Remschijf problemen
Re: Remschijf problemen
Een remschijf is aan slijtage onderhevig en daarom geven ze daar een beperkte garantie op.
( volgens mij veel te kort ....)
Een wielnaaf eigenlijk niet deze draait gewoon rond, maar als iemand in de fabriek
deze niet goed heeft afgedraaid op de draaibank / cnc heb je een constructiefout
hier kunnen ze niet onderuit.
( volgens mij veel te kort ....)
Een wielnaaf eigenlijk niet deze draait gewoon rond, maar als iemand in de fabriek
deze niet goed heeft afgedraaid op de draaibank / cnc heb je een constructiefout
hier kunnen ze niet onderuit.
UNDERSTEER is when you hit the fence with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the fence with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the fence.
TORQUE is how far you take the fence with you.
OVERSTEER is when you hit the fence with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the fence.
TORQUE is how far you take the fence with you.
Re: Remschijf problemen
Uiteraard begrijp ik dat er een beperkte garantie van toepassing is op slijtagedelen als remschijven. Echter, in mijn geval waren de eerste schijven al na krap drie weken, bij slechts 4000 km kromgetrokken. De lak van de auto was amper opgedroogd... Dit was ruim binnen de marge van de hierboven genoemde 10000 km dus. De dealer zelf koos er tweemaal voor te wachten tot de volgende beurt en hiermee dus tot een veel hogere km-stand. Bovendien lieten ze mij al die tijd in een trillende auto rijden, wat ook geen pretje was. Ik blijf van mening dat er op mijn schijven dus wel degelijk garantie van toepassing was. Inmiddels alweer bijna 6000 km. trillingsvrij. Ik blijf goede hoop houden.
| High Up! 75 pk. Candy White | Executive | Drive | Dynamic | Panoramadak | Vier deuren | Nepleer met stoelverwarming | Winterbanden op Dezent F lichtmetaal | reservewiel |Polo 6R antenne|
Re: Remschijf problemen
Dat vind ik erg slecht van de bewuste dealer of
verwachtte hij soms dat de schijven uit zich zelf weer recht trokken
verwachtte hij soms dat de schijven uit zich zelf weer recht trokken
UNDERSTEER is when you hit the fence with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the fence with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the fence.
TORQUE is how far you take the fence with you.
OVERSTEER is when you hit the fence with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the fence.
TORQUE is how far you take the fence with you.
Re: Remschijf problemen
Hmmm, m'n Up is inmiddels bij de dealer geweest. Wat blijkt: de remschijven zijn niet krom. Blijkbaar zijn ze toen gestopt met zoeken.
Het leek me goed om nog eens goed op te letten of ik het me misschien allemaal inbeeld, maar nee. Het trillen is er nog steeds, al lijkt het niet altijd even erg. De ene keer remt ie soepel zonder trillen, de andere keer voel je duidelijk in stuur en pedaal een trilling.
Volgende week moet 'ie toch terug voor iets anders, ik zal het nog eens aankaarten. Desnoods maar eens vragen of er een monteur wil meerijden ofzo....
Het leek me goed om nog eens goed op te letten of ik het me misschien allemaal inbeeld, maar nee. Het trillen is er nog steeds, al lijkt het niet altijd even erg. De ene keer remt ie soepel zonder trillen, de andere keer voel je duidelijk in stuur en pedaal een trilling.
Volgende week moet 'ie toch terug voor iets anders, ik zal het nog eens aankaarten. Desnoods maar eens vragen of er een monteur wil meerijden ofzo....
