Wielbouten voorwiel afgebroken

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
waldpiek
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 10:48

Wielbouten voorwiel afgebroken

Bericht door waldpiek » di 25 aug 2020, 08:22

Ik zou de remblokjes verwisselen...
Toen ik het voorwiel zou demonteren zaten de wielbouten muurvast. De enige manier waarop ik ze kon draaien was schoksgewijs middels een wringijzer met een hefboom van een meter. Ook WD-40 hielp niet. Uiteindelijk zijn er 3 wielbouten afgebroken in de naaf. Ik kon slechts 1 wielbout heel eruitkrijgen.
Daarna de resten van de schroeven proberen uit te boren met een schroefverwijderaarset. Zelfs hiermee kwamen ze niet los. Dus uiteindelijk heeft de garage hem opgehaald. Zij zeiden dat ze dit nog nooit hebben meegemaakt. Ze dachten zelfs dat ik de bouten vast probeerde te draaien ipv los :shock:.

Aangezien ik deze auto (skoda citigo) nog niet lang heb, heb ik nog nooit de wielen losgemaakt. Als ik zelf wielen monteer, maak ik de bouten even schoon en draai ze vast met de momentsleutel. Mogelijk dat de vorige eigenaar dat niet heeft gedaan..

Zijn er meer mensen die zoiets hebben gehad, of heb ik gewoon pech?
Waren er achteraf nog meer mogelijkheden om de wielbouten los te maken zonder te breken?
En monteren jullie wielbouten ook schoon volgens voorschrift of doen jullie kopervet op het schroefdraad?

Gr,
Waldpiek

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wielbouten voorwiel afgebroken

Bericht door Tom Westendorp » di 25 aug 2020, 13:29

Kennis van mij heeft het ook gehad. Bij hem was het te danken aan het feit dat hij de verkeerde kant op stond te trekken. Dit verhaal klinkt eigenlijk hetzelfde. Niet vervelend bedoelt maar weer je zeker dat je de bouten niet op de verkeerde manier hebt aangetrokken?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

waldpiek
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 10:48

Re: Wielbouten voorwiel afgebroken

Bericht door waldpiek » di 25 aug 2020, 13:59

Ja dat zeiden ze bij de garage dus ook inderdaad echter heb ik gewoon linksom / tegen de klok in gedraaid.
Het zal dus waarschijnlijk pech zijn, maar omdat de garage vertelde dat ze dit nog nooit hebben gezien, wilde ik weten of er soortgelijke ervaringen waren.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Wielbouten voorwiel afgebroken

Bericht door dennuus1 » di 25 aug 2020, 18:08

Ik denk puur een geval van een vorige eigenaar die totaal niet wist waar hij mee bezig was.

Wielbouten trek je al snel veel te strak aan.
Altijd een momentsleutel gebruiken, 100nm, en absoluut géén vet gebruiken.

Is het draad in de naaf nog wel heel of moet de naaf vervangen worden?

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Wielbouten voorwiel afgebroken

Bericht door Caddykaatje » di 25 aug 2020, 18:29

Vet aan de wielbouten en het aanhaalmoment tussen stalen en aluminium velgen blijft op diverse forums toch een discussie puntje. Ikzelf doe er geen vet tussen en trek mijn aluminium wielen ook met 100nm aan.
Na gebruik je momentsleutel ook weer netjes op nul terugdraaien alvorens je hem weglegt.
Volkswagen UP GTI

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Wielbouten voorwiel afgebroken

Bericht door Up!grade TSI » di 25 aug 2020, 18:46

Ik dacht ook aan zoiets,( te vast) zeg maar rustig een prutser als dat zo is.
Aannames maken is echter killing dus dat probeer ik niet te doen...
Maar meneer of mevrouw Waldpiek? Dat kan ik hieruit niet opmaken maar is toch een inwoner uit een streek in Friesland?

Persoonlijk vind ik het wel leuk om te weten tegen wie of wat ik reageer, maar daarin ben je (helaas) niet de enige...
Anyway, je schreef eerder al dat dit je eerste auto is toch?
Dan ga ik je toch een persoonlijke vraag stellen, heb je wel de kennis en kunde om zelf aan je auto te werken? Gewoon nieuwsgierig hoor... Ik heb een keer meegemaakt bij mijn ex-schoonvader zijn Audi a6 dat er een bout dusdanig vast zat dat ze er bij de Audidealer uiteindelijk ook maar een lange buis op hebben gelast, toen kwam hij gelukkig los. Gewoon te lomp en zonder moment vastgezet.

Wat ik uit je verhaal niet kan opmaken is of het stalen of lichtmetalen velgen betreft, daarom maakt een fotootje een topic altijd veel leuker toch.
Overigens is het aanhaalmoment voor ons 110 Nm, correct me if wrong...
Laat even weten hoe het afgelopen is...
Groet Erik
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

waldpiek
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 10:48

Re: Wielbouten voorwiel afgebroken

Bericht door waldpiek » wo 26 aug 2020, 17:04

dennuus1 schreef:
di 25 aug 2020, 18:08
Ik denk puur een geval van een vorige eigenaar die totaal niet wist waar hij mee bezig was.

Wielbouten trek je al snel veel te strak aan.
Altijd een momentsleutel gebruiken, 100nm, en absoluut géén vet gebruiken.

Is het draad in de naaf nog wel heel of moet de naaf vervangen worden?
Het uiteinde van de wielbouten zaten nog in de naaf. Het is vlak na de naaf afgebroken. Er zat geen enkele beweging meer in.
Naaf moest vervangen worden inderdaad.

waldpiek
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 10:48

Re: Wielbouten voorwiel afgebroken

Bericht door waldpiek » wo 26 aug 2020, 17:12

Up!grade schreef:
di 25 aug 2020, 18:46
Ik dacht ook aan zoiets,( te vast) zeg maar rustig een prutser als dat zo is.
Aannames maken is echter killing dus dat probeer ik niet te doen...
Maar meneer of mevrouw Waldpiek? Dat kan ik hieruit niet opmaken maar is toch een inwoner uit een streek in Friesland?

