VW Eco Up!
VW Eco Up!
Gisteren bij VW-garage Hegeman in Nijmegen de eerste (van de garage) Up! op CNG - aardgas en methaan (groengas) - opgehaald.
Ik heb bewust gekozen voor de Take up omdat dat gewichtsbesparend is; centrale portiervergrendeling leidt tot een gewichtstoename van 20-30 kilo, evenals elektrische ramen etc.
De kleur silver light metallic is mooi fris. De uitvoering van de auto is degelijk, bijna robuust en de binnenruimte is verrassend. Ik was een Lupo 3L gewend, maar dit is toch wel weer een volgende generatie in autobeleving.
Ik ga de komende maanden het verbruik bijhouden, want ik vrees dat de beloofde 1:34,5 bij lange na niet gehaald wordt. Daar is het mij ook uiteindelijk ook niet om te doen. Voor alles hoop ik op minder CO2-uitstoot, schonere emissies en een transitie naar duurzame automobiliteit. In Duitsland worden op dit moment twee fabrieken gebouwd die de piekproductie van zonne- en windenergie omzetten naar methaan. VW heeft slim ingezet op de CNG-strategie, want elektriciteit heeft nog steeds te veel nadelen. Ik ben benieuwd hoe dat zich verder ontwikkeld.
Ik heb bewust gekozen voor de Take up omdat dat gewichtsbesparend is; centrale portiervergrendeling leidt tot een gewichtstoename van 20-30 kilo, evenals elektrische ramen etc.
De kleur silver light metallic is mooi fris. De uitvoering van de auto is degelijk, bijna robuust en de binnenruimte is verrassend. Ik was een Lupo 3L gewend, maar dit is toch wel weer een volgende generatie in autobeleving.
Ik ga de komende maanden het verbruik bijhouden, want ik vrees dat de beloofde 1:34,5 bij lange na niet gehaald wordt. Daar is het mij ook uiteindelijk ook niet om te doen. Voor alles hoop ik op minder CO2-uitstoot, schonere emissies en een transitie naar duurzame automobiliteit. In Duitsland worden op dit moment twee fabrieken gebouwd die de piekproductie van zonne- en windenergie omzetten naar methaan. VW heeft slim ingezet op de CNG-strategie, want elektriciteit heeft nog steeds te veel nadelen. Ik ben benieuwd hoe dat zich verder ontwikkeld.
- Up-Jury
- Donateur member
- Berichten: 638
- Lid geworden op: do 26 apr 2012, 14:06
- Locatie: Heerhugowaard
Re: VW Eco Up!
Hey top Mosshuub,
gefeliciteerd met je aankoop. Ik hoop dat je topic lekker vol wordt met je ervaring hiervan.
Veel rij plezier
gefeliciteerd met je aankoop. Ik hoop dat je topic lekker vol wordt met je ervaring hiervan.
Veel rij plezier
Re: VW Eco Up!
Gefiliciteerd
en veel plezier met je up!
ben benieuwd naar het verbruik.
en veel plezier met je up!
ben benieuwd naar het verbruik.
High_UP! 60pk BM 3d in darksilver
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
Extra`s: W8, vagcom, instapstrips,
Besteld: 04-08-2012 Geleverd: 01-12-2012
18,3 KM/L
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
Extra`s: W8, vagcom, instapstrips,
Besteld: 04-08-2012 Geleverd: 01-12-2012
18,3 KM/L
Re: VW Eco Up!
Mooi hoor Huub! Leuk dat je zo trendsettend en maatschappelijk verantwoord bezig bent!
Ik ben ook benieuwd naar het verbruik en zie uit naar updates
Ik ben ook benieuwd naar het verbruik en zie uit naar updates
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Re: VW Eco Up!
Proficiat Huub, dat ziet er mooi uit! Ik lees hier graag je ervaringen over de Eco Up!
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |
-
- Forum newbie
- Berichten: 58
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 23:07
- Locatie: gem. Wijdemeren / omg. Hilversum
Re: VW Eco Up!
En weer een EcoUp! erbij, ik had niet gedacht dat er toch zo nog redelijk wat animo voor was. Wel goed om te zien dat deze uitvoering toch ook in trek is.
Ik heb er zelf ook een besteld, maar werd toch nog even aan het twijfelen gebracht toen ik afgelopen week een uitgebreide proefrit (woon-werkverkeer v.v., totaal 75km) heb gemaakt. Het gemiddelde brandstofverbruik (volgens de boordcomputer) kwam uit op 3.8kg/100km terwijl ik binnendoor reed, niet harder dan 80km/u en ook nog redelijk rustig aan het 'gassen' was. De volgende rit heb ik grotendeels over de snelweg genomen en kwam toen op een gemiddelde van 4,3kg/100km uit. Dat is toch wel wat anders als het gemiddelde van 2,9kg/100km wat VW opgeeft.
Ik vond het zeker wel een lekker rijdend karretje en kon zelf nauwelijks verschil merken in trekkracht t.o.v. de 60pk benzineversie.
Ben benieuwd naar jouw (en andere EcoUp!-gebruiker's) eerste ervaringen met je EcoUp! Enjoy!
Ik heb er zelf ook een besteld, maar werd toch nog even aan het twijfelen gebracht toen ik afgelopen week een uitgebreide proefrit (woon-werkverkeer v.v., totaal 75km) heb gemaakt. Het gemiddelde brandstofverbruik (volgens de boordcomputer) kwam uit op 3.8kg/100km terwijl ik binnendoor reed, niet harder dan 80km/u en ook nog redelijk rustig aan het 'gassen' was. De volgende rit heb ik grotendeels over de snelweg genomen en kwam toen op een gemiddelde van 4,3kg/100km uit. Dat is toch wel wat anders als het gemiddelde van 2,9kg/100km wat VW opgeeft.
Ik vond het zeker wel een lekker rijdend karretje en kon zelf nauwelijks verschil merken in trekkracht t.o.v. de 60pk benzineversie.
Ben benieuwd naar jouw (en andere EcoUp!-gebruiker's) eerste ervaringen met je EcoUp! Enjoy!
Move Up! 1.0 EcoFuel 68pk, 5drs, handmatige airco "Climatic", Deep Black Pearl (metallic), Drive pakket: Cruise control, Park Distance Control achter en Boordcomputer 'Plus'
BBS RS764 16" velgen
BBS RS764 16" velgen
- GunSpeed
- Forum eindbaas
- Berichten: 1182
- Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
- Locatie: Vlaams-Brabant
Re: VW Eco Up!
Lijkt me inderdaad een leuk alternatief, hou ons op de hoogte van het verbruik en eveneens het gebruikgemak met de toch wel zeer beperkte tankinhoud.
Dit geloof je toch zelf niet hoop ik???mosshuub schreef:centrale portiervergrendeling leidt tot een gewichtstoename van 20-30 kilo, evenals elektrische ramen etc.
up! Black BMT 75pk 3d
Re: VW Eco Up!
Volgens mij hebben alle up's in Nederland hetzelfde gewicht: 840kg, ongeacht de uitvoering (take up, move up, high up). Hetzelfde zou moeten gelden voor de Eco Up. Dus ik geloof het ook nietGunSpeed schreef:Lijkt me inderdaad een leuk alternatief, hou ons op de hoogte van het verbruik en eveneens het gebruikgemak met de toch wel zeer beperkte tankinhoud.
Dit geloof je toch zelf niet hoop ik???mosshuub schreef:centrale portiervergrendeling leidt tot een gewichtstoename van 20-30 kilo, evenals elektrische ramen etc.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Re: VW Eco Up!
Als je kijkt naar de technische specificaties van de Take Up! in vergelijking met de High Up! zie je dat VW de standaard-specificaties hanteert; alle accesoires en het meergewicht laat men bewust daar buiten. Dat zou de verkoop van de luxere modellen juist ontmoedigen. Denk logisch na: elektrische ramen, centrale vergrendeling, parkeersensoren, navigatie, airco: het is allemaal extra techniek dat tot een toename van het basisgewicht van de auto leidt.
up! schreef:Volgens mij hebben alle up's in Nederland hetzelfde gewicht: 840kg, ongeacht de uitvoering (take up, move up, high up). Hetzelfde zou moeten gelden voor de Eco Up. Dus ik geloof het ook nietGunSpeed schreef:Lijkt me inderdaad een leuk alternatief, hou ons op de hoogte van het verbruik en eveneens het gebruikgemak met de toch wel zeer beperkte tankinhoud.
Dit geloof je toch zelf niet hoop ik???mosshuub schreef:centrale portiervergrendeling leidt tot een gewichtstoename van 20-30 kilo, evenals elektrische ramen etc.
Re: VW Eco Up!
Dus je doet het niet voor de wegenbelasting, maar omdat de 10-20kg verschil van invloed is op de CO2 emissie? Dat is wel heel maatschappelijk verantwoord Als jij je er maar goed bij voelt
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Re: VW Eco Up!