Move up! Candy White | 60PK | Maps & More
Re: Remschijf problemen
Ik haak even aan in de discussie, ik heb de 4 pagina's gelezen. Wat BUMP beschrijft herken ik, paar key facts:
* Up uit sept 2012
* 1.0 BMT Take Up
* 16" Upsilon LM
na ± 30000 km begon mijn Up licht te trillen, dit aangegeven bij de dealer en aangegeven dat ik dacht dat het de wiellagers ook zouden kunnen zijn aangezien er soms een resonerend geluid te horen is rond de 100-120km. Maar conclusie was direct gemaakt: kromme remschijven. Remschijven+blokken vervangen kosten 360,- (dealer A-point). Ik heb dit direct laten vervangen en daarna de discussie aangegaan dat ik dit te belachelijk voor woorden vond, kon niks aan gedaan worden geen garantie. Mail verzonden aan de dealer+importeur aangezien ik hiervoor al 6 jaar met mijn vorige auto in onderhoud was bij de dealer en nu dit moest betalen vond ik niet normaal en toegevoegde waarde van naar een officieel merkdealer gaan zag ik niet meer in. Hierop kreeg ik 50% korting en kon ik 180,- ophalen.
Maar nu 5000 km verder begint de auto weer af en toe te trillen tijdens het remmen bij snelheden van 100-120 km, de ene keer hevige dan de andere keer. Als ik hard rem voel ik geen trilling maar bij licht remmen wel. Nadat de auto getrilt heeft tijdens het remmen treedt ook het resonatie geluid weer op a la beginnende kappotte wiellager. Ik heb hetzelfde als BUMP, ik kan niet naar de dealer gaan want als de auto dan een moment heeft van niet trillen tijdens het remmen dan sta ik voor 'lul'. Echter erger ik me er enorm aan en de dealer neemt niet aan dat de wiellager stuk is.
Ik overweeg om het verhaal eens bij martin schilder voor te leggen, als 'nieuwe' 'frisse' dealer om er na te kijken.
BUMP houdt me even op de hoogte het lijkt alsof we exact dezelfde problemen ondervinden.
Groet,
* Up uit sept 2012
* 1.0 BMT Take Up
* 16" Upsilon LM
na ± 30000 km begon mijn Up licht te trillen, dit aangegeven bij de dealer en aangegeven dat ik dacht dat het de wiellagers ook zouden kunnen zijn aangezien er soms een resonerend geluid te horen is rond de 100-120km. Maar conclusie was direct gemaakt: kromme remschijven. Remschijven+blokken vervangen kosten 360,- (dealer A-point). Ik heb dit direct laten vervangen en daarna de discussie aangegaan dat ik dit te belachelijk voor woorden vond, kon niks aan gedaan worden geen garantie. Mail verzonden aan de dealer+importeur aangezien ik hiervoor al 6 jaar met mijn vorige auto in onderhoud was bij de dealer en nu dit moest betalen vond ik niet normaal en toegevoegde waarde van naar een officieel merkdealer gaan zag ik niet meer in. Hierop kreeg ik 50% korting en kon ik 180,- ophalen.
Maar nu 5000 km verder begint de auto weer af en toe te trillen tijdens het remmen bij snelheden van 100-120 km, de ene keer hevige dan de andere keer. Als ik hard rem voel ik geen trilling maar bij licht remmen wel. Nadat de auto getrilt heeft tijdens het remmen treedt ook het resonatie geluid weer op a la beginnende kappotte wiellager. Ik heb hetzelfde als BUMP, ik kan niet naar de dealer gaan want als de auto dan een moment heeft van niet trillen tijdens het remmen dan sta ik voor 'lul'. Echter erger ik me er enorm aan en de dealer neemt niet aan dat de wiellager stuk is.
Ik overweeg om het verhaal eens bij martin schilder voor te leggen, als 'nieuwe' 'frisse' dealer om er na te kijken.
BUMP houdt me even op de hoogte het lijkt alsof we exact dezelfde problemen ondervinden.
Groet,
- MicroUp
- Vagling liefhebber
- Berichten: 139
- Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 20:55
- Locatie: Noord-Holland
Re: Remschijf problemen
Ik zal mijn advies herhalen: Laat de wielnaven na meten! @Sjoerd, Martin Schilder Alkmaar heeft ervaring met dit probleem en zullen je zeker goed helpen.
Een up! met wat extra's.
Re: Remschijf problemen
Dank je voor je bijdrage!MicroUp schreef:Ik zal mijn advies herhalen: Laat de wielnaven na meten! @Sjoerd, Martin Schilder Alkmaar heeft ervaring met dit probleem en zullen je zeker goed helpen.
