CityGo010 schreef: Als je meer dan een ton aan een auto besteed, dan ga je toch eerder voor een wat meer premium merk als Maserati, Mercedes, BMW of Audi.
Dat doen alleen de mensen die belang hechten aan status en een 'naam'. Ik kijk liever naar wat de auto zelf aan kwaliteiten biedt. Bovendien is het design van de Phaeton onovertroffen. Geen enkel premium merk levert een zo mooie auto als de Phaeton
CityGo010 schreef:Op de Volkswagen Phaeton (2001-2012) verloor VW 2 miljard euro, 28.100 euro per verkocht exemplaar. Waarom mislukt?
Mwah, mislukt? Elke echte autoliefhebber erkent de kwaliteiten van een Phaeton. Niet dat iedereen 'm direct zelf koopt, maar de kwaliteiten worden in ieder geval erkend. Dat heeft zijn weerslag op de verkopen van andere Volkswagens. Afgelopen maand was Volkswagen weer met afstand het bestverkochte merk van Nederland. Dat kan mede komen door het prestige dat van de Phaeton uitstraalt naar andere Volkswagen modellen, en zo de verkopen van andere modellen positief beïnvloedt. De totale winst van VW kan ook hoger worden doordat de voor de Phaeton ontwikkelde technologie ook toepassing vindt in andere Volkswagens, waardoor er op de ontwikkelingskosten van die andere modellen weer bespaard wordt.
Overigens, de productie van de Phaeton in 2012 was de hoogste sinds 2002. De Phaeton is zeer populair in China. Hoeveel andere Volkswagens zou VW in China verkopen dankzij het imago van de Phaeton aldaar? Wellicht niet te kwantificeren, maar het effect is zeker denkbaar. Als je alleen kijkt naar de verliescijfers per individuele Phaeton, mis je andere aspecten die moeilijker te kwantificeren zijn.
Los van dit alles, als je als echte automan (zoals Piëch) je hart volgt en een geweldige auto als de Phaeton op de markt brengt, kan er sowieso geen sprake zijn van een mislukking
![Cool 8-)](./images/smilies/icon/cool.gif)
Zitten we hier op een autoforum of op een bedrijfseconomisch forum?
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen