Betrouwbaarheid volgens Consumentenbond

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Betrouwbaarheid volgens Consumentenbond

Bericht door Autheo » vr 01 nov 2019, 18:33

De consumentenbond heeft weer een betrouwbaarheidsonderzoek van auto's uitgevoerd.

Wat betreft ons A-segment staat volgens dat onderzoek de Toyota Aygo met een 9,6 bovenaan, staan op een gedeelde 2e plaats de Hyundai i10, Opel Karl en Skoda Citigo met een 8,9 en staat op de derde plaats de Volkswagen up! met een 8,8. (Van de Seat Mii zijn geen cijfers bekend, misschien te weinig deelnemers aan het onderzoek?)

Even op een rijtje:
1. Toyota Aygo (vanaf 2014) 9,6
2. Hyundai i10, Opel Karl en Skoda Citigo 8,9
3. Volkswagen up! 8,8
4. Peugeot 208 8,7
5. Kia Picanto (tot 2017) 8,6
6. Suzuki Celerio 8,5
7. Citroën C1 (vanaf 2012) 8
8. Mitshubishi Space Star 7,9
9. Fiat Panda 6,6

Hoe het komt dat de cijfers voor de citybug (Aygo, C1 en 208) zo uiteenlopen is niet helemaal duidelijk, van de C1 wordt genoemd dat vanaf 2012 is geteld, van de Aygo vanaf 2014 (dus veel nieuwer), en van de 208 wordt geen jaartal genoemd. Maar gemiddeld komt de citybug op een 8,77.
Daarmee staat de citybug een fractie onder de Vagling, die op een 8,85 uitkomt.

Overigens zou volgens deze cijfers het afgeven op de Opel Karl (hier op het forum wel te vinden) niet helemaal terecht zijn. Samen met de Hyundai i10 en de Skoda Citigo staat die beslist ook zijn mannetje. Het is maar net wat voor smaak je hebt, lijkt me.

In de bijlage het volledige onderzoek van de Consumentenbond. Daarin zie je dat veel grotere en duurdere modellen meestal veel lagere scores halen. Jammer dat juist het betere A-segment verdwijnen gaat. Zou me niet verbazen als juist de betere kwaliteit voor de fabrikanten reden is om er maar mee te stoppen, omdat er zowel bij de verkoop als bij garagebezoek te weinig aan verdiend wordt.
Bijlagen
automankementen_2019.pdf
(250.2 KiB) 255 keer gedownload

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Betrouwbaarheid volgens Consumentenbond

Bericht door Blackciti » do 28 nov 2019, 16:40

Autheo schreef:
vr 01 nov 2019, 18:33
De consumentenbond heeft weer een betrouwbaarheidsonderzoek van auto's uitgevoerd.

Jammer dat juist het betere A-segment verdwijnen gaat. Zou me niet verbazen als juist de betere kwaliteit voor de fabrikanten reden is om er maar mee te stoppen, omdat er zowel bij de verkoop als bij garagebezoek te weinig aan verdiend wordt.
Nou, wanneer je voor een beurt naar de garage gaat mag je zo langzamerhand een lening afsluiten om de rekening te kunnen betalen.
Beetje overdreven natuurlijk, maar dat garages weinig zouden verdienen is n.m.m. ook zeer overdreven te noemen. :o

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid volgens Consumentenbond

Bericht door damianw26 » do 28 nov 2019, 17:29

Ik vraag me altijd af hoe de score tot stand komt en wat het nut is van zo'n lijstje is. Een panda een 6,6 geven is weinig, heb niks met het ding maar het is technisch een steengoede auto, niet onbetrouwbaarder dan een citybug of vag drieling..
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Betrouwbaarheid volgens Consumentenbond

Bericht door dennuus1 » do 28 nov 2019, 17:59

Blackciti schreef:
do 28 nov 2019, 16:40
Autheo schreef:
vr 01 nov 2019, 18:33
De consumentenbond heeft weer een betrouwbaarheidsonderzoek van auto's uitgevoerd.

Jammer dat juist het betere A-segment verdwijnen gaat. Zou me niet verbazen als juist de betere kwaliteit voor de fabrikanten reden is om er maar mee te stoppen, omdat er zowel bij de verkoop als bij garagebezoek te weinig aan verdiend wordt.
Nou, wanneer je voor een beurt naar de garage gaat mag je zo langzamerhand een lening afsluiten om de rekening te kunnen betalen.
Beetje overdreven natuurlijk, maar dat garages weinig zouden verdienen is n.m.m. ook zeer overdreven te noemen. :o


Ik kan je 1 ding vertellen; de gemiddelde garage houd onder aan de streep echt niet veel over hoor.

Goed personeel is slecht te krijgen, dus lonen stijgen.

Je hebt tegenwoordig écht een goede werkplaats uitrusting nodig. Veel gereedschap, veel apparatuur, omdat auto's steeds complexer worden. Om diezelfde reden moeten monteurs vaker op cursussen en trainingen, dit alles kost gewoon geld.

Wij werken met vaste prijzen die vanuit de importeur bepaald zijn, als ik die prijzen soms zie... Mijn beunhaas tarieven zijn bijna net zo duur.

Los hiervan, als je al klaagt over de onderhoudskosten van een A segmenter kun je beter gaan fietsen.

Plaats reactie