Pagina 46 van 60

Re: Vochtprobleem

Geplaatst: zo 26 jan 2014, 19:42
door F.Moerland
Nee, bij mijn vorige auto´s heb ik dit nooit ervaren. De ramen waren dan wel eens beslagen ja, maar na even blazen was dat voorbij en kwam de wasem niet terug. Nu blijft de ruit beslaan als het vochtig is en moet ik constant op de voorruit blijven blazen. Met als gevolg koude voeten, hoe raar dat ook klinkt. het lijkt wel of er een gat in de bodem zit of dat er koude (vochtige?) lucht van buiten dan zo naar binnen word geblazen door de ventilatie. Zet ik de blower op mijn voeten dan is dat inderdaad lekker warm, maar dan beslaat de voorruit weer...

Klinkt stom, maar herkennen anderen dat van die koude voeten?

Re: Vochtprobleem

Geplaatst: zo 26 jan 2014, 19:50
door Touchwood
Als je alle lucht naar de voorruit stuurt herken ik het, maar dat hoeft niet. Lees de handleiding van je Up.

Re: Vochtprobleem

Geplaatst: zo 26 jan 2014, 19:53
door F.Moerland
Geloof me, heb ik gedaan.

Re: Vochtprobleem

Geplaatst: zo 26 jan 2014, 21:32
door Psycho_Mantis
F.Moerland schreef:Nee, bij mijn vorige auto´s heb ik dit nooit ervaren. De ramen waren dan wel eens beslagen ja, maar na even blazen was dat voorbij en kwam de wasem niet terug. Nu blijft de ruit beslaan als het vochtig is en moet ik constant op de voorruit blijven blazen. Met als gevolg koude voeten, hoe raar dat ook klinkt. het lijkt wel of er een gat in de bodem zit of dat er koude (vochtige?) lucht van buiten dan zo naar binnen word geblazen door de ventilatie. Zet ik de blower op mijn voeten dan is dat inderdaad lekker warm, maar dan beslaat de voorruit weer...

Klinkt stom, maar herkennen anderen dat van die koude voeten?
Al eens er aan gedacht om hem op voorruit en voeten te zetten? :roll:
Ik heb hem in de herfst/winter standaard zo staan en gaat prima.

Re: Vochtprobleem

Geplaatst: zo 26 jan 2014, 23:07
door oppermii
De voeten krijgen bijna geen lucht, ook niet op de mix stand. Moet echt helemaal maar beneden staan anders koude voeten.

Re: Vochtprobleem

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 09:25
door MicroUp
JoVe schreef:Ik heb eea in mijn instruktieboekje opgezocht maar kom geen MY12 of MY13 nr tegen, zie foto.
Type UP!.pdf
Je hebt MY13 :)

Re: Vochtprobleem

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 10:45
door JoVe
MicroUp schreef:
JoVe schreef:Ik heb eea in mijn instruktieboekje opgezocht maar kom geen MY12 of MY13 nr tegen, zie foto.
Type UP!.pdf
Je hebt MY13 :)

Hallo MicroUp,
uit welke gegevens heb je dit kunnen herleiden? ;)

Re: Vochtprobleem

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 11:02
door MicroUp
JoVe schreef:
MicroUp schreef:
JoVe schreef:Ik heb eea in mijn instruktieboekje opgezocht maar kom geen MY12 of MY13 nr tegen, zie foto.
Type UP!.pdf
Je hebt MY13 :)

Hallo MicroUp,
uit welke gegevens heb je dit kunnen herleiden? ;)
Geheim van de smit :) Je mag van me aannemen dat je een MY13 high up! hebt.

