benzine verbruik in de praktijk
Re: benzine verbruik in de praktijk
Het gemiddeld verbruik is volgens fabriek 1 op 24, maar ik rij eigenlijk alleen op 80km/h wegen (waar de auto ongeveer het zuinigst is) ik zou best wel hoog kunnen scoren denk ik
- Jeroen Spits
- Vagling liefhebber
- Berichten: 233
- Lid geworden op: do 07 jun 2012, 20:50
- Locatie: Heerhugowaard
Re: benzine verbruik in de praktijk
Laatste tank pittig doorgereden, flink aantal keer inhalen, boot naar texel halen..... etc! Alsnog 1 op 18.4 gehaald. Komende tankt hoop ik beter te scoren. Er zit natuurlijk veel meer in.
Up! op je bumper!
Re: benzine verbruik in de praktijk
Heb nu voor de tweede keer getankt. De tweede keer was iets zuiniger.
Ik rijd geen woonwerk, dus vanalles door elkaar. En dus ook snelweg, met soms 130 op de GPS = 140 op de teller, met airco aan.
Laatst ook heuveltjes gereden in Zuid Limburg. Mijn stand is nu 1:18.7, niet verkeerd voor 75pk.
Mijn oude golf IV 1.4 had ook 75pk en zat op 1:13~14, grof geschat. En die had geen airco, maakte veel meer lawaai, en het weggedrag was zeker niet beter.
Toffe car, die UP!
P.S. ik heb laatst volgens de boordcomputer getankt bij de stand dat ik nog maar 5 km zou kunnen rijden (gele tanksymbooltje). Ik kon toen 35 liter tanken. Volgens het instructie boekje is de tank 30 liter + 4 liter reserve incl. leidingen... Dus hij was zo goed als leeg! Ik vertrouw dus nu de boordcomputer, en ga de volgende keer eerder tanken
Ik rijd geen woonwerk, dus vanalles door elkaar. En dus ook snelweg, met soms 130 op de GPS = 140 op de teller, met airco aan.
Laatst ook heuveltjes gereden in Zuid Limburg. Mijn stand is nu 1:18.7, niet verkeerd voor 75pk.
Mijn oude golf IV 1.4 had ook 75pk en zat op 1:13~14, grof geschat. En die had geen airco, maakte veel meer lawaai, en het weggedrag was zeker niet beter.
Toffe car, die UP!
P.S. ik heb laatst volgens de boordcomputer getankt bij de stand dat ik nog maar 5 km zou kunnen rijden (gele tanksymbooltje). Ik kon toen 35 liter tanken. Volgens het instructie boekje is de tank 30 liter + 4 liter reserve incl. leidingen... Dus hij was zo goed als leeg! Ik vertrouw dus nu de boordcomputer, en ga de volgende keer eerder tanken
2 deurs High Up, 75pk BMT, Light Silver met TitaanZwart interieur, Executive & Drive pakket
- Witte Reus
- Vagling liefhebber
- Berichten: 200
- Lid geworden op: do 16 feb 2012, 13:10
Re: benzine verbruik in de praktijk
Vandaag voor de 3e keer getankt en zoals ik verwachte (laatst 4.0 ltr/110km over 55 km stad/snelweg op de BC) is eindelijk de magische grens van 1:20 doorbroken. Maar net overigens maar t is gehaald.
Heb m.n. bij het optrekken me minder aangetrokken van de schakelindicator, de maximum snelheden redelijk aangehouden (+ 5 a 10 km/u), uit laten rollen deed ik altijd al en soms gebruik ik de s/s functie. Inmiddels bijna 2000km op de teller. Grote kans dat t nog wat zuiniger wordt. Maar vooralsnog ben ik hier wel tevreden mee.