Vorige week monteur mee laten rijden en voelde inderdaad ook een (beginnend) golvende beweging bij het zacht afremmen van de laatste meters (2e set schijven nu 13.000km erop). 5 mei verloopt mijn garantie dus heb ik woe 30-04 nog een afspraak gemaakt met mijn dealer om mijn naven te laten meten. Moest lullen als brugman (want een naaf met een slag oid hadden ze natuurlijk nog nooit van gehoord?!?).
Ik laat weten wat hieruit komt.
Laatst gewijzigd door Paulus op wo 30 apr 2014, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Remschijf problemen
Ik ben benieuwd! Hopelijk wordt het netjes opgelost.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Remschijf problemen
Paulus schreef:Dank je voor je bijdrage!MicroUp schreef:Ik zal mijn advies herhalen: Laat de wielnaven na meten! @Sjoerd, Martin Schilder Alkmaar heeft ervaring met dit probleem en zullen je zeker goed helpen.
Vorige week monteur mee laten rijden en voelde inderdaad ook een (beginnend) golvende beweging bij het zacht afremmen van de laatste meters (2e set schijven nu 13.00km erop). 5 mei verloopt mijn garantie dus heb ik woe 30-04 nog een afspraak gemaakt met mijn dealer om mijn naven te laten meten. Moest lullen als brugman (want een naaf met een slag oid hadden ze natuurlijk nog nooit van gehoord?!?).
Ik laat weten wat hieruit komt.
Als men eens begint met het probleem te erkennen bij PON dan hoeven er ook geen problemen meer te zijn met het vervangen van ........
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
Re: Remschijf problemen
UPDATE: Naven mogen 0,005 afwijken, die van mij zitten op 0,003. Ofwel, binnen de marge. Dit is dus niet het probleem, conform de dealer. Dealer weet het verder ook niet meer. Ik weet wel dat het mijn rechtervoet niet is die hiervoor zorgt. Met mijn andere auto's 60.000+ km met dezelfde schijven gereden en niet 1x krom.Paulus schreef:Dank je voor je bijdrage!MicroUp schreef:Ik zal mijn advies herhalen: Laat de wielnaven na meten! @Sjoerd, Martin Schilder Alkmaar heeft ervaring met dit probleem en zullen je zeker goed helpen.
Vorige week monteur mee laten rijden en voelde inderdaad ook een (beginnend) golvende beweging bij het zacht afremmen van de laatste meters (2e set schijven nu 13.000km erop). 5 mei verloopt mijn garantie dus heb ik woe 30-04 nog een afspraak gemaakt met mijn dealer om mijn naven te laten meten. Moest lullen als brugman (want een naaf met een slag oid hadden ze natuurlijk nog nooit van gehoord?!?).
Ik laat weten wat hieruit komt.
Re: Remschijf problemen
Quote.
MicroUp schreef:Sommige lezen echt met hun ogen dicht
Zoals ik al aangaf komt het vaker voor dat de up! een slag heeft in de wielnaven! Het komt niet door de schijven, want deze zijn hetzelfde als die van de Polo. (Voor sommige die het niet weten, de up! heeft een voor en achteras van een Polo.)
Schijven zijn van prima kwaliteit, naven kunnen dus een slag hebben.
Mijn Polo BlueMotion had ruim 87 k gereden en de schijven zager er nog als nieuw uit, blokken waren ook nog voldoende. En deze auto heeft wel 2x de bergen in Oostenrijk moeten trotseren en heb daarbij veel geremd bergje af.
Ik denk dus ook dat het niet aan de schijven ligt.
Maar nu doet zich toch iets geks voor. Ik bemerk als ik rustig rem bij lage snelheid ik in mijn rempedaal voel dat deze op en neer gaat. UP! heeft pas 5400 km gereden.
Mocht dit erger gaan worden zal ik toch eens bij MS langs gaan.
MicroUp schreef:Sommige lezen echt met hun ogen dicht
Zoals ik al aangaf komt het vaker voor dat de up! een slag heeft in de wielnaven! Het komt niet door de schijven, want deze zijn hetzelfde als die van de Polo. (Voor sommige die het niet weten, de up! heeft een voor en achteras van een Polo.)
