Wielbasis verbreden

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
Michiel
Forum newbie
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 24 nov 2013, 22:13

Re: Black up! GunSpeed

Bericht door Michiel » wo 12 mar 2014, 10:32

F.Moerland schreef:Voor zover ik het weet is het wettelijk niet toegestaan dat je wielen/banden buiten de wielkast komen. Zoals ik het nu zie heb ik dan nog een 3 cm speling. Als ik het fout heb dan laat maar weten. En trouwens, er zijn er toch al genoeg die wel spacers gebruikt hebben.
Er zijn er genoeg die het al doen is natuurlijk geen legaal excuus om de wet te overtreden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Black up! GunSpeed

Bericht door Tom Westendorp » wo 12 mar 2014, 10:37

Michiel schreef:
F.Moerland schreef:Voor zover ik het weet is het wettelijk niet toegestaan dat je wielen/banden buiten de wielkast komen. Zoals ik het nu zie heb ik dan nog een 3 cm speling. Als ik het fout heb dan laat maar weten. En trouwens, er zijn er toch al genoeg die wel spacers gebruikt hebben.
Er zijn er genoeg die het al doen is natuurlijk geen legaal excuus om de wet te overtreden.
Wet overtreden valt wel mee je moet er alleen wel voor zorgen dat je binnen de spelregels opereert. Wanneer je dat doet is er niets aan de hand. Tevens heeft het dan weinig nut want die spelregels zijn strak. :lol:
Keuringseis 5.2.23 gaat over de spoorbreedte.Deze mag max. 2% groter zijn dan de maat die hiervoor is vermeld op kentekenbewijs of kentekenregister. In de wijze van keuren staat echter dat deze eis niet getoetst wordt bij de APK. Dus de maat van de spoorbreedte is geen criterium bij de APK!

Keuringseis 5.2.24 geeft aan dat de wielen/velgen deugdelijk moeten zijn bevestigd met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen. Dit geldt altijd, dus ook als er sprake is van spoorverbreding.

Keuringseis 5.2.48 lid 4 geeft aan dat de wielen onderscheidenlijk banden:*
a. goed moeten zijn afgeschermd,
b. niet meer dan 30 mm mogen uitsteken buiten de afscherming en
c. niet mogen aanlopen.

Als dus volledig voldaan wordt aan het gestelde in keuringseis 5.2.24 en 5.2.48 is het aanwezig zijn van spoorverbreding bij de APK geen reden tot afkeur.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

F.Moerland
Vagling liefhebber
Berichten: 224
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:32

Re: Black up! GunSpeed

Bericht door F.Moerland » wo 12 mar 2014, 10:45

Inderdaad Tom. Dit is allemaal binnen de normen van de wet. MITS ze maar niet te veel uitsteken. Nogmaals, de wielen met banden zitten nu nog ruimschoots BINNEN de wielkasten. Wettelijke voorschriften zeggen dat ze zelfs max 3 cm buiten de wielkast komen dus zou ik theoretisch binnen de normen nog wel 6 cm kunnen verbreden al is dat helemaal niet wat ik wil. 1,5 of 2 cm zou ik al prima vinden.

Volgens de letter van de wet mag je eigenlijk helemaal niets technisch aan je voertuig veranderen. Maar iedereen doet het. Uitlaten, verlagen, spoilers etc. Ook dat is allemaal binnen de 'normen'. Een stel bescheiden spacers is dan ook geen probleem.

Maar dan kom ik weer terug bij de vraag waar het mij om gaat: heeft iemand ervaring met traingle velgen en spacers bij een High Up! die niet verlaagd is???

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Black up! GunSpeed

Bericht door Tom Westendorp » wo 12 mar 2014, 10:52

F.Moerland schreef:Inderdaad Tom. Dit is allemaal binnen de normen van de wet. MITS ze maar niet te veel uitsteken. Nogmaals, de wielen met banden zitten nu nog ruimschoots BINNEN de wielkasten. Wettelijke voorschriften zeggen dat ze zelfs max 3 cm buiten de wielkast komen dus zou ik theoretisch binnen de normen nog wel 6 cm kunnen verbreden al is dat helemaal niet wat ik wil. 1,5 of 2 cm zou ik al prima vinden.

