Om eerlijk te zijn zie ik er nog steeds niets in. Hemelsbreed ligt de Duitse grens hier een paar kilometer vandaan, daar rijdt men zo hard als het gaat. Stopt die uitstoot aan de grens?
![Whistle :whistle:](./images/smilies/eusa/whistle.gif)
In theorie heb je natuurlijk gelijk maar in de praktijk staat er niemand daadwerkelijk de uitstoot te meten, en kan er ook niet worden vastgesteld dát we nu ook minder zouden uitstoten. De 100km/u maatregel wordt volgens mij ook -praktisch gesproken- helemaal niet geëvalueerd op een dag, omdat het puur een administratieve maatregel is. In de boeken waar deze maatregel op gebaseerd is, staan cijfertjes die denk ik niet wekelijks zullen worden aangepast.Tom Westendorp schreef: ↑vr 13 mar 2020, 12:41Ik snap dat we op deze manier ogenschijnlijk minder uitstoten. De praktijk is echter dat we momenteel minder uitstoten, geen mens op straat geen uitstoot. Dan hoef je dus ook niet zachter te rijden.![]()
Dit soort redeneringen zijn bedoeld voor mensen, die de auto zien als een doos op wielen waarmee je zo snel mogelijk van A naar B kunt gaan. Die zien dan in dat het verlagen van de maximumsnelheid weinig tot geen effect heeft op hun leven en zullen stoppen met mopperen.
Zelf vind ik autorijden ook bijzonder leuk, en snap jouw beleving goed. Nu verkeer ik in de luxe positie dat ik die beleving op een nog veel leukere manier kan ervaren, namelijk door voor die beleving een klassieker te rijden. Een klassieker zonder elektronische snufjes zoals ABS en ESC, zonder stuurbekrachtiging etc. Dan merk je pas wat voor effect de diverse natuurkrachten op autorijden hebben. En die beleef je dan ook al op snelheden vanaf 70/km u, of zelfs eerder. Een aanrader voor liefhebbers van autorijden!Drup schreef: ↑za 14 mar 2020, 01:16Dit soort redeneringen zijn bedoeld voor mensen, die de auto zien als een doos op wielen waarmee je zo snel mogelijk van A naar B kunt gaan. Die zien dan in dat het verlagen van de maximumsnelheid weinig tot geen effect heeft op hun leven en zullen stoppen met mopperen.
De argumentatie heeft op mij echter geen vat. Ik zie de auto niet als een doos op wielen, en of ik ergens een paar minuten eerder of later aankom laat ik zowiezo niet afhangen van mijn rijgedrag. Misschien verkeer ik in een luxe positie, maar ik rij auto omdat ik het leuk vind. En 130 rijden is een stuk leuker dan 100 kan ik je vertellen. Die extra snelheid doet van alles met je, je bent wakkerder, alerter, je auto moet harder werken en dat hoor je en voel je allemaal. De hele beleving, de sensatie van het vooruitgaan , alles is intenser. Het is bijzonder om te merken dat zo'n relatief klein verschil, 100 of 130, tussen je oren en in je lijf, zo'n verschil kan maken. Dus nee: ik ben niet te troosten met de gedachte dat ik slechts 3 minuten verlies in plaats van 15.![]()
Drup schreef: ↑za 14 mar 2020, 11:28Ha wat leuk Autheo, jij rijdt auto zoals andere mensen op een terrasje zitten: kijken naar andere mensen.![]()
Natuurlijk ben ik met je eens: er blijft genoeg over om van te genieten. Mijn reactie was bewust overtrokken om alleen te kunnen reageren op het argument, dat het tijdsverlies reuze meevalt en we daarom niet zo moeilijk moeten doen over de snelheidsverlaging.
Een klassieker lijkt me leuk maar met mijn 2 linkerhanden moet ik daar maar niet aan beginnen. Ik denk dat ik mijn schuifdak maar wat vaker open zet om de snelheidsbeleving op peil te houden![]()
Oeps, nogal wat absolute uitspraken zeg. Ik ben geen wetenschapper, en als ik de discussie volg zijn er onder de wetenschappers inderdaad wel verschillende meningen. Maar als ik het verhaal van een boswachter lees, schijnt de grote hoeveelheid stikstof toch echt wel tot merkbare negatieve gevolgen in de natuur te leiden: https://www.destentor.nl/veluwe/het-is- ... 60cacab/Touchwood schreef: ↑za 14 mar 2020, 11:21100 km/u regel is op zich flauwekul.
Het is de uitkomst van achterkamertjes gekonkel om GroenLinks zover te krijgen in te stemmen met iets meer stikstof-vrijheid voor de bouw oa.
Nog afgezien van het feit, dat het zgn stikstofprobleem een verzonnen probleem is. Er is geen stikstofprobleem.
Mensen stemmen op de verkeerde partijen. Als je wilt, dat dit soort waanzin stopt moet je niet stemmen op partijen als GroenLinks, D66 en PvdA.
En mensen, die dat wel doen aanspreken op hun onverantwoordelijke gedrag.
Dat is alleen zo in Californie (55 mph) en de drukke oostelijke kuststaten. In veel staten ligt het veel hoger (75 mph) ook voor trucks of is er helemaal geen limiet (Montana).Gert schreef: ↑di 17 mar 2020, 11:09Ik geloof dat 100 km/uur ook mensenlevens en minder invaliden oplevert. Ook wat waard.
In Amerika is al zo lang ik me herinner 60 miles de normale snelheidslimiet ook op autowegen. Hoe krankjorum het land ook is, Trump incluis, dit vind ik nog niet zo heel gek bekeken. Daarbij moet je ook nog eens bedenken dat de afstanden van A naar B daar wel wat groter zijn dan hier![]()