Schijven zijn van prima kwaliteit, naven kunnen dus een slag hebben.
Mijn Polo BlueMotion had ruim 87 k gereden en de schijven zager er nog als nieuw uit, blokken waren ook nog voldoende. En deze auto heeft wel 2x de bergen in Oostenrijk moeten trotseren en heb daarbij veel geremd bergje af.
Ik denk dus ook dat het niet aan de schijven ligt.
Maar nu doet zich toch iets geks voor. Ik bemerk als ik rustig rem bij lage snelheid ik in mijn rempedaal voel dat deze op en neer gaat. UP! heeft pas 5400 km gereden.
Mocht dit erger gaan worden zal ik toch eens bij MS langs gaan.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
Re: Remschijf problemen
Mogen de naven 0,005 afwijken voordat ze door VW worden 'afgekeurd', of mogen ze 0,005 afwijken voor je wat voelt? Daar kan natuurlijk een verschil in zitten.Paulus schreef:UPDATE: Naven mogen 0,005 afwijken, die van mij zitten op 0,003. Ofwel, binnen de marge. Dit is dus niet het probleem, conform de dealer. Dealer weet het verder ook niet meer. Ik weet wel dat het mijn rechtervoet niet is die hiervoor zorgt. Met mijn andere auto's 60.000+ km met dezelfde schijven gereden en niet 1x krom.Paulus schreef:Dank je voor je bijdrage!MicroUp schreef:Ik zal mijn advies herhalen: Laat de wielnaven na meten! @Sjoerd, Martin Schilder Alkmaar heeft ervaring met dit probleem en zullen je zeker goed helpen.
Vorige week monteur mee laten rijden en voelde inderdaad ook een (beginnend) golvende beweging bij het zacht afremmen van de laatste meters (2e set schijven nu 13.000km erop). 5 mei verloopt mijn garantie dus heb ik woe 30-04 nog een afspraak gemaakt met mijn dealer om mijn naven te laten meten. Moest lullen als brugman (want een naaf met een slag oid hadden ze natuurlijk nog nooit van gehoord?!?).
Ik laat weten wat hieruit komt.
De mijne gaat komende dinsdag naar de dealer, ze hebben beloofd dat ze nu wel wat verder gaan zoeken dan alleen de remschijven....
Move up! Candy White | 60PK | Maps & More
Re: Remschijf problemen
Dank je voor je bijdrage!
Vorige week monteur mee laten rijden en voelde inderdaad ook een (beginnend) golvende beweging bij het zacht afremmen van de laatste meters (2e set schijven nu 13.000km erop). 5 mei verloopt mijn garantie dus heb ik woe 30-04 nog een afspraak gemaakt met mijn dealer om mijn naven te laten meten. Moest lullen als brugman (want een naaf met een slag oid hadden ze natuurlijk nog nooit van gehoord?!?).
Ik laat weten wat hieruit komt.[/quote]
UPDATE: Naven mogen 0,005 afwijken, die van mij zitten op 0,003. Ofwel, binnen de marge. Dit is dus niet het probleem, conform de dealer. Dealer weet het verder ook niet meer. Ik weet wel dat het mijn rechtervoet niet is die hiervoor zorgt. Met mijn andere auto's 60.000+ km met dezelfde schijven gereden en niet 1x krom.[/quote]
Mogen de naven 0,005 afwijken voordat ze door VW worden 'afgekeurd', of mogen ze 0,005 afwijken voor je wat voelt? Daar kan natuurlijk een verschil in zitten.
De mijne gaat komende dinsdag naar de dealer, ze hebben beloofd dat ze nu wel wat verder gaan zoeken dan alleen de remschijven....[/quote]
Mogen dat max afwijken voordat ze afgekeurd worden. Niet wat je mag voelen. Tav voelen is het relatief. Want met wielen balanceren -op- de auto haal je eventuele invloeden van de naaf, schijf redelijk weg.
ik ben benieuwd naar jouw uitkomst van de dealer.
