Remschijven vervangen

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
RickPoot
Forum newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 21 dec 2020, 17:13

Remschijven vervangen

Bericht door RickPoot » vr 16 apr 2021, 12:48

Hi allemaal,

Een van de redenen waarom ik een account op dit forum aangemaakt is dat ik ook wil leren hoe ik zelf een beetje kan sleutelen aan mijn Up! Na zo'n beetje het hele forum door te hebben gespit heb ik gisteren eindelijk daad bij het woord gezet en mijn eigen schijven vervangen!

Voor de eerste keer met assteunen gewerkt:
OnderkantAutoKrik.jpg
De Up! op steunen:
UpOpAssen.jpg
En de oude en nieuwe schijven!
RemschijfOud.jpg
RemschijfNieuw.jpg
Ten eerste heel erg bedankt allemaal! Door jullie heb ik het vertrouwen gekregen om dit te doen. Vooral de uitleg over het vervangen van de schijven door dennuus1 was een lifesaver.

Verder had ik een aantal vragen waar ik over twijfelde:
  • Wat vinden jullie van de punten waar ik de steunen en krik onder heb geschoven? Zoveel verschillende meningen op internet hierover.
  • Bij het schoonmaken met de naaf, moet je echt elke roest molecuul weghalen? Of is redelijk schoon en glad voldoende?
  • Bij de glijpennen, moet je daar ook locktight gebruiken, of is aandraaien met 35 nm voldoende?
  • De nieuwe schijven kosten mij maar de helft van de opgegeven prijs bij de garage. Heb ik hun marge in mijn zak gestoken? of speelt er iets anders? Vind het verschil erg groot namelijk.

G6-R
Forum newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: za 10 apr 2021, 08:59

Re: Remschijven vervangen

Bericht door G6-R » za 24 apr 2021, 08:46

Ik zou gewoon de assteunen onder het subframe plaatsen en zoals je nu de krik gebruikt hebt onder de bout van de draagarm omhoog krikken.
Ik draai de glijpennen gewoon aan zonder iets er op te smeren.
de naaf redelijk schoon en glad is voldoende.
Ik bestel normaal gesproken remschijven en blokken op ebay.de ook goedkoop .

Waren je schijven KROM en je blokken op??

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Remschijven vervangen

Bericht door Up!grade TSI » za 24 apr 2021, 09:54

@Rick, waarom denk je dat het bij de garage duurder is? Of dacht je dat al die mensen in de werkplaats vrijwilligers waren? ;)
Hun salaris moet ook ergens van betaald worden toch?
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Remschijven vervangen

Bericht door dennuus1 » za 24 apr 2021, 11:54

Wat denk je van het pand, verzekeringen, gereedschappen, apparatuur, hefbruggen, milieutoeslagen, erkenningen, abonnementen, trainingen, opleidingen.... Moet ik nog ff doorgaan?



Denk maar niet dat de garage onderaan de streep 50 euro winst maakt voor een paar remmen vervangen...

RickPoot
Forum newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 21 dec 2020, 17:13

Re: Remschijven vervangen

Bericht door RickPoot » za 24 apr 2021, 18:32

Tuurlijk snap ik dat. Ik doelden er op dat naast een uurtarief ook het materiaal is stuk duurder is. Als buitenstaander had ik eerlijk gezegd verwacht dat bijvoorbeeld alle zaken die Dennuus1 noemt verwerkt in het uurtarief zou zitten. Ik vond het verschil alleen zo groot(70 voor een schijf ipv 35) dat ik begon te twijfelen of het wel de zelfde onderdelen zijn.

@g9-r de schijven waren minder dan 19 m’n dik. Van de blokken heb ik begrepen dat het not-done is om oude blokken te gebruiken icm nieuwe schijven.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Remschijven vervangen

Bericht door dennuus1 » za 24 apr 2021, 19:16

Bedrijven kopen in bij hun leverancier, die is duurder dan online webshops.

Voor mijn eigen auto's bestel ik meestal online onderdelen, dat is vaak nog goedkoper dan bij de zakelijke leverancier met 45% korting.

Bedrijven als Autodoc etc moeten het puur hebben van aantallen. Die verdienen misschien maar 1% op een bestelling, maar hebben wel duizenden bestellingen per dag.... Massa is kassa.

Gewone onderdelenleveranciers kunnen daar niet aan meedoen. Die moeten het dan weer hebben van service en adviseren.

Een bedrijf kan onderdelen bestellen bij z'n leverancier, die een uur later bezorgd worden. Is het niet goed? Leg je het in de retourbak en alles word geregeld.

Als een bedrijf onderdelen online moet bestellen nemen dit soort dingen enorm veel tijd in beslag.

Dus ja, onderdelen bij de garage zijn duurder, met een goede reden.

En de garage pakt natuurlijk zelf ook nog een paar euro op de onderdelen.... Het bier in het café is ook duurder dan dat het inkoop kost..

RickPoot
Forum newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 21 dec 2020, 17:13

Re: Remschijven vervangen

Bericht door RickPoot » za 24 apr 2021, 19:20

Goed om te weten! Bedankt voor de uitleg.

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Remschijven vervangen

Bericht door Up!grade TSI » za 24 apr 2021, 19:45

dennuus1 schreef:
za 24 apr 2021, 19:16
Bedrijven kopen in bij hun leverancier, die is duurder dan online webshops.

Voor mijn eigen auto's bestel ik meestal online onderdelen, dat is vaak nog goedkoper dan bij de zakelijke leverancier met 45% korting.

Bedrijven als Autodoc etc moeten het puur hebben van aantallen. Die verdienen misschien maar 1% op een bestelling, maar hebben wel duizenden bestellingen per dag.... Massa is kassa.

Gewone onderdelenleveranciers kunnen daar niet aan meedoen. Die moeten het dan weer hebben van service en adviseren.

Een bedrijf kan onderdelen bestellen bij z'n leverancier, die een uur later bezorgd worden. Is het niet goed? Leg je het in de retourbak en alles word geregeld.

Als een bedrijf onderdelen online moet bestellen nemen dit soort dingen enorm veel tijd in beslag.

Dus ja, onderdelen bij de garage zijn duurder, met een goede reden.

En de garage pakt natuurlijk zelf ook nog een paar euro op de onderdelen.... Het bier in het café is ook duurder dan dat het inkoop kost..
Was is dat ook alweer, een café? Al bijna vergeten hoe dat eruit ziet :lol:
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Remschijven vervangen

Bericht door dennuus1 » za 24 apr 2021, 22:14

Vroeger...... :lol:

G6-R
Forum newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: za 10 apr 2021, 08:59

Re: Remschijven vervangen

Bericht door G6-R » zo 25 apr 2021, 08:35

@RickPoot:
Ik vervang ook altijd alles zelf als gehele set ( remblokken en remschijven ) en nooit alleen remschijven ;)

Plaats reactie