4 personen, beladen, en zwitserland in..

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
ricardovisser
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 28 apr 2013, 13:26

4 personen, beladen, en zwitserland in..

Bericht door ricardovisser » zo 29 jun 2014, 07:47

Hallo,

Ik heb een 9 jaar oude Golf (1.4FSI) en een VW Up (60pk handgesch.) uit 2013.
Volgende maand ga ik naar Italië, door Zwiterland. Aldaar wil ik oa. de Stelvio pas gaan rijden.

In de Up zit ik 108 kilo, mijn vrouw 68kg, en twee kinderen 10 en 22 kilo en wat baggage.
De Golf wil ik niet meenemen omdat ik geen pech wil hebben onderweg, ondanks goed onderhouden.

Mijn vraag is het verstandig om met de Up te gaan, of kom ik op de bergpassen in de problemen qua vermogen, overbelasting, etc.

Iemand ervaring met de Up in extreme hitte, en langdurig maximaal belasten van de motor.

MvG

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..

Bericht door Xanderv » zo 29 jun 2014, 08:21

Ik denk dat je dan bij Tom moet zijn, een ritje noordkaap is wel een redelijke belasting.

Ik ben zelf naar Oostenrijk met mijn vriendin geweest. We waren wel wat minder zwaar, ik ben 85 en meissie rond de 68, en de citigo deed het prima. Zo nu en dan wel zwaar en terug schakelen maar in de 2e gaat ie overal wel naar boven.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..

Bericht door TwitNour » zo 29 jun 2014, 09:47

Ik denk dat je zo gauw je waar nodig terugschakelt, hij er wel door heen moet komen. Maar de belading is vrij veel, maar zeker niet over het maximale toegestane belading volgens mij. Ben het wel eens met Xanderv

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..

Bericht door Tom Westendorp » zo 29 jun 2014, 10:14

Kan echt makkelijk! Gewoon goed op toeren houden als het zwaar wordt.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..

Bericht door RobertJ » zo 29 jun 2014, 10:25

Gewoon de up pakken als je je daar goed bij voelt. Vergeet niet dat toeren maken niet slecht is voor de motor, te weinig toeren wel! Koeling en smering worden beter als je meer toeren maakt. Dit hoef je niet te overdrijven natuurlijk(alleen caravan bezitters stranden meestal door een te laag toerental en dus oververhitting als gevolg)

Overigens heeft het met de 60pk versie weinig zin om meer dan 5krpm te draaien :)

Ga je met de golf, voed hem dan lekker octaan 98 benzine, zijn die fsi motortjes gek op :)

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..

Bericht door Upsilon » zo 29 jun 2014, 10:28

Je moet je meer druk maken om de beperkte bagageruimte in een up. zeker als je met vier personen gaat.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..

Bericht door Tom Westendorp » zo 29 jun 2014, 10:39

RobertJ schreef:Gewoon de up pakken als je je daar goed bij voelt. Vergeet niet dat toeren maken niet slecht is voor de motor, te weinig toeren wel! Koeling en smering worden beter als je meer toeren maakt. Dit hoef je niet te overdrijven natuurlijk(alleen caravan bezitters stranden meestal door een te laag toerental en dus oververhitting als gevolg)

Overigens heeft het met de 60pk versie weinig zin om meer dan 5krpm te draaien :)

Ga je met de golf, voed hem dan lekker octaan 98 benzine, zijn die fsi motortjes gek op :)
Dit ben ik helemaal met je eens. Schuw daarentegen ook niet om met 4500 of bijna 5k toeren een berg op te rijden. Je auto heeft het gewoon veel makkelijker op zo'n toerental dan wanneer je niet boven de 3 komt. Bergaf idem dito. Daar kun je hem echt wel met meer dan 5000 toeren naar beneden laten rollen. Dan remt hij nog enigszins op de motor. Af en toe even stevig remmen en dan weer laten rollen. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..

Bericht door RobertJ » zo 29 jun 2014, 11:09

Berg af moet je volgens het boekje niet in een hogere versnelling dan op, laadt ie ook nog eens goed bij. Als het goed is hoef je niet te remmen :)

Op de verhoudingen van de bak na is de 75 pk identiek aan de 60 pk tot pakweg 4500rpm. Dus spijt van de 60pk hoef je eigenlijk nooit te hebben (mocht je straks in de bergen denken dat je beter de 75pk had moeten nemen)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..

Bericht door Tom Westendorp » zo 29 jun 2014, 11:17

RobertJ schreef:Berg af moet je volgens het boekje niet in een hogere versnelling dan op, laadt ie ook nog eens goed bij. Als het goed is hoef je niet te remmen :)

Op de verhoudingen van de bak na is de 75 pk identiek aan de 60 pk tot pakweg 4500rpm. Dus spijt van de 60pk hoef je eigenlijk nooit te hebben (mocht je straks in de bergen denken dat je beter de 75pk had moeten nemen)
Klopt maar als je hem in zijn twee hebt staan en het gaat 12% naar beneden en je mag maar 60 dan moet je toch echt af en toe bijremmen om niet veel te hard te gaan. :mrgreen:
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..

Bericht door RobertJ » zo 29 jun 2014, 12:11

Zzonde van de remmen, ik haak wel een parachute aan dan.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..

Bericht door Tom Westendorp » zo 29 jun 2014, 13:27

RobertJ schreef:Zzonde van de remmen, ik haak wel een parachute aan dan.
Je moet ook niet slepen he ;) gewoon even je passagiers melden dat je gaat remmen, heel kort en heel hard remmen (wel gedosseerd natuurlijk) rem weer los en weer laten rollen. Zo hebben de remmen het minimaal te verduren en de rest van de techniek ook. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..

Bericht door RobertJ » zo 29 jun 2014, 18:33

Petrolhead Tom schreef: gewoon even je passagiers melden
Dat dan weer niet :D

enie-up
Vagling liefhebber
Berichten: 512
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 00:00

Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..

Bericht door enie-up » zo 29 jun 2014, 21:56

Als het echt moeilijk wordt bergop ff de airco uitzetten ;)
Scheelt weer zo een 6 pk
En bergaf dan weer op volle kracht om de auto weer koel te krijgen, dan versterk je de remmende werking en bespaar je weer de remmen :)
Kom net terug uit luxemburg en heb dat zo gedaan en beviel prima
Laatst gewijzigd door enie-up op ma 30 jun 2014, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..

Bericht door RobertJ » ma 30 jun 2014, 08:06

Ik betwijfel of het 6pk scheelt.... een airco met 6kW koelvermogen verbruikt maximaal 1,5kW. (Hebben we hangen). En die koelt een ruimte van 150m3 met gemak(trekt meestal 0,5kW)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..

Bericht door Tom Westendorp » ma 30 jun 2014, 13:26

Airco kost gemiddeld 10 procent motorvermogen. Dan is 6 procent dus een heel aardige schatting. :mrgreen:
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..

Bericht door RobertJ » ma 30 jun 2014, 16:22

laten we niet bij de 1980 airco blijven steken. Onze(nja, tom..) up maakt gebruik van een variable airconditioning compressor(Doowon DV9). Ik schat dat opgenomen vermogen voor deze compressor ergens tussen de 500W en 2kW zal liggen. Daar komt dan nog een paar honderd Watt (200?) voor de ventilator, maar dan heb je het ook wel gehad volgens mij.

Die 10% kan best kloppen, maar die geldt niet bij het maximale vermogen. Bij het rijden van 100Km/h gebruik je ergens iets tussen de 10 en 20 pk waarschijnlijk, dan is die 10% stukken aannemelijker.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..

Bericht door Tom Westendorp » ma 30 jun 2014, 16:55

Mwoah ik weet niet wat voor airco er in de aygo zit maar die wordt knap astmatisch met een druk op de knop op de snelweg. :P
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..

Bericht door RobertJ » ma 30 jun 2014, 18:47

Tja, miss niet variabel.... scheelt een hoop. Mijn aygo had er geen last van iig. (Geen a.c.)

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 701
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..

Bericht door Touchwood » ma 30 jun 2014, 18:49

Wat houdt dat variabel zijn in?
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

enie-up
Vagling liefhebber
Berichten: 512
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 00:00

Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..

Bericht door enie-up » ma 30 jun 2014, 21:26

Touchwood schreef:Wat houdt dat variabel zijn in?

Plaats reactie