Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
F.Moerland
Vagling liefhebber
Berichten: 224
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:32

Re: Vochtprobleem

Bericht door F.Moerland » zo 26 jan 2014, 19:42

Nee, bij mijn vorige auto´s heb ik dit nooit ervaren. De ramen waren dan wel eens beslagen ja, maar na even blazen was dat voorbij en kwam de wasem niet terug. Nu blijft de ruit beslaan als het vochtig is en moet ik constant op de voorruit blijven blazen. Met als gevolg koude voeten, hoe raar dat ook klinkt. het lijkt wel of er een gat in de bodem zit of dat er koude (vochtige?) lucht van buiten dan zo naar binnen word geblazen door de ventilatie. Zet ik de blower op mijn voeten dan is dat inderdaad lekker warm, maar dan beslaat de voorruit weer...

Klinkt stom, maar herkennen anderen dat van die koude voeten?

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Vochtprobleem

Bericht door Touchwood » zo 26 jan 2014, 19:50

Als je alle lucht naar de voorruit stuurt herken ik het, maar dat hoeft niet. Lees de handleiding van je Up.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

F.Moerland
Vagling liefhebber
Berichten: 224
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:32

Re: Vochtprobleem

Bericht door F.Moerland » zo 26 jan 2014, 19:53

Geloof me, heb ik gedaan.

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Vochtprobleem

Bericht door Psycho_Mantis » zo 26 jan 2014, 21:32

F.Moerland schreef:Nee, bij mijn vorige auto´s heb ik dit nooit ervaren. De ramen waren dan wel eens beslagen ja, maar na even blazen was dat voorbij en kwam de wasem niet terug. Nu blijft de ruit beslaan als het vochtig is en moet ik constant op de voorruit blijven blazen. Met als gevolg koude voeten, hoe raar dat ook klinkt. het lijkt wel of er een gat in de bodem zit of dat er koude (vochtige?) lucht van buiten dan zo naar binnen word geblazen door de ventilatie. Zet ik de blower op mijn voeten dan is dat inderdaad lekker warm, maar dan beslaat de voorruit weer...

Klinkt stom, maar herkennen anderen dat van die koude voeten?
Al eens er aan gedacht om hem op voorruit en voeten te zetten? :roll:
Ik heb hem in de herfst/winter standaard zo staan en gaat prima.

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: Vochtprobleem

Bericht door oppermii » zo 26 jan 2014, 23:07

De voeten krijgen bijna geen lucht, ook niet op de mix stand. Moet echt helemaal maar beneden staan anders koude voeten.

Gebruikersavatar
MicroUp
Vagling liefhebber
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 20:55
Locatie: Noord-Holland

Re: Vochtprobleem

Bericht door MicroUp » ma 27 jan 2014, 09:25

JoVe schreef:Ik heb eea in mijn instruktieboekje opgezocht maar kom geen MY12 of MY13 nr tegen, zie foto.
Type UP!.pdf
Je hebt MY13 :)
Een up! met wat extra's.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Vochtprobleem

Bericht door JoVe » ma 27 jan 2014, 10:45

MicroUp schreef:
JoVe schreef:Ik heb eea in mijn instruktieboekje opgezocht maar kom geen MY12 of MY13 nr tegen, zie foto.
Type UP!.pdf
Je hebt MY13 :)

Hallo MicroUp,
uit welke gegevens heb je dit kunnen herleiden? ;)
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
MicroUp
Vagling liefhebber
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 20:55
Locatie: Noord-Holland

Re: Vochtprobleem

Bericht door MicroUp » ma 27 jan 2014, 11:02

JoVe schreef:
MicroUp schreef:
JoVe schreef:Ik heb eea in mijn instruktieboekje opgezocht maar kom geen MY12 of MY13 nr tegen, zie foto.
Type UP!.pdf
Je hebt MY13 :)

Hallo MicroUp,
uit welke gegevens heb je dit kunnen herleiden? ;)
Geheim van de smit :) Je mag van me aannemen dat je een MY13 high up! hebt.
Een up! met wat extra's.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Vochtprobleem

Bericht door JoVe » ma 27 jan 2014, 11:19

JoVe schreef:
MicroUp schreef:
JoVe schreef:Ik heb eea in mijn instruktieboekje opgezocht maar kom geen MY12 of MY13 nr tegen, zie foto.
Type UP!.pdf
Je hebt MY13 :)

Hallo MicroUp,
uit welke gegevens heb je dit kunnen herleiden? ;)

Ok thnx MicroUp :shhh:
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
MicroUp
Vagling liefhebber
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 20:55
Locatie: Noord-Holland

Re: Vochtprobleem

Bericht door MicroUp » ma 27 jan 2014, 11:24

Graag gedaan :)
Een up! met wat extra's.

