Bericht
door broker » vr 04 jul 2014, 11:28
Er zijn goede en slechte dealers. Zoals overal. Goed onderhoud gaat veel verder dan alleen af en toe een filtertje en olie verversen. Waarom is in de autowereld een dealer onderhouden auto meer waard dan eentje die dat niet is? Heel simpel, ongemerkt worden er tijdens de reguliere beurten allerlei updates of andere kleine verbeteringen uitgevoerd zonder dat de klant dat weet. Alleen als er echt grote wijzigingen komen, wordt dat verteld. Voor de rest is het een kwestie van vertrouwen dat het onderhoud goed en vakkundig wordt uitgevoerd. En er zijn zeker dealers die het niet zo nauw daarmee nemen en hun klanten als wandelende geldmachines zien. Maar gelukkig is er ook een deel ( en dat is volgens mij toch het grootste) dat wel degelijk over vakkennis beschikt en op een nette manier met zijn klanten omgaat. En natuurlijk kost autorijden geld. Mijn C1 had afwisselend kleine en grote beurten van resp. 195 en 295 euro. Maar voor dat geld heb ik 100000 km een perfect rijdende auto gehad die mij nooit in de steek gelaten heeft. En tussendoor heb ik nooit terug hoeven komen voor zaken die stuk gingen of niet in orde waren. Mijn ervaringen zijn juist minder bij universele autobedrijven en Kwikfit en consorten mogen niet eens in de buurt van mijn auto's komen. Bovendien maakt een dealer zijn hogere uurloon weer goed door efficienter werken omdat ze de auto's beter kennen t.o.v. de universelen. En natuurlijk geldt dit in zijn algemeenheid. Er zijn slechte dealers en goede universele garages. En voor de duidelijkheid: ik werk niet in de autobranche maar na 37 jaar rijden en inmiddels ruim 1,7 miljoen afgelegde kilometers heb ik wel uitgebreide ervaringen hiermee. Bovendien ben ik al ruim 22 jaar een fanatiek old- en youngtimerliefhebber en heb naast mijn dagelijkse twee auto's ook daarvan een aantal. En geloof me: op de lange duur is goed onderhoud veel goedkoper dan alleen maar olie en filtertjes wisselen. Tenzij je iedere 3 jaar een nieuwe koopt, dan krijgt de tweede eigenaar de rekening.
Groeten, Jan.
Groove UP,hot orange,75pk,semi-automaat,panoramadak,ypsilon velgen,DAB+ Fenderaudio.