Waterpomp nu al kapot

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
nilsvander
Forum newbie

Waterpomp nu al kapot

Bericht door nilsvander » vr 24 okt 2014, 17:34

Goedendag,

Ik heb een Seat Mii van mei 2012. Vandaag is hij voor de tweede beurt geweest (30.000km). Bij de beurt is men erachter gekomen dat er een hoge fluittoon uit de waterpomp komt. Er werd geadviseerd om deze te vervangen. Echter, dit wilde de Seat dealer niet binnen de garantie uitvoeren omdat het eerste onderhoud een paar maanden te laat is uitgevoerd. Wel is de eerste onderhoudsbeurt op 12.000 km uitgevoerd. Seat wil mij dus niet tegemoet komen in de kosten waar ik erg boos om ben omdat de auto pas 2 jaar oud is en de waterpomp langer mee moet kunnen dan dit. Van een nieuwe auto mag je anders verwachten. Ik heb nu een klacht ingediend bij het Seat NL, waarbij ik binnen 10 werkdagen uitslag krijg. Hebben andere mensen dit ook gehad? Zoja wat hebben jullie gedaan? Iemand die nog goed advies heeft?

Gr,

Nils

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Re: Waterpomp nu al kapot

Bericht door Tom Westendorp » vr 24 okt 2014, 18:00

Ga naar een andere dealer en vraag hoe het zit. Ik vind het een raar verhaal. Zoiets zou gewoon garantie moeten zijn. Een waterpomp moet langer dan 2 jaar meegaan.
Bekijk de beste online Ferrari Marketplace en het gaafste Ferrari blog op: www.giallomodena.com

Gert
Vagling liefhebber

Bericht door Gert » vr 24 okt 2014, 18:10

Boos worden is nooit goed. Maar pikken zou ik dit ook niet.
Primo: de minimale garantietermijn in Europa is 2 jaar
Secundo: ik zou tegen de dealer zeggen dat hij me maar eens moet uitleggen waarom die 2 maanden verlate reguliere beurt geleid heeft tot dit euvel. Ook zou ik hem dan uitnodigen om met bewijzen te komen voor zijn verhaal.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

nilsvander
Forum newbie

Bericht door nilsvander » vr 24 okt 2014, 18:25

De dealer zegt overigens dat dat de policy is van Seat Nederland. Dus dat ie daarom niet onder garantie kan vervangen. Heb ze vandaag aan de telefoon gehad en deze medewerker kende het verhaal niet maar vertelde dat ze twee jaar garantie hebben en dat je bij kunt kopen. Op de site adverteren ze echter met dit:

4 jaar garantie
Je SEAT Mii is met de grootst mogelijke zorg en kwaliteit gebouwd. En dat bewijzen wij je graag. Zo heb je op de SEAT Mii 4 jaar garantie! In de eerste twee jaar is de garantie geldig ongeacht het aantal gereden kilometers. Tot en met het vierde jaar geldt een kilometerbeperking tot 100.000. Ook bieden we iedereen die een nieuwe SEAT Mii koopt gratis 5 jaar Mobiliteitsservice aan. Vraag naar de voorwaarden bij je SEAT-dealer.

Gert
Vagling liefhebber

Bericht door Gert » vr 24 okt 2014, 19:54

Je vertelde niet alles Nilsvander want in je eerste post stond niet dat de 2 jaar termijn voorbij is, iets wat kennelijk wel het geval is.

Niet dat het veel uitmaakt hoor want ik zou in dit geval toch wel altijd coulance eisen omdat de 2 jaar maar net voorbij zijn. Dat neemt niet weg dat niet onnodig hoog van de toren blazen misschien in dit geval wat handiger is.

