grote beurt doen, of toch kleine ?

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Jenn
Forum newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 17 dec 2017, 00:32
Locatie: Geldrop (Noord Brabant)

grote beurt doen, of toch kleine ?

Bericht door Jenn » di 11 feb 2020, 21:33

hoi allemaal,

ik heb mijn Uppie nu bijna 2 jaar (bouwjaar feb 2018) en heb er net 13000 op de teller..
nu kreeg ik een bevestiging van de VW werkplaats,
grote onderhoudsbeurt + interieurfilter vervangen. prijskaartje 392 euro! ik val hier letterlijk van achterover... :shock:

(ik ga morgen ook bellen met VW, maar wil hier graag al jullie advies inwinnen, aangezien het voor mij echt onbekend terrein is auto's en onderhoud..)
met het aantal km op de teller, kan ik dan niet gewoon nog een kleine beurt laten doen?
Of waarom is deze combi zo duur? kan ik dat filter achterwege laten? .. ik was echt niet van plan zo'n bedrag er nu voor uit te geven. maar mn garantie moet natuurlijk ook nog 2 jaar doorlopen ..

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: grote beurt doen, of toch kleine ?

Bericht door dennuus1 » di 11 feb 2020, 21:59

Grote beurt bij een Up is 60.000 km of 4 jaar, wat zich het eerst voor doet.

Qua onderhoud is hij nu toe aan olie + filter en interieur filter. Die laatste zou ik zeker mee laten vervangen, is vaak het smerigste filter van de hele auto, en het is de lucht die je inademt.

Remvloeistof is ook elke 2 jaar, maar de eerste keer is bij VW na 3 jaar uit m'n hoofd.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: grote beurt doen, of toch kleine ?

Bericht door Autheo » di 11 feb 2020, 22:07

Als je die € 392 omrekent naar je kilometers, dan kost het je 3 cent aan onderhoud per kilometer. Ik begrijp dat je up nog maar twee jaar oud is. Waarom zou je op onderhoud bezuinigen, als je daarmee de auto in topconditie houdt? Wil je alleen de lusten, en niet de lasten? Autorijden kost nu eenmaal brandstof, onderhoud, verzekering en belasting, als je dat er niet voor over hebt adviseer ik je een OV abonnement.

Jenn
Forum newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 17 dec 2017, 00:32
Locatie: Geldrop (Noord Brabant)

Re: grote beurt doen, of toch kleine ?

Bericht door Jenn » di 11 feb 2020, 22:16

Autheo schreef:
di 11 feb 2020, 22:07
Als je die € 392 omrekent naar je kilometers, dan kost het je 3 cent aan onderhoud per kilometer. Ik begrijp dat je up nog maar twee jaar oud is. Waarom zou je op onderhoud bezuinigen, als je daarmee de auto in topconditie houdt? Wil je alleen de lusten, en niet de lasten? Autorijden kost nu eenmaal brandstof, onderhoud, verzekering en belasting, als je dat er niet voor over hebt adviseer ik je een OV abonnement.

ik begrijp heel goed dat auto's geld kosten. maar ik vraag hier alleen advies of dit zinvol is om nu te doen op de aantal gereden km's of dat ik ook met een kleine beurt doorkan voor nu. ik vind 400 euro nu eenmaal heel veel geld. Zeker omdat er dan op de site van VW wordt gezegd dat een grote beurt rond de 200 euro kost. Ik weet dan als leek niet dat daar dan nog eens 200 euro bovenop wordt geteld voor een filter??? misschien voor jou vanzelfsprekend. niet voor mij. :| daarom vraag ik hier advies.

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: grote beurt doen, of toch kleine ?

Bericht door Caddykaatje » di 11 feb 2020, 22:36

Onze dealer vraagt 150 euro voor een kleine beurt en 200 euro voor een grote beurt............... Interieur filter is heel makkelijk overigens zelf te vervangen. Maar een keer overslaan dat filter kan geen kwaad hoor.
Volkswagen UP GTI

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: grote beurt doen, of toch kleine ?

