RCD 215 DAB+ Troubles

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
jebbers
Forum newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 15 jul 2020, 13:37

RCD 215 DAB+ Troubles

Bericht door jebbers » vr 21 aug 2020, 14:04

In mijn Seat Mii uit 2015 was een aftermarket Pioneer radio ingebouwd. Ik was ontevreden over de radio-ontvangst die bijna 0 bleek te zijn. Ik heb bij inbouw van mijn cruisecontrol de inbouwer gevraagd of hij hier iets over wist. Hij heeft toen als test een originele VAG-radio uit een Polo aangesloten en de ontvangst verbeterde sterk. Dit heeft me doen besluiten om via onderdelenlijn een RCD215 aan te schaffen.

Toen de RCD215 binnen kwam bleek het een DAB+-model te zijn. Hiervoor is mijn auto echter niet aangepast. De radio is nu aangesloten met de originele stekkers maar ik loop nu tegen de volgende problemen aan:
* De ontvangst is nog steeds waardeloos, maximaal 2 radio-zenders. Dit verbaast me sterk, met de Polo-radio was de ontvangst goed. Kan dit dan toch de antenne nog zijn? Of zou er nog ergens een signaalversterker moeten functioneren in de radio?
* De radio schakelt niet mee met het contact. De enige manier om er geluid uit te krijgen is handmatig aanzetten. Na een minuut of twintig gaat de radio weer uit. Voor de Pioneer was hiervoor een extra draad getrokken maar die lijkt me niet nodig met de standaard stekkers?
* De DAB+ functie werkt uiteraard niet. Hiervoor ontbreekt de antenne en de kabel.

Wie weet raad?

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: RCD 215 DAB+ Troubles

Bericht door Caddykaatje » vr 21 aug 2020, 14:39

Dat de radio niet schakelt heeft er mee te maken dat er geen canbus op je stekker achter op de radio zit. Een normale radio schakelt via het contactslot en een originele Volkswagen via de canbus. Je verhaal klopt dan, alleen aan en uit te zetten via de radio. Dat uitschakelen heeft ermee te maken dat de radio denkt dat het contact uitstaat en zichzelf uitzet na 20 minuten. Dit is om te voorkomen dat hij je accu leeg trekt met contact uit. Dat antenne verhaal is inderdaad apart. Ik zou een originele DAB+ antenne op de auto zetten als ik jou was. Dan moet je wel een antennekabel van de radio naar de antenne erbij trekken. Dat is zeker de moeite waard, het DAB+ geluid is veel mooier dan het analoge geluid.
Volkswagen UP GTI

Plaats reactie