Persoonlijk vind ik het wel leuk om te weten tegen wie of wat ik reageer, maar daarin ben je (helaas) niet de enige...
Anyway, je schreef eerder al dat dit je eerste auto is toch?
Dan ga ik je toch een persoonlijke vraag stellen, heb je wel de kennis en kunde om zelf aan je auto te werken? Gewoon nieuwsgierig hoor... Ik heb een keer meegemaakt bij mijn ex-schoonvader zijn Audi a6 dat er een bout dusdanig vast zat dat ze er bij de Audidealer uiteindelijk ook maar een lange buis op hebben gelast, toen kwam hij gelukkig los. Gewoon te lomp en zonder moment vastgezet.

Wat ik uit je verhaal niet kan opmaken is of het stalen of lichtmetalen velgen betreft, daarom maakt een fotootje een topic altijd veel leuker toch.
Overigens is het aanhaalmoment voor ons 110 Nm, correct me if wrong...
Laat even weten hoe het afgelopen is...
Groet Erik
Hallo Erik,

Aangenaam kennis te maken. Ik ben inderdaad een echte Fries, goed geraden ;) . Aangezien dit een openbaar forum post ik niet met mijn eigen naam. Ik kan nu geen foto meer maken van de afgebroken bouten in de naaf want het is inmiddels gerepareerd. Ik zal er volgende keer even om denken.

Het zijn lichtmetalen velgen

Ik heb verder geen monteursopleiding gedaan, maar ik voel mij wel bekwaam en ik heb het juiste gereedschap om basis onderhoud aan de auto te doen (filters, bougie, remmen, wielen verwisselen en dergelijke). Zelf zet ik de wielen altijd kruislings vast op het voorgeschreven moment met een momentsleutel. Wielbouten maak ik schoon met een staalborstel en monteer het droog

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Wielbouten voorwiel afgebroken

Bericht door dennuus1 » wo 26 aug 2020, 19:59

Dan is het draad ook beschadigd geweest, normaal als een bout is afgebroken kun je het restant vrij makkelijk verwijderen omdat de spanning er van af is.

Dus of iets scheef erin gedraaid, of zó idioot vast gedraaid dat de bout vervormd is waardoor het draad is beschadigd.

Je zult het nooit zeker weten want je hebt het niet zelf gedaan, het blijft zuur.

De vorige eigenaar bevestigd het weer; als je niet weet waar je mee bezig bent, blijf er alsjeblieft gewoon van af.
Laatst gewijzigd door dennuus1 op do 27 aug 2020, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.

ruurd
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: do 20 aug 2020, 11:24

Re: Wielbouten voorwiel afgebroken

Bericht door ruurd » wo 26 aug 2020, 23:06

Echt frustrerend lijkt me dat, bouten die afbreken. Zelf gelukkig nooit gehad.

Hoor veel mensen over een momentsleutel, heb er binnenkort zelf ook eentje van max 210nm. Is eigenlijk ook wel zo handig als je zelf het onderhoud doet.

Welke momentsleutels gebruiken jullie zelf eigenlijk?

waldpiek
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 10:48

Re: Wielbouten voorwiel afgebroken

Bericht door waldpiek » do 27 aug 2020, 11:11

ruurd schreef:
wo 26 aug 2020, 23:06
Echt frustrerend lijkt me dat, bouten die afbreken. Zelf gelukkig nooit gehad.

Hoor veel mensen over een momentsleutel, heb er binnenkort zelf ook eentje van max 210nm. Is eigenlijk ook wel zo handig als je zelf het onderhoud doet.

Welke momentsleutels gebruiken jullie zelf eigenlijk?
Ik heb een Gedore Red momentsleutel. Goede prijs-kwaliteit

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Wielbouten voorwiel afgebroken

Bericht door Blackciti » za 19 sep 2020, 18:19

Nooit meer vergeten: Bout los is tegen de klok in! Bout vast is met de klok mee! En bij alu wielen is het aanhaalmoment 110 NM.

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Wielbouten voorwiel afgebroken

Bericht door Caddykaatje » za 19 sep 2020, 18:41

Blackciti schreef:
za 19 sep 2020, 18:19
Nooit meer vergeten: Bout los is tegen de klok in! Bout vast is met de klok mee! En bij alu wielen is het aanhaalmoment 110 NM.
En mocht je geen momentsleutel hebben dan een kwartslag stoppen voordat hij afbreekt 😎
Volkswagen UP GTI

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Wielbouten voorwiel afgebroken

Bericht door Blackciti » di 22 sep 2020, 15:45

Caddykaatje schreef:
za 19 sep 2020, 18:41
Blackciti schreef:
za 19 sep 2020, 18:19
Nooit meer vergeten: Bout los is tegen de klok in! Bout vast is met de klok mee! En bij alu wielen is het aanhaalmoment 110 NM.
En mocht je geen momentsleutel hebben dan een kwartslag stoppen voordat hij afbreekt 😎
Mocht je geen momentsleutel hebben én niet weten wat een kwartslag voor het breekmoment is, laat het dan over aan iemand die wel weet hoe en wat.

Bovendien is het van essentieel belang dat bij alu wielen het aaanhaalmoment bij alle wielbouten hetzelfde is. Dit, om kromme wielen te voorkomen. Maar, dat wist jij al neem ik aan? :lol:

Plaats reactie