Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
perphide
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 09 aug 2020, 13:37

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door perphide » ma 10 aug 2020, 13:42

Ryanh schreef:
ma 10 aug 2020, 11:44
Vanmorgen even op de brug gestaan. Afvoer zit achter het hitteschild. Deze losgehaald en zoveel mogelijk proberen te voelen of wr wat aan vuil of iets uit kan komen. Maar er kwam niets. De afvoer loopt ook gewoon door er komt water uit maar binnen loopt het water veel harder. Ik denk eigenlijk dat wr binnen in een slang los zit of iets. Vanavond komt er waarschijnlijk een monteur naar kijken.
Mocht je hem vanavond weer op de brug hebben, wil je dan eens een foto maken van de afvoer van de airco? Dan kan ik hem ook beter vinden.

Bij mij is helaas vandaag het ruitenwisser mechanisme afgeknapt bij het terugmonteren van de ruitenwisserarm. Het conische stuk waarop de bout moet die de wisserarm op zijn plaats houdt is afgebroken. Zo te zien is dat niet los te ververvangen dus ik moet een geheel nieuw wissermechanisme met motor kopen. Balen.

Ryanh
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 20:40
Locatie: Noord-Holland-Noord

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door Ryanh » wo 19 aug 2020, 11:03

Even een update. Er is een slng achter het kachelhuis lek. Hiervoor moet het hele dashboard eruit. Want hier kun je niet zo bij. Weet iemand of dit zelf te doen is?

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door Caddykaatje » wo 19 aug 2020, 13:47

Ryanh schreef:
wo 19 aug 2020, 11:03
Even een update. Er is een slng achter het kachelhuis lek. Hiervoor moet het hele dashboard eruit. Want hier kun je niet zo bij. Weet iemand of dit zelf te doen is?
Alles is zelf te doen maar als het dashboard eruit moet is dit een hele operatie. Laat je dit door de garage doen verwacht ik wel een pittige rekening.
Volkswagen UP GTI

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door dennuus1 » wo 19 aug 2020, 17:22

Als je geen sleutel ervaring hebt; niet doen.

Dashboard demonteren bij moderne auto's is een k*t klus...

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door Tom Westendorp » wo 19 aug 2020, 18:22

Als je weet Hoet het moet stelt het niets voor maar als je nog niet eerder aan auto's hebt gesleuteld is het een hels karwei zoals Dennis ook al terecht aangeeft.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Ryanh
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 20:40
Locatie: Noord-Holland-Noord

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door Ryanh » di 25 aug 2020, 16:22

Mn up komt net bij vw vandaan. Een slang achter het kachelhuis was dus lek bij een t stuk hadden ze het er over. Deze verbinding is weer gemaakt en gekit. Was in totaal €100 eu kwijt. ( ik hield mn hart al vast want ze kunnen er hier wat van) maar dit viel me alles mee.

dafour
Forum newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 27 apr 2020, 12:25

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door dafour » di 22 dec 2020, 17:34

Ik denk dat m'n Up hier lek is.Wat silicone over de naad gesmeerd en morgen buitenkant opnieuw
https://i.imgur.com/uAKHDi4.jpg

update
https://www.youtube.com/watch?v=vCZFUIj ... e=youtu.be
volledig naad van wielkas boven (naast zekeringkast) met silicone net als die plek op de video.Voorlopig geen water :pray:

edit

Ik heb het waarschijnlijk gevonden via duitse video
https://www.youtube.com/watch?fbclid=Iw ... e=youtu.be

Afvoer is niet goed gekit en loopt zo naar binnen.

naamron
Forum newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 16 dec 2020, 19:26

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door naamron » wo 13 jan 2021, 15:52

Hai, ik heb ook als nieuw forumlid ook veel last van vocht, na al jullie suggesties opgevolgd te hebben (op de ducktape oplossing na) geen resultaat helaas......Vandaag dan toch maar de ducktape oplossing uitgevoerd, heb hier niet zo heel veel vertrouwen in, maar we gaan het zien !!

