Motortuning
Re: Motortuning
Goedemorgen,
De Up heeft een 4 kleppen concept cylinderkop.
120Nm? Commercieel toegestaan! Bij tunen vervalt de garantie anyway. Deze waarde is er alleen maar om de zo genoemde minimale usefull life levensduur te garanderen.
Het verhogen van werktoerentallen is altijd een goed middel om turboloze motoren op te voeren, echter niet zonder het veranderen van vermogens en koppelkromme.
De moderene motoren zijn nu eenmaal brandstof verbruiks optimaal afgesteld en de aandrijflijnen zijn hier op afgestemd, dit concept dient voor tunen met echt resultaat compleet opnieuw opgebouwd en afgesteld te worden.
Max vermogen zal ergens boven in de toeren moeten pieken, koppel gebied zal daar een stukje onder liggen en over een vrij klein gebied beschikbaar zijn.
Versnellingsbak verhoudingen en schakelmomenten dienen in combinatie met de asverhouding en rolomtrek wielen aangepast te worden om de aangepaste kromme te benutten.
Kort gezegd met het opvoeren van de prestaties van de motor alleen ben je er niet om echt iets te bereiken.
Het verschil tussen de 60 en 75 pk laat dit eigenlijk al een beetje zien.
Groeten Leen.
De Up heeft een 4 kleppen concept cylinderkop.
120Nm? Commercieel toegestaan! Bij tunen vervalt de garantie anyway. Deze waarde is er alleen maar om de zo genoemde minimale usefull life levensduur te garanderen.
Het verhogen van werktoerentallen is altijd een goed middel om turboloze motoren op te voeren, echter niet zonder het veranderen van vermogens en koppelkromme.
De moderene motoren zijn nu eenmaal brandstof verbruiks optimaal afgesteld en de aandrijflijnen zijn hier op afgestemd, dit concept dient voor tunen met echt resultaat compleet opnieuw opgebouwd en afgesteld te worden.
Max vermogen zal ergens boven in de toeren moeten pieken, koppel gebied zal daar een stukje onder liggen en over een vrij klein gebied beschikbaar zijn.
Versnellingsbak verhoudingen en schakelmomenten dienen in combinatie met de asverhouding en rolomtrek wielen aangepast te worden om de aangepaste kromme te benutten.
Kort gezegd met het opvoeren van de prestaties van de motor alleen ben je er niet om echt iets te bereiken.
Het verschil tussen de 60 en 75 pk laat dit eigenlijk al een beetje zien.
Groeten Leen.
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Motortuning
Hoe kom je aan zo'n kop dan?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Motortuning
Er wordt steeds beweerd dat de bak van de 60 en de 75 pk versie anders zijn. Eerlijk gezegd geloof ik hier niets van na in beide uitvoeringen gereden te hebben. Weet wel dat den75 lekkerder doortrekt. Vraag me ook af of het alleen een andere chip ss. Ik heb het sterke vermoeden dat er ook een andere nokkenas gebruikt wordt.
Wie beschikt over de fabrieksgegens van de beide bakken en kan ze hier bekendmaken?
Wie beschikt over de fabrieksgegens van de beide bakken en kan ze hier bekendmaken?
UP! HIGH 75 PK Executive pakket Tornadorood en Classic 16 inch Zilver Also: Alfa Giulia, BMW 325 Ci cabrio, New Mini 2014
- el coche SEAT
- Donateur member
- Berichten: 818
- Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
- Locatie: BrunssUP!m
Re: Motortuning
Even zoeken op dit prachtige forum en je vindt: http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f ... erbrenging@@lgra schreef:Er wordt steeds beweerd dat de bak van de 60 en de 75 pk versie anders zijn.
Wie beschikt over de fabrieksgegens van de beide bakken en kan ze hier bekendmaken?
VW UP! GTI, Kings Red with Black roof, 115 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
Re: Motortuning
Op de VW up 1.0 3 cylinder ligt standaard een 4 kleps kop.
Zowel de 60 en 75 pk versie.
Zie de technische beschrijvingen in de folder of handleiding.
Aan de cylinderkop zelf is dit ook te zien hoor als je weet hoe je dit herkent.
Met vriendelijke groet,
Leen.
Zowel de 60 en 75 pk versie.
Zie de technische beschrijvingen in de folder of handleiding.
Aan de cylinderkop zelf is dit ook te zien hoor als je weet hoe je dit herkent.
Met vriendelijke groet,
Leen.
Re: Motortuning
Als je wat meer wil tunen dan een chipie dan heb je ook een 6-bak nodig die meer koppel aankan.
De GT concept had/heeft ook een 6-bak.
De GT concept had/heeft ook een 6-bak.
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Motortuning
Duidelijk. Toch vraag ik me af of de bak echt niet meer dan 120 NM aan kan. Dat zou betekenen dat hij van glas gemaakt is. Een sterkere koppeling snap ik nog wanneer je serieus vermogen gaat vragen.UpSie schreef:Op de VW up 1.0 3 cylinder ligt standaard een 4 kleps kop.
Zowel de 60 en 75 pk versie.
Zie de technische beschrijvingen in de folder of handleiding.
Aan de cylinderkop zelf is dit ook te zien hoor als je weet hoe je dit herkent.
Met vriendelijke groet,
Leen.
In Engeland rijden er wat Aygo's rond met een Rotex Supercharger. Meer dan 120pk!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Motortuning
Tuurlijk kan hij meer aan, zeker als het toerental omhoog gaat, echter is de levensduur niet meer gegarandeert.
Maar ja als je echt gaat tunen is van garantie geen sprake meer.
Voor de koppeling geldt eigenlijk het zelfde.
Met vriendelijke groet,
Leen.
Maar ja als je echt gaat tunen is van garantie geen sprake meer.
Voor de koppeling geldt eigenlijk het zelfde.
Met vriendelijke groet,
Leen.
Re: Motortuning
Mmmm... toch een 12-klepper blijkbaar.
De 60pk heeft een vrij lange overbrenging, dus met een kleine turbo of compressor naar 120Nm (kleine 30% extra) van 1800 tot 5000RPM past best bij die overbenging lijkt me. Zou het een heel andere auto maken. Geen strepentrekker nog steeds, maar wel een stuk beter snelwegfähig.
De 75pk versie wordt dan juist wat zenuwachtig denk ik, met z'n kortere eindoverbrenging.
De 60pk heeft een vrij lange overbrenging, dus met een kleine turbo of compressor naar 120Nm (kleine 30% extra) van 1800 tot 5000RPM past best bij die overbenging lijkt me. Zou het een heel andere auto maken. Geen strepentrekker nog steeds, maar wel een stuk beter snelwegfähig.
De 75pk versie wordt dan juist wat zenuwachtig denk ik, met z'n kortere eindoverbrenging.
Re: Motortuning
75 pk zenuwachtig? Het blijft een bromfietsmotor die gewoon erg weinig toeren draait. De leibaankrachten zijnnnaannmijn idee angstwekkend groot. De overbrenging is in 5 dermate groot dat de top nb alleen in 4 gehaald kan worden.
Wat ik nergens uit kan halen: De 75 pk bmt heeft langere overbrengverhoudingen dan de 75 zonder bmt. Ik vermoed dus dat de 75npk bmt delfde bak heeft als de 60 pk.
Wat ik nergens uit kan halen: De 75 pk bmt heeft langere overbrengverhoudingen dan de 75 zonder bmt. Ik vermoed dus dat de 75npk bmt delfde bak heeft als de 60 pk.
UP! HIGH 75 PK Executive pakket Tornadorood en Classic 16 inch Zilver Also: Alfa Giulia, BMW 325 Ci cabrio, New Mini 2014
Re: Motortuning
De 75pk heeft een overbrenginsverhouding die de75pk versie hoger in toeren houdt, ook mede daardoor voelt de 75 pk versie 'sterker' ik ben er zeker van dat als de bak en as verhouding identiek zou zijn gehouden.
Er vrijwel geen merkbaar verschil is tussen de twee versies.
Dit omdat het hogere vermogen op een relatief hoog toerental piekt.
Leibaankrachten groot?, ik denk dat het heel erg meevalt, moderne motoren zijn geconstrueerd om op langere tijden op lage toerentallen te draaien met een relatief hoog koppel.