Re: Vochtprobleem

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 11:19
door JoVe
JoVe schreef:
MicroUp schreef:
JoVe schreef:Ik heb eea in mijn instruktieboekje opgezocht maar kom geen MY12 of MY13 nr tegen, zie foto.
Type UP!.pdf
Je hebt MY13 :)

Hallo MicroUp,
uit welke gegevens heb je dit kunnen herleiden? ;)

Ok thnx MicroUp :shhh:

Re: Vochtprobleem

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 11:24
door MicroUp
Graag gedaan :)

Re: Vochtprobleem

Geplaatst: do 30 jan 2014, 12:33
door Michiel
Merk vanaf het begin dat ik mijn Groove Up! rijdt (12 december 2013) al veel vocht op het vooruit.
http://imgur.com/VGaXPbW

Re: Vochtprobleem

Geplaatst: do 30 jan 2014, 18:54
door MauriceR.
Een observatie:

Vannacht heeft 't gevroren en in een moment van helderheid heb ik gisterenavond zo'n alu-doek over de voorruit gedaan. Met als gevolg dat alleen een heeeeel klein randje aan de onderkant van de ruit bevroren was.
Auto gestart, alles op max. ontwasemen / warmte gezet + airco aan. Ging prima, geen vocht op de ruit. Maar daar gaat het nu niet om: het streepje vorst op de voorruit verdween langzaam: op vijf, zes plaatsen kwamen 'hotspots' tevoorschijn, die zich naar elkaar toe uitbreidden. Maar de warme lucht kwam niet uit het brede rooster dat halverwege de bovenkant van het dashboard zit. Alsof er tussen de voorrand van het dashboard en de voorruit nog een extra sleuf zit!

In het instructieboekje kan ik er niets over vinden. Wel iets over beslagen ramen als gevolg van restvocht in de airco...

M.

Re: Vochtprobleem

Geplaatst: do 30 jan 2014, 19:17
door oppermii
Even je hand erboven houden dan voel je inderdaad dat het uit die sleuf komt. Maar goed ook, anders zou het nog langer dyren voor je raam warm was.

Re: Vochtprobleem

Geplaatst: do 30 jan 2014, 21:16
door Michiel
MauriceR. schreef:Een observatie:

Vannacht heeft 't gevroren en in een moment van helderheid heb ik gisterenavond zo'n alu-doek over de voorruit gedaan. Met als gevolg dat alleen een heeeeel klein randje aan de onderkant van de ruit bevroren was.
Auto gestart, alles op max. ontwasemen / warmte gezet + airco aan. Ging prima, geen vocht op de ruit. Maar daar gaat het nu niet om: het streepje vorst op de voorruit verdween langzaam: op vijf, zes plaatsen kwamen 'hotspots' tevoorschijn, die zich naar elkaar toe uitbreidden. Maar de warme lucht kwam niet uit het brede rooster dat halverwege de bovenkant van het dashboard zit. Alsof er tussen de voorrand van het dashboard en de voorruit nog een extra sleuf zit!

In het instructieboekje kan ik er niets over vinden. Wel iets over beslagen ramen als gevolg van restvocht in de airco...

M.
Dit klopt, dit is bij 99/100 auto' modellen zo :)

Re: Vochtprobleem

Geplaatst: vr 31 jan 2014, 00:24
door MauriceR.
Ik zie aan de antwoorden dat mijn stukje tekst niet duidelijk genoeg is (geweest). Toen ik zag hoe de werking van de kachel is via deze -voor mij onverwachte- extra uitstroomopeningen, vroeg ik me af of bij de probleem-Up!s deze uitstroomopening wel goed werkt! Mijn Up! heeft nl geen last van overdreven beslagen ruiten.

Maurice

Re: Vochtprobleem

Geplaatst: vr 31 jan 2014, 08:26
door oppermii
Bijna dit hele topic gaat over die uitstroomopening en de al dan niet goede werking ervan :-)

Re: Vochtprobleem

Geplaatst: vr 31 jan 2014, 12:27
door MauriceR.
oppermii schreef:Bijna dit hele topic gaat over die uitstroomopening en de al dan niet goede werking ervan :-)
*Zucht* Het gaat om vochtproblemen en de oorzaak. En ja, daar zal de uitstroomopening ook bij betrokken zijn. Echter, ik denk dat velen met mij er van uitgaan dat de sleuf halverwege het dashboard de enige opening is die de ruiten ontwasemt. Ten tweede, door bij vorstkoude te kijken hoe de ruit zich laat ontwasemen (ik meldde dat er een aantal hotspotjes ontstaan) of niet laat ontwasemen kun je wellicht kijken of de uitstroomopening juist functioneert.

M.