Heb m.n. bij het optrekken me minder aangetrokken van de schakelindicator, de maximum snelheden redelijk aangehouden (+ 5 a 10 km/u), uit laten rollen deed ik altijd al en soms gebruik ik de s/s functie. Inmiddels bijna 2000km op de teller. Grote kans dat t nog wat zuiniger wordt. Maar vooralsnog ben ik hier wel tevreden mee.
High UP White Edition met Oxxio Razor 17” => KLIK
Re: benzine verbruik in de praktijk
598 kilometer verder en 27,58 liter getankt. Dat betekent deze tweede tankbeurt een verbruik van 1 op 21,7. Omgerekend is dat 4,6 l/100 km. De boordcomputer gaf voor deze periode 4,1 aan, dus de afwijking is in dit geval inderdaad - zoals eerder genoemd - ongeveer 0,5 l/100 km.
Over het algemeen normaal gereden, soms bewust zuinig, soms even wat sportiever, maar vrijwel overal de maximaal toegestane snelheid aangehouden. Een mix van stadsverkeer, binnenwegen en snelwegen en zowel korte (10 kilometer) als langere afstanden. Vrijwel geen airco aangehad.
Over het algemeen normaal gereden, soms bewust zuinig, soms even wat sportiever, maar vrijwel overal de maximaal toegestane snelheid aangehouden. Een mix van stadsverkeer, binnenwegen en snelwegen en zowel korte (10 kilometer) als langere afstanden. Vrijwel geen airco aangehad.
▲ Škoda Citigo Tour | 1.0 Greentech 60 pk | Brilliant Silver | 3-deurs | Travelpakket | LM velgen 'Apus' | Sunset
-------------
-------------
Re: benzine verbruik in de praktijk
ik heb nu ong. 8500 km gereden en gemiddeld 1/23 gereden
moet wel er bij zeggen dat ik veel op de cruise rij ook op 80 km wegen
rij ook veel snelweg en dan zit ik volgens de verbruiks meter bij 130km/h 4,3 liter op 100 km
vind het niet slecht en voldoet aan mijn verwachting
ook gebruik ik veel start stop
gr Ben
moet wel er bij zeggen dat ik veel op de cruise rij ook op 80 km wegen
rij ook veel snelweg en dan zit ik volgens de verbruiks meter bij 130km/h 4,3 liter op 100 km
vind het niet slecht en voldoet aan mijn verwachting
ook gebruik ik veel start stop
gr Ben
move-up dark silver drivers pakket en winter pakket getinte ramen carbon op bumper en spiegels
Re: benzine verbruik in de praktijk
Mijn ervaring is dat de up!/citigo/mii erg zuinig is tussen 2.000 en 3.000 toeren per minuut. Vandaag reed ik in de 60pk Citigo en bij 100km/h rijdt ie slechts 2.600tpm, terwijl de 75pk dan rond de 3.000tpm zit. Dat scheelt nogal. Daarom rijd je met een 60pk makkelijk zuinger dan 1 op 20, terwijl dat met een 75pk toch lastig(er) is met een vlotte rijstijl. Anderzijds heb je door het hogere toerental van de 75pk (met name in de 5e versnelling) meer vermogen tot je beschikking op de snelweg.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Re: benzine verbruik in de praktijk
Vandaag mijn uppie goed ingereden bij mijn eerste tankbeurt 707km gereden met 32.04 liters getankt. Komt neer op 1:22.1 en zelfs voor de volle tank even een actieradius gehad van 1020km. Al met al niet slecht voor de 75pk.
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd
- Jeroen Spits
- Vagling liefhebber
- Berichten: 233
- Lid geworden op: do 07 jun 2012, 20:50
- Locatie: Heerhugowaard
Re: benzine verbruik in de praktijk
Mijn vraag is dan hoe rijden jullie met de Up? Tergend traag optrekken oid? Ik hoop deze tankbeurt nu eens over de 1 op 20 te gaan. Maarja dat duurt nog dik 2 weken, dinsdag ben ik hem natuurlijk een week kwijt bij de uitdeukerd...
Up! op je bumper!
- henri
- Forum eindbaas
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
1 op 20 met mijn 75 pk Up is inderdaad mogelijk. Na de tankbeurt van afgelopen vrijdag kwam ik uit op een verbruik van 1:20,3.
Om dit te halen is het bij mij wel zaak om op snelwegen e.d. rond de 110 km/u te blijven hangen en me verder aan de geldende snelheidslimieten te houden. Bij constante snelheden houd ik grotendeels de schakelindicator aan of ik moet erg dicht in de buurt van de 1500 rpm komen.
Gisteren en vandaag ben ik naar de Bergrennen in Osnabrück geweest. In heuvelachtig landschap en bij vlot doorrijden zal het verbruik bij de volgende tankbeurt minder gunstig uitvallen. Zowel voor je remmen als je eigen veiligheid is het in berg/heuvelachtig landschap prettiger om lak te hebben aan de schakelindicator en de motorrem te gebruiken. Daarnaast heb ik op de Autobahn vlot doorgereden. Over ca. 100 km weet ik wat de invloed van deze rijomstandigheden is op de Shell-consumptie. Dan zal er wel weer een duur lampje gaan branden op mijn dashboard
Om dit te halen is het bij mij wel zaak om op snelwegen e.d. rond de 110 km/u te blijven hangen en me verder aan de geldende snelheidslimieten te houden. Bij constante snelheden houd ik grotendeels de schakelindicator aan of ik moet erg dicht in de buurt van de 1500 rpm komen.
Gisteren en vandaag ben ik naar de Bergrennen in Osnabrück geweest. In heuvelachtig landschap en bij vlot doorrijden zal het verbruik bij de volgende tankbeurt minder gunstig uitvallen. Zowel voor je remmen als je eigen veiligheid is het in berg/heuvelachtig landschap prettiger om lak te hebben aan de schakelindicator en de motorrem te gebruiken. Daarnaast heb ik op de Autobahn vlot doorgereden. Over ca. 100 km weet ik wat de invloed van deze rijomstandigheden is op de Shell-consumptie. Dan zal er wel weer een duur lampje gaan branden op mijn dashboard
Re: benzine verbruik in de praktijk
Maar remmen op de motor is gas los dus geen inspuiting, waarom wil die schakel indicator dan dat je gaat schakelen De mens verslaat de computter
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ik gebruikt trouwens de Gas Manager app om mijn verbruik bij te houden. Werkt ook erg mooi als je je gegevens wilt onthouden om ze op spritmonitor te zetten.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: benzine verbruik in de praktijk
Of http://m.spritmonitor.de/en/Petrolhead Tom schreef:Ik gebruikt trouwens de Gas Manager app om mijn verbruik bij te houden. Werkt ook erg mooi als je je gegevens wilt onthouden om ze op spritmonitor te zetten.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Eventjes een klein updeetje
Meestal rij ik vlot door, hogere toeren en kom dan meestal op 18 km uit ofzo.
Nu gister wilde ik nu eens lekker goedkoop rijden. Vol getankt vlak voor de snelweg, 187 km echt constant 100 gereden op de cruise, ja waar vind je dat nog he, en toen de snelweg af en gelijk getankt, moest er precies 8 liter in, dus 1 op 23.5 !!!!!! Keurig lijkt me dat, de boordcomp gaf 4.2 liter/100 km aan, dus weinig verschil met daadwerkelijk verbruik.
Toppie dus
FF bijgewerkt http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/512712.html
Meestal rij ik vlot door, hogere toeren en kom dan meestal op 18 km uit ofzo.
Nu gister wilde ik nu eens lekker goedkoop rijden. Vol getankt vlak voor de snelweg, 187 km echt constant 100 gereden op de cruise, ja waar vind je dat nog he, en toen de snelweg af en gelijk getankt, moest er precies 8 liter in, dus 1 op 23.5 !!!!!! Keurig lijkt me dat, de boordcomp gaf 4.2 liter/100 km aan, dus weinig verschil met daadwerkelijk verbruik.
Toppie dus
FF bijgewerkt http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/512712.html
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Re: benzine verbruik in de praktijk
net terug van vakantie , 2000 km gereden in totaal 3 keer getankt
vanaf huis naar Barweiler ( 370 km ) in de eifel ( duitsland ) en daar rond gereden , bergje op bergje af in totaal ongeveer 1200 km 1 op 19
toen naar Erloy ( frankrijk ) ( 380 km) en daar hier en daar heen geracet bij het aftanken vanmorgen conclusie 1 op 20
toen met 120/130 naar huis ( 370 km ) die uitslag volgt nog als de laatste 2/3 van de tank leeg is
vanaf huis naar Barweiler ( 370 km ) in de eifel ( duitsland ) en daar rond gereden , bergje op bergje af in totaal ongeveer 1200 km 1 op 19
toen naar Erloy ( frankrijk ) ( 380 km) en daar hier en daar heen geracet bij het aftanken vanmorgen conclusie 1 op 20
toen met 120/130 naar huis ( 370 km ) die uitslag volgt nog als de laatste 2/3 van de tank leeg is
fiat panda twinair 65 pk lounge 2013
Re: benzine verbruik in de praktijk
dat ziet er netjes uit lekker zuinigeas schreef:net terug van vakantie , 2000 km gereden in totaal 3 keer getankt
vanaf huis naar Barweiler ( 370 km ) in de eifel ( duitsland ) en daar rond gereden , bergje op bergje af in totaal ongeveer 1200 km 1 op 19
toen naar Erloy ( frankrijk ) ( 380 km) en daar hier en daar heen geracet bij het aftanken vanmorgen conclusie 1 op 20
toen met 120/130 naar huis ( 370 km ) die uitslag volgt nog als de laatste 2/3 van de tank leeg is
High_UP! 60pk BM 3d in darksilver
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
Extra`s: W8, vagcom, instapstrips,
Besteld: 04-08-2012 Geleverd: 01-12-2012
18,3 KM/L
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
Extra`s: W8, vagcom, instapstrips,
Besteld: 04-08-2012 Geleverd: 01-12-2012
18,3 KM/L
Re: benzine verbruik in de praktijk
Als je remt op de motor met volledig gas los, dan geeft de schakelindicator géén advies om op te schakelen...stUp! schreef:Maar remmen op de motor is gas los dus geen inspuiting, waarom wil die schakel indicator dan dat je gaat schakelen De mens verslaat de computter
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Re: benzine verbruik in de praktijk
maar miss wel om terug te schakelen.... want DAT staat er niet bij met welke snelheid
Re: benzine verbruik in de praktijk
Dat klopt! Als je onder de (ongeveer) 1.000tpm zakt, dan geeft de schakelindicator altijd het advies om terug te schakelen. Logisch ook, want bij die toerentallen begint de motor zo ongeveer te stottteren en zal niet terugschakelen leiden tot het afslaan van de motorSevenUp! schreef:maar miss wel om terug te schakelen.... want DAT staat er niet bij met welke snelheid
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Re: benzine verbruik in de praktijk
Fanatieker gaan rijden bij het wegrijden van stoplichten, voor de rest zelfde traject en nu al richting de 1 op 21, autootje raakt ingereden met 4000km op de tellerRoyVisser schreef:Laatste tank 1:20.1, voor het eerst boven de 1 op 20, daar ik eigenlijk alleen maar snelweg kilometers maak en daar gewoon 110/120 rijd, vind ik het een beste prestatie voor zon klein autootje!
Pearl Black High Up 60pk BlueMotion met 16" Classic Velgen, Pearl Black Inleg, Titaanzwart Interieur, Geen Typeaanduiding, Plaatsvervangend Reservewiel, Drive Pakket en Executive Pakket