K&N Luchtfilter

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
Jantje
Forum newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 09:59

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Jantje » zo 18 nov 2012, 01:41

Even een voorbeeldje. Suzuki hayabusa met 175 pk. In opdracht van klant voorzien van K&N filter, compleet Yoshimura uitlaatsysteem en power commander. ( soort chiptuning). Het geheel werd afgesteld en voorzien van dyno uitdraai door DE dynojet man van Nederland. Resultaat? Een motor waarmee onder de drieduizend toeren niet te rijden viel. Op het circuit zal het vast geweldig gelopen hebben, veelal vol gas, maar op straat niet meer fatsoenlijk bruikbaar. Voorbeeld 2. Diverse Suzuki GSX 750 R ( carburateur versies) die voorzien waren van dynokits ( gasnaalden, sproeiers, aangepaste gasschuiven) teruggebouwd naar origineel, nadat er diverse dealers mee bezig waren geweest en de motoren niet fatsoenlijk afgesteld kregen. Conclusie van klanten; eindelijk loopt ie weer perfect. (ook deze motoren hadden allemaal een prachtige uitdraai erbij). Met andere woorden; de fabrikanten zijn niet op hun achterhoofd gevallen en zoeken het beste compromis voor elk model. Een uitzondering was misschien te maken voor de grijze import motoren uit Californië omdat deze wel heel erg zuinig/schoon waren afgesteld. Laat je dus niet gek maken door allerlei mooie verhalen. Als je meer vermogen wil moet je geen zuinige auto als de Up! kopen maar doorsparen voor een Gti of iets dergelijks.

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Marantz » zo 18 nov 2012, 08:17

Hetzer schreef:@P@trick & Mii(rella)
Bedankt voor het posten van de test.
Ik ga binnenkort ook een filtertje halen, ik heb op elke auto een k&n inlegfilter geahd en dat bevalt me altijd goed.
op lange termijn zijn ze voordeliger en je hebt zoals aangetoond toch wat vermogens winst
Vermogens winst, waar dan, die 1 a 2% afvlakking op de dips, dat is geen winst, dat is de vermogens kromme wat vlakker makan.
Denk als je echt vermogens winst wil dat het het beste is dat je voortaan alleen in de auto gaat rijden, en zeker geen vrouw en kinderen er in, dat kost bergen pk's ........ ;)

Gebruikersavatar
Hetzer
Forum newbie
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 08 jul 2012, 10:47
Locatie: Voorne-Putten

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Hetzer » vr 23 nov 2012, 20:45

Als ik snel wil rijden pak ik m'n andere auto wel (ligt overigens ook een K&N) in ;)
Het afvlakken van de dips,( naar boven in dit geval) is wel degelijk een verbetering in het vermogen, dus dat is mooi meegenomen voor een filter wat niet zoveel duurder kost dan een standaardfilter en waar je de komende jaren nog mee kan doen..


IMHO een win-win situatie,
2x SKODA CITIGO ( 1x Black Elegance IRC-Edition, 16" White MAK, 1x White Arctic, 14" Black APUS). En opzoek naar een mooie SKODA Octavia-1RS Hatcback

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Marantz » vr 23 nov 2012, 20:57

De verkopers van dit soort filters zijn blij met je en danken je namens vrouw en kinderen.........

Gebruikersavatar
Antera
Vagling liefhebber
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 16 nov 2012, 21:14
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Antera » vr 23 nov 2012, 22:22

Daarnaast heeft zon filter als goede eigenschap dat deze nooit vervangen hoeft te worden. Ze zijn zeker een stuk opener dan de standaard filter en daarom word de lucht wat lekkerder aangezogen. Bij een Up zal je dit niet zo goed merken als bij een geblazen motor b.v. In mijn motorfiets merkte ik het verschil wel degelijk net als in me RS.
In het bezit van VCDS/VCP voor afspraak APP of Bel +31 6 15 22 87 09

Voor alle verlagingen ben je welkom al dan niet met montage

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Marantz » vr 23 nov 2012, 22:48

Daar gaan we weer, wederom het betreden van een plat getrapt pad betreft het aanzuigen van lucht.
Ik ga het "abonnement" op dit onderwerp opzeggen ..........

Miisport1
Vagling liefhebber
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 15 mar 2013, 21:23

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Miisport1 » ma 10 jun 2013, 22:57

Mijn motorfiets wou ook niet op het achterwiel rijden :mrgreen: .
Maar. Na montage van een stel akra's open uitlaat zonder db killers dus lekker open zeg maar.
En een ram iar filter inleg en een stage 2 kit dus nog eens een extra raam waar de lucht naar binnne kon.en een dynajet computer ernaast waar een andere map in kon worden gelezen.is het een hele andere motor fiest geworden.
Nu blijft ie in de ketting klimmen. :mrgreen: het is net een aap.
Maar dit verwacht ik niet van de up met een inleg filter.