Michiel
Forum newbie
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 24 nov 2013, 22:13

Re: Vochtprobleem

Bericht door Michiel » do 30 jan 2014, 12:33

Merk vanaf het begin dat ik mijn Groove Up! rijdt (12 december 2013) al veel vocht op het vooruit.
http://imgur.com/VGaXPbW
Afbeelding

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Vochtprobleem

Bericht door MauriceR. » do 30 jan 2014, 18:54

Een observatie:

Vannacht heeft 't gevroren en in een moment van helderheid heb ik gisterenavond zo'n alu-doek over de voorruit gedaan. Met als gevolg dat alleen een heeeeel klein randje aan de onderkant van de ruit bevroren was.
Auto gestart, alles op max. ontwasemen / warmte gezet + airco aan. Ging prima, geen vocht op de ruit. Maar daar gaat het nu niet om: het streepje vorst op de voorruit verdween langzaam: op vijf, zes plaatsen kwamen 'hotspots' tevoorschijn, die zich naar elkaar toe uitbreidden. Maar de warme lucht kwam niet uit het brede rooster dat halverwege de bovenkant van het dashboard zit. Alsof er tussen de voorrand van het dashboard en de voorruit nog een extra sleuf zit!

In het instructieboekje kan ik er niets over vinden. Wel iets over beslagen ramen als gevolg van restvocht in de airco...

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: Vochtprobleem

Bericht door oppermii » do 30 jan 2014, 19:17

Even je hand erboven houden dan voel je inderdaad dat het uit die sleuf komt. Maar goed ook, anders zou het nog langer dyren voor je raam warm was.

Michiel
Forum newbie
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 24 nov 2013, 22:13

Re: Vochtprobleem

Bericht door Michiel » do 30 jan 2014, 21:16

MauriceR. schreef:Een observatie:

Vannacht heeft 't gevroren en in een moment van helderheid heb ik gisterenavond zo'n alu-doek over de voorruit gedaan. Met als gevolg dat alleen een heeeeel klein randje aan de onderkant van de ruit bevroren was.
Auto gestart, alles op max. ontwasemen / warmte gezet + airco aan. Ging prima, geen vocht op de ruit. Maar daar gaat het nu niet om: het streepje vorst op de voorruit verdween langzaam: op vijf, zes plaatsen kwamen 'hotspots' tevoorschijn, die zich naar elkaar toe uitbreidden. Maar de warme lucht kwam niet uit het brede rooster dat halverwege de bovenkant van het dashboard zit. Alsof er tussen de voorrand van het dashboard en de voorruit nog een extra sleuf zit!

In het instructieboekje kan ik er niets over vinden. Wel iets over beslagen ramen als gevolg van restvocht in de airco...

M.
Dit klopt, dit is bij 99/100 auto' modellen zo :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Vochtprobleem

Bericht door MauriceR. » vr 31 jan 2014, 00:24

Ik zie aan de antwoorden dat mijn stukje tekst niet duidelijk genoeg is (geweest). Toen ik zag hoe de werking van de kachel is via deze -voor mij onverwachte- extra uitstroomopeningen, vroeg ik me af of bij de probleem-Up!s deze uitstroomopening wel goed werkt! Mijn Up! heeft nl geen last van overdreven beslagen ruiten.

Maurice
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: Vochtprobleem

Bericht door oppermii » vr 31 jan 2014, 08:26

Bijna dit hele topic gaat over die uitstroomopening en de al dan niet goede werking ervan :-)

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Vochtprobleem

Bericht door MauriceR. » vr 31 jan 2014, 12:27

oppermii schreef:Bijna dit hele topic gaat over die uitstroomopening en de al dan niet goede werking ervan :-)
*Zucht* Het gaat om vochtproblemen en de oorzaak. En ja, daar zal de uitstroomopening ook bij betrokken zijn. Echter, ik denk dat velen met mij er van uitgaan dat de sleuf halverwege het dashboard de enige opening is die de ruiten ontwasemt. Ten tweede, door bij vorstkoude te kijken hoe de ruit zich laat ontwasemen (ik meldde dat er een aantal hotspotjes ontstaan) of niet laat ontwasemen kun je wellicht kijken of de uitstroomopening juist functioneert.