Vorige week monteur mee laten rijden en voelde inderdaad ook een (beginnend) golvende beweging bij het zacht afremmen van de laatste meters (2e set schijven nu 13.000km erop). 5 mei verloopt mijn garantie dus heb ik woe 30-04 nog een afspraak gemaakt met mijn dealer om mijn naven te laten meten. Moest lullen als brugman (want een naaf met een slag oid hadden ze natuurlijk nog nooit van gehoord?!?).
Ik laat weten wat hieruit komt.[/quote]
UPDATE: Naven mogen 0,005 afwijken, die van mij zitten op 0,003. Ofwel, binnen de marge. Dit is dus niet het probleem, conform de dealer. Dealer weet het verder ook niet meer. Ik weet wel dat het mijn rechtervoet niet is die hiervoor zorgt. Met mijn andere auto's 60.000+ km met dezelfde schijven gereden en niet 1x krom.[/quote]
Mogen de naven 0,005 afwijken voordat ze door VW worden 'afgekeurd', of mogen ze 0,005 afwijken voor je wat voelt? Daar kan natuurlijk een verschil in zitten.
De mijne gaat komende dinsdag naar de dealer, ze hebben beloofd dat ze nu wel wat verder gaan zoeken dan alleen de remschijven....[/quote]
Mogen dat max afwijken voordat ze afgekeurd worden. Niet wat je mag voelen. Tav voelen is het relatief. Want met wielen balanceren -op- de auto haal je eventuele invloeden van de naaf, schijf redelijk weg.
ik ben benieuwd naar jouw uitkomst van de dealer.
Re: Remschijf problemen
Goede avond allemaal:) Ik heb vandaag gebeld naar de dealer voor de remschijven en om meteen wielkasten er op te laten zetten. Nu was diegene er niet waarmee ik het van de wielkasten had besproken dus moet ik morgen terug bellen.
Maar wat is nou handig om te zeggen over de remschijven, ik zie hier al wat nuttige informatie verschijnen, maar omdat ik een concentratie probleem heb door medicijnen is het voor mij heel on overzichtelijk.
Ik zie dat sommige mensen het hebben over de naven van het wiel? Die krom zijn of een afwijking hebben waardoor de remschijven telkens krom trekken? Alvast bedankt
Maar wat is nou handig om te zeggen over de remschijven, ik zie hier al wat nuttige informatie verschijnen, maar omdat ik een concentratie probleem heb door medicijnen is het voor mij heel on overzichtelijk.
Ik zie dat sommige mensen het hebben over de naven van het wiel? Die krom zijn of een afwijking hebben waardoor de remschijven telkens krom trekken? Alvast bedankt
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Remschijf problemen
Dat klopt inderdaad. Doordat er, overdreven gezegd, een slinger in het wiel komt door het wiellager dat een te grote afwijking vertoont, raken de schijven krom en moeten ze vervangen worden. Dat is enkel symptoombestrijding want als de naven niet goed zijn heeft het geen nut om de schijven te vervangen maar dient de oorzaak aangepakt te worden: de naven.pianopass schreef:Goede avond allemaal:) Ik heb vandaag gebeld naar de dealer voor de remschijven en om meteen wielkasten er op te laten zetten. Nu was diegene er niet waarmee ik het van de wielkasten had besproken dus moet ik morgen terug bellen.
Maar wat is nou handig om te zeggen over de remschijven, ik zie hier al wat nuttige informatie verschijnen, maar omdat ik een concentratie probleem heb door medicijnen is het voor mij heel on overzichtelijk.
Ik zie dat sommige mensen het hebben over de naven van het wiel? Die krom zijn of een afwijking hebben waardoor de remschijven telkens krom trekken? Alvast bedankt
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Remschijf problemen
Ondanks alles heb ik nog steeds moeite om dit te begrijpen, ondanks ik een op en top techneut ben, en geacht wordt voor zeer complexe vraagstukken een oplossing te vinden snap ik gewoon niet wat de basis van het probleem is die men beschrijft.
En ben ik het met pianopass eens.
