Poll: benzineverbruik in de praktijk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!

Wat verbruikt jouw Up! nu echt!? Tussen de...

Je mag tot 10 opties selecteren

Bekijk resultaten

MauriceR.
Vagling liefhebber

Poll: benzineverbruik in de praktijk

Bericht door MauriceR. » za 23 nov 2013, 20:51

Medeforummer <eas> heeft natuurlijk de aftrap gegeven met zijn benzineverbruik-topic, maar ik wil graag een stapje verder gaan.

Eerder schreef ik al iets over het benzineverbruik in de praktijk vs. de uitspraak van Autovisie dat de Up! minimaal 1:20 haalt. Ik heb mijn twijfels... Er is dus al een topic over dit onderwerp, maar misschien is een poll waarbij mensen hun laatste gegevens kunnen uploaden wel een aardig idee om over langere tijd te zien hoe het gebruik van een grote groep zich ontwikkelt.

De poll:

- je kunt na iedere tankbeurt opnieuw de poll invullen; niet vervangen wat al hebt ingevuld, maar de laatste 'score' na het tanken.
- de poll blijft in principe open, hoe langer 'ie loopt, hoe meer mensen, hoe nauwkeuriger: korte afstanden, loden voeten vs. lange afstanden en schakelfanaten. Ook het verbruik in zomer en winter kan dan zo worden meegenomen.
- je moet het echt even uitrekenen; niet klakkeloos iets overnemen van de boordcomputer.

Als het goed is, ontwikkelt zich in de loop van de tijd een grafiek die laat zien hoe zuinig een Up! in het echt is.

Uiteraard heb ik bovenstaande met Tom overlegd en hij geeft aan dat het wel leuk is om te proberen. Overigens is dit de eerste keer (ooit) dat ik een poll aanmaak, dus 'bear with me'!

Maurice
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Re: Poll: benzineverbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » za 23 nov 2013, 21:15

Kan een mooie database worden!
Bekijk de beste online Ferrari Marketplace en het gaafste Ferrari blog op: www.giallomodena.com

up!
Forum eindbaas

Bericht door up! » za 23 nov 2013, 21:59

Zo'n database met honderden Up's bestaat toch al ?? http://www.spritmonitor.de
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

MauriceR.
Vagling liefhebber

Bericht door MauriceR. » za 23 nov 2013, 22:18

up! schreef:Zo'n database met honderden Up's bestaat toch al ?? http://www.spritmonitor.de
Ja, maar dat is net zo iets als verwijzen naar het Duitse Up!forum... (Flauw, ik weet het) De NLse omstandigheden zijn anders (steden, geen bergen, gemiddelde afstand zal anders zijn). Dit is iets dat in NL kan worden samengesteld.

Overigens, als ik rechts op die site kijk, zie ik dat het gemiddelde geresistreerde gebruik van een Up! 5,36ltr/100kms is. Ofwel 1:18,6...

M.

up!
Forum eindbaas

Bericht door up! » za 23 nov 2013, 22:47

MauriceR. schreef:Overigens, als ik rechts op die site kijk, zie ik dat het gemiddelde geresistreerde gebruik van een Up! 5,36ltr/100kms is. Ofwel 1:18,6...
Bij de 60pk, de versie die Autovisie testte, is het gemiddelde praktijkverbruik in Duitsland (waar wellicht wat sneller wordt gereden) 5,19 liter, ofwel ongeveer 1:19,3. Dat betekent dat velen in Duitsland ruim 1:20 rijden, geen enkel probleem dus om dat verbruik te halen. Als je flink op het gas gaat, verbruik je natuurlijk wat meer.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » za 23 nov 2013, 23:00

up! schreef:Zo'n database met honderden Up's bestaat toch al ?? http://www.spritmonitor.de
Kom op mensen. MauriceR doet hier moeite voor. Het is toch een leuk idee? Niemand hoeft mee te doen. Een nieuw idee afschieten is wel erg makkelijk natuurlijk. Als iedereen mee doet krijg je een fantastische berg met data waaruit je af kan leiden hoe je verbruik zich verhoud tot de rest van de Nederlandse rijders.
Bekijk de beste online Ferrari Marketplace en het gaafste Ferrari blog op: www.giallomodena.com