Bericht door Caddykaatje » di 11 feb 2020, 22:39

Zie overigens dat je in Geldrop woont. Heb je al bij Van Mossel in Hapert geïnformeerd? Vagtechniek in Nuenen zou je ook heen kunnen gaan.
Volkswagen UP GTI

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: grote beurt doen, of toch kleine ?

Bericht door mk1992 » wo 12 feb 2020, 09:48

dennuus1 schreef:
di 11 feb 2020, 21:59
Grote beurt bij een Up is 60.000 km of 4 jaar, wat zich het eerst voor doet.
Om en om bij interval van 15000km. 30.000km dus.
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: grote beurt doen, of toch kleine ?

Bericht door NidayFright » wo 12 feb 2020, 15:32

15.000km is de standaard interval bij de Up! om olie + oliefilter te vervangen. Interieurfilter zou ik persoonlijk wel mee vervangen. Hier geven ze als advies ook 2 jaar voor. Mocht je dat niet willen dan zou je dat door kunnen geven. Let wel: Vaak zit er van fabriek af een normaal filter in en niet de koolstof variant. Dat normale filter kan na verloop van tijd gaan ruiken omdat het geen geur uit filtert. Aangezien dit meer afhankelijk is van de tijdsduur tov de kilometerstand is het wel verstandig om deze mee te vervangen. Mocht je een koolstof interieurfilter willen is deze aanzienlijk duurder dan de normale.

Op het feit dat het onderhoud als 'duur' wordt gezien komt mede door het tarief wat dit jaar ook weer is verhoogd. Ik weet niet exact hoeveel het nu is bij de VW maar dat zal rond of zelfs al boven de €100,- liggen. Plus de VW dealers houden de standaard richtlijnen voor onderhoud aan wat de fabriek voor schrijft. Mocht dit afwijken met de tijdsduur of kilometerstand dan kan op de hand daarvan een ander pakket worden besproken. Zou dat als klant zijnde wel zelf in de gaten houden. In je serviceplan kan je zelf ook inzien welke filters etc om de zoveel tijd vervangen moeten worden. Daarbij komen ook de standaard tijdseenheden bij die ze vanuit VW voorschrijven voor ieder onderhoud. De onderhoudsbeurten zijn vaak in pakketen onder verdeeld voor elke kilometerstand en tijdsduur. Het wordt inderdaad vaak als duur gezien maar je weet dat het onderhoud netjes wordt uitgevoerd met originele onderdelen. De auto wordt 9 vd 10 keer bij elke VW netjes klaar gezet en je hebt nog recht op Mobiliteits garantie. Ik kan je vertellen dat er wel degelijk verschil zit tussen de Universele garages en de VW dealer. Vaak ben je bij een universele garage zelfs duurder uit op langer termijn. Ik zou persoonlijk altijd het onderhoud etc laten doen bij een VW dealer. Los van de verschillende ervaringen die mensen hebben.

Misschien wat te lang maar wellicht zorgt het voor wat opheldering:)
GTI DARK SILVER

Gebruikersavatar
Miietje
Forum newbie
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 01 aug 2018, 15:45

Re: grote beurt doen, of toch kleine ?

Bericht door Miietje » wo 12 feb 2020, 17:09

Als je zo weinig rijd zou ik nu voor een kleine beurt gaan, dus olie en oliefilter vervangen. Dat zou toch niet veel meer als 150 euro mogen kosten. Dit is trouwens vrij eenvoudig zelf te doen, aan materiaal ben je dan hoog uit 50 euro kwijt, maar wellicht wil je dit niet i.v.m. garantie of heb je er geen zin in.
Mii sport connect april 2015

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: grote beurt doen, of toch kleine ?

Bericht door NidayFright » wo 12 feb 2020, 21:17

Even ter info over de term 'grote beurt'. Daar moet je niet teveel de focus op leggen. Ze blijven de beurten nog steeds 'groot en klein' noemen maar dat is niet echt relevant meer tegenwoordig.

Omdat er een interieurfilter aan de olieservice wordt toegevoegd noemen ze dat al gelijk een grote beurt terwijl het inprincipe gaat om een olieservice + inspectie met eventueel nog een uitgebreide en of aanvullende controle zoals ze dat mooi verwoorden. Heb je liever dat er alleen een olieservice wordt uitgevoerd dus zonder interieurfilter en dergelijke noemen ze dat wel klein onderhoud. Dat is dan wel weer juist om het zo te benoemen. Ze zouden eigenlijk wat duidelijker moeten zijn over het 'grote onderhoud' van desbetreffende auto.

Groot onderhoud zie ik meer als er naast het vervangen van het interieurfilter ook nog bv. bougies, luchtfilter en remvloeistof bij komen. Als er tegen een klant wordt gezegd dat de auto een grote beurt nodig heeft verwachten ze vaak voor die prijs dat alle filters tijdens het onderhoud worden vervangen. Maar dat is dus niet bij elke service interval het geval en dat creëert nogal vaak onduidelijkheid bij de klant. Zeker vanwege het feit dat er aardig wat geld wordt gevraagd en dat wordt al vaak als 'te duur' gezien door de meeste klanten. Terwijl het in feite wel meevalt qua prijs.

Mocht je overwegen om toch het interieurfilter achterwege te laten zoals hier boven wordt genoemd dan zal de prijs voor het onderhoud niet gelijk gehalveerd worden. Het is maar net wat je zelf wilt maar op zo'n jonge auto zou ik persoonlijk niet gaan bezuinigen op onderhoud en dergelijke:)
GTI DARK SILVER


Gebruikersavatar
Down
Vagling liefhebber
Berichten: 398
Lid geworden op: ma 01 okt 2012, 16:54
Locatie: Beuningen

Re: grote beurt doen, of toch kleine ?

Bericht door Down » do 13 feb 2020, 13:32

Als je het te duur vind gewoon zelf aan de slag gaan. Net zelf een beurtje gedaan was incl de bougies filters enz 80 euro kwijt.

Ow ja en uurtje omdat het de eerste keer was kan sneller..

Die prijzen bij de garage worden meestal berekend op grote beurt 200 euro.
En alles wat ze doen daar komt nog arbeid en onderdelen van bij.

Bespaar zelf ruim 900 euro per jaar door veel zelf te doen.

https://www.upownersclub.co.uk/threads/ ... uide.6779/

Voor tips
Exen.
2012 high up 75pk 194000 km.
2017 high up 151pk 83000km.
2019 polo 1.0 tsi 140 pk 63000km
2021 up gti 115pk 27000km
2013 high up 60pk. 303000km

Huidige:
Crosse up! Tsi 90pk. Gezinswerkpaard.

Gebruikersavatar
Miietje
Forum newbie
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 01 aug 2018, 15:45

Re: grote beurt doen, of toch kleine ?

Bericht door Miietje » za 22 feb 2020, 16:09

En het vervangen van het interieurfilter is helemaal een peuleschil en een Bosch filter kost 10 euro.
Mii sport connect april 2015

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: grote beurt doen, of toch kleine ?

Bericht door Caddykaatje » za 22 feb 2020, 17:09

Down schreef:
do 13 feb 2020, 13:32
Als je het te duur vind gewoon zelf aan de slag gaan. Net zelf een beurtje gedaan was incl de bougies filters enz 80 euro kwijt.

Ow ja en uurtje omdat het de eerste keer was kan sneller..

Die prijzen bij de garage worden meestal berekend op grote beurt 200 euro.
En alles wat ze doen daar komt nog arbeid en onderdelen van bij.

Bespaar zelf ruim 900 euro per jaar door veel zelf te doen.

https://www.upownersclub.co.uk/threads/ ... uide.6779/

Voor tips
900,00 euro per jaar dan moet je heel wat kilometers maken.
Volkswagen UP GTI

Gebruikersavatar
Down
Vagling liefhebber
Berichten: 398
Lid geworden op: ma 01 okt 2012, 16:54
Locatie: Beuningen

Re: grote beurt doen, of toch kleine ?

Bericht door Down » zo 23 feb 2020, 00:23

Klopt tussen de 70-75 duizend in het jaar op dit moment.
Exen.
2012 high up 75pk 194000 km.
2017 high up 151pk 83000km.
2019 polo 1.0 tsi 140 pk 63000km
2021 up gti 115pk 27000km
2013 high up 60pk. 303000km

Huidige:
Crosse up! Tsi 90pk. Gezinswerkpaard.

Plaats reactie