De naaf is voor mij het asgat in de mc pershon aslichaam, hierin zitten de lagers, met aan de buitenzijde de flens met binnen vertanding waartegen de remschijf is gemonteerd, met een borgboutje gefixeerd, en bevatten de 4 boutgaten waarmee het wiel aan de veerpoot vast zit, de aandrijfas gaat door het wiel lager gat. en wordt met een moer, aan de buitenzijde van het asgat vast gezet.
De vraag is nu in welk onderdeel ontstaat een slingering.?
Het enige wat ik me kan bedenken is de flens met binnenvertanding en boutgaten die de montage van wiel en aandrijfas mogelijk maken, wordt vervormd door het te vast zetten van wiel bouten of aandrijfas bevestigingsmoer.
Aangezien hier de remschijf tegen gemonteerd wordt vervormd deze ook, met trillingen tot gevolg.
De vraag aan een monteur van mij zou zijn. Met een goede klok op magneetvoet gefixeerd op een vastpunt, en de klok op de naaf om de axiale afwijking te controleren, elke afwijking groter dan de fabrikage tolerantie, is een goede indicator voor de problemen beschreven.
Sterker nog, dit zou opdracht moeten zijn voor de vraag om dit soort reparaties onder garantie uit te voeren.
De verzamelde informatie zou moeten verduidelijken waar de bron van de problemen liggen.
In principe vervangt nu elke garage het symtoom, maar verhelpt niet de bron!
Kortom er is geen of zoals eerder beschreven beperkte diagnose gesteld.
Neem aan dat elk geval gemeldt wordt aan de importeur, bij herhaaldelijke gevallen is het bij onze dealers zo dat ze assistentie van een specialist kunnen vragen bij de importeur, deze gaat alle diagnose stappen door welke door de fabrikant zijn beschreven, hij controleert tevens of de diagnose stappen compleet en duidelijk zijn.
Als er desondanks geen diagnose wordt gesteld, gaat deze specialist terug naar product engineering, om te checken of er materiaal of constructie fouten zijn gemaakt.
Deze persoon heeft verantwoording dit soort problemen samen met de fabriek en dealers op te lossen.
Soms kan dit in onze beleving lang duren, maar dit soort projecten duren minimaal 1 jaar, en mijn ervaring is meestal langer.
Verder is in deze business dit process vrij standaard, zou me niets verbazen als er achter de schermen al mensen druk bezig zijn om dit gekende probleem, boven water te krijgen en een fix voor te bereiden.
Hoop in iedergeval dat de oorzaak snel duidelijk wordt, en er een passende oplossing voor komt.
Hier voor alsnog geen problemen.
Met vriemdelijke groet,
Leen.
En ben ik het met pianopass eens.
De naaf is voor mij het asgat in de mc pershon aslichaam, hierin zitten de lagers, met aan de buitenzijde de flens met binnen vertanding waartegen de remschijf is gemonteerd, met een borgboutje gefixeerd, en bevatten de 4 boutgaten waarmee het wiel aan de veerpoot vast zit, de aandrijfas gaat door het wiel lager gat. en wordt met een moer, aan de buitenzijde van het asgat vast gezet.
De vraag is nu in welk onderdeel ontstaat een slingering.?
Het enige wat ik me kan bedenken is de flens met binnenvertanding en boutgaten die de montage van wiel en aandrijfas mogelijk maken, wordt vervormd door het te vast zetten van wiel bouten of aandrijfas bevestigingsmoer.
Aangezien hier de remschijf tegen gemonteerd wordt vervormd deze ook, met trillingen tot gevolg.
De vraag aan een monteur van mij zou zijn. Met een goede klok op magneetvoet gefixeerd op een vastpunt, en de klok op de naaf om de axiale afwijking te controleren, elke afwijking groter dan de fabrikage tolerantie, is een goede indicator voor de problemen beschreven.
Sterker nog, dit zou opdracht moeten zijn voor de vraag om dit soort reparaties onder garantie uit te voeren.
De verzamelde informatie zou moeten verduidelijken waar de bron van de problemen liggen.
In principe vervangt nu elke garage het symtoom, maar verhelpt niet de bron!