Constructeurs streven hier ook naar om de hoogste brandstof efficiente te kunnen halen, lambda=1.
'Moderne' motoren (zeker de laatste 10 jaar, zo niet langer) zijn uitgerust met in vaktermen genoemde articulated pistons, een uit het midden geplaatste zuigerpen, hierdoor wordt voor BDP, de hoogstbelaste zijde van de zuiger aan de tegenoverliggende zijde gebracht.
Hierdoor zijn leibaankrachten geneutraliseerd.
Het probleem met tunen zijn de cylinder piekdrukken, limieten wanneer iets kapot gaat zijn alleen bekend bij motorfabrikanten, de zogenaamde CPE engineers, (Combustion Performance Engineers).
Het interresante in deze draad is dat men alleen maar over de motor en de versnellingsbak praat.
Al eens eerder gezegd, als men hieraan begint dient eigenlijk alles onder de loep te worden genomen.
Vermogens stijging van de motor is de basis, optimalisatie van de aandrijflijn de volgende, maar vergeet niet de uitlaat, de vermogenstoename zorgt voor een hogere uitlaatgassen flow met een hogere temperatuur.
Overmatige tegendruk tempert het vermogen en doet kleppen en zuigers smelten.
Verder zorgt de vermogens toename voor extra warmte van het blokt die via koelwater afgevoerd wordt.
En geloof me ik zie het dagelijks, fabrikanten steken niet veel reserve in hun koeling, de redenen zijn simpel, extra gewicht, en extra kosten.
Dus de manier is om achteraf een grotere koeler te plaatsen met hogere fan snelheid en een snellere waterpomp overbrenging.
Aangezien dit hele grote aanpassingen betreft om het echt goed te doen met nog enige betrouwbaarheid, garantie is al lang niet meer van toepassing, is het mijn inziens niet echt een economisch verantwoorde operatie, koop dan gelijk een clio of megane rs, of een fiesta st met performance pack, dan is dit alles al voor je gedaan, op een professionele manier.
Ben zelf van mening (is persoonlijk he) dat de 'hete' vag producten te soft zijn om als echt spannend te beschouwen.
Groeten Leen
Er vrijwel geen merkbaar verschil is tussen de twee versies.
Dit omdat het hogere vermogen op een relatief hoog toerental piekt.
Leibaankrachten groot?, ik denk dat het heel erg meevalt, moderne motoren zijn geconstrueerd om op langere tijden op lage toerentallen te draaien met een relatief hoog koppel.
Constructeurs streven hier ook naar om de hoogste brandstof efficiente te kunnen halen, lambda=1.
'Moderne' motoren (zeker de laatste 10 jaar, zo niet langer) zijn uitgerust met in vaktermen genoemde articulated pistons, een uit het midden geplaatste zuigerpen, hierdoor wordt voor BDP, de hoogstbelaste zijde van de zuiger aan de tegenoverliggende zijde gebracht.
Hierdoor zijn leibaankrachten geneutraliseerd.
Het probleem met tunen zijn de cylinder piekdrukken, limieten wanneer iets kapot gaat zijn alleen bekend bij motorfabrikanten, de zogenaamde CPE engineers, (Combustion Performance Engineers).
Het interresante in deze draad is dat men alleen maar over de motor en de versnellingsbak praat.
Al eens eerder gezegd, als men hieraan begint dient eigenlijk alles onder de loep te worden genomen.
Vermogens stijging van de motor is de basis, optimalisatie van de aandrijflijn de volgende, maar vergeet niet de uitlaat, de vermogenstoename zorgt voor een hogere uitlaatgassen flow met een hogere temperatuur.
Overmatige tegendruk tempert het vermogen en doet kleppen en zuigers smelten.
Verder zorgt de vermogens toename voor extra warmte van het blokt die via koelwater afgevoerd wordt.
En geloof me ik zie het dagelijks, fabrikanten steken niet veel reserve in hun koeling, de redenen zijn simpel, extra gewicht, en extra kosten.
Dus de manier is om achteraf een grotere koeler te plaatsen met hogere fan snelheid en een snellere waterpomp overbrenging.
