Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Vochtprobleem

Bericht door Psycho_Mantis » di 24 dec 2013, 17:23

Klopt, maar toen waren de matten nat in de auto.
Dit probleem treed alleen op bij gebruik van de airco.

Gebruikersavatar
Toine
Vagling liefhebber
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 02 jul 2012, 09:00

Re: Vochtprobleem

Bericht door Toine » do 26 dec 2013, 10:59

Wij hadden een paar weken geleden ineens de schrik erin en dachten dat we ook het vocht probleem hadden....
Nooit last van gehad, dus we hadden zoiets van ?!?
Zelfs met de airco aan en op stand 4 werden de ramen niet echt helemaal schoon....

We kwamen er op gegeven moment achter dat de luchtroosters op recirculatie stand stond, schuifje op en weg "probleem"...:mrgreen:
Seat Mii Style Sport 75 PK Candywit, Airco, Seat Sound System 2 + SPS, Drive Pakket

@@lgra
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 18:48

Re: Vochtprobleem

Bericht door @@lgra » vr 27 dec 2013, 11:03

Hoeveel pagina,s moeten er nog volgetypt worden: GEEN AIRCO! GEEN AIRCO :!:

Elke maand even laten draaien en verder alleen in de zomer gebruiken. De fabrikant beweert anders, maar de praktijk wijst uit dat dit advies NIET klopt.

Wij rijden intussen weer lekker verder met ons immer kurkdroge Upje. ;)
UP! HIGH 75 PK Executive pakket Tornadorood en Classic 16 inch Zilver Also: Alfa Giulia, BMW 325 Ci cabrio, New Mini 2014

Gebruikersavatar
Travel Wolf
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 10:05
Locatie: Zwolle

Re: Vochtprobleem

Bericht door Travel Wolf » vr 27 dec 2013, 18:07

Mijn Up is vorige maand terug geweest naar de garage, vanwege lekkage bij de achterruit. Het bleek dat er onvoldoende lijm was gebruikt om de ruit te plakken. Hier kwam vocht door! Niet alleen in de auto, maar zelfs IN de achterklep. Dit is prima verholpen door de dealer (garantie). Mijn garage (in Zwolle) had dit net ook bij een andere Up gehad. Prima service, ze hadden wel bijna een week nodig om het te herstellen, want pas na meerdere pogingen was de ruit goed erin geplakt, zonder gaatjes in de lijmrand. Teveel kan namelijk ook niet, dus het komt erg precies hoeveel lijm er gebruikt wordt.

Nu vermoed ik dat ditzelfde probleem bij de voorruit ook de reden is van het vele vocht in de auto. Ik zie de condensvorming vaak vanaf de onderrand ontstaan. Ik "hoor" ook gesuis als ik stevig rij. Dit suizen herken ik van "vroeger" toen ik eens een T4 bus had, die een (door roest) bijna losse ruit in de sponning had. Nadat dit was hersteld, was het gesuis en het vocht weg.

Bovenstaande ervaringen doen mij dus vermoeden dat de voorruit niet voldoende gelijmd is, daardoor teveel vocht naar binnen komt en condensvorming ontstaat.
Ik heb veel last van het vocht aan de binnenkant op de voorruit, maar na 5 minuten met de AC aan is het altijd weg. Ik heb nu bijna 60.000 op de teller na 1,5 jaar en rij vooral snelweg.

Net na aanschaf had ik al eens het condens aangekaart, toen hadden ze geen goede oplossing. Wellicht als ik het met bovenstaande info nu opnieuw aan ga kaarten, ze het alsnog kunnen verhelpen. Nou ja, in 2014 maar eens bespreken. De 2 jaar garantie loopt nog tot 1 juni.
** VW Move Up - wit - 1 juni 2012 - Maps & More - dakdragers t.b.v. canadese kano of dakkoffer - hulpveren t.b.v. lekker rijden bij maximaal vakantiebagage/gewicht **

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Vochtprobleem

Bericht door JoVe » za 28 dec 2013, 23:02

No problemo! ;)
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
Victorio
Forum newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 17:31

Re: Vochtprobleem

Bericht door Victorio » zo 29 dec 2013, 12:26

Ik stoor me nu ook al een tijdje aan beslagen ruiten bij vochtig weer.

Ik stap met schone ruiten de auto in... start de motor... en binnen enkele seconden beslaan de ruiten waardoor ik niets meer kan zien. Het duurt met de airco aan dan een paar minuten voordat ik weer kan gaan rijden. Erg vervelend!

Uit de reacties lees ik dat het dus niet verstandig is de airco te gebruiken. (Blaast de airco vochtige lucht tegen de voorruit?) Die had ik de afgelopen weken juist aan staan... :?

Zoals Leen beschrijft ga ik het de komende week eens proberen, verwarmen en ventilator op 2, zonder airco. Hopen dat het beter gaat dan.
Afbeelding | High Up! | BMT | 60pk | 2 deuren | Deep black pearl | Executive-, Drive- en Dynamic pakket
Afbeelding | Peugeot 106 | 1.1 Accent

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Vochtprobleem

Bericht door JoVe » zo 29 dec 2013, 14:41

Victorio schreef:Ik stoor me nu ook al een tijdje aan beslagen ruiten bij vochtig weer.

Ik stap met schone ruiten de auto in... start de motor... en binnen enkele seconden beslaan de ruiten waardoor ik niets meer kan zien. Het duurt met de airco aan dan een paar minuten voordat ik weer kan gaan rijden. Erg vervelend!

Uit de reacties lees ik dat het dus niet verstandig is de airco te gebruiken. (Blaast de airco vochtige lucht tegen de voorruit?) Die had ik de afgelopen weken juist aan staan... :?

Zoals Leen beschrijft ga ik het de komende week eens proberen, verwarmen en ventilator op 2, zonder airco. Hopen dat het beter gaat dan.

Volgens mij is een airco juist bedoeld om vochtige lucht uit de auto te verwijderen. In sommige auto's heb je een zgn turbostand (seat-fiat) en blaast hij de voorruit in 1 keer schoon.
Schuifje voor de circulatie in de stand met lucht van buitenaf, omdat als deze in de binnenstand staat alleen de lucht in de auto circuleert en er geen verse lucht van buitenaf komt. Eigenlijk alleen te gebruiken als je in de file achter een stinkende diesel rijdt en in de winter om de auto gauw warm te krijgen omdat er geen koude lucht in het interieur stroomt.
Met mijn High UP! ( model 08-2013) ben ik deze problemen nog niet tegen gekomen.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
Victorio
Forum newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 17:31

Re: Vochtprobleem

Bericht door Victorio » ma 30 dec 2013, 12:30

Ik heb gisteren 2x een rit van 45 minuten gemaakt en met dit vochtige weer krijg ik m'n ruiten - zonder airco - met geen mogelijkheid schoon. Ik heb de recirculatie uit staan, verwarming aan en ventilatie op stand 2 gehad... maar de vooruit blijft aan de randen beslagen en de zijruiten blijven geheel beslagen (ook al heb ik de blowers erop gericht).

Voor mij werkt bovenstaande 'oplossing' dus duidelijk niet. Vochtige buitenlucht = airco aan.
Afbeelding | High Up! | BMT | 60pk | 2 deuren | Deep black pearl | Executive-, Drive- en Dynamic pakket
Afbeelding | Peugeot 106 | 1.1 Accent

Gebruikersavatar
DonkUp
Vagling liefhebber
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 13:08
Locatie: Lelystad

Re: Vochtprobleem

Bericht door DonkUp » ma 30 dec 2013, 14:48

Probeer ook eens stand 3 of 4. Als je hem dan wel schoon krijgt, hou je hem op stand 2 vast wel schoon.
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

Gebruikersavatar
SuperEd
Vagling liefhebber
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 sep 2013, 18:29

Re: Vochtprobleem

Bericht door SuperEd » ma 30 dec 2013, 15:42

In het begin ff last gehad, wat erg hielp is de knop v.d. verwarming naar LINKS te draaien.

Maar het allerbelangrijkste ( wat anderen ook al melden) is de ramen goed schoon te maken.

Ik doe dit zelf altijd met schoonmaakazijn ( groene bus ) ff mengen met lauw water bijv. 1: 3 zelf ff wat proberen.
Voordeel van dit product is dat er niets in zit maar ontvet als de beste.
Goed inwassen / wrijven met vochtige doek, je merkt vanzelf als de vettigheid verdwijnt anders in begin ff herhalen, maar geen waterballet van maken.

En ja.....het ruikt in begin ff zuur, maar is zo weg, het effect is direct merkbaar

Wat ik ook ervaren heb, dat de auto na aflevering veel aanslag op de ramen had en vooral
het voorraam. Dit komt mede omdat de z.g.n. poetsers die hun hun werk vaak moet afraffelen het dashboard
inspuiten met allerlei reinigers en vaak met toevoeging zoals siliconen !!, maar dit niet altijd
weer goed van de ramen halen.(geeft na verloop van tijd blauw-achtige waas.) :ugeek:
Wasmiddeltrucje helpt in principe wel maar geeft na langere periode ook weer extra aanslag en spiritus kan ook problemen
geven als het te puur gebruikt wordt (blauw)

Ook belangrijk raam naderhand goed droogwrijven, bij voorkeur met keukenrol en niet met doel, het vocht moet allemaal worden
opgenomen.
Werkt echt................ :dance: :dance: :dance:

Dit is natuurlijk alleen voor het " cosmetische " vocht probleem, lekkage is ander probleem.

Greetz................ 8-)
UNDERSTEER is when you hit the fence with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the fence with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the fence.
TORQUE is how far you take the fence with you.

Gebruikersavatar
Witte Reus
Vagling liefhebber
Berichten: 200
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 13:10

Re: Vochtprobleem

Bericht door Witte Reus » ma 30 dec 2013, 16:47

Even wat betreft de bijdrage van de airco aan beslagen ramen: in instructieboekjes van eerdere vw's met airco stond altijd de aanwijzing om ca 5 minuten voor het einde van de rit de airco uit te zetten om zo vocht van de condensator af te voeren. Kon niet zo snel iets vinden daarvan maar wel van een airco-kenner. Citaatje:


Het beslaan van ruiten wordt simpelweg veroorzaakt door vocht uit de lucht dat op de ruiten condenseert. Bovendien is na een (lange) rit de verdamper, achter het dashboard, van binnen ijskoud. Dit trekt vocht uit de auto aan. Als u rijdt, is dit geen probleem, want dan wordt het vocht wel naar buiten afgevoerd. Het is anders, als u de auto wegzet en meteen daarvoor nog de airco volop hebt gebruikt. Het vocht zet zich dan in de lamellen van de verdamper en als u de auto de volgende keer weer gaat gebruiken, is dit vocht meestal nog niet weg. Ons advies: Enkele minuten voor u gaat stoppen de airco uitzetten en de aanjager aanlaten.


Dus lekker gebruiken om te ontwasemen maar wel ruim op tijd weer uitzetten. Ik doe dat al jaren zo maar voor sommigen is dit wellicht nieuw.
High UP White Edition met Oxxio Razor 17” => KLIK

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: RE: Vochtprobleem

Bericht door NoTVR » ma 30 dec 2013, 17:26

Goh wat een ellende allemaal. Ik lees deze draad voor het eerst door. Het moet gewoon wel om exemplarische fouten gaan. Ik heb er in 30kkm nooit last van gehad, en als de ramen toch beslaan door vochtige kleding, is het zo weg als de airco aan gaat. De auto staat altijd buiten, in weer en wind. Het is dus zeker geen probleem des up's.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vochtprobleem

Bericht door TwitNour » ma 30 dec 2013, 20:50

Ik gebruik nooit de AC om de condens van ruiten te krijgen (als ik dan beslagen ruiten heb, want het komt bij mij niet zo vaak voor). Ik zet de aanjager gewoon aan en helemaal tegen de voorruit aan. Binnen paar seconden is mijn ruit helemaal schoon.

Gebruikersavatar
Witte Reus
Vagling liefhebber
Berichten: 200
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 13:10

Re: Vochtprobleem

Bericht door Witte Reus » di 31 dec 2013, 01:08

TwitNour schreef:Ik gebruik nooit de AC om de condens van ruiten te krijgen (als ik dan beslagen ruiten heb, want het komt bij mij niet zo vaak voor). Ik zet de aanjager gewoon aan en helemaal tegen de voorruit aan. Binnen paar seconden is mijn ruit helemaal schoon.
De post was bedoeld als informatief voor de mensen die wel problemen hebben met het beslaan. Door iets anders met de airco om te gaan kan het probleem (mogelijk) verminderen. Misschien ook niet maar t lijkt mij t proberen waard en t verhaal van de airco-man klinkt behoorlijk logisch.

Heb er zelf ook geen last van maar dat is hier in mijn ogen niet zo heel erg interessant. Ik bedoelde dan ook niet zozeer dat ik ontwasem met airco maar dat als ik de airco gebruik (voornamelijk 's zomers) die een paar minuten voor aankomst uitzet.
High UP White Edition met Oxxio Razor 17” => KLIK

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: RE: Vochtprobleem

Bericht door up! » di 31 dec 2013, 09:37

NoTVR schreef:Goh wat een ellende allemaal. Ik lees deze draad voor het eerst door. Het moet gewoon wel om exemplarische fouten gaan. Ik heb er in 30kkm nooit last van gehad, en als de ramen toch beslaan door vochtige kleding, is het zo weg als de airco aan gaat. De auto staat altijd buiten, in weer en wind. Het is dus zeker geen probleem des up's.
Misschien gaat het bij jou exemplarisch goed en ben jij de uitzondering. Mijn beide up's hadden/hebben last van het vochtprobleem, niet heel ernstig maar toch wel wat...Als zeg 40 op de 100 up's een vochtprobleem hebben, zou ik het zeker wel een probleem des up's noemen...
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: RE: Vochtprobleem

Bericht door NoTVR » di 31 dec 2013, 10:20

4 op 10? Het lijkt of de oorzaak op verschillende plaatsen kan zitten, maar als er zoveel ellende is had het wel in de Telegraaf gestaan, ik bedoel: organiseer een protestdag voor de deur van Pon.

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vochtprobleem

Bericht door henri » di 31 dec 2013, 10:35

Het citaatje van Witte Reus heb ik ook altijd verkondigd aan klanten, toen ik automonteur was. Als het je op een autotechnische school zo leert, zal er vast een kern van waarheid in zitten :-D

Daarnaast is het goed schoonhouden van je ramen erg belangrijk. Zelf geloof ik wat betreft de binnenkant van ramen niet zo in dure, exotische middeltjes van Meguiars e.d. De aloude huismiddeltjes als keukenazijn en ammonia vind ik persoonlijk het beste voldoen. Beiden meuren als de ziekte, maar reinigen het oppervlak grondig en laten geen enkele residu achter, wat een waas of condens zou kunnen veroorzaken.

In geval van een serieuze waterlekkage zul je het probleem zelf moeten (laten) aanpakken.

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: RE: Vochtprobleem

Bericht door up! » di 31 dec 2013, 11:08

NoTVR schreef:4 op 10?
Als 1 op de 10 het heeft, vind ik het ook een serieus probleem. Niet voor de 90% die er geen last van heeft, maar een fout die in 10% van de gevallen voor komt, is wel structureel te noemen.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Vochtprobleem

Bericht door Touchwood » di 31 dec 2013, 11:24

Er zijn een aantal Up's, die duidelijk ergens lek zijn. Voorruit, achterruit, seam-sealers op kritische plekken, etc.

Afgezien daarvan, als je een Up hebt zonder lekkage, vindt ik het wel een auto met een zwakke passieve ventilatie. Je moet eigenlijk altijd de fan aanhebben om waas op de zijruiten te voorkomen. In de handleiding zegt Volkswagen ook, dat de fan altijd aanmoet al is dan de reden voldoende frisse lucht. Ik heb ook jaren in auto's gereden, waarbij de fan alleen aan moest bij natte weersomstandigheden bij lage snelheden. Voor de rest was de passieve ventilatie altijd ruim voldoende. Die paar gaatjes achter in de auto werken kennelijk niet zo goed vanuit zichzelf.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Vochtprobleem

Bericht door MauriceR. » di 31 dec 2013, 17:05

Touchwood schreef:Er zijn een aantal Up's, die duidelijk ergens lek zijn. Voorruit, achterruit, seam-sealers op kritische plekken, etc.

Afgezien daarvan, als je een Up hebt zonder lekkage, vindt ik het wel een auto met een zwakke passieve ventilatie. Je moet eigenlijk altijd de fan aanhebben om waas op de zijruiten te voorkomen. In de handleiding zegt Volkswagen ook, dat de fan altijd aanmoet al is dan de reden voldoende frisse lucht. Ik heb ook jaren in auto's gereden, waarbij de fan alleen aan moest bij natte weersomstandigheden bij lage snelheden. Voor de rest was de passieve ventilatie altijd ruim voldoende. Die paar gaatjes achter in de auto werken kennelijk niet zo goed vanuit zichzelf.
Mee eens! Daarbij vin ik de 4e stand van de fan ook eigenlijk niet krachtig genoeg. Een sterker motortje zou ook kunnen helpen...

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Plaats reactie