Inge
Forum eindbaas

Bericht door Inge » zo 24 nov 2013, 09:24

Ik rijd in dit weer type meestal 1:21/ 1:22 bij de M&F dus in werkelijkheid ergens tussen de 1:20.5 en 1:21. Met het dadelijk kouder worden weet ik vanuit afgelopen jaar dat ik rond de 1:18/ 1:19 zal gaan uitkomen.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Jos Bosch
Vagling liefhebber

Bericht door Jos Bosch » zo 24 nov 2013, 13:33

Heb de laatste maand alleen zeer korte stukjes gereden en de boordcomputer geeft aan 14'1 km / liter.
Door het slechte weer vaak de airco en achterruitverwarming aan.Heb een gemiddelde van 28 km per uur.
Normaal bij verschillende afstanden is onze UP! ook wel een stuk zuiniger.
Seat Ibiza ST 1.2 DSG Sport.

Autheo
Donateur member

Bericht door Autheo » zo 24 nov 2013, 14:44

Petrolhead Tom schreef:
Kom op mensen. MauriceR doet hier moeite voor. Het is toch een leuk idee? Niemand hoeft mee te doen. Een nieuw idee afschieten is wel erg makkelijk natuurlijk. Als iedereen mee doet krijg je een fantastische berg met data waaruit je af kan leiden hoe je verbruik zich verhoud tot de rest van de Nederlandse rijders.
Enerzijds een leuk idee, anderzijds is een gemengde poll van de 60 en 75 pk versies door elkaar nogal globaal. Behalve de duitse Spritmonitor kun je voor nederlandse cijfers ook van de Autoweek verbruiksmonitor gebruik maken. In beide gevallen kun je dan vergelijken met de eigen motorisering. De duitse site biedt ook nog het verschil tussen automaat en handschakeling. Bovendien hoef je bij beide sites niet nauwkeurig te gaan rekenen, maar alleen de km stand en de getankte liters op te geven. De site doet dan de rest.

In mijn onderschrift heb ik een link, die automatisch het gemiddelde verbruik bijwerkt. Ik wil de poll even een kans geven en zal meedoen. Maar ben dus wel wat kritisch wat betreft de validiteit.

Inge
Forum eindbaas

Bericht door Inge » zo 24 nov 2013, 15:23

Misschien een idee om in dit draadje met 2 polls te gaan werken - 1 voor de 60 k en 1 voor de 75pk? Zien we meteen de verschillen tussen beidde varianten
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

MauriceR.
Vagling liefhebber

Bericht door MauriceR. » zo 24 nov 2013, 16:26

Autheo schreef:
Petrolhead Tom schreef:
Enerzijds een leuk idee, anderzijds is een gemengde poll van de 60 en 75 pk versies door elkaar nogal globaal. Behalve de duitse Spritmonitor kun je voor nederlandse cijfers ook van de Autoweek verbruiksmonitor gebruik maken. In beide gevallen kun je dan vergelijken met de eigen motorisering. De duitse site biedt ook nog het verschil tussen automaat en handschakeling. Bovendien hoef je bij beide sites niet nauwkeurig te gaan rekenen, maar alleen de km stand en de getankte liters op te geven. De site doet dan de rest.

