Nerveus weggedrag bij langsrichels

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Whazz'Up!
Forum newbie

Nerveus weggedrag bij langsrichels

Bericht door Whazz'Up! » di 10 sep 2013, 13:24

Kent iemand dit verschijnsel?? Ik ervaar dit nu dagelijks omdat ze op een deel van de A1 nieuw asfalt hebben gelegd waar nog waarneembaar (en in mijn geval ook voelbaar) langsrichels zitten in het wegdek.

Mijn Up! vertoont met het rijden op deze langsrichels een nerveus weggedrag, waarbij de auto continu zeer licht naar links en rechts trekt c.q. zwabberd. :|
Ik rijd (nog) met een origineel onderstel, maar met 16" BBS wielen welke qua maatvoering vrijwel niets afwijken t.o.v. orignele 16" Up! velgen. De banden (Continental) zijn identiek aan de originele maatvoering (185/50R16).
Ik wil vandaag m'n bandenspanning eens wat verhogen (van de originele 2.0bar naar 2.2bar) om te zien of dat wat scheelt in het gedrag.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen met rijden over langsrichels! :?:
Move Up! 1.0 EcoFuel 68pk, 5drs, handmatige airco "Climatic", Deep Black Pearl (metallic), Drive pakket: Cruise control, Park Distance Control achter en Boordcomputer 'Plus'
BBS RS764 16" velgen

GasDwerg
Vagling liefhebber

Re: Nerveus weggedrag bij langsrichels

Bericht door GasDwerg » di 10 sep 2013, 15:22

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.

--BUMP--
Vagling liefhebber

Bericht door --BUMP-- » di 10 sep 2013, 18:49

Welk deel van de A1 bedoel je? Ik rijd regelmatig het grootste deel van de A1, dan kan ik er eens op letten!
Move up! Candy White | 60PK | Maps & More

Whazz'Up!
Forum newbie

Bericht door Whazz'Up! » di 10 sep 2013, 20:26

Het is op het stuk tussen de afslagen Baarn en Amersfoort-Noord, aan de zuidkant.
Vanmiddag op 't werk de bandenspanning verhoogd naar 2,5bar maar vervolgens heb ik de A1 zowat alleen maar filerijdend meegemaakt, dus morgenochtend weer eens kijken hoe het rijdt. :?
Move Up! 1.0 EcoFuel 68pk, 5drs, handmatige airco "Climatic", Deep Black Pearl (metallic), Drive pakket: Cruise control, Park Distance Control achter en Boordcomputer 'Plus'
BBS RS764 16" velgen

Whazz'Up!
Forum newbie

Bericht door Whazz'Up! » wo 11 sep 2013, 07:45

GasDwerg schreef:Tegen echte spoorvorming helpt geen enkele band.

De Conti Sportcontact 2 heeft zelf ook uitgesproken langsgroeven.
Ik heb al vaker gemerkt dat dat bij sommige merken niet altijd goed samengaat met langsgroeven in de weg.

De zeer lage druk in je banden, zeker icm de lagere profielhoogte, gaan ook niet helpen om de rechtuit stabiliteit te verbeteren.
Verwacht je ook aan hoge bandenslijtage op deze lage druk - en de Sportcontact reeks (2, 3, ...) is op zich al erg slijtage gevoelig.

Mijn eco up staat trouwens op 2,8 bar .

Bedankt voor het meedenken. Ik heb de banden op 2,5bar gezet en het nerveuze weggedrag lijkt nu wel verdwenen te zijn! :roll:

Toch fijn zo'n forum om je gedachten te kunnen delen met andere Up'ers! 8-)
BBS RS764 16" velgen

GasDwerg
Vagling liefhebber

Bericht door GasDwerg » wo 11 sep 2013, 08:27

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Whazz'Up!
Forum newbie

Bericht door Whazz'Up! » wo 11 sep 2013, 09:13

Klopt, maar ach met 15.000km/jaar waarvan ca. 50% van de km's op winterbanden zullen ze nou ook weer niet zo heel erg snel slijten. Ik rijd deze Up! 3jaar, dus dat moet met deze Conti's nog wel goedkomen.
BBS RS764 16" velgen

Plaats reactie