Velgen opfrissen!

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
steef
Forum newbie
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 28 jun 2019, 12:21

Velgen opfrissen!

Bericht door steef » zo 25 okt 2020, 14:31

Onze standaard 16” velgen vertonen hier en daar wat beginnend oxidatie op de gepolijste randen. Het hart is nagenoeg onbeschadigd. Aangezien er nieuw rubber op komt, overweeg ik om dit te laten behandelen. Ik zoek dus een bedrijf die dit netjes kan, ik had al een bedrijf gevonden in Alkmaar (Helicopterstraat ga ik voorlopig niet meer heen, wel voor complete coating van standaard velgen, ze zijn nogal onvoorzichtig, het betere gooi- en smijtwerk, zeg maar). Zijn hier ervaringsdeskundigen? Onderstaande foto is de slechtste plek, en ik had zo bedacht, dat als ik er niets aan doe, dit volgend jaar helemaal erg wordt. Het zijn erg mooie velgen, en meer dan waard om ze netjes te houden!
Afbeelding

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Velgen opfrissen!

Bericht door NidayFright » ma 26 okt 2020, 02:54

Ik weet niet of je heel ver van België woont. Raats Motorsport is anders zeker een aanrader. Is niet de goedkoopste, maar hun leveren de velgen weer als nieuw terug. Ik blijf nog altijd verbaast over hoe hun het gepolijste deel weer helemaal als nieuw kunnen herstellen zonder een reparatie-spoor en/of kleurverschil te zien:)

https://www.raatsmotorsport.be/
GTI DARK SILVER

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Velgen opfrissen!

Bericht door Tom Westendorp » ma 26 okt 2020, 14:46

Je kunt ze opnieuw laten polijsten maar de oxidatie zal waarschijnlijk terugkomen en sneller dan eerst. Wat ook goed werkt is om de wielen te laten stralen en ze volledig zilver te laten spuiten. Het is wellicht net iets minder aantrekkelijk maar wel een heel stuk makkelijker in het onderhoud en ziet er ook prachtig uit.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Velgen opfrissen!

Bericht door NidayFright » ma 26 okt 2020, 16:13

Tom Westendorp schreef:
ma 26 okt 2020, 14:46
Je kunt ze opnieuw laten polijsten maar de oxidatie zal waarschijnlijk terugkomen en sneller dan eerst. Wat ook goed werkt is om de wielen te laten stralen en ze volledig zilver te laten spuiten. Het is wellicht net iets minder aantrekkelijk maar wel een heel stuk makkelijker in het onderhoud en ziet er ook prachtig uit.
Raats Motorsport zeg ik je :dance:
GTI DARK SILVER

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Velgen opfrissen!

Bericht door Caddykaatje » ma 26 okt 2020, 17:25

Velgendokter in Oss.
Volkswagen UP GTI

steef
Forum newbie
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 28 jun 2019, 12:21

Re: Velgen opfrissen!

Bericht door steef » ma 26 okt 2020, 20:42

Raats en de Velgendokter ziet er fraai uit, maar stralen en coaten kan bijna overal...! Das ook het minste werk.
Wat Tom al zegt, het is ook minder fraai. Optie is om de banden zo op de wielen te monteren, en bij de volgende set (als de Up er dan nog is ;)), dan volledig laten coaten, maar dan is de keus al gevallen op OB5 (Platinum Silver) of iets wat daar op lijkt.

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Velgen opfrissen!

Bericht door NidayFright » ma 26 okt 2020, 21:10

Nogmaals. Ik weet dat hun ook het gepolijste deel van een velg kunnen herstellen, dat doen ze niet alleen met een polijstmachine of iets. Ik heb al genoeg velgen gezien die verchroomd / gepolijst zijn en erg beschadigd waren. Deze gingen tot een aantal jaar geleden naar een lokale velgen reparateur maar bij aflevering zag het er niet uit. Of ze waren gewoon gespoten zonder dat met de klant te hebben overlegd of je zag precies de strepen en vlakke kanten in het beschadigde gepolijste deel van de velg. Dat was niet om aan te zien. Meermaals andere bedrijven en/of doe-het-zelvers te hebben geprobeerd, maar geen van alle echt garant kunnen staan of de schade / reparatie niet meer zichtbaar is.

Zodoende en ik weet niet hoe en wie dat bij ons heeft geregeld, maar tegenwoordig worden alle beschadigde velgen door Raats Motorsport opgehaald en terug gebracht naar het bedrijf en ik lieg niet als ik zeg, dat je er echt niks meer van zult zien dat de velg beschadigd was. Je betaald er wat voor maar is zeker een aanrader. Die gasten weten wel wat ze doen.

Ik heb zelf door mijn eigen stomme schuld de linker voor velg beschadigd door een stoeprand:( Aangezien het redelijk fragiele wielen zijn onder de GTI waar van het oppervlak grotendeels is gepolijst laat ik de velg ook zeker door hun repareren omdat ik met eigen ogen de resultaten heb gezien:)

Er zullen vast nog meer bedrijven zijn die dit kunnen en eventueel ook wat dichter bij je woonplaats bevinden. Maar ik zou zo niet weten wie:)
GTI DARK SILVER

steef
Forum newbie
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 28 jun 2019, 12:21

Re: Velgen opfrissen!

Bericht door steef » di 27 okt 2020, 00:42

Laat ik voorop stellen dat de velgen nog niet in hele slechte staat zijn, de getoonde plek op de foto is de slechtste, waarschijnlijk door een stoeprandje wat lak beschadigd. De overige velgen zijn echter spontaan geoxideerd, gewoon door een slechte kwaliteit lak vanuit de vw-fabriek.
Bedankt voor de tip van Raats. Ik hou ze zéker in gedachten. Voor nu denk ik dat ik de banden er op laat zetten, en de velgen pas laat doen, als ze écht in slechte staat zijn. Dan mag Raats ze helemaal doen :)

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Velgen opfrissen!

Bericht door Blackciti » di 03 nov 2020, 12:17

@ steef:
https://wheeltrim.nl/ Dat bedrijf zit in Nijkerk en levert perfect werk.

steef
Forum newbie
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 28 jun 2019, 12:21

Re: Velgen opfrissen!

Bericht door steef » do 05 nov 2020, 08:14

Dank je Blackciti! Ik had al eens van ze gehoord, maar de prijzen zijn dermate voor een opfrisbeurt, dat nieuwe velgen scoren verstandiger is ;)
Overigens heb ik besloten om de banden (zitten er inmiddels om!) te laten monteren, om de simpele reden dat het hart in perfecte staat is. Bedrijven kunnen wel de hele velg doen, maar niet dat gepolijste randje. Dat kan wel, maar is nóg arbeidsintensiever (lees:duurder). Over een paar jaar, als de velgen écht niet meer mooi zijn, dan bekijk ik welke optie het meest verstandig is: óf nieuwe kopen, óf laten opfrissen.

Gebruikersavatar
Miietje
Forum newbie
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 01 aug 2018, 15:45

Re: Velgen opfrissen!

Bericht door Miietje » do 05 nov 2020, 19:43

Of nette tweede hands scoren. 🤭
Mii sport connect april 2015

steef
Forum newbie
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 28 jun 2019, 12:21

Re: Velgen opfrissen!

Bericht door steef » vr 06 nov 2020, 21:11

Tsja, das ook nog een mogelijkheid ;) (maar vindt ze maar in nette staat)

Arnaudgo
Forum newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 22 nov 2020, 20:24

Re: Velgen opfrissen!

Bericht door Arnaudgo » zo 27 dec 2020, 18:50

Ik ben toevallig met zo'n zelfde setje classics bezig om op te knappen. Uit de fabriek is de rand met blanke lak gespoten en gaat corroderen, helemaal met behulp van wat stoeprandschade.

De set die ik heb is zonder banden en de harten nog prima. De randen in de afbijt om de blanke lak eraf te krijgen, maar dat gaat niet in een keer! Daarna schuren en spuiten in grond/silver/blanke lak. Dus de aanpak van Tom maar dan alleen de rand. Moet zeggen dat het best netjes is en hopelijk wat beter bestand tegen corrosie.

steef
Forum newbie
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 28 jun 2019, 12:21

Re: Velgen opfrissen!

Bericht door steef » wo 30 dec 2020, 22:16

Benieuwd naar het resultaat! :)

Plaats reactie