How to Achterbakverlichting
Geplaatst: zo 16 feb 2014, 23:52
Beste forumleden,
Omdat ik nu denk al 10 x opnieuw aan mensen heb uitgelegd hoe ze de kofferbakverlichting kunnen aanleggen dacht ik nu: Laat ik er eens een How To van maken.
Dit is een How To om op een zo origineel mogelijke manier kofferbakverlichting in te bouwen in de Up! Die automatisch aangaat wanneer je deur/achterklep open gaat. (let op! In mijn geval was het lastiger doordat ik maar 2 deuren had! hierdoor moest de deurbekleding aan de achterkant er ook volledig vanaf. Bij 4 deuren is het dus makkelijker)
De onderdelen die nodig zijn:
Ook zijn er 2 draden nodig die worden getrokken vanaf je hemelverlichting naar achteren. +- 4 meter had ik hiervoor gebruikt.
Specs lampje: 42 mm festoon. Het lampje zit ook in bijvoorbeeld de nieuwere golfjes enz. Dit lampje heeft een helder glas! Kost een paar eurocenten meer, maar hierdoor heb je wel meer licht in je kofferbak.
Het stroomschema ziet er als volgt uit!:
Een belangrijk onderdeel is dit geval:
Dit onderdeel heb ik gevraagd aan de monteurs van mijn dealer. Deze is namelijk niet direct in de onderdelenlijst te vinden. Dit onderdeel heb ik voor de helft gebruikt (door midden geknipt). Het ging mij namelijk alleen om de 2 bekjes die je samen kunt knijpen. Ik heb het platte stuk dus afgeknipt met een tang en weggegooid.
Dit onderdeel heb ik 2 x gekocht en gebruikt om de originele bedrading van de hemelverlichting intact te houden. (Ik hou namelijk niet van doorknippen van originele bekabeling!) Ik heb van de 3 draadjes uitgezocht in het stroomschema van hierboven dat ik 2 draden moest gebruiken voor de stroom die het lampje zouden moeten gaan aansturen. Van deze 2 draden heb ik een stukje van de bescherming rondom afgesneden, waardoor ik de kern bloot had gelegd. De kern van de nieuwe draad had ik om de kern van de bestaande draad heen gevlochten. Het bekje had ik hiervoor als klemmetje gebruikt.
De hemelverlichting moest natuurlijk eerst naar beneden worden gehaald. Dit heb ik gedaan door het glaasje los te halen. De volledige unit komt pas los wanneer je de schroefjes achter het glas loshaalt!
Daarna heb ik de draad gelegd van de hemelverlichting langs de voorkant van het raam op richting de A stijl. Bij de A stijl heb ik hem achter de bovenkant van de deur gewurmd door het rubber los te halen. De elektriciteitsdraden zitten dus tussen de hemel en het dak in. Bij de B stijl heb ik de draad naar beneden laten lopen en deze uiteindelijk onderin de auto om de bestaande kabelboom heen vastgemaakt. De kabelboom heb ik naar achteren gevolgd en zo kwamen de draden uiteindelijk in de kofferbak aan.
Om de draad te kunnen trekken naar achteren moest dus ook de deurbekleding aan de achterkant eraf en de kofferbakbekleding aan de linkerkant. Eenmaal verwijdert ziet dit er zo uit:
Voor een extra plaatje waar je moet trekken voor de deurbekleding:
Ook had ik de zitting van de achterbank verwijderd door deze rechtstandig omhoog eruit te trekken! Hierdoor kreeg ik meer ruimte om mijn deurbekleding eraf te trekken. Voor een 4 deurs hoeft dit waarschijnlijk niet!
Nu de draad dus achterin ligt moest ik natuurlijk de zijkant van de kofferbakbekleding nog klaarmaken. Er moest een gat in komen ter grootte van het lampje dat erin moest. Eerst heb ik 2 gaten in mijn kofferbakplastic geboord en daarna dit gat steeds groter gemaakt door te vijlen. Doordat ik bezig was met vijlen kon ik precies werken. Natuurlijk zou je dit ook met een dremeltje kunnen doen.
Uiteindelijk ziet het geheel er dan zo uit:
Dan kun je bezig gaan met alles terugbouwen.