Volgens de letter van de wet mag je eigenlijk helemaal niets technisch aan je voertuig veranderen. Maar iedereen doet het. Uitlaten, verlagen, spoilers etc. Ook dat is allemaal binnen de 'normen'. Een stel bescheiden spacers is dan ook geen probleem.

Maar dan kom ik weer terug bij de vraag waar het mij om gaat: heeft iemand ervaring met traingle velgen en spacers bij een High Up! die niet verlaagd is???
Je leest niet goed. Je mag maar 2% van de spoorbreedte aanpassen. Wanneer je met aftermarket velgen gaat werken dan mogen ze maximaal 3 centimeter buiten de wielkast komen. Dat zijn twee verschillende dingen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

F.Moerland
Vagling liefhebber
Berichten: 224
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:32

Re: Black up! GunSpeed

Bericht door F.Moerland » wo 12 mar 2014, 10:54

Wat is dan de huidige spoorbreedte + 2% ? Ik heb mijn boekje in de auto liggen. Van het internet haal ik een spoorbreedte van 1461 mm. Dat x 2% kom ik uit op een waarde van 32,8 mm. Dat gedeeld door twee betekend dat je links en recht makkelijk 1,5 mag verbreden zonder andere velgen. Correct me if I'm wrong!

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Black up! GunSpeed

Bericht door Tom Westendorp » wo 12 mar 2014, 11:12

Dat klopt maar dat is dus een stuk minder dan 3cm uitstekende wielen. ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

F.Moerland
Vagling liefhebber
Berichten: 224
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:32

Re: Black up! GunSpeed

Bericht door F.Moerland » wo 12 mar 2014, 11:19

Dat is ook het laatste wat ik wil... zoals ik eerder al schreef wil ik alleen een bescheiden beetje breder op de pootjes staan met gebruik van de originele triangle velgen. Meer niet.

Weet iemand de spoorbreedte achter? Of is die hetzelfde?


UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Wielbasis verbreden

Bericht door UpSie » vr 21 mar 2014, 17:35

Goedemiddag iedereen,

Vergeet niet de techniek, het wettelijk toegestane heeft een technische basis.
Dit is namelijk de vastgelegde tolerantie waar constructeurs hun design op moeten baseren.
Daaroverheen weet men eigenlijk niet wat er kan gebeuren.
Ik bedoel hier mee bv de wielagers en de krachten op de ophanging.
Het is namelijk de extra armlengte die onder andere de lagers en ophanging belast.
Als het oorspronkelijke punt verlegd wordt, kan men aan de hand van de toegestane buigmomenten uitrekenen hoeveel deze wijzigd. En de eventuele gevolgen voorspellen.
Ik moet eerlijk zeggen dat er snel op bekeurt wordt door de politie, mijn zus heeft een dikke transporter met mooie brede wielen en werdt van de weg gehaald en met een vette bekeuring weer weggestuurd, en een aantekening dat ze zo spoedig mogelijk het voertuig aanboodt aan de rdw met de juiste spoorbreedte.
Nu was de meting erg onnauwkeurig uitgevoerd, want de wielen zijn juist gekozen om binnen de 2% te blijven.
Hierop met een officieel uitlijnrapport van de bevriende bandenboer de rechtsgang opgezocht en ook de zaak gewonnen.
Maar het blijkt maar dat ze je het erg lastig kunnen maken, en op koaten kunnen jagen imdien je te breed bent.

Met vriendelijke groet,

Leen.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wielbasis verbreden

Bericht door Tom Westendorp » za 22 mar 2014, 10:10

Duidelijk verhaal weer Leen! Een jongen die ik ken heeft zijn Mini Cooper van 2003 erg verlaagd en er een paar hele brede wielen onder gegooid. Dat heeft er wel toe geleid dat één van zijn aandrijfassen gewoon geknapt is. Het ligt er denk ik ook aan wanneer je gaat verlagen. Wanneer je auto al een ton ervaring heeft met de standaard rijhoogte en hij moet ineens tien centimeter omlaag dan slijt het spul denk ik harder dan wanneer je hem vanaf dag één laag legt en de auto goed laat uitlijnen. Wellicht en overvloede maar ik heb het hier dus over serieus laag leggen niet een paar centimeter doormiddel van veren maar gewoon door middel van een schroefset permanent plat op de buik. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie