Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54
-
- Forum newbie
- Berichten: 2
- Lid geworden op: vr 29 nov 2013, 10:53
Re: Vochtprobleem
Nou daar gaan we weer.
Vorige week maandag de auto bij de dealer neer gezet en hem afgelopen vrijdag weer opgehaald.
Ondanks dat de monteur de eerste keer dat hij in de auto stapte eerst de voorruit droog moest maken, hebben ze helaas
de oorzaak niet kunnen vinden. Ik ben van mening van de dealer er wel alles aan heeft gedaan, maar een oorzaak aanwijzen
blijkt niet te kunnen.
Ik ben inmiddels weer een paar dagen onderweg en hou het probleem dat rijden zonder airco onmogelijk is.
5 minuten nadat ik wegrij begint de auto te beslaan, zet ik dan de ventilatie aan, dan zit de auto in notime potdicht. Alleen de
airco krijgt hem dan met moeite schoon.
Ik begin wel eens aan mezelf te twijfelen, ben ik nou zo'n zeikerd of zouden jullie hier ook een probleem mee hebben? Ben benieuwd.
De dealer heeft aangegeven dat bij een volgende klacht, de auto naar PON gaat. Ik heb zo'n idee dat dat niet heel lang gaat duren.
Vorige week maandag de auto bij de dealer neer gezet en hem afgelopen vrijdag weer opgehaald.
Ondanks dat de monteur de eerste keer dat hij in de auto stapte eerst de voorruit droog moest maken, hebben ze helaas
de oorzaak niet kunnen vinden. Ik ben van mening van de dealer er wel alles aan heeft gedaan, maar een oorzaak aanwijzen
blijkt niet te kunnen.
Ik ben inmiddels weer een paar dagen onderweg en hou het probleem dat rijden zonder airco onmogelijk is.
5 minuten nadat ik wegrij begint de auto te beslaan, zet ik dan de ventilatie aan, dan zit de auto in notime potdicht. Alleen de
airco krijgt hem dan met moeite schoon.
Ik begin wel eens aan mezelf te twijfelen, ben ik nou zo'n zeikerd of zouden jullie hier ook een probleem mee hebben? Ben benieuwd.
De dealer heeft aangegeven dat bij een volgende klacht, de auto naar PON gaat. Ik heb zo'n idee dat dat niet heel lang gaat duren.
Re: Vochtprobleem
Als je de Phaeton bedoelt: nee, die wordt niet in de up!-fabriek gebouwd. De fabriek van de Phaeton staat in Dresden (http://www.glaesernemanufaktur.de/en/)GunSpeed schreef:Dit is niet helemaal waar... ze worden wel in dezelfde fabriek gebouwd maar niet op dezelfde lijn. Het is trouwens economisch en logistiek gezien onmogelijk en daar zit het onderscheid. Het is trouwens een gangbare zaak dat monteurs met veel ervaring en een goede staat van dienst op de duurdere/exclusievere modellen worden geplaatst, wordt ook een beetje ervaren als een promotie.Autheo schreef: Van dezelfde montageband rollen ook veel duurdere modellen, zoals de Audi SUV en ik dacht de VW Touareg. Hoeveel ze de medewerkers betalen zou ik niet weten, maar ik denk niet dat het verschil maakt welk model ze produceren. Dus daarin zal low budget niet uitmaken.
Trouwens de Featon wordt daar ook gebouwd
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
- Bhuddymahn
- Donateur member
- Berichten: 366
- Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 00:59
- Locatie: Amstelveen/Delft/Den Haag
Re: Vochtprobleem
Probeer eens een paar dagen te rijden zonder airco, blower op zn warmst en hardst en de knop op verse lucht; wacht even met wegrijden tot je de ramen schoon zijn, de eerste keer duurde dat bij ons ook even. De keren erna gaat het makkelijk.
Bij ons zorgde dit er in ieder geval voor dat we nu zonder airco kunnen rijden. Zodra we de airco weer een keer aan hebben gezet duurt het weet veel langer voordat we de ruiten schoon krijgen met alleen de blower. Vreemd, maar echt waar.
Zonder airco altijd de knop op verse lucht, met airco aan knop op recirculatie.
Bij ons zorgde dit er in ieder geval voor dat we nu zonder airco kunnen rijden. Zodra we de airco weer een keer aan hebben gezet duurt het weet veel langer voordat we de ruiten schoon krijgen met alleen de blower. Vreemd, maar echt waar.
Zonder airco altijd de knop op verse lucht, met airco aan knop op recirculatie.
|High Up!
Dark Silver|5 drs|60PK|Executive & Drive|M&M|Middenarmsteun|VAGcom|K&N filter|SX4 antenne
Ring Ultima dimlicht|Super white mistlicht|Chrome knipperlichten|White dagrijverlichting|LED kentekenverl.
|Peugeot 206 Roland Garros
Dark Silver|5 drs|60PK|Executive & Drive|M&M|Middenarmsteun|VAGcom|K&N filter|SX4 antenne
Ring Ultima dimlicht|Super white mistlicht|Chrome knipperlichten|White dagrijverlichting|LED kentekenverl.
|Peugeot 206 Roland Garros
- MauriceR.
- Vagling liefhebber
- Berichten: 479
- Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
- Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn
Re: Vochtprobleem
Als ik blz. 150 ev. van het instructieboekje lees, begrijp ik daar NIET uit dat je bij het ontwasemen de recirculatieknop naar rechts moet zetten. Corrigeer me wanneer ik het fout heb.
M.
M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
- GunSpeed
- Forum eindbaas
- Berichten: 1182
- Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
- Locatie: Vlaams-Brabant
Re: Vochtprobleem
You're right... ik heb me vergist, de Phaeton wordt daar niet geproduceerd maar... "Bratislava also builds the Volkswagen Touareg and Audi Q7 SUVs, as well as bodies for the Porsche Cayenne".up! schreef:Als je de Phaeton bedoelt: nee, die wordt niet in de up!-fabriek gebouwd. De fabriek van de Phaeton staat in Dresden (http://www.glaesernemanufaktur.de/en/)
up! Black BMT 75pk 3d
- GunSpeed
- Forum eindbaas
- Berichten: 1182
- Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
- Locatie: Vlaams-Brabant
Re: Vochtprobleem
Wat ik hier vooral uit leer is dat het zelfs in de handleiding staat dat je de airco WEL moet opzetten als je aangedampte ramen hebt.MauriceR. schreef:
M.
up! Black BMT 75pk 3d
- MauriceR.
- Vagling liefhebber
- Berichten: 479
- Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
- Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn
Re: Vochtprobleem
Dat zeker!GunSpeed schreef:Wat ik hier vooral uit leer is dat het zelfs in de handleiding staat dat je de airco WEL moet opzetten als je aangedampte ramen hebt.MauriceR. schreef:
M.
M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Re: Vochtprobleem
x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vochtprobleem
Hoi Ik heb er ook echt last van beslagen ramen van VW UP ik heb hem nu 8 maande ongeveer. Ik ben er echt klaar mee
ik ben al 2 keer bij de dealer geweest maar ze hebben nog geen oplossing voor maar ik ga morgen weer naar de dealer om een oplossing te zoeken
mij part kunnen ze de up weer terug nemen. Want ik kan niet meer fatsoenlijk meer rijden door het beslagen ramen.
ik ben al 2 keer bij de dealer geweest maar ze hebben nog geen oplossing voor maar ik ga morgen weer naar de dealer om een oplossing te zoeken
mij part kunnen ze de up weer terug nemen. Want ik kan niet meer fatsoenlijk meer rijden door het beslagen ramen.
Re: Vochtprobleem
Ik heb zelf, gelukkig, geen last van het vocht probleem maar wel van beslagen ramen in de ochtend. Ik kreeg een tip uit grootmoeders tijd en moet zeggen dat ik daarna geen enkele keer, zelfs niet na een ochtendje krabben, met een beslagen voorraam/voorste zijramen rondreed terwijl de zijramen achter (die ik niet had gedaan) wel beslagen waren.
Als eerst maak je de ramen schoon (want vet en vuiligheid zorgen ervoor dat je ramen eerder beslaan). Vervolgens Dreft d.m.v. een doek aan de binnenkant van je raam aanbrengen om het uiteindelijk met een droog doek uit te wrijven. Wellicht het proberen waard, baat het niet schaadt het niet en voor de centen hoef je het in ieder geval niet te laten.
Als eerst maak je de ramen schoon (want vet en vuiligheid zorgen ervoor dat je ramen eerder beslaan). Vervolgens Dreft d.m.v. een doek aan de binnenkant van je raam aanbrengen om het uiteindelijk met een droog doek uit te wrijven. Wellicht het proberen waard, baat het niet schaadt het niet en voor de centen hoef je het in ieder geval niet te laten.
Citigo Arctic, 60pk, Candy White, 5-drs
Superb Combi, Amethyst Purple Metallic
Superb Combi, Amethyst Purple Metallic
- Psycho_Mantis
- Vagling liefhebber
- Berichten: 912
- Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
- Locatie: Spijkenisse
Re: Vochtprobleem
Ik bezit de up nu 1,5 jaar en ik ervaar dat de airco juist de oorzaak is van beslagen ramen
Als je hebt gereden met airco dan blijft er vocht opgeslagen in de ventilatie gaten, zodra jij de auto start dan is de airco nog niet op gang en al al het vocht in de auto geblazen worden. met als gevolg beslagen ramen.
Ik raad aan om te rijden zonder airco en inderdaad zullen je ramen de eerste 10 minuten flink dichtslaan (\zet je airco pas uit als de auto warm is), zet je kachel hoog en een raam een stukje open tot het vocht weg is. Je zal daarna ontdekken dat de ramen ineens veel minder beslaan dan met airco. Voor mij werkt dit prima en rij daarom nooit met airco.
Er zit gewoon een ontwerpfout in de airco, het vocht loopt niet goed weg.
Als je hebt gereden met airco dan blijft er vocht opgeslagen in de ventilatie gaten, zodra jij de auto start dan is de airco nog niet op gang en al al het vocht in de auto geblazen worden. met als gevolg beslagen ramen.
Ik raad aan om te rijden zonder airco en inderdaad zullen je ramen de eerste 10 minuten flink dichtslaan (\zet je airco pas uit als de auto warm is), zet je kachel hoog en een raam een stukje open tot het vocht weg is. Je zal daarna ontdekken dat de ramen ineens veel minder beslaan dan met airco. Voor mij werkt dit prima en rij daarom nooit met airco.
Er zit gewoon een ontwerpfout in de airco, het vocht loopt niet goed weg.
- GunSpeed
- Forum eindbaas
- Berichten: 1182
- Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
- Locatie: Vlaams-Brabant
Re: Vochtprobleem
Iedere vijfde post komt deze "oplossing" terug en ik begrijp helemaal niet wat de meerwaarde hiervan is. Misschien eerst alles (of toch een deel) van de laatste posts doornemen alvorens hier zomaar te reageren. We gaan eerst veel geld bijbetalen voor een airco om hem vervolgens niet te gebruiken?? Dit is een indianenverhaal en is echt te gek voor woorden...het staat zelfs in de handleiding dat je de airco moet aanzetten om het vocht weg te krijgen (kijk hierboven!)Psycho_Mantis schreef:Ik raad aan om te rijden zonder airco en inderdaad zullen je ramen de eerste 10 minuten flink dichtslaan (\zet je airco pas uit als de auto warm is), zet je kachel hoog en een raam een stukje open tot het vocht weg is. Je zal daarna ontdekken dat de ramen ineens veel minder beslaan dan met airco. Voor mij werkt dit prima en rij daarom nooit met airco.
Dat het vocht niet goed weg kan is zeker niet bij iedere Up het geval maar slechts bij een klein aantal. Er zijn veel meer Up's zonder problemen dan met. Als het vocht niet goed weg kan dan is dit heel waarschijnlijk een foute montage of misschien een defect onderdeel... allebei te verhelpen door de dealerPsycho_Mantis schreef:Er zit gewoon een ontwerpfout in de airco, het vocht loopt niet goed weg.
up! Black BMT 75pk 3d
- Psycho_Mantis
- Vagling liefhebber
- Berichten: 912
- Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
- Locatie: Spijkenisse
Re: Vochtprobleem
"zomaar reageren" is wel een beetje vreemde opmerking tegen de gene die het topic begonnen is. Ik probeer ook alleen maar een tip te geven dat je minder last heb van het vocht, voor mij werkt het prima om de airco uit te laten. En ik heb de airco echt niet voor niets genomen, die staat lekker te koelen in de zomer.GunSpeed schreef:Iedere vijfde post komt deze "oplossing" terug en ik begrijp helemaal niet wat de meerwaarde hiervan is. Misschien eerst alles (of toch een deel) van de laatste posts doornemen alvorens hier zomaar te reageren. We gaan eerst veel geld bijbetalen voor een airco om hem vervolgens niet te gebruiken?? Dit is een indianenverhaal en is echt te gek voor woorden...het staat zelfs in de handleiding dat je de airco moet aanzetten om het vocht weg te krijgen (kijk hierboven!)Psycho_Mantis schreef:Ik raad aan om te rijden zonder airco en inderdaad zullen je ramen de eerste 10 minuten flink dichtslaan (\zet je airco pas uit als de auto warm is), zet je kachel hoog en een raam een stukje open tot het vocht weg is. Je zal daarna ontdekken dat de ramen ineens veel minder beslaan dan met airco. Voor mij werkt dit prima en rij daarom nooit met airco.Dat het vocht niet goed weg kan is zeker niet bij iedere Up het geval maar slechts bij een klein aantal. Er zijn veel meer Up's zonder problemen dan met. Als het vocht niet goed weg kan dan is dit heel waarschijnlijk een foute montage of misschien een defect onderdeel... allebei te verhelpen door de dealerPsycho_Mantis schreef:Er zit gewoon een ontwerpfout in de airco, het vocht loopt niet goed weg.
Het is inderdaad niet bij elke up zo, maar ik kan wel stellen dat er in modeljaar 2012 meer ontwerpfouten zitten dan in een recentere up. Er in bekend bij pon dat de afvoer bij de up niet lekker doorloopt. Je kan die elke keer schoon laten maken of je gebruikt de airco maar wat minder in de winter. Sterker nog: Je airco is waardeloos als het gaat vriezen.
Overigens lijkt het mij niet echt de bedoeling om met dit weer met airco te rijden, het verbruikt meer brandstof en het maakt het probleem alleen erger.
-
- Forum newbie
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma 11 mar 2013, 14:33
Re: Vochtprobleem
Onze Up! hebben we nu 1,5 weken in ons bezit. Tot gisteren geen last van beslagen ramen, totdat ik vandaag tijdens een dikke regenbui even de airco aan deed....
Ik had de airco na 5 minuten weer uit gedaan en toen besloegen ineens de ramen!
Zelfs op stand 4 zijn de ramen niet helder te krijgen.
Met airco wel dus...........
Vreemd....
Ik had de airco na 5 minuten weer uit gedaan en toen besloegen ineens de ramen!
Zelfs op stand 4 zijn de ramen niet helder te krijgen.
Met airco wel dus...........
Vreemd....
VW Cheer Up! Black 5 deurs
Re: Vochtprobleem
Resumerend?
- zo min mogelijk onder bomen parkeren
- bladeropvangbak regelmatig legen
- controleren rubber tussen motorcompartiment en interieur
- zo min mogelijk onder bomen parkeren
- bladeropvangbak regelmatig legen
- controleren rubber tussen motorcompartiment en interieur
- Psycho_Mantis
- Vagling liefhebber
- Berichten: 912
- Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
- Locatie: Spijkenisse
Re: Vochtprobleem
Dit is exact het probleem wat ik al eerder probeer uit te leggen, de airco voert het vocht niet af.Turtlespeed schreef:Onze Up! hebben we nu 1,5 weken in ons bezit. Tot gisteren geen last van beslagen ramen, totdat ik vandaag tijdens een dikke regenbui even de airco aan deed....
Ik had de airco na 5 minuten weer uit gedaan en toen besloegen ineens de ramen!
Zelfs op stand 4 zijn de ramen niet helder te krijgen.
Met airco wel dus...........
Vreemd....
Re: Vochtprobleem
Goedeavond,
Ik heb hier ook al eens wat over geschreven, onze up is zo ver ik het kan beoordelen droog van binnen.
Wel merk ik dat de ramen slecht ontwasemen, als het buiten nat is althans en je enigzins vochtig instapt.
