benzine verbruik in de praktijk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » wo 27 nov 2013, 12:14

Ik vind juist dat de poll een fantastisch gemengd plaatje kan zien. Om te zien hoe zuinig de drieling in de praktijk is zul je moeten kijken naar hoe mensen er in de praktijk mee rijden. De één rijdt super zuinig. De ander juist niet. Dat geeft toch een mooi duidelijk beeld van hoe het er op de weg aan toegaat. Dat zegt mij meer dan wat er in de boekjes staat. Dat geloof ik wel.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

rjw
Forum newbie
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 11:36

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door rjw » wo 27 nov 2013, 12:29

Laatst ook een ritje op de snelweg gemaakt, over een afstand van 270KM gem 1:23l/km gereden volgens de boordcomputer.
Na het tanken kwam ik gemiddeld toch weer op 1:18,7l/km uit (621,2km:33,03l) dus de boord computer is te optimistisch.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » wo 27 nov 2013, 12:42

Daarom vraag ik me ook af hoe sommige mensen het verbruik hier berekenen. Het enige accurate in welke auto dan ook is voltanken, rijden, voltanken en liters delen door kilometers.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door up! » wo 27 nov 2013, 13:13

Waarom zou je zo nodig willen weten wat andere rijders verstoken aan benzine en dit in een poll gaan zetten? Iedereen heeft hetzelfde motortje, dus gebruikt hetzelfde onder dezelfde omstandigheden. Alles hangt af van de rijstijl. Ik verbruik in Nederland tussen 4.8 liter (1 op 21, bij rustig rijden) en 6 liter (1 op 16,6, bij zeer snel rijden). In Duitsland rijd ik bij volgas tussen de 8 en 10 liter (1 op 10 tot 1 op 12,5).

75pk.
Laatst gewijzigd door up! op wo 27 nov 2013, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » wo 27 nov 2013, 13:21

Ik begrijp de negatieve toonzetting met betrekking tot de poll niet zo goed. Niemand hoeft er aan mee te doen. De mensen die er wel aan meedoen kunnen op die manier een leuke database maken en kijken wat het gemiddeld verbruik is en hoe de eigen rijstijl zich verhoudt tot andere up rijders.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door up! » wo 27 nov 2013, 13:26

Petrolhead Tom schreef:Ik begrijp de negatieve toonzetting met betrekking tot de poll niet zo goed. Niemand hoeft er aan mee te doen. De mensen die er wel aan meedoen kunnen op die manier een leuke database maken en kijken wat het gemiddeld verbruik is en hoe de eigen rijstijl zich verhoudt tot andere up rijders.
Tja, de oprichter van de poll had in Autovisie iets gelezen over een gemiddeld verbruik van 1 op 20 dat makkelijk te halen zou moeten zijn met de 60pk variant. Hij geloofde dat niet of zo, omdat er naar verluidt een heleboel mensen zijn die meer verbruiken. Ja, natuurlijk kun je onzuiniger rijden dan 1 op 20... Het is maar wat je rijstijl is. Als ik rustig rijd is 1 op 20 makkelijk te halen, en dan rijd ik een 75pk en nog niet eens de zuinigere 60pk. Als ik snel rijd, rijd ik 1 op 10 (volgas op Autobahn). Dus ja, afhankelijk van je rijstijl is het wel of niet makkelijk om 1 op 20 te halen ;)
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

ruudalting
Forum newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: do 14 nov 2013, 21:31

HELP! De up is niet zo zuinig!!!!

Bericht door ruudalting » zo 01 dec 2013, 20:49

Hallo iedereen,

ik rijd mijn highline 60pk bluemotion up nu anderhalve week en het verbruik leek gunstig op de boordcomputer.

vanavond moest ik tanken en daar schrok ik me helemaal lam!

ik heb 558 km gereden op 32.34L (1:17,3)

DIT VALT ME ECHT HEEL ERG TEGEN!!

de totale km stand is ook 558 km!

En de auto staat op winterbanden.

De boordcomputer zei elke dag gemiddeld 4,8L/100km (10 dagen lang) of terwijl bijna 1:21!!!

Ik rijd absoluut niets als een oud wijf, maar ook niet echt sportief. Gewoon lekker doorschakelen en veel cruise control.

De dealer heeft de auto afgetankt bij Tinq, een station waar ik zelf NOOIT tank! Ik tank het liefst alleen bij Shell.

Hoe kan het dat deze kleine, zuinige 3 pitter zo veel zuipt???

Gaat dit over na mate de km meer worden of is er iets niet goed?

Gr. Ruud

Gebruikersavatar
Lexris
Donateur member
Berichten: 29
Lid geworden op: di 05 nov 2013, 11:10
Locatie: Voorschoten

Re: HELP! De up is niet zo zuinig!!!!

Bericht door Lexris » zo 01 dec 2013, 20:57

Het moet zeker zuiniger kunnen. Zie de verschillen de verbruiken in andere topics. Ik rij nu een Citigo sinds 1 nov en deze zit al tegen de 1:20 aan. Een nieuwe auto moet toch best nog wel even inlopen. Als alles goed gaat zal hij best nog wel zuiniger gaan lopen als je op dezelfde manier blijft rijden. Je hebt het natuurlijk ook enigszins zelf in de hand.
Skoda Citigo Sprint 5 Deurs 44kW Kleur: Silver Leaf. Opties: Media pakket, Comfort pakket, Reservewiel (thuiskomer), Zwarte beschermstrips op de deuren tbv parkeerschade voorkomen, 4 stalen velgen + Semperit winterbanden

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » zo 01 dec 2013, 21:00

Beste Ruud, ik heb je onderwerp even samengevoegd met het benzine verbruik topic. Het is niet nodig om een nieuw topic te openen. Hier verder alstublieft.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

ruudalting
Forum newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: do 14 nov 2013, 21:31

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door ruudalting » zo 01 dec 2013, 21:08

Ja sorry, ik had het niet in de gaten dat het in een gezamenlijke topic ging..

