Welke schroefset? En vering algemeen.
Re: Welke schroefset? En vering algemeen.
Zonder gereedschap moet je nooit aan zo'n klus beginnen! Maar al doende kom je er wel
Gelukkig is het weer nog redelijk.....dus je kan nog even doorwerken.
Opvallend dat je een kwaliteitsverschil noemt tussen OEM en Bilstein, dat had ik niet verwacht. Ik had ooit PSS10 onder een auto gemonteerd, en dat was absoluut kwaliteit, en deed zeker niet onder voor het origineel!
Gelukkig is het weer nog redelijk.....dus je kan nog even doorwerken.
Opvallend dat je een kwaliteitsverschil noemt tussen OEM en Bilstein, dat had ik niet verwacht. Ik had ooit PSS10 onder een auto gemonteerd, en dat was absoluut kwaliteit, en deed zeker niet onder voor het origineel!
Re: Welke schroefset? En vering algemeen.
Zit eronder. Vond dat ik beter een biertje kon gaan drinken dan proefrijden, want als de boel rammelt kan ik niet slapen...
Helaas bleek de stabilisatorstang los te moeten, want de aandrijfas kwam erop te liggen, en de andere demper aan de bovenzijde losmaken en opkrikken hielp niet voldoende. Het wiel zakte dus niet ver genoeg
Veerspanners hielpen ook niet, het ging om millimeters. De aandrijfas was nu de barrière waar het wiel op lag. Ik gaf het op...
Van ellende een flinke trap op het wiel gegeven, en... schoot los... Met een hamer lukte het niet, wrikken niet...
Helaas bleek de stabilisatorstang los te moeten, want de aandrijfas kwam erop te liggen, en de andere demper aan de bovenzijde losmaken en opkrikken hielp niet voldoende. Het wiel zakte dus niet ver genoeg
Veerspanners hielpen ook niet, het ging om millimeters. De aandrijfas was nu de barrière waar het wiel op lag. Ik gaf het op...
Van ellende een flinke trap op het wiel gegeven, en... schoot los... Met een hamer lukte het niet, wrikken niet...
Re: Welke schroefset? En vering algemeen.
Netjes hoor! Net voor het barre weer er aankomt....
Nu nog een before en after picture....
Nu nog een before en after picture....
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13487
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Welke schroefset? En vering algemeen.
Daarom laat ik dat soort dingen door profs doen, het is mij de ellende niet waard en al helemaal niet het veelvoud aan tijd dat ik altijd kwijt ben als ik iets zelf moet doen.
Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Welke schroefset? En vering algemeen.
Voor sommigen is het hobby...
Overigens wel zaak om de boel professioneel te laten uitlijnen na montage!
Overigens wel zaak om de boel professioneel te laten uitlijnen na montage!
Re: Welke schroefset? En vering algemeen.
Ik werk ook het liefst op zaterdag aan een auto; hoef ik niet te stofzuigen... alles is beter dan dat.
De auto staat nu slecht een cm lager. Zal vast verder zakken.
Een Mazda voorzien van nieuwe veren is een fluitje van een cent. Je ziet aan alles dat ze er vanuit zijn gegaan dat daar aan gesleuteld gaat worden. Verder kun je toe met normaal gereedschap.
Bij Mazda is alles instelbaar: caster, Camber sporing, dus die moet je goed uitlijnen. Maar als ik naar de geometrie van de ophanging van de UP kijk zou ik niet weten hoe verlaging daar de sporing wijzigt.
En dan zet je hem een cm lager... weer uitlijnen?
De auto staat nu slecht een cm lager. Zal vast verder zakken.
Een Mazda voorzien van nieuwe veren is een fluitje van een cent. Je ziet aan alles dat ze er vanuit zijn gegaan dat daar aan gesleuteld gaat worden. Verder kun je toe met normaal gereedschap.
Bij Mazda is alles instelbaar: caster, Camber sporing, dus die moet je goed uitlijnen. Maar als ik naar de geometrie van de ophanging van de UP kijk zou ik niet weten hoe verlaging daar de sporing wijzigt.