Gebruikersavatar
Roelio
Vagling liefhebber
Berichten: 387
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 15:12
Locatie: Alkmaar

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Roelio » di 11 jun 2013, 10:32

@Marantz Goed plan ik doe met je mee :)
Did you have your UP today ? Level UP !

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door UpSie » di 25 jun 2013, 05:15

Goedemorgen medeforumers,
Leuke discussie dit en goed voor de aftermarket.

Luchtfilters is een ingewikkelde materie wat betreft sizing ten opzichte van motoren.
Ik zal dit wat proberen uit te leggen.
Eigenlijk is een filter te vergelijken met een kraan zoals je waterkraan.
Schoon is bijna helemaal open, vuil zo goed als dicht.
Luchtfilters worden geselecteerd op filtermateriaal, aanzuigrestrictie met schoon en vervuild filter, efficientie, luchtflow capaciteit en vuilopvang capaciteit in gram per cm2.

Ik ga altijd voor de originele beste balans kwa levensduur voor zowel filter en motor, en risico vermijding vuil wat door het filter gaat, een filter laat altijd wat vuil door! ( de kraan zou anders volledig dicht staan)

K&N filters zijn geen slechte filters wij selecteren ze ook nog wel eens voor lichte toepassingen waar weinig ruimte is.
Dit zegt eigenlijk al iets over 1 van de eigenschappen van dit filter.
Als ik naar een toepassing moet waar relatief veel vuil moet worden opgevangen, zou ik een andere betere oplossing kiezen.
Vermogens toename op top is niet mogelijk met een luchtfilter alleen, daar dient ook het gehele inlaat traject voor aangepast te worden.
Afvlakking van de vermogenskromme kan ik inkomen aangezien de aanzuig restrictie over het toerengebied iets anders wordt.
Kwa onderhoud is het niet goedkoper dan een origineel filter, voornamelijk omdat dit filter gereinigd en geolied dient te worden om de maximale filter capaciteit te garanderen, juist dit onderhoud set is kostbaar en tijdrovend.
Verder is het een lastig klusje om goed en grondig uit te voeren, met risico's.
Ik denk dat het vermogens toename gevoel vaak gerelateerd is aan de verandering van het aanzuig geluid.
Dit is tevens het risico van dit filter, meer open minder vuildeeltjes stoppend bij onjuist gebruik.
Meer lucht in een motor krijgen is alleen maar mogelijk door deze minder weerstand te geven van een filter.

Er is nog veel meer over uit te leggen maar ik denk dat voldoende is, en mensen het is het niet echt waard om in te investeren, voor diegene die zich er goed bij voelen, onderhoud ze wel goed, dit om lange levensduur en geen overmatig motorolieverbruik te garanderen.

Succes met de besluiten.

Met vriendelijke groet.

Leen.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Tom Westendorp » di 25 jun 2013, 08:13

Mooie duidelijke post!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Roelio
Vagling liefhebber
Berichten: 387
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 15:12
Locatie: Alkmaar

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Roelio » do 27 jun 2013, 09:21

Heerlijk !
Did you have your UP today ? Level UP !

enie-up
Vagling liefhebber
Berichten: 512
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 00:00

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door enie-up » zo 13 okt 2013, 14:20

Van het duitse forum ;)

ecomodding: K&N Luftfilter
Hallo zusammen, gestern bin ich nun endlich dazu gekommen mal die unterschiedlichen Druckverluste von:

1. Luftkasten leer
2. Luftfilterkasten mit original Luftfilter
3. Lufftilterkasten mit K&N Luftfilter

Das Ergebnis ist ernüchternd: :shock:

1. Luftkasten leer 0.6 mbar
2. Luftfilterkasten mit original Luftfilter 1.6mbar
3. Lufftilterkasten mit K&N Luftfilter 2.3 mbar
(also alle drei nix, aber K&N halt mehr)
Wenn man den Finger über die Ansaugöffnung hält erzeugt man locker 20mbar Druckverlust.

Das Video zum Versuch gibts hier:

http://www.youtube.com/watch?v=0pVhcRBY ... e=youtu.be

Doet hij wat fout in de test want op zich heb ik goede ervaringen met die filters

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Tom Westendorp » zo 13 okt 2013, 15:09

Het zegt me niet zoveel wat was het doel van de test? En wat kun je er voor een conclusie aan verbinden? Moet ik het zo zien dat de K&N aanzienlijk meer lucht door laat? Ik vind je post een beetje onduidelijk om eerlijk te zijn.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door MauriceR. » zo 13 okt 2013, 17:15

Als je vermogen wilt winnen (harder optrekken, hogere topsnelheid - maar wanneer doe je dat nou?), kun je beter:
- ramen dichthouden
- panodak gesloten houden
- AC uit
- alleen met DRLs rijden
- rechter spiegel inklappen
- 5 tot 10 kilo afvallen...

