Dit is een beetje nutteloos, weet je hoeveel (benzine)auto's er per jaar in brand vliegen...maximus288 schreef:hebbie die aardgas bus nooit zien branden? nein danke
En toch heb je een benzine auto...
Dit is een beetje nutteloos, weet je hoeveel (benzine)auto's er per jaar in brand vliegen...maximus288 schreef:hebbie die aardgas bus nooit zien branden? nein danke
Dat hangt er natuurlijk vanaf hoeveel kilometers je per dag/week rijdt. Voor mij is het zeer acceptabel, ik hoef maar 1x/week te tanken omdat ik slechts 60km/dag rijd met mijn EcoUp! Als je meer kilometers rijd zou je ook kunnen overwegen om een iets grotere VW te nemen, de Passat Ecofuel, Touran Ecofuel en Caddy Combi Ecofuel hebben minstens 2x zo grote aardgastanks onder de auto hangen, waar je dus meer km's mee kunt rijden.Touchwood schreef:is zeker prachtig, maar je bent wel errruggg vaak aan het tanken.
Niks van gemerkt gistermiddag bij Tamoil/Orangegas in Amersfoort..guggenheimer schreef:vandaag voor het eerst op benzine moeten rijden omdat er volgens mij een landelijke storing is.
Geen andere of gecompliceerdere regelsystemen dan voor de verbranding van benzine (of moderne commonrail-euro 5 of 6 diesel): Lambda meting in het uitlaattraject ( om volledige en optimale verbranding te meten en zo niet: mengel aanpassen, en dat een paar duizend keer per seconde): Dat werkt zo bij een standaard benzine motor sinds de 'geregelde katalysator' eind jaren 80 (!!) werd geintroduceerd. De huidige LPG (met de naam G3-installatie) en de CNG techniek in de eco-up! werken ook 'gewoon' zo. Niets extra 'gecompliceerds' aan.UpSie schreef:Goedeavond iedereen,
Heel interresant om te lezen wat mensen motiveert om voor alternatieven te kiezen.
Ten opzichte van benzine als brandstof dan.
Voor de een is het minder maandelijkse kosten en de ander het mileu.
De eerste motivatie kan ik inkomen de andere niet.
Ik vraag me ook af als dit de beweegreden is om hiervoor te kiezen de juiste is.
Je zult jezelf dan ook goed moeten verdiepen, ja daar komt hij weer, in de techniek om hier achter te komen.
Verbranding van aard/biogas is in een verbrandingsmotor slecht te controleren, en daarvoor zijn allerlei gecompliceerde regelsystemen nodig.
Juist: reducering van verbruik is altijd de eerste en beste stap. Nadenken over elke auto rit is het beste: géén autorit is nog het meest besparen. Maar als je dan toch moet rijden, dan liever met een up! dan met een Passat,.
Als je CO2 reductie wilt realiseren is eigenlijk alleen brandstofverbruikreducering de oplossing, en het verhogen van het motor rendement.
Momenteel halen we zo'n 30% energie uit elke kg brandstof de rest zijn verliezen en warmte die ongebruikt de uitlaat verlaat of via de radiator wordt weggekoeld.
De hoeveelheid CO2 die vrijkomt ligt eigenlijk puur en alleen aan de hoeveelheid brandstof die verbrand wordt. Een grote 5 liter V8 geeft per verbrande liter benzine net zoveel als een kleine 1.0 up! Benzine en diesel zullen elkaar waarschijnlijk niet eens zoveel ontlopen, behalve dan dat met een liter diesel verder komt, omdat de efficientie van een dieselmotor net iets hoger ligt (Benzine heeft een marginaal hogere energetische waarde t.o.v. diesel)CO2 komt vrij bij verbranding van het mengsel ongeacht welke brandstof, en wordt beschouwd als een probleematisch broeikas gas.
Zowel een benzine/diesel als gas motor produceren het echter de hoeveelheid verschilt per motortype.
Bron? wat voor type 'gasmotor' heb je het hier over? NOx (de verzameling van de diverse vormen: NO, NO2, NO3) ontstaat bij hoge temperaturen (verbrandingstemperaturen). Aardgas heeft van nature juist een lagere NOx uitstoot, mede doordat de verbrandingstemperatuur zoveel lager ligt dan bijvoorbeeld diesel. De NOx uitstoot in grammen per kilometer is bij een aardgasmotor juist de laagste van de drie brandstoffen... en die van diesel tot een factor 200 keer zo hoog,..Een groter probleem is het giftige Nox gas waar de uitstoot bij de gasmotor het hoogst van is daarna de diesel.
Bron?Bij een gasmotor hebben we echter nog een andere broeikas gas als gevolg van de verbranding, dit is methaan.
Dit wordt methaanslip genoemd als gevolg van onvolledige verbranding.
Methaan is nog veel problematischer als CO2 en wordt beschouwd als de grootste bedreiger van onze toekomst. Dit wordt echter niet echt publiekelijk gemaakt, hier vindt een soort doofpot beleid op plaats.
Waarschijnlijk haal je de gasmotoren van WKK's en de 4-in-lijn motoren van de eco-up! door elkaar. Een standaard eco-up! is voorzien van een standaard katalysator om onvolledig verbrande deeltjes (zoals CO en ook Methaan (HC's)) te verbranden. Een katalysator werkt bij de moderne auto alleen suboptimaal in de eerste paar kilometers: wanneer ze nog koud is. Daarna, eenmaal opgewarmt, is er geen 'optimum'. Bij WKK's zijn er compleet andere emissie eisen van voor het wegverkeer, maar ook daar zijn er emissie-eisen. In hoeverre de uitlaatgas-reinigingsinstallatie in de WKK wereld al is doorgedrongen is mij niet bekend. Mijn CV ketel thuis is ook niet voorzien van een katalysator.. noch mijn gasfornuis,.. wat nu ?Vindt wel dat de consument hier een beetje dupe van wordt, aangezien deze een bewuste keuze wil maken en daarop investeerd.
Een deel kan afgevangen en verbrandt worden met een katalysator, echter zijn deze inefficient en werken alleen goed op diversen gebruiksgebieden van de vermogenskromme.
De huidige conventionele motoren zijn vele malen schoner geworden van voorheen. De emissie-eisen zijn sinds de jaren 90 steeds verder aangescherpt, en dat heeft allemaal tot doel gehad om schadelijke emissies te beperken. De eco-up! en alle andere CNG aangedreven voertuigen op het nederlandse wegennet profiteren net zo goed als de benzine aangedreven broertjes van deze verbeteringen. Waarbij je bij het gebruik van aardgas nog de mogelijkheid hebt om voor groengas te kiezen: geen fossiele brandstof, maar hernieuwbare brandstof, met een vele malen schonere uitlaat dan een hedendaagse Euro 6 diesel, maar óók een veel kortere CO2 kringloop.Met de invoering van de E6 emissie standaards wordt getracht dit te beperken. Men heeft gemeend dat voertuig fabrikanten nu aan moeten tonen dat het emissie schadelijke gebied op de vermogens kromme, niet meer dan 5% van het gemiddelde leven wordt gebruikt, ten tijde van E5 was hier geen controle op.
Nee als het op uitstoot reductie aankomt is benzine/diesel een even goede keuze, waar de huidige diesel techniek E6, verreweg de beste keuze is. Ook door het veel lagere verbruik, en het hogere motor rendement.
Groeten Leen.