Kortom er is geen of zoals eerder beschreven beperkte diagnose gesteld.
Neem aan dat elk geval gemeldt wordt aan de importeur, bij herhaaldelijke gevallen is het bij onze dealers zo dat ze assistentie van een specialist kunnen vragen bij de importeur, deze gaat alle diagnose stappen door welke door de fabrikant zijn beschreven, hij controleert tevens of de diagnose stappen compleet en duidelijk zijn.
Als er desondanks geen diagnose wordt gesteld, gaat deze specialist terug naar product engineering, om te checken of er materiaal of constructie fouten zijn gemaakt.
Deze persoon heeft verantwoording dit soort problemen samen met de fabriek en dealers op te lossen.
Soms kan dit in onze beleving lang duren, maar dit soort projecten duren minimaal 1 jaar, en mijn ervaring is meestal langer.
Verder is in deze business dit process vrij standaard, zou me niets verbazen als er achter de schermen al mensen druk bezig zijn om dit gekende probleem, boven water te krijgen en een fix voor te bereiden.
Hoop in iedergeval dat de oorzaak snel duidelijk wordt, en er een passende oplossing voor komt.
Hier voor alsnog geen problemen.
Met vriemdelijke groet,
Leen.
Re: Remschijf problemen
Zojuist bij de dealer geweest en ze gaan zaterdag de update doen van de ecu en ook de naven nameten..... Hopen dat ze hier iets uit vinden ....!!!!! Ik hou jullie op de hoogte
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset
2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels
2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels
- MauriceR.
- Vagling liefhebber
- Berichten: 479
- Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
- Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn
Re: Remschijf problemen
UpSie schreef:Ondanks alles heb ik nog steeds moeite om dit te begrijpen, ondanks ik een op en top techneut ben, en geacht wordt voor zeer complexe vraagstukken een oplossing te vinden snap ik gewoon niet wat de basis van het probleem is die men beschrijft.
En ben ik het met pianopass eens.
De naaf is voor mij het asgat in de mc pershon aslichaam, hierin zitten de lagers, met aan de buitenzijde de flens met binnen vertanding waartegen de remschijf is gemonteerd, met een borgboutje gefixeerd, en bevatten de 4 boutgaten waarmee het wiel aan de veerpoot vast zit, de aandrijfas gaat door het wiel lager gat. en wordt met een moer, aan de buitenzijde van het asgat vast gezet.
De vraag is nu in welk onderdeel ontstaat een slingering.?
Het enige wat ik me kan bedenken is de flens met binnenvertanding en boutgaten die de montage van wiel en aandrijfas mogelijk maken, wordt vervormd door het te vast zetten van wiel bouten of aandrijfas bevestigingsmoer.
Aangezien hier de remschijf tegen gemonteerd wordt vervormd deze ook, met trillingen tot gevolg.
De vraag aan een monteur van mij zou zijn. Met een goede klok op magneetvoet gefixeerd op een vastpunt, en de klok op de naaf om de axiale afwijking te controleren, elke afwijking groter dan de fabrikage tolerantie, is een goede indicator voor de problemen beschreven.
Sterker nog, dit zou opdracht moeten zijn voor de vraag om dit soort reparaties onder garantie uit te voeren.
De verzamelde informatie zou moeten verduidelijken waar de bron van de problemen liggen.
In principe vervangt nu elke garage het symtoom, maar verhelpt niet de bron!
Kortom er is geen of zoals eerder beschreven beperkte diagnose gesteld.
Neem aan dat elk geval gemeldt wordt aan de importeur, bij herhaaldelijke gevallen is het bij onze dealers zo dat ze assistentie van een specialist kunnen vragen bij de importeur, deze gaat alle diagnose stappen door welke door de fabrikant zijn beschreven, hij controleert tevens of de diagnose stappen compleet en duidelijk zijn.
Als er desondanks geen diagnose wordt gesteld, gaat deze specialist terug naar product engineering, om te checken of er materiaal of constructie fouten zijn gemaakt.
Deze persoon heeft verantwoording dit soort problemen samen met de fabriek en dealers op te lossen.