Aangezien dit hele grote aanpassingen betreft om het echt goed te doen met nog enige betrouwbaarheid, garantie is al lang niet meer van toepassing, is het mijn inziens niet echt een economisch verantwoorde operatie, koop dan gelijk een clio of megane rs, of een fiesta st met performance pack, dan is dit alles al voor je gedaan, op een professionele manier.
Ben zelf van mening (is persoonlijk he) dat de 'hete' vag producten te soft zijn om als echt spannend te beschouwen.
Groeten Leen
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Motortuning
Goede post!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- MauriceR.
- Vagling liefhebber
- Berichten: 479
- Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
- Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn
Re: Motortuning
Wat Tom zegt.Petrolhead Tom schreef:Goede post!
In mijn 'signature' onderaan mijn posts staat een aantal klassieke auto's opgesomd. En daar zit idd best wel een hoop tijd (en geld) in om ze sneller te maken... Precies op alle punten die UpSie noemt, inclusief koeling. En meer... remmen bijvoorbeeld.
Gewoon genieten van waar je Up!
M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Motortuning
Goede post leen!
Dus de vraag blijft over aan degene die er aan zat te denken:
Is het je waard om al dat geld in iets te steken waarmee je relatief weinig winst hebt toch?!
Dus de vraag blijft over aan degene die er aan zat te denken:
Is het je waard om al dat geld in iets te steken waarmee je relatief weinig winst hebt toch?!
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Re: Motortuning
Nou er is heus een hoop uit te halen, echter wat heb je er voor over?
We moeten niet vergeten dat deze auto's zuinig omgaan met brandstof en een zo laag mogelijke belasting voor het mileu als uitgangspunt van ontwikkeling hebben.
Met tunen doe je eigenlijk het tegenover gestelde.
Je moet jezelf ook afvragen of je dit met een zo'n nieuwe auto wel wil.
Koop je dan iets wat al als sneller product op de markt is gezet, hierdoor is de stap al kleiner naar iets meer.
En driveline optimalisatie kan ook al veel verbeteren, zonder iets aan de krachtbron te hoeven doen.
Remmen, sturen, veren en banden niet te vergeten kunnen al veel verschil maken.
Kijk maar eens naar cupraces, waar iedereen de standaard gebruikt maar vij is in set up van veren sturen en banden.
En wat een groot verschil dit al oplevert.
Met vriendelijke groet,
Leen Stolk.
We moeten niet vergeten dat deze auto's zuinig omgaan met brandstof en een zo laag mogelijke belasting voor het mileu als uitgangspunt van ontwikkeling hebben.
Met tunen doe je eigenlijk het tegenover gestelde.
Je moet jezelf ook afvragen of je dit met een zo'n nieuwe auto wel wil.
Koop je dan iets wat al als sneller product op de markt is gezet, hierdoor is de stap al kleiner naar iets meer.
En driveline optimalisatie kan ook al veel verbeteren, zonder iets aan de krachtbron te hoeven doen.
Remmen, sturen, veren en banden niet te vergeten kunnen al veel verschil maken.
Kijk maar eens naar cupraces, waar iedereen de standaard gebruikt maar vij is in set up van veren sturen en banden.
En wat een groot verschil dit al oplevert.
Met vriendelijke groet,
Leen Stolk.
Re: Motortuning
leuk voor mnse die een 60 pk hebben!
VW UP/Seat Mii/Skoda Citigo 1.0 60pk & 95Nm @ 85pk & 105Nm
Bootmode chiptuning in originele Bosch ECU € 699 incl btw.
My ride: VW High UP!Bluemotion
ROTIFORM BLQ (GOT STANCE?)
(Golf mkIII 1.8gl 110pk sold)
(Polo 9n3 1.9tdi 140 pk sold)
ROTIFORM BLQ (GOT STANCE?)
(Golf mkIII 1.8gl 110pk sold)
(Polo 9n3 1.9tdi 140 pk sold)
- MauriceR.
