Volkswagen UP startproblemen

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
VolkswagenDown
Forum newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: za 11 jun 2022, 14:14

Volkswagen UP startproblemen

Bericht door VolkswagenDown » za 11 jun 2022, 14:22

Hallo allemaal,

Ik rij een Volkswagen UP bouwjaar 2011 met c.a. 135.000 kilometer op de teller. Sinds een aantal maanden heb ik soms last van startproblemen. Deze komen heel willekeurig voor: koud weer, warm weer, koude motor, warme motor.. het maakt niet uit.

Ik start de auto zoals gewoonlijk. De startmotor hoor ik draaien en dan ineens stopt alles en blijft het motor lampje branden en het accu lampje. Als ik de sleutel dan weer opnieuw omdraai en de auto opnieuw start rij ik zonder problemen weg. Hij is al verschillende keren bij de garage geweest, maar zij weten ook niet waar het probleem zit. Vooral ook omdat zij het zelf niet kunnen constateren omdat het heel willekeurig en (tot nu toe) nog zelden voorkomt. Er zitten geen storingen in de auto. De bougies zijn vervangen en de gasklep is schoongemaakt, maar deze handelingen hebben helaas geen resultaat gehad. Ook heb ik de reservesleutel geprobeerd, maar ook hiermee krijg ik te maken dezelfde problematiek.

Hebben jullie ervaring hiermee of klinkt het jullie bekend. Omliggende dealers hier kennen het probleem niet en weten ook niet waar het aan zou kunnen liggen.

Dank jullie wel en ik ben benieuwd!

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Volkswagen UP startproblemen

Bericht door Ozzy » za 11 jun 2022, 23:43

Accu laten controleren op gezondheid?
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

VolkswagenDown
Forum newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: za 11 jun 2022, 14:14

Re: Volkswagen UP startproblemen

Bericht door VolkswagenDown » zo 12 jun 2022, 13:18

Dit is gedaan door twee garages en volgens hen is deze nog goed.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Volkswagen UP startproblemen

Bericht door dennuus1 » ma 13 jun 2022, 06:33

Voor de duidelijkheid; je start de auto de eerste keer, de startmotor draait rond, de auto slaat niét aan? Of loopt deze heel even en valt hij dan weer uit?

Als hij even loopt en direct weer uitvalt kan de KVS temperatuursensor de boosdoener zijn. Die kan dan soms de verkeerde waarde doorgeven waardoor o.a. de inspuiting niet juist is.

Start hij even, en valt de startmotor tijdens het starten gewoon uit, kan het aan je koppelingspedaal schakelaar liggen. Ik ga er van uit dat je de koppeling helemaal op de bodem trapt tijdens het starten? Zoja, dan kan de afstelling van de schakelaar, of de schakelaar zelf niet goed zijn.

iichel
Vagling liefhebber
Berichten: 311
Lid geworden op: za 26 feb 2022, 20:28

Re: Volkswagen UP startproblemen

Bericht door iichel » ma 13 jun 2022, 10:16

is het een auto met start/stop systeem (sleutel 1x doordraaien en de auto regelt het starten) of moet je de sleutel vasthouden?
Ex: 2012 Black Up! 1.0 MPI full option 'iichel OEM+'. Huidig: Polo 6R 'iichel OEM+', Passat B8.

VolkswagenDown
Forum newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: za 11 jun 2022, 14:14

Re: Volkswagen UP startproblemen

Bericht door VolkswagenDown » ma 13 jun 2022, 19:58

dennuus1 schreef:
ma 13 jun 2022, 06:33
Voor de duidelijkheid; je start de auto de eerste keer, de startmotor draait rond, de auto slaat niét aan? Of loopt deze heel even en valt hij dan weer uit?

Als hij even loopt en direct weer uitvalt kan de KVS temperatuursensor de boosdoener zijn. Die kan dan soms de verkeerde waarde doorgeven waardoor o.a. de inspuiting niet juist is.

Start hij even, en valt de startmotor tijdens het starten gewoon uit, kan het aan je koppelingspedaal schakelaar liggen. Ik ga er van uit dat je de koppeling helemaal op de bodem trapt tijdens het starten? Zoja, dan kan de afstelling van de schakelaar, of de schakelaar zelf niet goed zijn.
Het is inderdaad zo dat ik de autostart door de sleutel om te draaien, de startmotor draait, maar de motor zelf slaat niet aan. Alles valt stil, ook de radio. De motor loopt zelf dus niet. Als ik de sleutel opnieuw omdraai (om de auto weer te starten) dan start hij wel.
iichel schreef:
ma 13 jun 2022, 10:16
is het een auto met start/stop systeem (sleutel 1x doordraaien en de auto regelt het starten) of moet je de sleutel vasthouden?
De auto heeft een start/stop systeem, de sleutel 1x omdraaien is voldoende.

VolkswagenDown
Forum newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: za 11 jun 2022, 14:14

Re: Volkswagen UP startproblemen

Bericht door VolkswagenDown » wo 22 jun 2022, 15:31

Ter aanvulling op het bovenstaande: het is me gelukt door elke keer consequent te filmen om het startprobleem vast te leggen (video start direct vanaf 0:00 seconden). Afgelopen 2 weken is hij twee keer niet in één keer gestart.

Zoals jullie op de video zien start ik de auto de eerste keer en dan stopt hij ineens. Radio valt weg en het accu lampje knippert. Bij de tweede keer de sleutel helemaal terug draaien en weer omdraaien start hij gewoon en rij ik zonder problemen weg.

https://www.youtube.com/watch?v=e2vIjcIfhgA

Hebben jullie een beter beeld bij wat er nu precies gebeurd en waar het aan zou kunnen liggen?

Dank en ben benieuwd!

Dootjuh
Vagling liefhebber
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 23:09
Locatie: Zaandam

Re: Volkswagen UP startproblemen

Bericht door Dootjuh » zo 10 jul 2022, 09:50

Staan er storingen in het geheugen?

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Volkswagen UP startproblemen

Bericht door Ozzy » zo 10 jul 2022, 23:25

Wat voor accu ligt erin? Deze auto's beschikken over een start/stop systeem. Als de juiste accu niet erin ligt, dan kan ie de vreemdste dingen vertonen.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

Plaats reactie