Regen/licht sensor

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
vink89
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: di 04 mei 2021, 12:34

Regen/licht sensor

Bericht door vink89 » ma 11 apr 2022, 19:19

Hoi allemaal,

Zojuist even een korte voorstel ronde gedaan in het daarvoor bestemde topic omdat ik met een "probleempje" zit waar ik helaas niet uit komt.
Het volgende is het geval:

Ik heb een Seat Mii van 2018 welke fabrieksaf al is uitgerust met een RLS sensor.
Nu werken de automatische ruitenwisser perfect op het moment dat het begint te regenen.

Maar ondanks dat het een Regen/Licht sensor is, heb ik geen licht schakelaar met een "Auto" stand.
Nu werk ik zelf in de auto onderdelen, en heb ik hier een schakelaar van een 2019 Up liggen die deze stand wel heeft. Op chassisnummer gecontroleerd en dit donor voertuig had dezelfde RLS sensor als mijn Seat (5K7955559C).
Meteen ingebouwd en de laptop met VCDS eraan gehangen.

Onder Electronica 09 stonden de volgende opties al ingesteld.
Byte 08 Bit 0 active - RLS installed
Byte 14 Bit 1 active - Rainsensor active

Welke ik nog meer tegen kwam maar niet aangevinkt stond was:
Byte 13 Bit 7: Light sensor active

Deze aangezet en getest, maar helaas. Zodra ik de schakelaar op Auto zet, dan gaan de dimlichten branden ondanks dat er voldoende licht aanwezig was (overdag in de zon om 15:00).
Tevens krijg ik een foutmelding in 09: 01800 - Light Switch(E1): Implausible signal.

Nu probeer ik in Elsawin de bedradings schema te vinden van een Up en/of Mii, welke uitgerust is met een automatische licht schakelaar, maar helaas kan ik dit schema nog nergens vinden.

Is er iemand die dit al vaker heeft gehad en wellicht weet of er nog draden van de schakelaar en/of sensor naar de BCM getrokken moeten worden?


Gr Roy

bighead
Forum newbie
Berichten: 32
Lid geworden op: do 17 mar 2022, 22:02
Locatie: Meppel

Re: Regen/licht sensor

Bericht door bighead » ma 11 apr 2022, 19:23

Bij onze Golf 7 Variant moest ik nog een draad van de lichtschakelaar naar de BCM aanleggen toen ik een licht/regensensor gemonteerd had. Ik gok dat het bij de Up dan ook zoiets is.

vink89
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: di 04 mei 2021, 12:34

Re: Regen/licht sensor

Bericht door vink89 » ma 11 apr 2022, 20:11

Ja zoiets vermoed ik dus ook, maar ik kan helaas nergens het elektrisch schema vinden van de lichtschakelaar.
Of er moet nog ergens anders iets gecodeerd worden met VCDS, maar dat verwacht ik niet.

iichel
Vagling liefhebber
Berichten: 311
Lid geworden op: za 26 feb 2022, 20:28

Re: Regen/licht sensor

Bericht door iichel » ma 11 apr 2022, 20:36

Ja je moet nog een draad trekken, en voor auto verlichting ook nog een aantal bytes omzetten.
Ex: 2012 Black Up! 1.0 MPI full option 'iichel OEM+'. Huidig: Polo 6R 'iichel OEM+', Passat B8.

vink89
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: di 04 mei 2021, 12:34

Re: Regen/licht sensor

Bericht door vink89 » ma 11 apr 2022, 21:03

iichel schreef:
ma 11 apr 2022, 20:36
Ja je moet nog een draad trekken, en voor auto verlichting ook nog een aantal bytes omzetten.
Kun je ook vertellen welke draad dat is en vooral waar naartoe?

Ik kwam nog onderstaand forum tegen waarin iemand een soort gelijk probleem heeft.
https://www.briskoda.net/forums/topic/4 ... pers-help/
Alleen had zijn auto de RLS sensor nog niet. Deze heeft het over een draad van bcm naar schakelaar toe, maar ondanks dat blijft hij dezelfde melding houden. Dus ik vraag me of hij dan wel de juiste pin bezettingen heeft aangesloten.

vink89
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: di 04 mei 2021, 12:34

Re: Regen/licht sensor

Bericht door vink89 » vr 17 jun 2022, 14:44

Inmiddels opgelost.
Extra draad vanaf de schakelaar (pin2) naar de BCM getrokken (T73A -P37) en na coderen werkt nu alles!

Plaats reactie