- Vagling liefhebber
- Berichten: 479
- Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
- Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn
Re: Motortuning
Leuk, maar UpSies postings gelden nog steeds! Niemand jaagt zijn Up! door de toeren alsof het een Honda S2000 (hoi Tom) is. Pas ver voorbij het punt waarop (bijna) iedere Up!rijder allang heeft geschakeld, zie je de PK-grafieken serieus uit elkaar gaan lopen. En qua 'torque': een paar % is leuk, maar 699 euro uitgeven voor zoiets, lijkt me toch zonde. Dan liever mooie velgen of VAG-techniek verlaging. Goedkoper en een zeker zo sportief!
M.
M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Re: Motortuning
heb allles eigenlijk al leer komt er in het voor jaar in tegelijk ramen laten tinten en het dak + onderste gedeelte van de achter bumper zwart laten wrapen ...
My ride: VW High UP!Bluemotion
ROTIFORM BLQ (GOT STANCE?)
(Golf mkIII 1.8gl 110pk sold)
(Polo 9n3 1.9tdi 140 pk sold)
ROTIFORM BLQ (GOT STANCE?)
(Golf mkIII 1.8gl 110pk sold)
(Polo 9n3 1.9tdi 140 pk sold)
Re: Motortuning
Daar vind ik inderdaad 699,-- veel te veel voor - ik kom nooit hoger dan 4000/ 45000 toerental en dat maar sporadisch. Als je rond de 2000/3000 toeren het verschil zou merken dan zou het leuk worden.
Ik persoonlijk zou dat geld liever wegleggen voor een setje mooie velgen en als je die al hebt voor verlaging.
Ik persoonlijk zou dat geld liever wegleggen voor een setje mooie velgen en als je die al hebt voor verlaging.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC
- henri
- Forum eindbaas
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Motortuning
Een getunede 60 pk doet wat de originele 75 pk versie ook doet: doorgaan boven de 5000 rpm.
Mijn 75 pk Up kwam op de bank van VAG Techniek uit op 84 pk. Het vermogen- en koppelverloop van de gechipte JD versie is vrijwel identiek aan een originele 75 pk uitvoering.
JD Engineering en VAG Techniek gebruiken dezelfde testbank.
Momenteel is het prijsverschil tussen een 60 pk en 75 pk versie 1289 euro. Voor 699 euro biedt JD naar mijn mening een net geprijsd product aan. Er zijn namelijk ook de nodige arbeidsuren bij inbegrepen. De ECU, het regelapparaat, is lastig bereikbaar. Daarnaast kost de bootmode chiptuning ook de nodige tijd, kennis en handigheid(wat bootmode inhoud, is hier niet relevant, maar wel interessant om even naar te googlen). Het is aan jezelf om te bepalen of JIJ het de investering waard vindt.
Een originele 75 pk zal wel een fractie kwieker aan blijven voelen vanwege de kortere eindoverbrenging van de versnellingsbak. Deze is 7% korter (3.90 vs 4.17). Bij 120 km/u scheelt dat zo'n 250 rpm. Theoretisch draait de 60 pk versie dan 3400 rpm tegenover 3650 toeren voor de 75 pk.
Mijn 75 pk Up kwam op de bank van VAG Techniek uit op 84 pk. Het vermogen- en koppelverloop van de gechipte JD versie is vrijwel identiek aan een originele 75 pk uitvoering.
JD Engineering en VAG Techniek gebruiken dezelfde testbank.
Momenteel is het prijsverschil tussen een 60 pk en 75 pk versie 1289 euro. Voor 699 euro biedt JD naar mijn mening een net geprijsd product aan. Er zijn namelijk ook de nodige arbeidsuren bij inbegrepen. De ECU, het regelapparaat, is lastig bereikbaar. Daarnaast kost de bootmode chiptuning ook de nodige tijd, kennis en handigheid(wat bootmode inhoud, is hier niet relevant, maar wel interessant om even naar te googlen). Het is aan jezelf om te bepalen of JIJ het de investering waard vindt.
Een originele 75 pk zal wel een fractie kwieker aan blijven voelen vanwege de kortere eindoverbrenging van de versnellingsbak. Deze is 7% korter (3.90 vs 4.17). Bij 120 km/u scheelt dat zo'n 250 rpm. Theoretisch draait de 60 pk versie dan 3400 rpm tegenover 3650 toeren voor de 75 pk.