Dit is niet anders in men opel leasebak.
Ik merk wel dat het niet handig is de airco aan te doen tijdens de herfst en winter maanden.
Als eerder gemeldt is de ventilatie 0 als de ventilator uit staat.
Kachel op minimaal de middenstand en ventilator minimaal op 2 soms 1 houdt de boel ontwasemt.
Als hij uitgaat (de fan) en we zitten er met z'n drieen in is hij binnen een mum van tijd beslagen.
Niets wijst er op dat er ergens lekkage is.
Als ik hem dan s'avonds warm wegzet is hij s'morgens beslagen, als hij dan weer een dag staat is hij gewoon onbeslagen van binnen.
Ik denk dat de ventilatie gewoon iets te krap is uitgevoerd, maar dit is met meerdere auto's het geval.
En ik ga ervanuit dat de lekkage gevallen, een incident is als gevolg van vroege productie aantallen. En inconsistente productie processen.
Met vriendelijke groet,
Leen.
Ik heb hier ook al eens wat over geschreven, onze up is zo ver ik het kan beoordelen droog van binnen.
Wel merk ik dat de ramen slecht ontwasemen, als het buiten nat is althans en je enigzins vochtig instapt.
Dit is niet anders in men opel leasebak.
Ik merk wel dat het niet handig is de airco aan te doen tijdens de herfst en winter maanden.
Als eerder gemeldt is de ventilatie 0 als de ventilator uit staat.
Kachel op minimaal de middenstand en ventilator minimaal op 2 soms 1 houdt de boel ontwasemt.
Als hij uitgaat (de fan) en we zitten er met z'n drieen in is hij binnen een mum van tijd beslagen.
Niets wijst er op dat er ergens lekkage is.
Als ik hem dan s'avonds warm wegzet is hij s'morgens beslagen, als hij dan weer een dag staat is hij gewoon onbeslagen van binnen.
Ik denk dat de ventilatie gewoon iets te krap is uitgevoerd, maar dit is met meerdere auto's het geval.
En ik ga ervanuit dat de lekkage gevallen, een incident is als gevolg van vroege productie aantallen. En inconsistente productie processen.
Met vriendelijke groet,
Leen.
Re: Vochtprobleem
+1UpSie schreef:Goedeavond,
Ik heb hier ook al eens wat over geschreven, onze up is zo ver ik het kan beoordelen droog van binnen.
Wel merk ik dat de ramen slecht ontwasemen, als het buiten nat is althans en je enigzins vochtig instapt.
Dit is niet anders in men opel leasebak.
Ik merk wel dat het niet handig is de airco aan te doen tijdens de herfst en winter maanden.
Als eerder gemeldt is de ventilatie 0 als de ventilator uit staat.
Kachel op minimaal de middenstand en ventilator minimaal op 2 soms 1 houdt de boel ontwasemt.
Als hij uitgaat (de fan) en we zitten er met z'n drieen in is hij binnen een mum van tijd beslagen.
Niets wijst er op dat er ergens lekkage is.
Als ik hem dan s'avonds warm wegzet is hij s'morgens beslagen, als hij dan weer een dag staat is hij gewoon onbeslagen van binnen.
Ik denk dat de ventilatie gewoon iets te krap is uitgevoerd, maar dit is met meerdere auto's het geval.
En ik ga ervanuit dat de lekkage gevallen, een incident is als gevolg van vroege productie aantallen. En inconsistente productie processen.
Met vriendelijke groet,
Leen.
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo
- Psycho_Mantis
- Vagling liefhebber
- Berichten: 912
- Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
- Locatie: Spijkenisse
Re: Vochtprobleem
Ik heb nu een leen up van de dealer, modeljaar 2014 maar beslaat even snel als mijn eigen up (modeljaar 2012)
Het is helaas "normaal" bij de up...
Het is helaas "normaal" bij de up...
Re: Vochtprobleem
Jouw up was toch bij de dealer geweest om het vochtprobleem op te lossen?Psycho_Mantis schreef:Ik heb nu een leen up van de dealer, modeljaar 2014 maar beslaat even snel als mijn eigen up (modeljaar 2012)
Het is helaas "normaal" bij de up...
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen