Vervelend (wind?)geluid UP! 2013

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Sven1337
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 31 mar 2019, 22:04

Vervelend (wind?)geluid UP! 2013

Bericht door Sven1337 » di 13 okt 2020, 22:42

Hoi,

Al enige tijd ondervind ik behoorlijk wat hinder van een vreemd geluid ergens afkomstig aan de voorzijde van mijn UP. Het lijkt op windgeruis en lijkt bijvoorbeeld ook te verergeren bij harde(de) tegenwind. Ikzelf en mijn bijrijders komen er maar niet achter waar het geluid vandaan komt. De voorruit is vorig jaar vervangen geweest, nadien ben ik met deze klacht bij Carglass geweest en zij hebben de ruit opnieuw geplaatst inclusief juiste strip aan de bovenzijde bij het panoramadak. Dit heeft het probleem niet verholpen. Ook de garagist kan het probleem niet vinden. Ik begin me er inmiddels aardig aan te storen en wie weet weet iemand hier het. Ik heb een (enigszins verouderde) video op YouTube geplaatst waarop het goed te horen is: https://youtu.be/GS8GZDxpbPc

Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: Vervelend (wind?)geluid UP! 2013

Bericht door mk1992 » wo 14 okt 2020, 09:09

Sven1337 schreef:
di 13 okt 2020, 22:42
Hoi,

Al enige tijd ondervind ik behoorlijk wat hinder van een vreemd geluid ergens afkomstig aan de voorzijde van mijn UP. Het lijkt op windgeruis en lijkt bijvoorbeeld ook te verergeren bij harde(de) tegenwind. Ikzelf en mijn bijrijders komen er maar niet achter waar het geluid vandaan komt. De voorruit is vorig jaar vervangen geweest, nadien ben ik met deze klacht bij Carglass geweest en zij hebben de ruit opnieuw geplaatst inclusief juiste strip aan de bovenzijde bij het panoramadak. Dit heeft het probleem niet verholpen. Ook de garagist kan het probleem niet vinden. Ik begin me er inmiddels aardig aan te storen en wie weet weet iemand hier het. Ik heb een (enigszins verouderde) video op YouTube geplaatst waarop het goed te horen is: https://youtu.be/GS8GZDxpbPc

Bij voorbaat dank!
Haal de maps&more eens los? Dit klinkt namelijk eerder als een trilgeluid dan een windgeluid.
Mijn m&m had de onhebbelijkheid om op 80 wegen nogal te trillen, gezien de auto vrij stil is bij zulke snelheden viel dat irritant op.
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

Sven1337
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 31 mar 2019, 22:04

Re: Vervelend (wind?)geluid UP! 2013

Bericht door Sven1337 » wo 14 okt 2020, 18:23

mk1992 schreef:
wo 14 okt 2020, 09:09
Sven1337 schreef:
di 13 okt 2020, 22:42
Hoi,

Al enige tijd ondervind ik behoorlijk wat hinder van een vreemd geluid ergens afkomstig aan de voorzijde van mijn UP. Het lijkt op windgeruis en lijkt bijvoorbeeld ook te verergeren bij harde(de) tegenwind. Ikzelf en mijn bijrijders komen er maar niet achter waar het geluid vandaan komt. De voorruit is vorig jaar vervangen geweest, nadien ben ik met deze klacht bij Carglass geweest en zij hebben de ruit opnieuw geplaatst inclusief juiste strip aan de bovenzijde bij het panoramadak. Dit heeft het probleem niet verholpen. Ook de garagist kan het probleem niet vinden. Ik begin me er inmiddels aardig aan te storen en wie weet weet iemand hier het. Ik heb een (enigszins verouderde) video op YouTube geplaatst waarop het goed te horen is: https://youtu.be/GS8GZDxpbPc

Bij voorbaat dank!
Haal de maps&more eens los? Dit klinkt namelijk eerder als een trilgeluid dan een windgeluid.
Mijn m&m had de onhebbelijkheid om op 80 wegen nogal te trillen, gezien de auto vrij stil is bij zulke snelheden viel dat irritant op.
Na het zien van jouw reactie gelijk even proefgereden zonder M&M. Helaas geen resultaat. Deze video maakte ik net: https://youtu.be/cxzEufU9nMI

Valt me nu ook wel op dat het geluid ook echt wel erger is geworden dan de hierboven gedeelde video. Iemand suggesties?

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Vervelend (wind?)geluid UP! 2013

Bericht door Gert » wo 14 okt 2020, 19:27

Ik vind het wel lijken op het geluid dat ik hoor wanneer er bladeren of takjes in de ruimte onderaan bij de voorruit liggen. Ook zou je kunnen denken aan de luchtaanvoer waarin misschien iets vasthangt/vastplakt dat tegen de wand aan ratelt/trilt. Maar ja ik zou denken dat jij of de garage dat dan al lang zelf gevonden zouden hebben.
PS Ik zou er ook niet mee kunnen leven al valt het opzich wel mee.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Jeronimo
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 16 okt 2020, 20:52

Re: Vervelend (wind?)geluid UP! 2013

Bericht door Jeronimo » za 17 okt 2020, 20:09

Hey Sven1337,

Ik heb zelf sinds kort een Up Cup, en herken het geluid! Ben ook erg benieuwd wat het is. Gelukkig zit er een Fender audio systeem in, maar als die zacht of uit staat is het inderdaad een irritant geluid... (ps: ook panoramadak, en geen eikels of blaadjes onder de motorkap of vóór lucht inlaat)

Hoop dat er een oplossing voor is,

Mvg
Laatst gewijzigd door Jeronimo op za 17 okt 2020, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Vervelend (wind?)geluid UP! 2013

Bericht door Caddykaatje » za 17 okt 2020, 20:18

Kijk uit de gein eens naar je hitteschild onder de auto, deze gaan vaak kapot en kunnen ook een irritant geluid geven.
Volkswagen UP GTI

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Vervelend (wind?)geluid UP! 2013

Bericht door Caddykaatje » za 17 okt 2020, 20:18

Kijk uit de gein eens naar je hitteschild onder de auto, deze gaan vaak kapot en kunnen ook een irritant geluid geven.
Laatst gewijzigd door Caddykaatje op za 17 okt 2020, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Volkswagen UP GTI

Sven1337
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 31 mar 2019, 22:04

Re: Vervelend (wind?)geluid UP! 2013

Bericht door Sven1337 » ma 19 okt 2020, 08:29

Dank voor jullie reacties. Ik ga deze week een afspraak maken bij de plaatselijke Volkswagendealer voor opnieuw onderzoek. Ik word inmiddels gillend gek van het geluid... Ik houd jullie op de hoogte!

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Vervelend (wind?)geluid UP! 2013

Bericht door Up!grade TSI » ma 19 okt 2020, 15:55

Sven1337 schreef:
ma 19 okt 2020, 08:29
Dank voor jullie reacties. Ik ga deze week een afspraak maken bij de plaatselijke Volkswagendealer voor opnieuw onderzoek. Ik word inmiddels gillend gek van het geluid... Ik houd jullie op de hoogte!
En tot die tijd de radio op standje snijbrander 8-)
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Jeronimo
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 16 okt 2020, 20:52

Re: Vervelend (wind?)geluid UP! 2013

Bericht door Jeronimo » ma 19 okt 2020, 20:27

Beste Sven1337,

Hoor heel erg graag wat het is, hitteschild kan het onmogelijk zijn. Hoop dat de dealer meer duidelijkheid kan verschaffen, bij mij is het minder prominent aanwezig dan in jouw geval, maar blijft storend.

Mvg

Sven1337
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 31 mar 2019, 22:04

Re: Vervelend (wind?)geluid UP! 2013

Bericht door Sven1337 » do 22 okt 2020, 18:39

Heb morgenochtend een afspraak bij de dealer. Dan stapt een monteur bij me in om te kijken of hij het geluid herkent. Dealer gaf eerlijk aan dat het niet grappig om dealermonteurs tegen hun uurtarief (€118,00 p/u) te laten zoeken naar een bijgeluid. Dat kan dan zo honderden euro’s kosten. En dat is me eigenlijk wel iets te gortig. Er staat nu een halfuur gepland (à €59,00) om samen een rondje te rijden en te luisteren :)

Sven1337
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 31 mar 2019, 22:04

Re: Vervelend (wind?)geluid UP! 2013

Bericht door Sven1337 » do 22 okt 2020, 18:40

Jeronimo schreef:
ma 19 okt 2020, 20:27
Beste Sven1337,

Hoor heel erg graag wat het is, hitteschild kan het onmogelijk zijn. Hoop dat de dealer meer duidelijkheid kan verschaffen, bij mij is het minder prominent aanwezig dan in jouw geval, maar blijft storend.

Mvg
Zonder je bang te willen maken, bij mij was het geluid in het begin ook minder prominent en soms zelfs afwezig, inmiddels wordt het echt steeds harder :’) Ik houd je op de hoogte (zie mijn recentste bericht)

Sven1337
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 31 mar 2019, 22:04

Re: Vervelend (wind?)geluid UP! 2013

Bericht door Sven1337 » vr 23 okt 2020, 07:39

Weer terug bij af.

Vanmorgen bij de dealer geweest. Monteur heeft geluisterd naar de gemaakte video’s en heeft ook het vermoeden windgeruis. Adviseerde negatief op het door hen laten zoeken van het bijgeluid. Dat gaat een sloot geld kosten. Hij adviseerde om eerst zelf de gehele voorkant van de auto af te plakken met tape om te kijken of het daarmee weg is. Indien ja, dan rustig aan tape verwijderen om de oorzaak te zoeken. Eerlijk, maar frustrerend...

Sven1337
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 31 mar 2019, 22:04

Re: Vervelend (wind?)geluid UP! 2013

Bericht door Sven1337 » di 03 nov 2020, 08:31

Update.

Afgelopen week met duct tape de gehele voorruit en panoramadak langs de randen afgeplakt. Het geluid was weg! Tape voor tape verwijderd en erachter gekomen dat als ik rechtsvoor de ruit afplak, het geluid verdwenen is. Er lijkt dus toch iets van wind langs het raam te komen. Ik ga deze morgen contact opnemen met Carglass die de ruit destijds vervangen heeft.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Vervelend (wind?)geluid UP! 2013

Bericht door Gert » di 03 nov 2020, 16:15

De duck tape tip mag dan wel bewerkelijk zijn, hij kost niet veel. En dan werkt hij nog ook. Als je weet waar het zit moet het in elk geval oplosbaar zijn lijkt me. Volgende keer niet naar Carglass (die maken mij veel te veel peperdure reclame) maar naar de concurrent. Dat heb ik ook gedaan de laatste keer dat mijn voorruit sneuvelde.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Sven1337
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 31 mar 2019, 22:04

Re: Vervelend (wind?)geluid UP! 2013

Bericht door Sven1337 » di 03 nov 2020, 16:46

Vanmorgen gebeld met Carglass. Kon direct vanmorgen terecht. Monteurs hebben zeep aangebracht op de ruit en met perslucht gecontroleerd of de ruit of aanhechting ergens lek is. Dat bleek niet het geval. Vervolgens zijn twee monteurs met de auto gaan rijden, luisteren, afplakken, rijden, luisteren, afplakken, rijden en uiteindelijk hebben ze geconstateerd dat een kunststof deel onder de voorruit aan de rechterkant losgelaten had. Het betreft een hoek van het zwarte kunststof deel dat boven de motorkap tot aan de voorruit/voorscherm loopt. Dit heeft Carglass vastgekit, waarna het geluid verdwenen lijkt. Ik ben nadien zelf met de monteur gaan rijden, en het geluid was daadwerkelijk verdwenen. Ik ben nog een beetje voorzichtig met mijn oordeel of het daadwerkelijk definitief weg is, maar morgen staat er weer een grote rit gepland en dan hoor ik het vanzelf. Al met al echt heel tevreden over de service van Carglass, die voor dit onderzoek van toch bijna een uur geen enkele kosten in rekening hebben gebracht. Daar kan de Volkswagen dealer een voorbeeld aan nemen.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Vervelend (wind?)geluid UP! 2013

Bericht door Gert » wo 04 nov 2020, 22:23

Fijn voor Carglass dat je zo tevreden over ze bent. Voor mij is je verhaal een bevestiging van het feit dat ik terecht voorlopig niet terug ga naar Carglass. Er zijn 3 mogelijkheden voor de oorzaak van het losraken van het betreffende kunststofdeel: VW, niemand of Carglass. Mij lijkt het het meest waarschijnlijke dat Carglass de boosdoener is. Prachtig dat ze dat heel mooi rechtzetten maar ik ga liever naar een zaak waar dat rechtzetten niet nodig is. Voor de goede orde: ik ga niet meer terug naar Carglass maar niet vanwege jouw verhaal maar vanwege de peperdure en impertinente hoeveelheid reclame die ze maken. En omdat ze impertinent en opdringerig waren toen ik ze de laatste keer belde met vragen over een ster in mijn voorruit. Ik kom op voor VW: praktisch geen reclame en - ik chargeer - spotgoedkope en zeer hoogwaardige producten. Met dat gegeven kan de service van de dealer bijna niet perfect - lees goedkoop - zijn. De marges lijken mij dicht in de buurt van nul.

Het belangrijkste is uiteraard dat je het vervelende geluid kwijt bent. Althans daar ziet het naar uit.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Mantel75
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 25 apr 2022, 09:28

Re: Vervelend (wind?)geluid UP! 2013

Bericht door Mantel75 » ma 25 apr 2022, 11:45

Goedendag,

Wij hebben een up! Uit 2017 en heeft last van windgeruis Lv in het hoekje bij de spiegel. Als je van binnenuit op het raam drukt in het hoekje is het weg. Er zit dus iets speling op. Wie kent deze klacht en hoe op te lossen?

Gr Annemarie en Frank

iichel
Vagling liefhebber
Berichten: 311
Lid geworden op: za 26 feb 2022, 20:28

Re: Vervelend (wind?)geluid UP! 2013

Bericht door iichel » ma 25 apr 2022, 14:41

Ex: 2012 Black Up! 1.0 MPI full option 'iichel OEM+'. Huidig: Polo 6R 'iichel OEM+', Passat B8.

Mantel75
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 25 apr 2022, 09:28

Re: Vervelend (wind?)geluid UP! 2013

Bericht door Mantel75 » di 26 apr 2022, 17:37

Beste iichel,

Als je goed gelezen had, dan is het logisch dat windschermen niet helpen.

Plaats reactie