Ik mag vriendelijk hopen dat het na het inlopen zuiniger gaat worden...

ik heb nu kwaliteit benzine getankt, en de airco gaat uit en straks natuurlijk weer de originele zomerbanden (lage weerstand)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » zo 01 dec 2013, 21:09

ruudalting schreef:Ja sorry, ik had het niet in de gaten dat het in een gezamenlijke topic ging..

Ik mag vriendelijk hopen dat het na het inlopen zuiniger gaat worden...

ik heb nu kwaliteit benzine getankt, en de airco gaat uit en straks natuurlijk weer de originele zomerbanden (lage weerstand)
Als je hier terug kijkt op de eerste pagina's dan zie je dat de meeste auto's pas echt zuinig worden na de inrijd periode. Geef de moed dus nog niet op. :lol:
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Thijsvdvl
Donateur member
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 20:08
Locatie: Hapert
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Thijsvdvl » zo 01 dec 2013, 21:42

Ik tank onze auto's / motor gewoon vol als ze leeg zijn. Verbruik maakt me niet veel uit, als ik maar lol heb 8-)
Gr. Thijs

Vagtechniek - www.vagtechniek.nl

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » zo 01 dec 2013, 22:03

Thijsvdvl schreef:Ik tank onze auto's / motor gewoon vol als ze leeg zijn. Verbruik maakt me niet veel uit, als ik maar lol heb 8-)
Ik maak me er ook niet zo druk om maar ik kan me voorstellen dat wanneer je een auto selecteert op zijn verbruik en hij bij lange na niet de fabrieksopgave haalt dat je daar dan van baalt. Aan de andere kant het komt ook zo'n beetje in iedere review naar voren dat het niet mogelijk is om keer op keer de fabrieksopgave te halen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Thijsvdvl
Donateur member
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 20:08
Locatie: Hapert
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Thijsvdvl » zo 01 dec 2013, 22:08

Petrolhead Tom schreef:Ik maak me er ook niet zo druk om maar ik kan me voorstellen dat wanneer je een auto selecteert op zijn verbruik en hij bij lange na niet de fabrieksopgave haalt dat je daar dan van baalt. Aan de andere kant het komt ook zo'n beetje in iedere review naar voren dat het niet mogelijk is om keer op keer de fabrieksopgave te halen.
Kan ik begrijpen inderdaad. Mbt de fabriek verbruiksopgave dit haalt geen enkele auto, maar is ondertussen alom bekend mijn inziens. 10 a 20% erbij optellen en dan heb je iets realistisch.
Gr. Thijs

Vagtechniek - www.vagtechniek.nl

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » zo 01 dec 2013, 22:17

Er af halen bedoel je denk ik? ;)

Maar je hebt wel gelijk hoor. Als ik kijk naar wat er bij de 500 Twinair Turbo van mijn vriendin beloofd werd! Wat een verschil zeg. Volgens de fabriek 1 op 27 en in de praktijk 1 op 13.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Thijsvdvl
Donateur member
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 20:08
Locatie: Hapert
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Thijsvdvl » zo 01 dec 2013, 22:36

Petrolhead Tom schreef:Er af halen bedoel je denk ik? ;)
Is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk. 20% meer verbruik als opgegeven bedoel ik.
Je kan het ook zien als 20% minder zuinig ;)
Gr. Thijs

Vagtechniek - www.vagtechniek.nl

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » zo 01 dec 2013, 22:36

We bedoelen wel hetzelfde. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door henri » zo 01 dec 2013, 22:49

Na ruim 33.000 kilometer en regelmatig bijhouden van het brandstofverbruik is mij wel duidelijk dat vele factoren invloed hebben op de hoogte ervan.

Wat duidelijk extra brandstof kost:

- winterbanden
- op de snelweg harder dan 100-110 km/u rijden
- lagere buitentemperatuur (lager dan ca. 15 graden)

Bovengenoemde factoren én je rijstijl zijn in mijn geval de meest invloedrijke factoren.

Uitersten met mijn 75 pk Up zijn een verbruik per tank van 1 op 15,9 en 1 op 21,2. Over 31.610 bijgehouden kilometers kom ik uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 19,2. Als ik me echt zou inspannen zou ik richting de 1 op 20 kunnen halen over de gehele linie. De door VW opgegeven 1 op 23,8 is in mijn situatie alleen haalbaar als ik me voort zou bewegen als een rijdende chicane.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » zo 01 dec 2013, 22:51

Hoe hard rijd je op de snelweg dan Henri? Want als je altijd zachter rijdt dan de geldende maximumsnelheid vind ik het verbruik nog steeds niet erg representatief voor het verbruik dat de fabriek opgeeft.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
TV_UP!
Forum eindbaas
Berichten: 1247
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 20:12
Locatie: Fijnaart

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TV_UP! » zo 01 dec 2013, 22:55

Petrolhead Tom schreef:Hoe hard rijd je op de snelweg dan Henri? Want als je altijd zachter rijdt dan de geldende maximumsnelheid vind ik het verbruik nog steeds niet erg representatief voor het verbruik dat de fabriek opgeeft.
Ik zit op 18,4 km/l gemiddeld over bijna 29000 km`s met de maximum geldende snelheid. wel veel gebruik makend van de cruisecontrol. Optrekken niet volgens schakel indicator lekker vlot dus.
High_UP! 60pk BM 3d in darksilver
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
Extra`s: W8, vagcom, instapstrips,

Besteld: 04-08-2012 Geleverd: 01-12-2012
18,3 KM/L

Plaats reactie