Re: Vochtprobleem

Geplaatst: vr 31 jan 2014, 13:27
door oppermii
MauriceR. schreef: Echter, ik denk dat velen met mij er van uitgaan dat de sleuf halverwege het dashboard de enige opening is die de ruiten ontwasemt.
Ik denk het niet. Bijna geen enkele auto werkt zo.
Eigenlijk moet ik me niet laten verleiden tot welles/nietes.
MauriceR. schreef: Ten tweede, door bij vorstkoude te kijken hoe de ruit zich laat ontwasemen (ik meldde dat er een aantal hotspotjes ontstaan) of niet laat ontwasemen kun je wellicht kijken of de uitstroomopening juist functioneert.
Bij mij is dit altijd zichtbaar bij ontwasemen, vorst of geen vorst.

Re: Vochtprobleem

Geplaatst: vr 31 jan 2014, 15:11
door MauriceR.
k denk het niet. Bijna geen enkele auto werkt zo.
Eigenlijk moet ik me niet laten verleiden tot welles/nietes.
Je hebt gelijk. Ik had dat via een PB moeten doen. Sorry.

M.

Re: Vochtprobleem

Geplaatst: vr 31 jan 2014, 22:24
door Witte Reus
Heb in dit topic al een aantal maal gemeld geen last te hebben van een vochtprobleem. Eigenlijk geldt dat nog steeds. Geen vreselijk beslagen ramen, niet krabben aan de binnenkant als het vriest, geen muffe lucht in de auto. Toch deed er zich iets voor dat al eerder voorbij was gekomen op dit forum nl vreemde vlekken in de hemelbekleding. De eerste ontstonden enkele maanden geleden: geel/bruine plekjes boven aan de A-stijl.
De zichtbaarheid was beperkt en omdat ik nog twijfelde of ik dit niet per ongeluk zelf zou kunnen hebben veroorzaakt besloten om het even aan te zien. Overigens zou ik niet weten hoe ik dit zelf zou hebben moeten doen. Ik eet, drink en rook niet in de auto en de vlekken waren geen vegen o.i.d. Nog nooit iets vervoerd dat zo lang was dat ik dat punt zou kunnen hebben geraakt. Kortom, een volkomen raadsel.
Een week of drie geleden verscheen er echter een nieuwe vlek, nu naast de unit van de interieurverlichting. Zelfde kleur als de andere vlekken en nu 100% zeker dat dit spontaan was ontstaan. Toen werd het toch tijd om eens langs de dealer te gaan.
Even voor de duidelijkheid, het zag er zo uit:
Up hemel.jpg
Up hemel.jpg (153.14 KiB) 7154 keer bekeken
Heb t probleem getoond en de verschillende mogelijkheden besproken. Toch vond degene die had gekeken het nodig richting "eigen schuld" te gaan. Toegegeven, bij de eerste vlekken had ik nog twijfel maar na het opkomen van de tweede vlek niet meer. Daar waren we dus heel snel klaar mee. Omdat Ron hetzelfde soort vlekken had bij zijn vorige up en zijn dealer uiteindelijk ook een lekje heeft gevonden een afspraak gemaakt zodat mijn auto kon worden onderzocht. Garage alle info verstrekt die mij ter beschikking stond w.o. links uit dit forum en extra info van Ron (nogmaals dank daarvoor).

Na drie dagen kon ik m'n up! weer ophalen. Reuze benieuwd of ze iets hadden gevonden maar helaas............... Geen enkel spoor van vocht. Na uren onder water (niet letterlijk ;) ) geen drupje, geen minimaal spoortje. De leiding voor de achterruitsproeier nog afgeperst, ook niets. Maar.... dealers die service verlenen bestaan nog. Om elke vorm van twijfel uit te sluiten is er toch extra kit aangebracht op de aansluiting A-stijl/dakplaat en ook de hemel is vernieuwd. Ik rij weer vlekvrij.

Vooralsnog ben ik vanzelf erg content met deze oplossing maar 100% gerust ben ik er nog niet op. t Heeft heel lang geduurd voor dat deze vlekken ontstonden (auto is van mei 2012 en komt niet zo heel veel buiten) en het zal zeker nog zo'n zelfde periode duren voor ik er zeker van durf te zijn dat het niet meer terug zal komen. Het enige dat ik op dit moment wel kan zeggen is dat de auto iets minder klam lijkt van binnen, maar dat zou ook suggestie kunnen zijn.