Auto rijdt op 2 cilinders

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
DaniellevanG
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 16:14

Auto rijdt op 2 cilinders

Bericht door DaniellevanG » wo 16 okt 2019, 16:21

Geachte leden,

Sinds kort ben ik eigenaar van een Seat Mii uit 2013. Deze auto heb ik met schade gekocht en inmiddels helemaal opgeknapt. Echter is er nog 1 probleem.
Sinds kort rijdt mijn auto op 2 cilinders. De auto start wel gewoon op 3 cilinders, maar tijdens het rijden lijkt de 1e cilinder geen benzine toevoer te krijgen. Waardoor de auto op 2 cilinders gaat rijden en gaat schudden omdat er disbalans is. Overigens is zowel de bobine als bougie niet kapot en is de benzinepomp druk goed. Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Groetjes,
Daniëlle

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: Auto rijdt op 2 cilinders

Bericht door mk1992 » wo 16 okt 2019, 17:52

Geen bougie, geen bobine, geen brandstofpomp, dan blijft alleen de injector over van wat er nog in of bij de cilinders zit.
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Auto rijdt op 2 cilinders

Bericht door dennuus1 » wo 16 okt 2019, 18:18

Schadebak.....

Ergens een kabelbreuk? Kabelboom beschadigd? Waterschade? Oxidatie?

Anders VCDS eraan hangen en meetwaarden uitlezen op het moment dat hij slecht loopt.

DaniellevanG
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 16:14

Re: Auto rijdt op 2 cilinders

Bericht door DaniellevanG » ma 28 okt 2019, 17:13

Inmiddels is het opgelost! Met nieuwe benzine euro 98 rijdt de auto weer als een zonnetje

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Auto rijdt op 2 cilinders

Bericht door Caddykaatje » di 29 okt 2019, 11:35

DaniellevanG schreef:
ma 28 okt 2019, 17:13
Inmiddels is het opgelost! Met nieuwe benzine euro 98 rijdt de auto weer als een zonnetje
Raar dat het met andere benzine opgelost is.
Volkswagen UP GTI

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Auto rijdt op 2 cilinders

Bericht door dennuus1 » di 29 okt 2019, 17:12

DaniellevanG schreef:
ma 28 okt 2019, 17:13
Inmiddels is het opgelost! Met nieuwe benzine euro 98 rijdt de auto weer als een zonnetje
Heeft hij een paar jaar stil gestaan met oude benzine in de tank? Of water in de tank oid?

Anders zie in geen reden waarom het aan de benzine moet liggen..

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Auto rijdt op 2 cilinders

Bericht door Tom Westendorp » vr 01 nov 2019, 10:25

Heel bijzonder. Ik dacht direct aan de bobine.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Auto rijdt op 2 cilinders

Bericht door Blackciti » zo 22 dec 2019, 16:46

dennuus1 schreef:
di 29 okt 2019, 17:12
DaniellevanG schreef:
ma 28 okt 2019, 17:13
Inmiddels is het opgelost! Met nieuwe benzine euro 98 rijdt de auto weer als een zonnetje
Heeft hij een paar jaar stil gestaan met oude benzine in de tank? Of water in de tank oid?

Anders zie in geen reden waarom het aan de benzine moet liggen..
Het kan zijn dat de vorige eigenaar uitsluitend korte ritten in de stad heeft gemaakt en nooit toeren heeft durven maken.
Dan kun je er op rekenen dat de motor, gasklephuis en verstuivers volledig vervuild raken waardoor je die klachten kunt krijgen. Je kunt een motor namelijk geen groter plezier doen dan hem langdurig op hoge toeren laten draaien. En dan bedoel ik niet stilstaand met plankgas, maar langdurig op topsnelheid. Pas dan komt een motor op de juiste bedrijfstemperatuur. De meeste motorschade komt namelijk doordat hij niet of nauwelijks op bedrijfstemperatuur komt. En ja, euro 98 is toch het beste wat je kunt tanken.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Auto rijdt op 2 cilinders

Bericht door dennuus1 » ma 23 dec 2019, 00:18

Een benzinemotor heeft geen verstuivers.

En door 98 te tanken word het gasklephuis niet schoon hoor? De brandstof word pas ná het gasklephuis ingespoten namelijk.

Dus bovenstaande slaat eigenlijk helemaal nergens op.

Dat ron 98 goede brandstof is dat klopt, maar een Upje loopt ook prima op 95.

Ik blijf het een vreemd verhaal vinden.

Gebruikersavatar
Miietje
Forum newbie
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 01 aug 2018, 15:45

Re: Auto rijdt op 2 cilinders

Bericht door Miietje » wo 25 dec 2019, 10:41

Als de auto een tijd heeft stil gestaan kan het inderdaad de bezine geweest zijn. Voor motoren die in de winter niet rijden wordt geadviseerd een aditief (bv. van Forte) toe te voegen om veroudering van de benzine tegen te gaan. Zelf haal ik in het voorjaar de oude benzine uit de tank van mijn motor en vul deze met verse benzine voordat ik ga rijden. Door oude benzine krijg je inderdaad het effect als of de motor niet lekker loopt en er een probleem is met de ontsteking.
Mii sport connect april 2015

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Auto rijdt op 2 cilinders

Bericht door dennuus1 » wo 25 dec 2019, 22:47

Ik vul mijn motor voor de winterstalling af met benzine, en van het voorjaar is het starten en lopen zonder problemen. Zonder gebruik van toevoegingen oid.

Benzine kan inderdaad verouderen, maar niet binnen een paar maanden...

Kan mij dus ook niet voorstellen dat er een paar jaar oude benzine in die Up heeft gezeten.

Ik heb ooit eens een VW kever gekocht die 6 jaar had stil gestaan.. nieuwe accu erin en hij liep, met benzine die dus ruim 6 jaar oud was..

Nu weet ik dat een Kever niet te vergelijken is met een moderne auto, maar benzine moet echt wel behoorlijk oud zijn wil een moderne auto er slecht van gaan lopen.

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Auto rijdt op 2 cilinders

Bericht door Blackciti » wo 01 jan 2020, 13:36

dennuus1 schreef:
ma 23 dec 2019, 00:18
Een benzinemotor heeft geen verstuivers.

En door 98 te tanken word het gasklephuis niet schoon hoor? De brandstof word pas ná het gasklephuis ingespoten namelijk.

Dus bovenstaande slaat eigenlijk helemaal nergens op.

Dat ron 98 goede brandstof is dat klopt, maar een Upje loopt ook prima op 95.

Ik blijf het een vreemd verhaal vinden.
Allereerst een goed en gezond 2020 van mijn kant.
Fouten zijn er om gemaakt te worden, geen verstuivers, maar inspuiting: maar fijn dat jij zo alert was om mij daar op te wijzen. :clap:

Maar vervuiling treed absoluut op wanneer je enkel korte stukjes rijdt waardoor de motor niet op temperatuur komt.

Dat door super 98 te tanken het gasklephuis schoon wordt staat niet in mijn posting, wel dat het schoon blijft als de motor op bedrijfstemperatuur komt.

Feit is wel, dat zeker de niet geknepen versie van deze, op de versnellingsbak na overigens best fijne motoren het best presteren wanneer er ron 98 wordt getankt! Ik kan zeker verschil merken tussen rijden op ron 95 of ron 98.

Wat eigenlijk de meerwaarde is van de 60pk versie tegenover de 75pk versie heb ik nooit begrepen, omdat die laatste beslist beter presteert.

Plaats reactie