benzine verbruik in de praktijk
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Nou dat vind ik zeker acceptabel. Al schijnt de 60pk weer wat zuiniger te zijn dan de 75pk.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: benzine verbruik in de praktijk
Heb een 60pk BTWPetrolhead Tom schreef:Nou dat vind ik zeker acceptabel. Al schijnt de 60pk weer wat zuiniger te zijn dan de 75pk.
High_UP! 60pk BM 3d in darksilver
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
Extra`s: W8, vagcom, instapstrips,
Besteld: 04-08-2012 Geleverd: 01-12-2012
18,3 KM/L
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
Extra`s: W8, vagcom, instapstrips,
Besteld: 04-08-2012 Geleverd: 01-12-2012
18,3 KM/L
- henri
- Forum eindbaas
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
@Tom: meestal rond 110 km/u op de GPS ofwel 120 op de teller.
Re: benzine verbruik in de praktijk
UP! staat op Semperit winterbanden 14 inch met Aspen LM. Afgelopen week getankt en verbruik was 1 op 18.6, gereden snelheid tussen de 100 en 120 op de snelweg, temp rond de 7á8 graden.
Vorige tankbeurt was verbruik 1 op 17.4 en onder dezelfde omstandigheden. UP! heeft inmiddels ruim 2600 km gelopen, dus moet nog wel zuiniger worden.
ik hou het verbruik bij op autoweek.nl
Ik heb trouwens wel gemerkt dat er een vreemde afwijking zit in de km teller.
Met de standaard Triangle velgen 185/50 R16 reed ik volgens de navigatie 100 en op de teller stond de naald krap over de 100.
Met de Aspen velgen 165/70 R14 reed ik volgens de navigatie 100 en op de teller stond de naald ruim na het eerste blokje en dat was bij mijn Polo BM precies 106 km volgens de Boordcomputer.
Dus als ik een lekke band (res is 165/70 14) zou krijgen met de 16 inch is er wel een probleem qua wielomtrek, maar volgens de bandenomrekentabel kan het wel. Zelfs nog dubbel gechekt door de magazijnman van Schilder.
Vorige tankbeurt was verbruik 1 op 17.4 en onder dezelfde omstandigheden. UP! heeft inmiddels ruim 2600 km gelopen, dus moet nog wel zuiniger worden.
ik hou het verbruik bij op autoweek.nl
Ik heb trouwens wel gemerkt dat er een vreemde afwijking zit in de km teller.
Met de standaard Triangle velgen 185/50 R16 reed ik volgens de navigatie 100 en op de teller stond de naald krap over de 100.
Met de Aspen velgen 165/70 R14 reed ik volgens de navigatie 100 en op de teller stond de naald ruim na het eerste blokje en dat was bij mijn Polo BM precies 106 km volgens de Boordcomputer.
Dus als ik een lekke band (res is 165/70 14) zou krijgen met de 16 inch is er wel een probleem qua wielomtrek, maar volgens de bandenomrekentabel kan het wel. Zelfs nog dubbel gechekt door de magazijnman van Schilder.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2840
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: benzine verbruik in de praktijk
Na bijna 25.000 km heb ik inmiddels het volgende verbruik geregistreerd (werkelijk gemeten verbruik, niet volgens boordcomputer):
Op zomerbanden (zo'n 19.000 km) 4,61 l/100 km (1 op 21,7)
Op winterbanden (ruim 5.000 km) 5,12 l/100 km (1 op 19,5), maar dat was inclusief inrijden bij veel lagere gemiddelde temperaturen dan normaal.
Totaal gemiddelde 4,72 l/100 km (1 op 21,2)
Van belang is natuurlijk de wijze van gebruik: ik rijd voornamelijk lange ritten van minstens 75 km van start tot stop, daarvan 5 km stadsverkeer, 35 km autoweg en 35 km snelweg. Op de autoweg rijd ik zo'n 80 km/u, op de snelweg 100 km/u. Helaas is de maximale snelheid door druk verkeer en files vaak veel lager.
In verhouding heb ik dus minder met een koude motor te maken, maar door de lange ritten is er in verhouding ook minder profijt van het start/stopsysteem.
Op zomerbanden (zo'n 19.000 km) 4,61 l/100 km (1 op 21,7)
Op winterbanden (ruim 5.000 km) 5,12 l/100 km (1 op 19,5), maar dat was inclusief inrijden bij veel lagere gemiddelde temperaturen dan normaal.
Totaal gemiddelde 4,72 l/100 km (1 op 21,2)
Van belang is natuurlijk de wijze van gebruik: ik rijd voornamelijk lange ritten van minstens 75 km van start tot stop, daarvan 5 km stadsverkeer, 35 km autoweg en 35 km snelweg. Op de autoweg rijd ik zo'n 80 km/u, op de snelweg 100 km/u. Helaas is de maximale snelheid door druk verkeer en files vaak veel lager.
In verhouding heb ik dus minder met een koude motor te maken, maar door de lange ritten is er in verhouding ook minder profijt van het start/stopsysteem.
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
Re: HELP! De up is niet zo zuinig!!!!
x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Toch zegt zo'n verbruik van Autheo me dan niet zoveel. Je rijdt vrijwel overal ruim lager dan de maximumsnelheid dus is het verbruik niet representatief te noemen voor wat de fabriek opgeeft.
Wat voor een verbruik haal je als je gewoon 120/130 rijdt en af en af en toe eens flink door de toeren trekt. (Lees redline) ? Dat zegt mij meer over het gebruik omdat je die manier een auto gebruikt zoals de fabriek hem naar mijn mening zou moeten testen.
Wat voor een verbruik haal je als je gewoon 120/130 rijdt en af en af en toe eens flink door de toeren trekt. (Lees redline) ? Dat zegt mij meer over het gebruik omdat je die manier een auto gebruikt zoals de fabriek hem naar mijn mening zou moeten testen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: HELP! De up is niet zo zuinig!!!!
GasDwerg schreef:De up! is een klein zuipertje als je de wettelijke maximumsnelheden gaat rijden op de snelweg.ruudalting schreef:ik rijd mijn highline 60pk bluemotion up nu anderhalve week en het verbruik leek gunstig op de boordcomputer.
vanavond moest ik tanken en daar schrok ik me helemaal lam!
Als je het bij 100-110 houdt, gaat je verbruik al aardig naar beneden.
Nog trager, nog beter. Het is maar hoe traag je wil .
80 op buitenwegen is heel erg aardig wat verbruik betreft.
Vroeg schakelen, en in een hoge versnelling rijden.
Eens warm doe in 30 in 4e, 50 in 5 - dat gaat zolang het niet omhoog gaat of je snel wil versnellen.
Je hebt geen verbruiksvoordeel bij premium-benzines en door hun meestal hogere prijs haal je een miniem minder-verbruik er nooit uit.Ik tank het liefst alleen bij Shell.
Winterbanden helpen ook niet echt voor het verbruik.
Nieuwe banden hebben trouwens ook meer rolweerstand.
Kijk de bandenspanning eens na.
Standaard VW bandenspanning is wel erg laag.
Minder dan de druk die VW aanbeveelt voor maximale belading zou ik er nooit in stoppen.
Je bakje is nog heel nieuw, dat helpt alweer niet echt.
Bij winterbanden is het verbruik sowieso hoger. Deze zijn wel weer smaller als de zomerbanden. Dus wel iets minder rolweerstand. Als je de bandenspanning verhoogt met 0.2 bar is er iets minder rolweerstand, maarrrr moet je toevallig voor de APK dan is het afkeur. Doen ze niet , maar met de nieuwe apk regels moeten de banden op de voorgeschreven spanning van de fabrikant staan. Bij mijn vorige auto (polo BM) werd dus de spanning met 0.2 bar verlaagt.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
Re: HELP! De up is niet zo zuinig!!!!
Oja, nog vergeten. Inderdaad als je 120 + rijdt zie je de brandstofmeter heel rap dalen naar leeg.JoVe schreef:GasDwerg schreef:De up! is een klein zuipertje als je de wettelijke maximumsnelheden gaat rijden op de snelweg.ruudalting schreef:ik rijd mijn highline 60pk bluemotion up nu anderhalve week en het verbruik leek gunstig op de boordcomputer.
vanavond moest ik tanken en daar schrok ik me helemaal lam!
Als je het bij 100-110 houdt, gaat je verbruik al aardig naar beneden.
Nog trager, nog beter. Het is maar hoe traag je wil .
80 op buitenwegen is heel erg aardig wat verbruik betreft.
Vroeg schakelen, en in een hoge versnelling rijden.
Eens warm doe in 30 in 4e, 50 in 5 - dat gaat zolang het niet omhoog gaat of je snel wil versnellen.
Je hebt geen verbruiksvoordeel bij premium-benzines en door hun meestal hogere prijs haal je een miniem minder-verbruik er nooit uit.Ik tank het liefst alleen bij Shell.
Winterbanden helpen ook niet echt voor het verbruik.
Nieuwe banden hebben trouwens ook meer rolweerstand.
Kijk de bandenspanning eens na.
Standaard VW bandenspanning is wel erg laag.
Minder dan de druk die VW aanbeveelt voor maximale belading zou ik er nooit in stoppen.
Je bakje is nog heel nieuw, dat helpt alweer niet echt.
Bij winterbanden is het verbruik sowieso hoger. Deze zijn wel weer smaller als de zomerbanden. Dus wel iets minder rolweerstand. Als je de bandenspanning verhoogt met 0.2 bar is er iets minder rolweerstand, maarrrr moet je toevallig voor de APK dan is het afkeur. Doen ze niet , maar met de nieuwe apk regels moeten de banden op de voorgeschreven spanning van de fabrikant staan. Bij mijn vorige auto (polo BM) werd dus de spanning met 0.2 bar verlaagt.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ik heb net nadat ik mijn tankdop onderhand is los had mijn eerste tankbeurt gehad.
Ik heb wel een bandenwissel gehad..van zomer naar winter. Ik had 620 km op de teller staan.
Omgerekend met de zakjapaner rij ik de 18,2 .. Ik moet nog erg Wenen dat ik sneller op moet opschakelen.
Sneller als met de Polo bm.
Ik heb wel een bandenwissel gehad..van zomer naar winter. Ik had 620 km op de teller staan.
Omgerekend met de zakjapaner rij ik de 18,2 .. Ik moet nog erg Wenen dat ik sneller op moet opschakelen.
Sneller als met de Polo bm.
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2840
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: benzine verbruik in de praktijk
Wat de fabriek opgeeft is de berekening volgens de standaardcyclus, volgens welke alle fabrieken komen tot een onderling vergelijkbaar cijfer. Dat zou voor ons trio (BMT, Greentec of Ecomotive) 4,1 l/100km zijn. Wie dat ooit zal halen? Tja, wat is nu representatief? Ik denk dat verbruik nooit in z'n algemeenheid representatief kan zijn, het hangt veel te veel af van de individuele gebruiksomstandigheden. Wie de auto voornamelijk in stadsverkeer gebruikt voor korte ritten zal op een heel andere 'representatieve' waarde uitkomen dan wanneer er vooral lange snelwegritten mee gereden worden.Petrolhead Tom schreef:Toch zegt zo'n verbruik van Autheo me dan niet zoveel. Je rijdt vrijwel overal ruim lager dan de maximumsnelheid dus is het verbruik niet representatief te noemen voor wat de fabriek opgeeft.
Ik probeer op de autowegen altijd de maximumsnelheid van 80 (90 op de teller) of 100 (110 op de teller) te rijden (als dat in de spitsdrukte lukt). Op de snelwegen rijdt ik meestal niet harder dan 100 (110 op de teller), alleen bij inhaalacties even sneller (maar ook dat is in de spits vaak lager). Wel trek ik na de stoplichten op de autowegen (in de polder) flink door in de versnelling, om zo snel mogelijk naar de maximum snelheid te klimmen. In die zin rijd ik niet als een slome, maar 120/130 zal ik niet gaan rijden op de snelweg. Ten eerste leent de spits zich daar niet voor, maar zelfs op rustigere momenten win je op mijn dagelijkse afstand van 75 km slechts een paar minuten, terwijl het verbruik boven de 110 exponentieel stijgt. Daar kies ik bewust niet voor. En op die manier kom ik tot mijn gemiddelde verbruik van 1 op 21,2 waar ik best tevreden over ben. Maar voor de manier om een representatiever gemiddelde te noteren (zoals Tom mogelijk bedoelt), denk ik dat je naar bijvoorbeeld de tests van de ANWB moet kijken. Die noteren een reëel verbruik, zeggen ze.Petrolhead Tom schreef: Wat voor een verbruik haal je als je gewoon 120/130 rijdt en af en af en toe eens flink door de toeren trekt. (Lees redline) ? Dat zegt mij meer over het gebruik omdat je die manier een auto gebruikt zoals de fabriek hem naar mijn mening zou moeten testen.
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Duidelijke uitleg Autheo. Bedankt.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: HELP! De up is niet zo zuinig!!!!
x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: benzine verbruik in de praktijk
x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: benzine verbruik in de praktijk
GasDwerg schreef:IKAutheo schreef: Wat de fabriek opgeeft is de berekening volgens de standaardcyclus Wie dat ooit zal halen?
Maar met heel wat moeite, en een absoluut on-representatief rijgedrag.
Als je al op de snelweg komt, moet je achter (of tussen) de vrachtwagens blijven hangen, aan 80-85 km/h .
In de zomer, op banden met lage rolweerstand en verhoogde bandendruk.
Laten uitrollen in neutraal. Nauwelijks remmen. Dat soort toestanden.
Het is zo oervervelend en tijdrovend dat ik me er ook niet altijd kan mee bezighouden.
nee je moet gewoon rijden met de UP!
gas op die lollie
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2840
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: benzine verbruik in de praktijk
Laten uitrollen in neutraal is minder zuinig dan in de (hogere) versnelling gewoon gas loslaten. Dan blijft de motor met gesloten brandstoftoevoer draaien. Bij uitrollen in neutraal heb je brandstof nodig om de motor stationair te laten draaien.GasDwerg schreef: Laten uitrollen in neutraal. Nauwelijks remmen. Dat soort toestanden.
Wie weet kun je dus nog zuiniger rijden. Dan krijg je van mij ook applaus
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
In neutraal is inderdaad minder zuinig dan gas los. En echt iets voor taxi chauffeurs.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: benzine verbruik in de praktijk
ja en griekse buschauffeurs in zijn vrij de berg af. Echte gebeurd op Kreta in zo'n Amerikaanse schoolbus van het amerikaanse leger.Petrolhead Tom schreef:In neutraal is inderdaad minder zuinig dan gas los. En echt iets voor taxi chauffeurs.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
Re: benzine verbruik in de praktijk
Gisteren getankt. 582 km en 34,9 liter = 1.1667
Het komt niet in de buurt van de fabrieksopgave.
Het komt niet in de buurt van de fabrieksopgave.
Re: benzine verbruik in de praktijk
x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.