Onze Up is uit 2014, had wel verwacht dat het geklooi met een klep wel opgelost zou zijn in 2014....maar bij gesloten klep, staat hij inderdaad nog een stukje open......we gaan het zien, ergste vindt ik nog dat je bij vorst de binnen en de buitenkant moet krabben......

Dootjuh
Vagling liefhebber
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 23:09
Locatie: Zaandam

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door Dootjuh » za 23 jan 2021, 21:51

naamron schreef:
wo 13 jan 2021, 15:52
Hai, ik heb ook als nieuw forumlid ook veel last van vocht, na al jullie suggesties opgevolgd te hebben (op de ducktape oplossing na) geen resultaat helaas......Vandaag dan toch maar de ducktape oplossing uitgevoerd, heb hier niet zo heel veel vertrouwen in, maar we gaan het zien !!

Onze Up is uit 2014, had wel verwacht dat het geklooi met een klep wel opgelost zou zijn in 2014....maar bij gesloten klep, staat hij inderdaad nog een stukje open......we gaan het zien, ergste vindt ik nog dat je bij vorst de binnen en de buitenkant moet krabben......
Hoe zijn de waterafvoeren van de paravan?

CeylanVisser
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za 15 mei 2021, 21:42

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door CeylanVisser » zo 26 sep 2021, 09:10

+1, ik dacht dat het normaal was bij kleine auto's, dat is het dus blijkbaar niet.
Vond het al niet normaal dat ik bij minimaal temperatuur verschil de kachel en airco aan moest doen.
UP uitroepteken, 75pk BMT, 2012, import uit Duitsland, GTI-line, alles leer, handbak, sport onderstel, getinte ramen, mistlampen, airco en stoelverwarming

Gebruikersavatar
golfruud
Forum newbie
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 01 feb 2012, 23:19

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door golfruud » ma 27 sep 2021, 15:35

Heb met mijn eerste Up ook vocht problemen gehad. Toen bleek dat links onder het voorraam niet helemaal goed afgekit te zijn. Oftewel, zat ruimte (naadje) tussen begin kit en einde kit. Waarschijnlijk "kit robot" in de fabriek niet helemaal goed ingesteld.

gurby
Forum newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: do 18 jun 2020, 13:14

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door gurby » do 11 nov 2021, 14:24

Het is weer koud en vochtig buiten, dus bij verschillende Up! en Mii om me heen zie ik weer zeiknatte achterruiten ;-) Een maat van me heeft een Up! met veel vochtproblemen en die had gister een loshangende recirculatieklep, eens kijken wat dat gaat brengen.

Onze modeljaar 2014 Mii heeft een recirculatieklep die heel goed afsluit in de buiten stand, voor zover ik dat kan voelen. In ETKA zie ik zo snel niet echt verschillende nummers van die klep of kachelhuis... wat maf dat de ene wel dit probleem heeft en de ander niet?

Flyingblue78
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 17 okt 2018, 19:07

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door Flyingblue78 » di 21 dec 2021, 19:58

Ook hier grote problemen met de Seat Mii van mijn partner...

Ben zelf met Seat opgegroeid, zelf 3 x ibiza, 1 x een Inca en nu deze voor mijn vrouw gekocht. Eigenlijk altijd zonder grote problemen! Ben niet zo heel actief op het forum... maar wellicht dat iemand nog een tip heeft.

Ik ben er al heel wat dagen mee bezig geweest maar zonder resultaat. Het water lijkt aan de bestuurderskant te komen maar waar het vandaan komt daar kom ik maar niet achter!

Wat heb ik al gedaan:
Paravan nagelopen (helemaal schoon)
Raam laten checken
Interieur eruit gehaald en de sproeier er continu opgezet en zelf in de auto gaan zitten...
Antenne gecontroleerd.
A-stijl losgehaald, keurig droog.
Middenconsole verwijderd, ook alles droog.
Interieur filter ook droog
Sproeier erop gezet, rondom maar zie het nergens binnenkomen.

Er staat met enige regelmaat zoveel water in dat er een eend een jaar in kan zwemmen! Maar wanneer ik de sproeier erop heb dan zie ik het nergens naar binnen komen. Hooguit dat er een klein plasje komt aan de bestuurderskant bij de kabelboom. Ik heb een foto bijgevoegd.

Ben ook bij 2 garages geweest die "even" meegekeken hebben maar ook zij staan voor een raadsel!
Bijlagen
20211105_183402.jpg
Laatst gewijzigd door Flyingblue78 op di 21 dec 2021, 20:27, 3 keer totaal gewijzigd.

Flyingblue78
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 17 okt 2018, 19:07

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door Flyingblue78 » di 21 dec 2021, 20:00

Hierbij nog een foto!
Bijlagen
20211207_094553.jpg

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door Caddykaatje » di 21 dec 2021, 20:36

Kan best van opspattend water komen tijdens het rijden. Dan kan je een tuinslang op je auto zetten maar dat heeft dan geen nut.
Volkswagen UP GTI

Flyingblue78
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 17 okt 2018, 19:07

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door Flyingblue78 » di 21 dec 2021, 21:01

Caddykaatje schreef:
di 21 dec 2021, 20:36
Kan best van opspattend water komen tijdens het rijden. Dan kan je een tuinslang op je auto zetten maar dat heeft dan geen nut.
Vorige week heeft de auto stilgestaan en mijn vrouw wil de auto in maar er stond een paar cm water aan de bestuurderskant. Vloerbedekking heb ik helemaal los en het vilt heb ik eruit geneden, was helemaal doorweekt. Denk dat er zo een paar liter water in zat.

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door Caddykaatje » di 21 dec 2021, 21:23

Oke dan is dat uitgesloten 🤔
Volkswagen UP GTI

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door dennuus1 » wo 22 dec 2021, 23:33

Flyingblue78 schreef:
di 21 dec 2021, 21:01
Caddykaatje schreef:
di 21 dec 2021, 20:36
Kan best van opspattend water komen tijdens het rijden. Dan kan je een tuinslang op je auto zetten maar dat heeft dan geen nut.
Vorige week heeft de auto stilgestaan en mijn vrouw wil de auto in maar er stond een paar cm water aan de bestuurderskant. Vloerbedekking heb ik helemaal los en het vilt heb ik eruit geneden, was helemaal doorweekt. Denk dat er zo een paar liter water in zat.

Auto insprayen met zeepsop en vervolgens met perslucht blazen aan de binnenkant en kijken waar er luchtbellen komen.

Flyingblue78
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 17 okt 2018, 19:07

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door Flyingblue78 » di 28 dec 2021, 15:56

dennuus1 schreef:
wo 22 dec 2021, 23:33
Flyingblue78 schreef:
di 21 dec 2021, 21:01
Caddykaatje schreef:
di 21 dec 2021, 20:36
Kan best van opspattend water komen tijdens het rijden. Dan kan je een tuinslang op je auto zetten maar dat heeft dan geen nut.
Vorige week heeft de auto stilgestaan en mijn vrouw wil de auto in maar er stond een paar cm water aan de bestuurderskant. Vloerbedekking heb ik helemaal los en het vilt heb ik eruit geneden, was helemaal doorweekt. Denk dat er zo een paar liter water in zat.

Auto insprayen met zeepsop en vervolgens met perslucht blazen aan de binnenkant en kijken waar er luchtbellen komen.
Thanks voor de tip

Nemo
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: za 15 jul 2023, 10:43

Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bericht door Nemo » za 15 jul 2023, 11:15

Hallo mensen!
Ik ben nieuw hier (heb mij voorgesteld in het daarvoor horende topic), en heb gisteren een airco water lekkage verholpen.

Bij mij kwam het water aan de linksvoor bij de bijrijderskant vandaan, na wat demontage zag ik dat het water uit de overgang van de kachelbehuizing naar het schutbord doorlaat kwam.

Deze overgang (zie foto) was niet meer dicht en zou eigenlijk het dashboard en de kacheluitnit uitgebouwd worden, ik heb met lijmkit (watervast en blijft flexibel) de rand afgedicht wat een lastig klusje bleek maar het is gelukt.

Hopelijk bied deze post wat hulp voor andere in de toekomst ;)
Bijlagen
20230714_161049.jpg
20230714_161654.jpg

Plaats reactie