In mijn onderschrift heb ik een link, die automatisch het gemiddelde verbruik bijwerkt. Ik wil de poll even een kans geven en zal meedoen. Maar ben dus wel wat kritisch wat betreft de validiteit.
Goed punt om onderscheid te maken tussen de 60 en 75 PK. Echter, mijn idee voor 'n poll is gebaseerd op de samenvatting van het artikel uit Autovisie/Telegraaf. En mijn eigen ervaring mbt het verbruik van een 60PK-motor. Er wordt nogal generiek geschreven over de Up!, pas in het artikel blijkt dat het om een 60PK gaat. Verder: spritmonitor heeft wel een onderscheid tussen de diverse varianten, maar heeft -zoals ik al schreef- rechtsboven een gemiddelde waarbij ze het onderscheid ook niet maken.

Uiteraard kun je ook naar de Duitsers of naar Autoweek, maar ik ga niet telkens naar een andere site om iets in te kloppen; ik kom hier om iets te lezen/leren/delen over de Up! en voor mij is dit dan ook de plaats om de poll te beginnen.

Verder, de mogelijkheden die een poll biedt doen altijd afbreuk aan de validiteit. Dat geldt zelfs voor grotere onderzoeken zoals bovengenoemde: rijgebied (stad, 80km wegen etc) worden zover ik nu kan zien ook niet meegenomen. Kortom, er is altijd ruimte voor verbetering. Maar dat schreef ik al toen ik de poll startte.

Edit: ik heb net gekeken op de site van Autoweek. Daar is het gemiddelde gebruik van de 60 PK: 5,28l/100km, ofwel 1:18,9 http://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor
Laatst gewijzigd door MauriceR. op zo 24 nov 2013, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.

up!
Forum eindbaas

Bericht door up! » zo 24 nov 2013, 16:43

Nu ik het allemaal zo lees, en ook de nadelen die verbonden zijn aan spritmonitor of de Autoweekmonitor, moet ik zeggen dat het inderdaad een erg leuk initiatief is om deze cijfers hier bij te gaan houden!
Overigens is het brandstofverbruik ook sterk afhankelijk van de buitentemperatuur en van de bandenspanning. In de winter gebruik je doorgaans 10% méér benzine, anderzijds levert het verhogen van de bandenspanning van 2,0 bar naar 2,4 bar een brandstofbesparing van 10% op (naar mijn eigen ervaring).

MauriceR.
Vagling liefhebber

Bericht door MauriceR. » zo 24 nov 2013, 17:25

up! schreef:Nu ik het allemaal zo lees, en ook de nadelen die verbonden zijn aan spritmonitor of de Autoweekmonitor, moet ik zeggen dat het inderdaad een erg leuk initiatief is om deze cijfers hier bij te gaan houden!
Overigens is het brandstofverbruik ook sterk afhankelijk van de buitentemperatuur en van de bandenspanning. In de winter gebruik je doorgaans 10% méér benzine, anderzijds levert het verhogen van de bandenspanning van 2,0 bar naar 2,4 bar een brandstofbesparing van 10% op (naar mijn eigen ervaring).
Ben ik helemaal met je eens! Maar als we deze poll lang genoeg volhouden en bijhouden, kun je allerlei verschillen in bandenspanning etc wegstrepen. Hoe meer kms (liters) er geregistreerd worden, hoe meer je de dagelijkse praktijk weerspiegeld ziet in de poll!

M.

GasDwerg
Vagling liefhebber

Bericht door GasDwerg » ma 25 nov 2013, 00:48

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.

GasDwerg
Vagling liefhebber

Bericht door GasDwerg » ma 25 nov 2013, 00:51

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Autheo
Donateur member

Bericht door Autheo » do 28 nov 2013, 21:05

Er gaat iets niet goed met de poll. De bedoeling was toch om telkens bij het tanken opnieuw het verbruik op te geven? Lijkt erop dat je maar één keer een stand kan opgeven, de volgende keren worden genegeerd. Of ligt dat aan mij? :?

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » do 28 nov 2013, 21:19

Nu dan?

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » do 28 nov 2013, 23:07

Hmm ik heb er even mee gespeeld maar ik snap het niet goed. Je kunt wel een ander verbruik invullen maar niet nogmaals stemmen.

Plaats reactie