Machtsstrijd over, VW vol op elektrisch

Bespreek hier de laatste ontwikkelingen omtrent de Volkswagen ID
Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Machtsstrijd over, VW vol op elektrisch

Bericht door Gert » wo 16 dec 2020, 13:04

Dat is de kop van een artikeltje in de Volkskrant van vandaag. Diess krijgt zijn 73 miljard
voor software en elektrificatie. De machtsstrijd zat hem erin dat Diess e.e.a. (deels) wilde financieren met bezuinigen.
De machtige vakbonden waren daar niet blij mee. De families Porsche en Piech (belangrijke eigenaren)
staan achter zijn plannen. Vandaar zijn "winst".

Persoonlijk heeft Diess wel wat moeten inleveren. Eerder al was hij niet meer de baas
van VAG maar alleen van VW maar nu is ook zijn contractsverlenging na 2023 van de baan.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Machtsstrijd over, VW vol op elektrisch

Bericht door Tom Westendorp » do 17 dec 2020, 09:52

Voorzover ik heb gelezen wordt een eventuele contractsverlenging van Diess op een later tijdstip besproken. Of die verlenging er komt zal tegen die tijd volledig afhangen van de algehele staat van het bedrijf en de daarmee samengaande winstgevendheid.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Machtsstrijd over, VW vol op elektrisch

Bericht door Gert » do 17 dec 2020, 10:01

Tom Westendorp schreef:
do 17 dec 2020, 09:52
Voorzover ik heb gelezen wordt een eventuele contractsverlenging van Diess op een later tijdstip besproken. Of die verlenging er komt zal tegen die tijd volledig afhangen van de algehele staat van het bedrijf en de daarmee samengaande winstgevendheid.
Dat klinkt logisch. Of de software/elektro "wende" voor VW een succes wordt is onzeker en spannend. Het lijkt mij wel dat succes - als dat erin zit - ook onder een andere topman gerealiseerd kan worden. Mijn ervaring is dat niemand onmisbaar is.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Machtsstrijd over, VW vol op elektrisch

Bericht door Tom Westendorp » do 17 dec 2020, 10:02

Absoluut waar echter is het laatste dat je wil als groot, beursgenoteerd bedrijf, dat er iemand anders op die post terechtkomt die recente investering terug gaat draaien en een compleet andere koers gaat varen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Machtsstrijd over, VW vol op elektrisch

Bericht door Gert » di 26 jul 2022, 17:43

Per 1 september is het exit voor Herbert Diess. Zijn bevoegdheid was al ingeperkt tot "zorg dat de software tak op orde komt" en hij had al tamelijk wat vijanden in het bedrijf m.n. de vakbonden omdat zijn stelling was EVs kun je met minder mensen maken en dus komen er ontslagen. De software perikelen schijnen nog steeds niet helemaal opgelost te zijn en daardoor was zijn crediet kennelijk op.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Machtsstrijd over, VW vol op elektrisch

Bericht door Tom Westendorp » wo 27 jul 2022, 08:02

Software schijnt met afstand het allergrootste probleem binnen VAG te zijn momenteel. De te laten introductie van de Macan EV door software problemen bleek de nekslag voor zijn positie te zijn.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie