Slecht zicht op verkeerslicht door panoramadak?

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Darryl
Forum newbie

Slecht zicht op verkeerslicht door panoramadak?

Bericht door Darryl » wo 23 apr 2014, 12:23

Hallo allemaal,

Dit is al een keer gevraagd maar ik vroeg mij af of er een oplossing voor is. Iets van een spiegeltje ofzo?

Bijna de helft van alle keren dat ik vooraan bij een stoplicht sta, ongeacht een hoog geplaatst verkeerslicht of een ''normaal'' geplaatst verkeerslicht aan de zijkant, zie ik het licht niet zonder voorover te bukken of me hoofd opzij te leunen omdat me spiegel of dak ervoor zit.

Ik weet dat het dak verlaagd is bij een uitvoering met panoramadak en denk dus dat dat het probleem is.
Oplossingen als eerder stoppen kom ik niet op die sensorlijnen (geen idee hoe die dingen heten op de grond), en een stoplicht aan de zijkant heeft al helemaal geen zin omdat de spiegel er dan altijd voor zit.
Ik las ook dat sommige mensen verder doorrijden zodat ze via het panoramadak het kunnen zien? :roll:
Ik ben niet bepaald lang... 1.75 dus het eerder stoppen of verder doorrijden heeft echt geen zin.

Iemand enig idee of er bestaande oplossingen zijn voor dit probleem, kan me haast niet voorstellen dat er geen accessoires op de markt zijn dit.
En anders moet ik er maar mee leven he :)

Alvast bedankt,

Darryl

MiiRens
Vagling liefhebber

Re: Slecht zicht op verkeerslicht door panoramadak?

Bericht door MiiRens » wo 23 apr 2014, 12:57

Dat je niets ziet komt m.i. niet door het panoramadak, dak is mogelijk iets verlaagd, maar daar kan je geen last van hebben. Anders zou er een grotere zwarte rand zichtbaar zijn bij de voorruit. Ik kan soms door het pano dak de verkeerslichten zien, maar dat is een enkele keer. Heb je de stoel heel laag staan, want dan zou je een beter zicht moeten hebben. Zelf heb ik hier niet zo'n probleem mee, ondanks mijn 1,90 m.
Gr. Renco

Nu: een 3 drs 75 pk VW Up! met panoramadak, cruise control, pdc, 15” velgen, stoelverwarming, zwart metallic.

Voorheen: Seat Mii Sport Dynamic, 3 drs, panoramadak, Drivepakket (cc en pdc), nacht blauw metallic.

Menaz
Vagling liefhebber

Bericht door Menaz » wo 23 apr 2014, 13:01

In min Polo GTI had ik ook het panoramadak. Ik reed dan juist een klein stukje door en kon zo door het dak kijken of het licht op groen sprong.
Ex: SEAT Mii Sport Dynamic - 5-drs - Diepzwart metallic - Drive pakket - SEAT Portable System - 2014

Darryl
Forum newbie

Bericht door Darryl » wo 23 apr 2014, 17:17

MiiRens schreef:Dat je niets ziet komt m.i. niet door het panoramadak, dak is mogelijk iets verlaagd, maar daar kan je geen last van hebben. Anders zou er een grotere zwarte rand zichtbaar zijn bij de voorruit. Ik kan soms door het pano dak de verkeerslichten zien, maar dat is een enkele keer. Heb je de stoel heel laag staan, want dan zou je een beter zicht moeten hebben. Zelf heb ik hier niet zo'n probleem mee, ondanks mijn 1,90 m.
Misschien dan toch me stoel lager zetten, maar niemand kent dus producten voor dit probleem want ik vind mijn zithoogte juist goed

N!jntje
Forum eindbaas

Bericht door N!jntje » wo 23 apr 2014, 17:21

Ik ben 2.07 m en heb dan wel geen panoramadak, maar moet altijd bukken voor het stoplicht :lol:
De oplossing zal het genoemde zijn. De hoek/hoogte/hoe ver het stoplicht staat zal altijd verschillen. Hierdoor zal er niet direct een aan te schaffen product op de markt voor zijn.

MauriceR.
Vagling liefhebber

Bericht door MauriceR. » wo 23 apr 2014, 18:49

Ik heb bij mijn eigen Up! met pano-dak even gekeken en bij een andere Up! (zonder pano) die op een parkeerterrein van een plaatselijk winkelcentrum stond: beide auto's hebben een zwarte rand a/d bovenkant van de ruit (trouwens, die band loopt rondom). Bij mijn Up! lijkt het hemeltje iets lager te zitten, bij de andere Up! iets hoger. Maar in ieder geval is de zwarte band bepalend voor wat je kunt zien als je naar boven kijkt.

Met mijn 1.85 en de stoel in de laagste stand heb ik nog nooit het idee gehad dat ik het verkeerslicht niet goed kon zien. Vroegah, toen ik nog een Saab 99 had met die prachtig gebogen voorruit [/nostalgie modus] had ik een rond schijfje naast de binnenspiegel waarmee je een soort 'fish-eye lens' effect had en je bijna rondom - dus ook omhoog- kon kijken. Misschien zijn die nog ergens te koop?

M
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Autheo
Donateur member

Bericht door Autheo » wo 23 apr 2014, 19:12

Ik maak zelf gebruik van een stoplichtkijker, deze komt bij de halfords vandaan:

http://www.halfords.nl/product/107248-s ... ijker.html

Bevalt me prima.

Darryl
Forum newbie

Bericht door Darryl » wo 23 apr 2014, 19:48

Autheo schreef:Ik maak zelf gebruik van een stoplichtkijker, deze komt bij de halfords vandaan:

Bevalt me prima.
Kijk eens aan, hier was ik naar opzoek! :D

Ik had net even geprobeerd mijn stoel omlaag te zetten maar persoonlijk vind ik dan het overzicht op de weg erg slecht, en kijk half over het stuur heen. 8-)

Niet echt prettig, maar die stoplichtkijker zal ik zeker gaan aanschaffen!
N!jntje schreef:Ik ben 2.07 m en heb dan wel geen panoramadak, maar moet altijd bukken voor het stoplicht :lol:
De oplossing zal het genoemde zijn. De hoek/hoogte/hoe ver het stoplicht staat zal altijd verschillen. Hierdoor zal er niet direct een aan te schaffen product op de markt voor zijn.
Haha :lol: En ik met met 1.75 kom al bijna tegen het dak aan :shock: Maar ik zit ook wel erg hoog, echter het zicht op de weg vind ik juist het mooie van de up. Mijn vader rijdt een bmw 5serie en daar zit je standaard soort van ingezakt in, het zit prima hoor en het glas van de voorruit is zo groot dat je prima alles kunt zien. Maar met me uppie vindt ik toch vele malen beter zitten maar ik zie de verkeerslichten dan weer niet :(

RobertJ
Vagling liefhebber

Bericht door RobertJ » vr 25 apr 2014, 22:16

Die stoplichtkijkers kan je volgens mij ook bij de action halen

Sent from my XT897

MauriceR.
Vagling liefhebber

Bericht door MauriceR. » za 26 apr 2014, 20:25

Autheo schreef:Ik maak zelf gebruik van een stoplichtkijker, deze komt bij de halfords vandaan:

Bevalt me prima.
Ja, dat ding bedoel ik.

M
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Plaats reactie