Versnellingsbak achteruit

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
ml002188
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 02 sep 2020, 17:37

Versnellingsbak achteruit

Bericht door ml002188 » wo 02 sep 2020, 17:49

Ik ben sinds afgelopen zaterdag in het bezit van een VW Up 75pk uit 2012. Het is mijn eerste auto :D

Ik ben erg onder de indruk van deze kleine auto, hij rijdt enorm fijn. Er is alleen 1 ding waar ik me lichtelijk zorgen over maak, dat is de versnellingsbak. Ik heb al flink gezocht in het forum en het schijnt volgens sommigen zelfs normaal te zijn dat je de versnellingsbak enigzins hoort ratelen af en toe. Niet heel hard maar je hoort het wel degelijk. Tevens heb ik af en toe wanneer ik de auto in zijn achteruit wil zetten dat dit niet lukt. Ik heb inmiddels ontdekt dat wanneer ik dit met veel beleid doe, het prima werkt.

Moet ik mij hierom zorgen maken? Tevens vraag ik me af, stel ik heb een nieuwe versnellingsbak nodig, kan ik dan ook een 60pk versie nemen? Of moet deze uit een 75pk variant gehaald worden.

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Versnellingsbak achteruit

Bericht door Up!grade TSI » wo 02 sep 2020, 21:13

Welkom ..?.., je noemde je naam niet, praat wat makkelijker ;) Mede-forummers, waaronder ikzelf, vinden het fijn om te weten met wie we praten...
De versnellingsbak van 60 en 75 pk is identiek. Van de 90 pk is anders en de Gti heeft een 6- bak, eigenlijk een 5+1 bak
Groet Erik
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Versnellingsbak achteruit

Bericht door Autheo » wo 02 sep 2020, 22:01

Welkom op het forum, ml#####.
Bij de up! komt het vaker voor dat het inleggen van de achteruit en/of de 1e versnelling even wat moeilijker gaat, en met beleid moet gebeuren. Het helpt soms om hem even in een andere versnelling te zetten, en dan pas naar de R of 1. Niet iets om je zorgen over te maken. Als het heel erg is, zou je de schakelpook opnieuw kunnen laten kalibreren.

De veronderstelling dat de versnellingsbak voor de 60 en 75 pk identiek zouden zijn, betwijfel ik. Voor zover ik heb gehoord heeft de 75 pk uitvoering andere overbrengingsverhoudingen dan de 60 pk.

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Versnellingsbak achteruit

Bericht door Up!grade TSI » do 03 sep 2020, 01:20

@ Autheo, je hebt gelijk, ik zat ernaast. Klik op onderstaande link voor uitgebreide info hieromtrent.
Stond hier gewoon al op het forum, heel ver terug :lol:

viewtopic.php?t=220#p5541
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: Versnellingsbak achteruit

Bericht door mk1992 » do 03 sep 2020, 06:08

ml002188 schreef:
wo 02 sep 2020, 17:49
Ik ben sinds afgelopen zaterdag in het bezit van een VW Up 75pk uit 2012. Het is mijn eerste auto :D

Ik ben erg onder de indruk van deze kleine auto, hij rijdt enorm fijn. Er is alleen 1 ding waar ik me lichtelijk zorgen over maak, dat is de versnellingsbak. Ik heb al flink gezocht in het forum en het schijnt volgens sommigen zelfs normaal te zijn dat je de versnellingsbak enigzins hoort ratelen af en toe. Niet heel hard maar je hoort het wel degelijk. Tevens heb ik af en toe wanneer ik de auto in zijn achteruit wil zetten dat dit niet lukt. Ik heb inmiddels ontdekt dat wanneer ik dit met veel beleid doe, het prima werkt.

Moet ik mij hierom zorgen maken? Tevens vraag ik me af, stel ik heb een nieuwe versnellingsbak nodig, kan ik dan ook een 60pk versie nemen? Of moet deze uit een 75pk variant gehaald worden.
Wat bij mij werkt als de achteruit niet uit zichzelf inschakelt is lichtelijk contraintuitief.
Koppeling een klein stukje laten opkomen en je zult merken dat de pook in versnelling springt.
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

ml002188
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 02 sep 2020, 17:37

Re: Versnellingsbak achteruit

Bericht door ml002188 » do 03 sep 2020, 17:08

Excuses dat ik mezelf niet voorstelde! Mijn naam is Mike.

In ieder geval hartelijk dank voor de informatie! Geeft mij enige geruststelling. Het bekende dieselgeluidje heeft mijn Up ook, zolang het allemaal geen kwaad kan maakt het mij niet uit.

Ik heb morgen voor de zekerheid een diagnose bij Volkswagen gepland staan. Ben benieuwd wat eruit komt! Ik zal het resultaat daarvan met jullie delen.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Versnellingsbak achteruit

Bericht door Tom Westendorp » do 03 sep 2020, 18:50

Gewoon een product eigenschap. Niets aan doen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

ml002188
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 02 sep 2020, 17:37

Re: Versnellingsbak achteruit

Bericht door ml002188 » vr 04 sep 2020, 11:35

Inderdaad zoals jullie ook al aangaven, product eigenschap. Werd mij verteld bij de VW dat ze een speciale ombouwset hebben voor deze variant waarbij de koppelingsplaat en drukgroep vervangen wordt. Zodra dat gedaan is, zou je er een stuk minder last van moeten hebben. Alleen dit zal ongetwijfeld heel duur zijn en ga ik niet doen. Uiteraard wel als de koppeling aan vervanging toe is.

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Versnellingsbak achteruit

Bericht door Blackciti » zo 13 sep 2020, 13:30

ml002188 schreef:
vr 04 sep 2020, 11:35
Inderdaad zoals jullie ook al aangaven, product eigenschap. Werd mij verteld bij de VW dat ze een speciale ombouwset hebben voor deze variant waarbij de koppelingsplaat en drukgroep vervangen wordt. Zodra dat gedaan is, zou je er een stuk minder last van moeten hebben. Alleen dit zal ongetwijfeld heel duur zijn en ga ik niet doen. Uiteraard wel als de koppeling aan vervanging toe is.
Mijn Citigo 75 pk versie heeft gelijkaardige problemen met de versnellingsbak. Mijn werd ooit door iemand (wie weet ik niet meer) aangeraden de bakbedieningskabels te laren kalibreren. Omdat mijn auto een beurt moest hebben, vorige week e.e.a. aan de garage voorgelegd. Daarbij kreeg ik als antwoord dat dit weinig tot geen zin zou hebben daar er hoegenaamd geen verloop in de kabelafstelling optreed, maar wanneer je er wel
aan gaat verstellen dat je het dan meestal erger dan beter maakt. De monteur die de beurt uitvoerde heeft de kabels wel terdege opnieuw gesmeerd. Het resultaat daarvan is dat de bak nu merkbaar soepeler schakelt en gewilliger in de eerste en achteruitversnelling gaat.
Nu afwachten hoelang het zo blijft, maar voorlopig ben ik redelijk tevreden met het resultaat.

Plaats reactie