :)
Seat MII, Dynamic Sport 2014

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Koppelingsgeur in de de nieuwe MII na uit rijden showroo

Bericht door Gert » ma 03 nov 2014, 18:56

Heb het ook met mijn up na 5 km van de dealer naar huis gereden te hebben. Een soort smerige brandlucht. Verbrand ijzer zou ik zeggen en een beetje verbrande olie. Bij instappen rook de auto lekker nieuw en ook weer na een minuutje of zo na het afzetten van de motor. Goed om hier te lezen dat het waarschijnlijk onschuldig is en vrij snel weer overgaat. Hoef ik de dealer nog even niet lastig te vallen.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
AlexVDL
Vagling liefhebber
Berichten: 232
Lid geworden op: za 09 aug 2014, 00:07

Re: Koppelingsgeur in de de nieuwe MII na uit rijden showroo

Bericht door AlexVDL » di 04 nov 2014, 13:14

Mijn nieuwe UP stonk ook als de malle nadat ik de showroom uit reed. Na een 200 km was het weg.
2014 High UP! White BMT, 4-deurs, 75 PK, Climatic, wit/rood interieur, rood dashboard, e-UP LED DRL, 17" Brock RC28 7.5J ET35 rood, rood gewrapte dak, rode striping, rode spiegelkappen, carbon diffuser.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Koppelingsgeur in de de nieuwe MII na uit rijden showroo

Bericht door Xanderv » di 04 nov 2014, 18:06

Alex heb je de pitjes binnen?
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Koppelingsgeur in de de nieuwe MII na uit rijden showroo

Bericht door Gert » wo 05 nov 2014, 21:01

AlexVDL schreef:Mijn nieuwe UP stonk ook als de malle nadat ik de showroom uit reed. Na een 200 km was het weg.
Bij de mijne lijkt dat ook zo te gaan. Na de eerste 100 km is de stank de helft minder ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Koppelingsgeur in de de nieuwe MII na uit rijden showroo

Bericht door Gert » vr 07 nov 2014, 12:41

Nu, na 225 km ruik ik de stanks soms nog minimaal wanneer ik afrem of stop voor een stoplicht. Bij Appie hier in Eindhoven zijn ze het parkeerterrein aan het asfalteren en die stank lijkt er ook wel wat op.

De hypothese dat het tectyl is of zo wat op de uitlaat/motor terecht is gekomen en opgebrand wordt vind ik dus wel aannemelijk.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2837
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Koppelingsgeur in de de nieuwe MII na uit rijden showroo

Bericht door Autheo » vr 07 nov 2014, 13:04

Gert schreef: De hypothese dat het tectyl is of zo wat op de uitlaat/motor terecht is gekomen en opgebrand wordt vind ik dus wel aannemelijk.
Als je kijkt hoe de auto's gemaakt worden, vraag ik me af of dat een juiste hypothese is. De anti-roest behandeling vind meestal al plaats voordat er een motor en uitlaat gemonteerd worden. Lijkt me eeder dat het te maken heeft met het spul dat ze er op spuiten ter bescherming tijdens opslag/transport, en waar we dat flinke bedrag aan afleveringskosten voor moeten betalen om het er weer van af te laten poetsen.
Hier trouwens een filmpje over de productie: http://youtube.com/watch?v=_HRCRI_T0SI

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Koppelingsgeur in de de nieuwe MII na uit rijden showroo

Bericht door Tom Westendorp » vr 07 nov 2014, 13:17

Elke nieuwe auto stinkt toch een beetje? De boel moet zich zetten, verf vebrand, metaal werkt. En zo wordt het nieuwe autootje echt jouw auto! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Koppelingsgeur in de de nieuwe MII na uit rijden showroo

Bericht door RobertJ » vr 07 nov 2014, 19:15

Ik denk eerder dat de poetser aan het smeren is geweest

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Koppelingsgeur in de de nieuwe MII na uit rijden showroo

Bericht door Gert » vr 07 nov 2014, 22:36

@Autheo
Dat zou natuurlijk ook kunnen. We zijn het er dan wel over eens dat er spul op heet wordende delen zit dat eraf gebrandt wordt en dan stinkt.

Leuk (reclame)filmpje trouwens. Denk dat ze over willen brengen dat de up een kwaliteitsproduct is. Laat dat nou ook precies het gevoel zijn dat ik gekregen heb na vijf dagen rondtuffen in mijn nieuwe up.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Plaats reactie