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: Vochtprobleem

Bericht door oppermii » vr 31 jan 2014, 13:27

MauriceR. schreef: Echter, ik denk dat velen met mij er van uitgaan dat de sleuf halverwege het dashboard de enige opening is die de ruiten ontwasemt.
Ik denk het niet. Bijna geen enkele auto werkt zo.
Eigenlijk moet ik me niet laten verleiden tot welles/nietes.
MauriceR. schreef: Ten tweede, door bij vorstkoude te kijken hoe de ruit zich laat ontwasemen (ik meldde dat er een aantal hotspotjes ontstaan) of niet laat ontwasemen kun je wellicht kijken of de uitstroomopening juist functioneert.
Bij mij is dit altijd zichtbaar bij ontwasemen, vorst of geen vorst.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Vochtprobleem

Bericht door MauriceR. » vr 31 jan 2014, 15:11

k denk het niet. Bijna geen enkele auto werkt zo.
Eigenlijk moet ik me niet laten verleiden tot welles/nietes.
Je hebt gelijk. Ik had dat via een PB moeten doen. Sorry.

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
Witte Reus
Vagling liefhebber
Berichten: 200
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 13:10

Re: Vochtprobleem

Bericht door Witte Reus » vr 31 jan 2014, 22:24

Heb in dit topic al een aantal maal gemeld geen last te hebben van een vochtprobleem. Eigenlijk geldt dat nog steeds. Geen vreselijk beslagen ramen, niet krabben aan de binnenkant als het vriest, geen muffe lucht in de auto. Toch deed er zich iets voor dat al eerder voorbij was gekomen op dit forum nl vreemde vlekken in de hemelbekleding. De eerste ontstonden enkele maanden geleden: geel/bruine plekjes boven aan de A-stijl.
De zichtbaarheid was beperkt en omdat ik nog twijfelde of ik dit niet per ongeluk zelf zou kunnen hebben veroorzaakt besloten om het even aan te zien. Overigens zou ik niet weten hoe ik dit zelf zou hebben moeten doen. Ik eet, drink en rook niet in de auto en de vlekken waren geen vegen o.i.d. Nog nooit iets vervoerd dat zo lang was dat ik dat punt zou kunnen hebben geraakt. Kortom, een volkomen raadsel.
Een week of drie geleden verscheen er echter een nieuwe vlek, nu naast de unit van de interieurverlichting. Zelfde kleur als de andere vlekken en nu 100% zeker dat dit spontaan was ontstaan. Toen werd het toch tijd om eens langs de dealer te gaan.
Even voor de duidelijkheid, het zag er zo uit:
Up hemel.jpg
Up hemel.jpg (153.14 KiB) 6371 keer bekeken
Heb t probleem getoond en de verschillende mogelijkheden besproken. Toch vond degene die had gekeken het nodig richting "eigen schuld" te gaan. Toegegeven, bij de eerste vlekken had ik nog twijfel maar na het opkomen van de tweede vlek niet meer. Daar waren we dus heel snel klaar mee. Omdat Ron hetzelfde soort vlekken had bij zijn vorige up en zijn dealer uiteindelijk ook een lekje heeft gevonden een afspraak gemaakt zodat mijn auto kon worden onderzocht. Garage alle info verstrekt die mij ter beschikking stond w.o. links uit dit forum en extra info van Ron (nogmaals dank daarvoor).

Na drie dagen kon ik m'n up! weer ophalen. Reuze benieuwd of ze iets hadden gevonden maar helaas............... Geen enkel spoor van vocht. Na uren onder water (niet letterlijk ;) ) geen drupje, geen minimaal spoortje. De leiding voor de achterruitsproeier nog afgeperst, ook niets. Maar.... dealers die service verlenen bestaan nog. Om elke vorm van twijfel uit te sluiten is er toch extra kit aangebracht op de aansluiting A-stijl/dakplaat en ook de hemel is vernieuwd. Ik rij weer vlekvrij.

Vooralsnog ben ik vanzelf erg content met deze oplossing maar 100% gerust ben ik er nog niet op. t Heeft heel lang geduurd voor dat deze vlekken ontstonden (auto is van mei 2012 en komt niet zo heel veel buiten) en het zal zeker nog zo'n zelfde periode duren voor ik er zeker van durf te zijn dat het niet meer terug zal komen. Het enige dat ik op dit moment wel kan zeggen is dat de auto iets minder klam lijkt van binnen, maar dat zou ook suggestie kunnen zijn.
High UP White Edition met Oxxio Razor 17” => KLIK

Plaats reactie