Meer opties= meer gewicht uiteraard. Als je airco besteld krijg je er een compressor, verdamper en condensor bij van een aantal kilos. Die worden niet ergens anders gecompenseerd door minder plaatwerk.
Eco up weegt zelfs 1031kg door de CNG-tanks.
Eco up weegt zelfs 1031kg door de CNG-tanks.
Re: VW Eco Up!
GunSpeed schreef:Lijkt me inderdaad een leuk alternatief, hou ons op de hoogte van het verbruik en eveneens het gebruikgemak met de toch wel zeer beperkte tankinhoud.
Dit geloof je toch zelf niet hoop ik???mosshuub schreef:centrale portiervergrendeling leidt tot een gewichtstoename van 20-30 kilo, evenals elektrische ramen etc.
Is dan wel een hele speciale zware uitvoering dan
Maarrrrr veel geluk met je Eco UP !!
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Re: VW Eco Up!
Alleen jammer dat je er maar op zeer beperkte plekken kunt tanken! Daardoor voor mij al kansloos
-
- Forum newbie
- Berichten: 58
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 23:07
- Locatie: gem. Wijdemeren / omg. Hilversum
Re: VW Eco Up!
Je moet wel een beetje mazzel hebben met de tanklocaties ja. Ik heb er (gelukkig) 2 langs mijn woon-werkverkeer route liggen, anders was mijn keuze ook niet op de Eco-variant gevallen.
Move Up! 1.0 EcoFuel 68pk, 5drs, handmatige airco "Climatic", Deep Black Pearl (metallic), Drive pakket: Cruise control, Park Distance Control achter en Boordcomputer 'Plus'
BBS RS764 16" velgen
BBS RS764 16" velgen
-
- Forum newbie
- Berichten: 42
- Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 15:44
Re: VW Eco Up!
Volgens de folder is het gewicht van de Eco op 931KG mocht dat niet zo zijn.... Dan is de 80PK TwinAir Turbo Panda op CNG toch wel een serieus alternatief...
Kan iemand op zijn eco up kenteken kijken wat het nu is? Alvast bedankt!
Kan iemand op zijn eco up kenteken kijken wat het nu is? Alvast bedankt!
-
- Forum newbie
- Berichten: 58
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 23:07
- Locatie: gem. Wijdemeren / omg. Hilversum
Re: VW Eco Up!
Bij deze bevestigd;
Massa ledig voertuig: 931 kg
Massa ledig voertuig: 931 kg
Move Up! 1.0 EcoFuel 68pk, 5drs, handmatige airco "Climatic", Deep Black Pearl (metallic), Drive pakket: Cruise control, Park Distance Control achter en Boordcomputer 'Plus'
BBS RS764 16" velgen
BBS RS764 16" velgen
-
- Forum newbie
- Berichten: 42
- Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 15:44
Re: VW Eco Up!
Dank. Panda is 1055 en daardoor 300 euro per jaar meer wegenbelasting.... lust meer CNG en daagt uit door de turbo om lekker door te trappen... en dan is de 11KG CNG niet genoeg om 2 keer woon werk te halen... en elke dag tanken dat is met net te veel.
Oh wat getwijfeld...... stoer bakkie hoor... 80PK met 145NM.... makkelijk 200NM van te tunen....
Oh wat getwijfeld...... stoer bakkie hoor... 80PK met 145NM.... makkelijk 200NM van te tunen....
-
- Forum newbie
- Berichten: 12
- Lid geworden op: za 07 sep 2013, 10:44
- Locatie: Almere
Re: VW Eco Up!
Een aantal argumenten die ik hierboven zie staan voor/tegen de CNG en de keuze tussen de Fiat Panda CNG en de Up! CNG zijn heel herkenbaar.
Ik ben er nog niet helemaal uit.
Sta je achteraf gezien nog steeds achter je keuze voor de TakeUp of had je beter voor bijv. de MoveUp of HighUp kunnen gaan?
Ik denk zelf aan de 5 deurs MoveUp EcoFuel.
Ik ben er nog niet helemaal uit.
Sta je achteraf gezien nog steeds achter je keuze voor de TakeUp of had je beter voor bijv. de MoveUp of HighUp kunnen gaan?
Ik denk zelf aan de 5 deurs MoveUp EcoFuel.
- maximus288
- Forum newbie
- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma 18 feb 2013, 20:06