Schoonmaken gasklephuis en inlaatspruitstuk
Geplaatst: zo 26 feb 2017, 17:49
Waarde forumgenoten,
Ik zag laatst in één van de topics staan dat iemand bij een reguliere onderhoudsbeurt zijn of haar gasklephuis mee had laten nemen. Het gasklephuis was gereinigd omdat het al aardig smerig bleek te zijn.
Vanmorgen heb ik daarom ook maar eens naar mijn eigen gasklephuis gekeken. Met zo'n 63.000 kilometer ervaring leek het mij nou niet bepaald nodig maar gaf mij wel direct een mooi moment om een soort baseline in te passen.
Om het gasklephuis los te krijgen haal je de bak van je luchtfilter er af en schroef je drie Torx schroeven los. Het gasklephuis haal je dan zo los. Aan de binnenkant van de gasklep viel het nog wel mee qua carbon build-up. Ik heb er even wat ontvetter opgespoten, de gasklep even laten liggen en het daarna met een doek opgepoetst. Kind kan de was doen.
Toen de gasklep los was viel mij op dat er een soort structuurverf aan de binnenkant van het inlaatspruitstuk zat. Ik was hier wel benieuwd naar dus haalde ik er even een doek langs, wat denk je? Gewoon vette zooi in je inlaatspruitstuk! Het was olieachtige afzetting, pure carbon build-up.
Hoewel mijn up! regelmatig lange stukken rijdt en regelmatig bovenin het toerenbereik verkeerd is het blijkbaar niet voldoende om de motor echt goed schoon te branden. Ik zou raad dus iedereen aan om even je gasklephuis los te schroeven en even te checken of het bij je eigen auto ook zo erg is. Het lijkt met niet goed als je dat soort troep door je motor gaat laten trekken.
Nu ik er over nadenk: weet iemand waar de EGR van de up! zit? Lijkt me een goed moment om die te gaan afdoppen.
Als ik meer tijd heb wil ik eens kijken of het moeilijk is het hele spruitstuk er af te halen. Volgens mij is dat makkelijker gezegd dan gedaan want er zitten wat schroeven aan de onderkant waar ik niet direct toegang toe kon krijgen.
Het is niet dat ik vanaf nu neurotisch mijn inlaatspruitstuk in de gaten ga houden maar ik ga wel voor de vakantie nog even een keer de gasklep er af halen en kijken of het weer zo erg is.
Helaas heb ik geen foto's kunnen maken maar als je uit bovenstaande niet begrijpt hoe het geheel in en uit elkaar moet dan zou ik deze klus aan de garagist overlaten.
Ik zag laatst in één van de topics staan dat iemand bij een reguliere onderhoudsbeurt zijn of haar gasklephuis mee had laten nemen. Het gasklephuis was gereinigd omdat het al aardig smerig bleek te zijn.
Vanmorgen heb ik daarom ook maar eens naar mijn eigen gasklephuis gekeken. Met zo'n 63.000 kilometer ervaring leek het mij nou niet bepaald nodig maar gaf mij wel direct een mooi moment om een soort baseline in te passen.
Om het gasklephuis los te krijgen haal je de bak van je luchtfilter er af en schroef je drie Torx schroeven los. Het gasklephuis haal je dan zo los. Aan de binnenkant van de gasklep viel het nog wel mee qua carbon build-up. Ik heb er even wat ontvetter opgespoten, de gasklep even laten liggen en het daarna met een doek opgepoetst. Kind kan de was doen.
Toen de gasklep los was viel mij op dat er een soort structuurverf aan de binnenkant van het inlaatspruitstuk zat. Ik was hier wel benieuwd naar dus haalde ik er even een doek langs, wat denk je? Gewoon vette zooi in je inlaatspruitstuk! Het was olieachtige afzetting, pure carbon build-up.
Hoewel mijn up! regelmatig lange stukken rijdt en regelmatig bovenin het toerenbereik verkeerd is het blijkbaar niet voldoende om de motor echt goed schoon te branden. Ik zou raad dus iedereen aan om even je gasklephuis los te schroeven en even te checken of het bij je eigen auto ook zo erg is. Het lijkt met niet goed als je dat soort troep door je motor gaat laten trekken.
Nu ik er over nadenk: weet iemand waar de EGR van de up! zit? Lijkt me een goed moment om die te gaan afdoppen.
Als ik meer tijd heb wil ik eens kijken of het moeilijk is het hele spruitstuk er af te halen. Volgens mij is dat makkelijker gezegd dan gedaan want er zitten wat schroeven aan de onderkant waar ik niet direct toegang toe kon krijgen.
Het is niet dat ik vanaf nu neurotisch mijn inlaatspruitstuk in de gaten ga houden maar ik ga wel voor de vakantie nog even een keer de gasklep er af halen en kijken of het weer zo erg is.
Helaas heb ik geen foto's kunnen maken maar als je uit bovenstaande niet begrijpt hoe het geheel in en uit elkaar moet dan zou ik deze klus aan de garagist overlaten.