Hoe het met de 4 jaar bij Seat zit weet ik niet omdat ik een up heb (besteld). Daarbij viel me wel op dat bij het eerste gesprek sprake was van slechts 2 jaar garantie en dat bij het tweede gesprek ik de indruk kreeg dat ik verplicht was om nog 2 jaar garantie bij te kopen voor een paar honderd euro, waardoor dus een 4 jaars garantie ontstaat. Heel raar als je het mij vraagt maar ik heb daar verder geen enkel punt van gemaakt omdat ik die 2 jaar extra toch wel graag wilde hebben voor die paar honderd euro. Een vanzelfsprekende zeer lange garantieperiode is niet het sterkste punt van de Up zou ik zeggen en misschien ook wel niet van elke vagling. De kwaliteit en de prijs van het vagtrio lijken me toch dusdanig goed dat je als koper niet teveel mag mopperen.

Voor hoe het in jou geval zit zou ik eens je koopcontract kijken. In mijn koopcontract staat bij de rubriek "Bijleveringen" Standaard 2 jaar garantie" voor kosten 0,0. Dat is wel een beetje raar want de standaard 2 jaar garantie is gratis maar geen bijlevering, de extra twee jaar zijn wel een bijlevering maar niet gratis. Als ik me goed herinner komt dit doordat de extra garantie kosten in een ca. 1000 euro grote afleverkostenpost zat. Vond dat ook al een heel gekke manier van doen maar was te zeer gefixeerd op het zien dat alle getallen en berekeningen wel klopten om er iets van te zeggen. Dat kloppen van getallen en berekeningen was wel het geval gelukkig. Zal voor alle zekerheid in mijn geval e.e.a. nog wel even navragen bij de aflevering.

Wat erop de website staat is zeker interessant en ik zou er ook zeker een beroep op proberen te doen maar het is minder relevant wat er in oktober 2014 op de website staat maar wat er in mei 2012 of mogelijk ook in mei 2014 (het einde van de standaard 2 jaars periode) op stond. Dat laatste zou je eens kunnen proberen na te gaan al lijkt me dat niet gemakkelijk. Terzijde: het internet is een zooi. Vandaar dat ik verwees naar je contract. Dat ziet er over 100 jaar nog hetzelfde uit tenzij de inkt zo verbleekt is dat het onleesbaar is geworden.

Hoop dat je iets hebt aan dit relaas.

PS Sorry dat ik zei dat je niet alles vertelde. Dat is niet waar. Impliciet, omdat je zei dat de auto van mei 2012 is zeg je natuurlijk wel dat de twee jaar voorbij zijn omdat we nu in oktober 2014 zitten. Er zit wel een beetje elastiek in je "een paar maanden" omdat de periode mei oktober minstens 4 maanden is. Als je kenteken van 2 mei zou zijn, zou de paar maanden al dicht in de buurt van een half jaar komen. Immers de beurt was op 24 oktober.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

nilsvander
Forum newbie

Bericht door nilsvander » ma 27 okt 2014, 11:10

Dag Gert,

Dank voor je terugkoppeling. Wat mij gewoon het meest stoort is dat men dus impliciet beweert dat waterpomp kapot gaat omdat je auto 3 maanden langer buiten heeft gestaan. Onderdelen als deze horen gewoon veel langer mee te gaan. Hoop dat het hoofdkantoor met een goed aanbod komt, anders gooi ik het hele verhaaltje bij ze op facebook. Dit heeft in het verleden al vaker resultaat opgeleverd bij andere bedrijven die de consument in de steek laten...

Gert
Vagling liefhebber

Bericht door Gert » do 30 okt 2014, 13:27

Dag Nils,
Toevallig is bij mijn 206 een jaar geleden de waterpomp vervangen. Totale kosten als ik me niet vergis 100 euro excl. BTW. Als de kosten bij VW vergelijkbaar zijn, valt de schade nog mee als je het zelf zou moeten betalen. Ik bedoel er zijn weinig kostenposten die (veel) lager zijn als je een auto rijdt. Een keer fout parkeren - ja ik weet dat dat vermijdbaar is - en je hebt 90 euro aan je broek.

nilsvander
Forum newbie

Bericht door nilsvander » ma 03 nov 2014, 11:02

Dag,

Inmiddels is bekend geworden dat de helft zal worden vergoed uit coulance. Daar kan ik gezien de situatie mee leven.
Topic kan dicht.

Plaats reactie