Soms kan dit in onze beleving lang duren, maar dit soort projecten duren minimaal 1 jaar, en mijn ervaring is meestal langer.
Verder is in deze business dit process vrij standaard, zou me niets verbazen als er achter de schermen al mensen druk bezig zijn om dit gekende probleem, boven water te krijgen en een fix voor te bereiden.
Hoop in iedergeval dat de oorzaak snel duidelijk wordt, en er een passende oplossing voor komt.
Hier voor alsnog geen problemen.
Met vriemdelijke groet,
Leen.
Kijk, dat is nou een mooie uitleg! Terwijl ik het lees, denk ik aan een YT-video over dit onderwerp. Ook als het met een auto is die geen problemen heeft, maar slechts als illustratie dient.
M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Re: Remschijf problemen
Nou, weinig hoopgevend. Ik had de up weggebracht omdat de achterschokbrekers vervangen moesten worden (nu al?) en dus vooraf aangegeven dat ik graag wilde dat ze mijn trillingsprobleem verder gingen onderzoeken.Paulus schreef:Dank je voor je bijdrage!
ik ben benieuwd naar jouw uitkomst van de dealer.
Toegezegd was dat een monteur de auto mee zou nemen voor een uitgebreide testrit. Jammer genoeg kon ik er zelf niet bij zijn omdat ik moest werken, maar de uitkomst was als volgt: er is geen trilling geconstateerd.
De man achter de werkplaatsbalie had wel een meedenkende houding, hij bood aan om mij samen met de werkplaatschef een ronde te laten rijden. Zodoende zou ik kunnen laten zien/voelen wanneer de trilling zich voordoet. Omdat ik geen zin en tijd heb om tussen de beurten door nóg een keer terug te moeten, heb ik aangegeven dat ik dat graag bij de volgende beurt wil doen.
Ondertussen trillen we gewoon verder, op naar de 75.000 km. Ik vraag me af of er door de trillingen ook andere onderdelen van de wielophanging sneller slijten. Iemand enig idee? Ik zou me kunnen voorstellen dat bijvoorbeeld de rubbers van de draagarmen eerder 'uitgelubberd' zijn?
Move up! Candy White | 60PK | Maps & More
- MauriceR.
- Vagling liefhebber
- Berichten: 479
- Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
- Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn
Re: Remschijf problemen
Hoe kwam je er achter dat de achterdempers versleten waren? Van BMW in Nederland is bekend dat de VOORdempers snel(ler) slijten dan in andere landen omdat we meer verkeersdrempels hebben. En dat snap ik ook wel door de krachten die er op komen te staan. Maar achter... Ik weet niet hoe ik het aan elkaar moet verzinnen, maar heeft de -snelle- slijtage wellicht iets te maken met het trillen?--BUMP-- schreef:Nou, weinig hoopgevend. Ik had de up weggebracht omdat de achterschokbrekers vervangen moesten worden (nu al?) en dus vooraf aangegeven dat ik graag wilde dat ze mijn trillingsprobleem verder gingen onderzoeken.Paulus schreef:Dank je voor je bijdrage!
ik ben benieuwd naar jouw uitkomst van de dealer.
Toegezegd was dat een monteur de auto mee zou nemen voor een uitgebreide testrit. Jammer genoeg kon ik er zelf niet bij zijn omdat ik moest werken, maar de uitkomst was als volgt: er is geen trilling geconstateerd.
De man achter de werkplaatsbalie had wel een meedenkende houding, hij bood aan om mij samen met de werkplaatschef een ronde te laten rijden. Zodoende zou ik kunnen laten zien/voelen wanneer de trilling zich voordoet. Omdat ik geen zin en tijd heb om tussen de beurten door nóg een keer terug te moeten, heb ik aangegeven dat ik dat graag bij de volgende beurt wil doen.
Ondertussen trillen we gewoon verder, op naar de 75.000 km. Ik vraag me af of er door de trillingen ook andere onderdelen van de wielophanging sneller slijten. Iemand enig idee? Ik zou me kunnen voorstellen dat bijvoorbeeld de rubbers van de draagarmen eerder 'uitgelubberd' zijn?
M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.