Het eindresultaat na lang werken!:
En met ledje erin. + Het idee hoe het er bij nacht uitziet! Zoals je kunt zien is het gehele vak goed te zien. Zelfs met de kofferbakruimte gevuld komt het licht op alle plekken (Foto is gemaakt zonder flits)
Omdat ik nu denk al 10 x opnieuw aan mensen heb uitgelegd hoe ze de kofferbakverlichting kunnen aanleggen dacht ik nu: Laat ik er eens een How To van maken.
Dit is een How To om op een zo origineel mogelijke manier kofferbakverlichting in te bouwen in de Up! Die automatisch aangaat wanneer je deur/achterklep open gaat. (let op! In mijn geval was het lastiger doordat ik maar 2 deuren had! hierdoor moest de deurbekleding aan de achterkant er ook volledig vanaf. Bij 4 deuren is het dus makkelijker)
De onderdelen die nodig zijn:
Ook zijn er 2 draden nodig die worden getrokken vanaf je hemelverlichting naar achteren. +- 4 meter had ik hiervoor gebruikt.
Specs lampje: 42 mm festoon. Het lampje zit ook in bijvoorbeeld de nieuwere golfjes enz. Dit lampje heeft een helder glas! Kost een paar eurocenten meer, maar hierdoor heb je wel meer licht in je kofferbak.
Het stroomschema ziet er als volgt uit!:
Een belangrijk onderdeel is dit geval:
Dit onderdeel heb ik gevraagd aan de monteurs van mijn dealer. Deze is namelijk niet direct in de onderdelenlijst te vinden. Dit onderdeel heb ik voor de helft gebruikt (door midden geknipt). Het ging mij namelijk alleen om de 2 bekjes die je samen kunt knijpen. Ik heb het platte stuk dus afgeknipt met een tang en weggegooid.
Dit onderdeel heb ik 2 x gekocht en gebruikt om de originele bedrading van de hemelverlichting intact te houden. (Ik hou namelijk niet van doorknippen van originele bekabeling!) Ik heb van de 3 draadjes uitgezocht in het stroomschema van hierboven dat ik 2 draden moest gebruiken voor de stroom die het lampje zouden moeten gaan aansturen. Van deze 2 draden heb ik een stukje van de bescherming rondom afgesneden, waardoor ik de kern bloot had gelegd. De kern van de nieuwe draad had ik om de kern van de bestaande draad heen gevlochten. Het bekje had ik hiervoor als klemmetje gebruikt.
De hemelverlichting moest natuurlijk eerst naar beneden worden gehaald. Dit heb ik gedaan door het glaasje los te halen. De volledige unit komt pas los wanneer je de schroefjes achter het glas loshaalt!
Daarna heb ik de draad gelegd van de hemelverlichting langs de voorkant van het raam op richting de A stijl. Bij de A stijl heb ik hem achter de bovenkant van de deur gewurmd door het rubber los te halen. De elektriciteitsdraden zitten dus tussen de hemel en het dak in. Bij de B stijl heb ik de draad naar beneden laten lopen en deze uiteindelijk onderin de auto om de bestaande kabelboom heen vastgemaakt. De kabelboom heb ik naar achteren gevolgd en zo kwamen de draden uiteindelijk in de kofferbak aan.
Om de draad te kunnen trekken naar achteren moest dus ook de deurbekleding aan de achterkant eraf en de kofferbakbekleding aan de linkerkant. Eenmaal verwijdert ziet dit er zo uit:
Voor een extra plaatje waar je moet trekken voor de deurbekleding:
Ook had ik de zitting van de achterbank verwijderd door deze rechtstandig omhoog eruit te trekken! Hierdoor kreeg ik meer ruimte om mijn deurbekleding eraf te trekken. Voor een 4 deurs hoeft dit waarschijnlijk niet!
Nu de draad dus achterin ligt moest ik natuurlijk de zijkant van de kofferbakbekleding nog klaarmaken. Er moest een gat in komen ter grootte van het lampje dat erin moest. Eerst heb ik 2 gaten in mijn kofferbakplastic geboord en daarna dit gat steeds groter gemaakt door te vijlen. Doordat ik bezig was met vijlen kon ik precies werken. Natuurlijk zou je dit ook met een dremeltje kunnen doen.
Uiteindelijk ziet het geheel er dan zo uit:
Dan kun je bezig gaan met alles terugbouwen.
Het eindresultaat na lang werken!:
En met ledje erin. + Het idee hoe het er bij nacht uitziet! Zoals je kunt zien is het gehele vak goed te zien. Zelfs met de kofferbakruimte gevuld komt het licht op alle plekken (Foto is gemaakt zonder flits)