Je gaat met een simpel filter echt geen 7 pk (= 10%!) vermogen winnen. Je gaat de parameters veranderen waarmee de computer onder de motorkap gaat rekenen. En die past alles weer aan tot een optimale verhouding zoals die vanaf de fabriek 'ingeleerd' is. Vermogenswinst (wrs. alleen koppel) kun je met zo'n moderne motor alleen halen als je de chip opnieuw gaat 'mappen'.

Deze auto is gemaakt voor -zeg- heel Europa: van Finland tot de Acropolis. Onder alle weersomstandigheden, hoogte, vocht etc. Maar ook, met diverse kwaliteiten benzine! Die gegevens zijn ontzettend divers. Toch weet VW een motor te maken die onder al die omstandigheden optimaal presteert. Een open luchtfilter maakt dat echt niet uit. Bedenkt, als het zou helpen, had VW het zelf al wel gemonteerd: voor 50 euro consumentenprijs een auto met 10% extra PKs? Iedereen blij voor een prikkie...

Vroegah, in de tijd van de carburateurs ging het idd anders: andere naalden, sproeiers, K&N, cold air box... Toen gebeurde er wat. Denk maar aan je Kreidler! Man, man, man wat een sleutelfeest was dat!

Wil je echt eens weten hoe het gaat, maak dan eens een afspraak met Bert Zomer in Holten. Die heeft al die spullen en heeft een Dyno-bank. Daarnaast heeft hij ook heel veel ervaring met VW-motoren voor de cross en rallyesport.

http://www.zomermotorentechniek.nl

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
el coche SEAT
Donateur member
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
Locatie: BrunssUP!m

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door el coche SEAT » zo 13 okt 2013, 17:52

Naar aanleiding van de VW UP forum meeting met rollenbank test bij VAG Techniek, is gezien de rollenbank uitdraaien van zowel de 60 PK als ook de 75 PK met en zobdr K&N filter, duidelijk geworden dat er geen vermogen toename is.

Of er een betere gasrespons is, lijkt mij moeilijk te bepalen.
Gezien garantie en dergelijke kies ik voor het originele filter.
Skoda CITIGOe IV Style, Crystal blue metallic 83 pk 2020 Afbeelding

SEAT Leon ST FR, Desire Red metallic, 150 PK 2017 Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Tom Westendorp » zo 13 okt 2013, 18:46

el coche SEAT schreef:Naar aanleiding van de VW UP forum meeting met rollenbank test bij VAG Techniek, is gezien de rollenbank uitdraaien van zowel de 60 PK als ook de 75 PK met en zobdr K&N filter, duidelijk geworden dat er geen vermogen toename is.

Of er een betere gasrespons is, lijkt mij moeilijk te bepalen.
Gezien garantie en dergelijke kies ik voor het originele filter.
Meestal is het zo dat je bij het monteren van een vervangingsfilter een betere gasrespons merkt omdat het filter dat je er uit haalt vaak vies is.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Pop Up!
Forum eindbaas
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 13:25

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Pop Up! » zo 13 okt 2013, 21:15

el coche SEAT schreef:Naar aanleiding van de VW UP forum meeting met rollenbank test bij VAG Techniek, is gezien de rollenbank uitdraaien van zowel de 60 PK als ook de 75 PK met en zobdr K&N filter, duidelijk geworden dat er geen vermogen toename is.

Of er een betere gasrespons is, lijkt mij moeilijk te bepalen.
Gezien garantie en dergelijke kies ik voor het originele filter.
Dan ben je er vast niet bij geweest want de 60 pk krijgt 2 pk extra met de filter terwijl er bij de 75 pk vrijwel niets gebeurt...en ja het is maar 2 pk, maar vanaf een 120 km/ph merk je wel een betere gasrespons...tevens is het filter pas bij een paar 1000 km gemonteerd dus mijn oude filter was nog niet echt vuil.
En voor je garantie kan zo'n filter niets kwaad tenzij je hem goed onderhoud.
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |

Gebruikersavatar
Bhuddymahn
Donateur member
Berichten: 366
Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 00:59
Locatie: Amstelveen/Delft/Den Haag

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Bhuddymahn » zo 13 okt 2013, 22:07

Precies, die 2pk is wel merkbaar op de 60pk versie. Tevens echt een betere gasrespons. Wij zijn nog steeds erg tevreden ermee, en ook geen invloed op de garantie. Hebben ook de stickers geplakt rond het filterdeksel zodat die bij de grote beurt niet vervangen wordt.
|High Up!
Dark Silver|5 drs|60PK|Executive & Drive|M&M|Middenarmsteun|VAGcom|K&N filter|SX4 antenne
Ring Ultima dimlicht|Super white mistlicht|Chrome knipperlichten|White dagrijverlichting|LED kentekenverl.

|Peugeot 206 Roland Garros

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door GasDwerg » zo 13 okt 2013, 22:26

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door GasDwerg » zo 13 okt 2013, 22:28

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie