Waterpomp lekkage? niveau sensor werkt niet?

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
smallride
Forum newbie
Berichten: 71
Lid geworden op: di 29 jan 2013, 19:12
Locatie: nieuwkoop

Waterpomp lekkage? niveau sensor werkt niet?

Bericht door smallride » za 18 nov 2017, 09:12

Van de week met schoonmaken ook even onder de motorkap geweest.
Helaas zag ik dat het koelvloeistof tankje leeg was, er ging bijna een liter in? :?

De niveau sensor geeft dus ook niets aan op het dashboard? ook niet als ik de stekker er af trek.
Weet iemand hoe je dat systeem kan controleren?

Toen eens kijken waar de koelvloeistof gebleven is, het tankje zakt altijd tussen de beurten al van max naar min maar voor het eerst zo hard.
Ik zie nu koelvloeistof boven op de waterpomp?
Iemand bekend met lekkage rond die plaats.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Waterpomp lekkage? niveau sensor werkt niet?

Bericht door Tom Westendorp » za 18 nov 2017, 10:25

Nee niet mee bekend. Wel is bekend dat de up! niet veel sensoren heeft en dus ook weinig storingen door kan geven, de boel gewoon in de gaten houden lijkt dus het devies.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

smallride
Forum newbie
Berichten: 71
Lid geworden op: di 29 jan 2013, 19:12
Locatie: nieuwkoop

Re: Waterpomp lekkage? niveau sensor werkt niet?

Bericht door smallride » za 18 nov 2017, 11:04

Ik houd wel van weinig poespas maar wat er op zit moet wel werken.
Bij de routine controle kwam ik er inderdaad achter dat de koelvloeistof op was.
Er zitten wel twee voelers in het koelvloeistof tankje en er zit een stekker op, dan zou ik toch verwachten dat je er ook melding van krijgt als het te laag is..

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Waterpomp lekkage? niveau sensor werkt niet?

Bericht door Tom Westendorp » za 18 nov 2017, 11:20

Dat is verwarming. Zorgt ervoor dat de koelvloeistof nog sneller opwarmt.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

smallride
Forum newbie
Berichten: 71
Lid geworden op: di 29 jan 2013, 19:12
Locatie: nieuwkoop

Re: Waterpomp lekkage? niveau sensor werkt niet?

Bericht door smallride » za 18 nov 2017, 16:43

Verwarming?
Dat zal wel niet twee van die dunne draadjes dat is zinloos weinig verwarmings-vermogen.

Vanmiddag even onder de auto gekeken.
De waterpomp is goed lek na 72000km.
Maandag eens bellen wat dat bij de dealer kost, en als het te hard tegen valt toch zelf maar gaan proberen..

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Waterpomp lekkage? niveau sensor werkt niet?

Bericht door Caddykaatje » zo 19 nov 2017, 08:49

Loopt je distributieriem ook niet over je waterpomp? Als dit het geval is zou ik er niet aan beginnen mocht je de nodige kennis en gereedschap niet hebben.
Volkswagen UP GTI

smallride
Forum newbie
Berichten: 71
Lid geworden op: di 29 jan 2013, 19:12
Locatie: nieuwkoop

Re: Waterpomp lekkage? niveau sensor werkt niet?

Bericht door smallride » zo 19 nov 2017, 19:40

Nee bij een up zit de waterpomp aan de andere kant van het blok.
Aan de cilinderkop boven de de versnellingsbak.
de pomp word wel met een soort distributie riempje aangedreven maar geen gezeur met timing.
Kan het niet zo goed zien maar het zou allemaal wel eens mee kunnen vallen. :o

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Waterpomp lekkage? niveau sensor werkt niet?

Bericht door Autheo » zo 19 nov 2017, 19:59

Petrolhead Tom schreef:Dat is verwarming. Zorgt ervoor dat de koelvloeistof nog sneller opwarmt.
Tom, kun je daar iets meer over uitleggen? Ik heb wel eens van het voorverwarmen van koelvloeistof gehoord in combinatie met een standkachel, maar die zit toch niet in onze Vaglings ingebouwd? Of wordt koude kloelvloeistof na de start automatisch eerst elektrisch verwarmd om de motor sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen? Ben benieuwd naar de technische verklaring achter je opmerking.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Waterpomp lekkage? niveau sensor werkt niet?

Bericht door Tom Westendorp » zo 19 nov 2017, 20:01

Dat elementje wordt warm zodat je auto zo snel mogelijk op temperatuur is. Zelfde als met de koel kanalen door het ingebouwde spruitstuk.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

smallride
Forum newbie
Berichten: 71
Lid geworden op: di 29 jan 2013, 19:12
Locatie: nieuwkoop

Re: Waterpomp lekkage? niveau sensor werkt niet?

Bericht door smallride » zo 26 nov 2017, 20:54

Gisteren de waterpomp zelf vervangen.
Het viel alles mee, alleen een beetje krap misschien.

Luchtfilter en koelvloeistof tankje weg gehaald om iets meer werkruimte te krijgen, en een grote bak onder de auto geplaatst.

Nieuwe pomp, nieuwe pakkingen, nieuwe koelvloeistof voor het gemak, nieuwe riem voor mn gemoedsrust.
Ben er met rustig kijken hoe het zit, het wisselen, warm rijden en controleren zo een drie uur bezig geweest.

Koelvloeistof g13 5 liter 20 euro
Riempje origineel 20 euro
Pomp set origineel 280 euro


Nu nog eens gaan zoeken waarom de niveau sensor geen waarschuwing op het dashboard gaf ;)

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Waterpomp lekkage? niveau sensor werkt niet?

Bericht door dennuus1 » za 26 jun 2021, 20:30

Even een oud topic omhoog kicken;

Ook hier te maken gehad met een lekke waterpomp. Gelukkig nog in het beginstadium, ik zag tijdens de apk een druppel KVS aan de versnellingsbaksteun hangen. Het KVS peil was nog niet onder het minimum.

4 jaar oud, 38k km. Ik vind het erg snel.

Er zat héél iets corrosie tussen de rubber pakking en de aluminium cilinderkop, daar is hij gaan lekken.

Ik was voor een nieuwe waterpomp, pakking en riempje 180,- kwijt. En al met al zo'n 2 a 2,5 uur werk. Waarschijnlijk was alleen een nieuwe pakking voldoende, maar als je het spul toch los hebt.....

De nieuwe rubber pakking heb ik goed ingesmeerd met vet, zodat corrosie nu hopelijk geen kans meer krijgt.

Alles is vanaf bovenaf te doen, dus je hebt in principe geen brug nodig. Het is allemaal wel een beetje krap om er bij te komen.

Blijkbaar komt dit probleem vaker voor, dit type waterpomp word bij meerdere VAG motoren gebruikt en ik kom op internet al meer verhalen tegen van lekkage.

erikauto
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 12:54

Re: Waterpomp lekkage? niveau sensor werkt niet?

Bericht door erikauto » ma 04 okt 2021, 13:27

Helaas moest ik onlangs ook ingrijpen op de snelweg. Tijdens een hoosbui ineens een harde pieptoon en het lampje van de koelvloeistof aan. Direct naar de vluchtstrook motor uit en in de "boordcomputer" de motortemperatuur gecontroleerd. Die was gelukkig nog op normale temp. Daarna onder de motorkap inderdaad de pot van de koelvloeistof helemaal leeg. Laten afkoelen en de eerstvolgende afslag genomen bijgevuld en ging weer een tijd goed. Opvallend was dat de alarmbellen dus echt pas afgaan als hij leeg is en je direct moet stoppen.

Vorige week bij de garage dit vermeld en geconstateerd dat er weer iets uit het reservior was nadat ik het die keer had bijgevuld. Niet veel maar toch was er wat uit. Garagist zag meteen dat de waterpomp lekte er was namelijk rechts bovenop het blok een vlek/ corrosie/verdampt koelwater te zien. Garagist zei dat dit een lastig klusje was bij de Up dus ervoor gekozen om het maar te laten doen. Achteraf als ik dit topic lees had ik het gerust zelf kunnen doen...

Kosten pomp 240 ex btw, 2 uur werk door ervaren VW garage. Dure grap achteraf terwijl het waarschijnlijk niet zo dringend was. Valt me nog wel mee dat dit blijkbaar een bekender probleem is. (130.000 km)

Plaats reactie