En dan zet je hem een cm lager... weer uitlijnen?
Re: Welke schroefset? En vering algemeen.
Straatje achter, slechtste straat van dit land: je voelt iedere klinker. Best wel hard, deze set.
Op niet al te beste asfaltwegen, een 'busy ride', zoals ook Volkswizard al meldde. Wel meer vertrouwen in bochten, zelfs geen onderstuur opgemerkt op nat asfalt.
Ik had verwacht, omdat er veel minder rubber in zit, dat de achterwielophanging wel noisy zou worden maar daar merk ik nog niks van. Zo als ik het nu beoordeel: voor goed, achter wellicht iets te hard.
Morgen 150km snel- en autoweg, dan weet ik meer.
Op niet al te beste asfaltwegen, een 'busy ride', zoals ook Volkswizard al meldde. Wel meer vertrouwen in bochten, zelfs geen onderstuur opgemerkt op nat asfalt.
Ik had verwacht, omdat er veel minder rubber in zit, dat de achterwielophanging wel noisy zou worden maar daar merk ik nog niks van. Zo als ik het nu beoordeel: voor goed, achter wellicht iets te hard.
Morgen 150km snel- en autoweg, dan weet ik meer.
Re: Welke schroefset? En vering algemeen.
Test op Autobild gelezen, en ook daar komen ze met de te harde achterkant. Wel de snelste... lastig.
Ik zou de vaste Eibachs van de andere UP eens kunnen proberen, met de Bilsteins, zodat het achter in feite een B12 combi is. Maar dat is niet direct aan de orde. Eerst moeten de blaren helen...
Ik zou de vaste Eibachs van de andere UP eens kunnen proberen, met de Bilsteins, zodat het achter in feite een B12 combi is. Maar dat is niet direct aan de orde. Eerst moeten de blaren helen...
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Welke schroefset? En vering algemeen.
Leuk om alle ervaringen te lezen mbt verschillende setups! Zit tegenwoordig steeds vaker eraan te denken om de eibach pro kit veren in te ruilen voor een goede schroefset (zoals de bilstein b14 set) voor onder mijn tsi. Alleen vraag ik het me echt af of het de fikse investering waard is t.o.v. de al aanwezige pro kit veren.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Re: Welke schroefset? En vering algemeen.
Ik heb 2 UPs: een MPI op Eibach veren en een GTI op B14.
Met de laatste heb ik nog nauwelijks gereden, maar kan alvast melden dat B14 veel harder is. En geen onderstuur heeft bij snelheden waar de veren alleen het wel hebben.
Achter is erg stug, maar klapt niet meer op de bumps. De demping is beter.
Met de laatste heb ik nog nauwelijks gereden, maar kan alvast melden dat B14 veel harder is. En geen onderstuur heeft bij snelheden waar de veren alleen het wel hebben.
Achter is erg stug, maar klapt niet meer op de bumps. De demping is beter.
Re: Welke schroefset? En vering algemeen.
Nou moe? De originele schokdempers... tenminste, dat denk ik... want hebben een VW-sticker...
Voor: Sachs
Achter: Monroe
Gemeten: B14 voor op max. hoogte = Eibach Pro veren
Achter, B14 op 50% = 1cm lager dan Eibach Pro
Voor kan dus veel meer omlaag dan achter, als je dat zou willen...
Voor: Sachs
Achter: Monroe
Gemeten: B14 voor op max. hoogte = Eibach Pro veren
Achter, B14 op 50% = 1cm lager dan Eibach Pro
Voor kan dus veel meer omlaag dan achter, als je dat zou willen...
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Welke schroefset? En vering algemeen.
Gezien ik er te weinig kennis van heb: Is een AP schroefset een mooie upgrade tov mijn huidige eibach pro kit veren voor onder mijn tsi? Kan een setje van 6 maanden oud overnemen voor 300 euro namelijk en dat is een leuke prijs imo.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Re: Welke schroefset? En vering algemeen.
Ik kan eigenlijk niks negatiefs over AP vinden. Ja, 1 BMW eigenaar wiens auto bleef inzakken. Maar daar kan ik me niks bij voorstellen. Verenstaal ja...
Je zou... kunnen overwegen achter de Eibachs te laten zitten, maar dan blijf je op 1 hoogte.
Je zou... kunnen overwegen achter de Eibachs te laten zitten, maar dan blijf je op 1 hoogte.
Re: Welke schroefset? En vering algemeen.
Voor wie geen specialist is op het gebied van coilovers:
https://youtu.be/fBnE6dS5r2E
Is dit heel leerzaam
https://youtu.be/fBnE6dS5r2E
Is dit heel leerzaam
Re: Welke schroefset? En vering algemeen.
Inderdaad een leerzame video!
Dus als ik het goed begrijp, is de mening van de meesten dat achter te hard is. Ligt dat aan de demper, of aan de veer?
En wat bedoeld Autobild met de snelste? Uitgaande demping? (linkje naar artikel?)
Missen we nog steeds een voorbeeld, hoe hij nu op zijn pootjes staat....
Dus als ik het goed begrijp, is de mening van de meesten dat achter te hard is. Ligt dat aan de demper, of aan de veer?
En wat bedoeld Autobild met de snelste? Uitgaande demping? (linkje naar artikel?)
Missen we nog steeds een voorbeeld, hoe hij nu op zijn pootjes staat....
Re: Welke schroefset? En vering algemeen.
Voor op de hoogste stand, achter ongeveer op de helft: 20 windingen.
Op goede wegen voelt de auto veel groter aan, maar op slechte wegen vind ik achter wel, eh, wennen...
Misschien dat ik de standaard dempers een keer achter plaats om te weten of het aan de dempers ligt.
https://www.autobild.de/artikel/vw-up-g ... 49931.html
Op goede wegen voelt de auto veel groter aan, maar op slechte wegen vind ik achter wel, eh, wennen...
Misschien dat ik de standaard dempers een keer achter plaats om te weten of het aan de dempers ligt.
https://www.autobild.de/artikel/vw-up-g ... 49931.html
Re: Welke schroefset? En vering algemeen.
Super! Die staat goed zo (stance OK!); hoogte niets meer aan doen.
Vooral die OZ Racing zien er lekker uit. (Heb nog een set Ultraleggera 18" liggen, moet ik nog monteren)
(en bedankt voor de link)
Vooral die OZ Racing zien er lekker uit. (Heb nog een set Ultraleggera 18" liggen, moet ik nog monteren)
(en bedankt voor de link)
Re: Welke schroefset? En vering algemeen.
Ik wil de achterveren van de Eibach Pro Set van de MPI onder de GTI zetten, en de standaardveren van de GTI onder de MPI. Dan moeten er wel de lagere veerrubbers onder, bij beide auto's. Die heb ik besteld. Dempers blijven nog even waar ze zitten...
Maar toen... Ik heb de standaardveren eens naast elkaar gezet. Tot mijn verbazing:
De veren van de GTI zijn hooguit 10mm korter, maar...
de doorsnede ø van de MPI veren is 10mm, die van de GTI 9.5mm.
De GTI veren zijn dus slapper en dat is met de hand te voelen.
Enige wat ik kan verzinnen waarom de GTI standaard meer dan 10mm lager staat is dus: slappere veren. Wellicht zijn de dempers iets harder, maar dit is niet wat wordt verteld... "De GTI heeft zwaardere veren."
Niet dus.
Nou jullie weer...
Slappere veren met de B8 dempers kan wel eens een bijzonder interessante combinatie worden.
Nog slappere veren dan standaard onder de MPI is waarschijnlijk helemaal een interessante test...
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Welke schroefset? En vering algemeen.
Interessant, ben benieuwd naar je bevindingen!
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Re: Welke schroefset? En vering algemeen.
Jammer. Heb ik 4 standaard rubbers opgestuurd gekregen.
1j0512149 B
In plaats van
1j0512149
Volgens hen geen OEM part?
1j0512149 B
In plaats van
1j0512149
Volgens hen geen OEM part?