Wie heeft ervaringen met een Dab+ adapter?

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Wie heeft ervaringen met een Dab+ adapter?

Bericht door Autheo » za 04 sep 2021, 21:05

Ik ben benieuwd of er forumleden zijn die ervaringen hebben met een Dab+ adapter voor de autoradio. Er zijn kleine adapters in de handel, die je in de autoradio inplugt en dmv een raamfolie-antenne werken. Daarmee zou je via de boordradio en speakers de dab/dab+ zenders kunnen ontvangen.
Zie hier een voorbeeld:
DAB adapter.jpg
Ik ben benieuwd hoe dat bevalt.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Wie heeft ervaringen met een Dab+ adapter?

Bericht door Gert » zo 05 sep 2021, 20:55

Ik wilde in mijn 2014 up ook graag dab+ hebben want ik vond de FM ronduit belabberd. In mijn 2020 e-up zit een radio met veel betere FM ontvangst. Met name de storende spetters zijn nu weg. Ik geloof dat deze radio sinds 2017 in de up zit. Nu mis ik dab+ eigenlijk niet meer.

Dit voorzover jij een nieuwere vagling overweegt. Het antwoord op je vraag interesseert mij toch ook nog wel.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Wie heeft ervaringen met een Dab+ adapter?

Bericht door Autheo » wo 08 sep 2021, 22:18

Het regent hier nog geen reacties, blijkbaar zijn er weinig vagling-rijders met een dergelijke dab+adapter. Dus maar eens even verder op internet gestruind naar ervaringen. Die zijn nogal wisselend, maar het valt me op dat de minder positieve ervaringen vooral gaan over de kwaliteit van de dab ontvangst. Tja, dat staat natuurlijk los van het apparaat, daar zullen anderen met een ingebouwde dab+ radio dan ook last van hebben.

Daarom nog deze aanvullende vraag:
Hoe wordt de dab+ ontvangst ervaren door degenen die een ingebouwde dab+ radio hebben? Hapert die veel, of ligt dat vooral aan de regio waar je rijdt?

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Wie heeft ervaringen met een Dab+ adapter?

Bericht door Up!grade TSI » do 09 sep 2021, 21:22

Autheo schreef:
wo 08 sep 2021, 22:18
Het regent hier nog geen reacties, blijkbaar zijn er weinig vagling-rijders met een dergelijke dab+adapter. Dus maar eens even verder op internet gestruind naar ervaringen. Die zijn nogal wisselend, maar het valt me op dat de minder positieve ervaringen vooral gaan over de kwaliteit van de dab ontvangst. Tja, dat staat natuurlijk los van het apparaat, daar zullen anderen met een ingebouwde dab+ radio dan ook last van hebben.

Daarom nog deze aanvullende vraag:
Hoe wordt de dab+ ontvangst ervaren door degenen die een ingebouwde dab+ radio hebben? Hapert die veel, of ligt dat vooral aan de regio waar je rijdt?
In het algemeen goede ontvangst of je moet echt in de knoeken rijden, of achter een hoge dijk of gebouw, wil hij wel eens haperen.
Ook soms als je langs een winkelpand rijdt met elektrische deuren, wil hij wel eens een seconde inhouden maar verder gewoon top hoor.
Een genot om naar te luisteren :whistle:
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Wie heeft ervaringen met een Dab+ adapter?

Bericht door Autheo » do 09 sep 2021, 21:49

Up!grade TSI schreef:
do 09 sep 2021, 21:22
In het algemeen goede ontvangst of je moet echt in de knoeken rijden, of achter een hoge dijk of gebouw, wil hij wel eens haperen.
Ook soms als je langs een winkelpand rijdt met elektrische deuren, wil hij wel eens een seconde inhouden maar verder gewoon top hoor.
Een genot om naar te luisteren :whistle:
Dank je voor de info, dan hoop ik dat het hier op de Veluwe niet als in de knoeken is ... ;)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Wie heeft ervaringen met een Dab+ adapter?

Bericht door Autheo » vr 17 sep 2021, 13:20

Inmiddels heb ik de knoop doorgehakt, en een Dab+ adapter aangeschaft.

Omdat de M&M al beschikt over bluetooth (voor telefoonconnectie), heb ik gekozen voor een eenvoudige uitvoering met alleen Dab+. Over de Pure Highway 200 had ik prima recensies gelezen, dus die is het geworden.

Het installeren was eenvoudig. De display van de adapter heb ik naast de radio op het dashboard bevestigd, en via een kabeltje met de Aux van de radio verbonden. De stroomvoorziening loopt via de stekker in de 12V aansluiting. De antenne wordt op het raam geplakt, en met een magneetje aan de carrosserie (onder de hemel) geaard. De meeste tijd ging zitten in het netjes wegwerken van de antennedraad. Toen alles was bevestigd, was voor mij de vraag hoe het zou klinken. Met een eenvoudige raamantenne (wel versterkt), had ik daar wel wat twijfels over.

Maar na het installeren en inschakelen werden zeker meer dan 60 Dab stations geregistreerd. En toen ik de radio aanzette, kon ik m'n oren haast niet geloven. Wat een mooie zuivere klank, zonder enig geruis! Veel mooier dan de FM ooit geklonken had. Direct ook een proefrit gemaakt, om te luisteren of tussen bebouwing en in de bossen de ontvangst ook goed was. Overal prima ontvangst! Behalve een kleine onderbreking in een tunnel onder het spoor door, maar dat was met de FM net zo.

Kortom, ik ben op dit moment zeer tevreden. Dat had ik veel eerder moeten doen! Voor de prijs van een tank benzine een sublieme oplossing om zuiver klinkende digitale radio te ontvangen.

Ik zal nog wat foto's maken.

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Wie heeft ervaringen met een Dab+ adapter?

Bericht door Up!grade TSI » vr 17 sep 2021, 14:05

Man man Theo, er gaat een wereld voor je open :D
Leuk dat je zo enthousiast bent, ik heb zelf dan weliswaar de oem dab+, maar als je er eenmaal aan gewend bent wil je niks anders meer..
Veel luisterplezier!
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Wie heeft ervaringen met een Dab+ adapter?

Bericht door Autheo » zo 19 sep 2021, 18:43

Hierbij de foto's betreffende de installatie van de Dab+ adapter:
Bijlagen
1-IMG_1_Pure_Highway_200.jpg.jpg
1-IMG_1_Pure_Highway_200.jpg.jpg (83.45 KiB) 4079 keer bekeken
2-IMG_2_Inhoud verpakking.jpg.jpg
2-IMG_2_Inhoud verpakking.jpg.jpg (94.85 KiB) 4079 keer bekeken
3-IMG_3_Raamantenne.jpg.jpg
3-IMG_3_Raamantenne.jpg.jpg (93.09 KiB) 4079 keer bekeken
4-IMG_4_Display Digitale Radio.jpg.jpg
4-IMG_4_Display Digitale Radio.jpg.jpg (105.24 KiB) 4079 keer bekeken

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Wie heeft ervaringen met een Dab+ adapter?

Bericht door Autheo » zo 03 okt 2021, 20:29

Tot vandaag alleen in de regio genoten van de loepzuivere Dab+ ontvangst via de adapter. Vandaag ook een lange rit gemaakt ver buiten de regio, was benieuwd of je dan iets zou merken van ontvangstverschil omdat je dan in andere zendgebieden komt. Maar ik heb geen verschil gemerkt, overal en non-stop een loepzuivere ontvangst. Wie ook een dab+adapter overweegt kan ik die beslist aanbevelen! Zoals ik al zei, dat had ik veel eerder moeten doen! Klinkt vele malen beter dan FM!

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Wie heeft ervaringen met een Dab+ adapter?

Bericht door Gert » ma 04 okt 2021, 17:35

Reuze bedankt voor de uitvoerige info. Ik persoonlijk aarzel toch nog. Reden: de nieuwere radio die ik heb (vanaf modeljaar 2017/2018) heeft een veel betere FM ontvangst dan de oude zoals ik hierboven al gemeld heb.

Als ik google op DAB+ kom ik ook nog enkele kritische kantekeningen bij DAB+ tegen:
i) Het geluid mag dan wel digitaaal en dus ruisvrij zijn maar het is vergelijkbaar met mp3 en dus niet de beste audio kwaliteit
ii) Als de ontvangst onverhoopt toch minder goed is, dan valt het geluid weg. Bij FM is dit minder abrupt.

Natuurlijk heb jij dan naast de DAB+ module ook nog de (matige) FM als terugval.

Er is - voor mij persoonlijk - nog een reden waarom de nieuwere radio dab+ een beetje overbodig maakt. De oude radio heeft een cd speler en dat blijft toch een heel gewinkel als je naar muziek wilt luisteren. De nieuwere radio heeft geen CD speler meer maar een SD slotje. Daardoor kun je erg veel van je persoonlijke favoriete muziek onder de bedieningstoetsen brengen. Voor de radio blijft dan eerder het nieuws over dan muziek beluisteren.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Wie heeft ervaringen met een Dab+ adapter?

Bericht door Autheo » ma 04 okt 2021, 17:47

Gert schreef:
ma 04 okt 2021, 17:35
Reuze bedankt voor de uitvoerige info. Ik persoonlijk aarzel toch nog.
Zelf heb ik ook lang geaarzeld, had ook allerlei redenen om het niet te doen. M'n defecte antenne heeft me over de streep getrokken, en zoals ik al zei: ik had het veel eerder moeten doen.

Maar met een e-up zou ik ook aarzelen. Dab+ houdt niet van elektronische interferenties, en het zou me niet verbazen als die in een e-up makkelijker voor storingen kunnen zorgen.

Maar voor wie een ICE-Vagling rijdt: bij twijfel, beslist doen zo'n Dab+ adapter ;)

Plaats reactie