Pagina 1 van 2

motor slaat niet helemaal aan

Geplaatst: za 07 feb 2015, 10:24
door Gert
Vanochtend om acht uur stap ik in de garage in mijn up (km stand 3400) voor een uitje maar de motor slaat niet (helemaal) aan en het lampje EPC (=Electronic Power Control) brandt. VW mobiele brigade is er snel en denkt dat een penbobine kaduc is. Dat is een tegenwoordig veel voorkomend probleem. En met een cylinder minder gaat het simpelweg niet.
Het probleem reproduceert een keer of 10 (5 x bij mijzelf en 5 x bij de monteur). Hij gaat even weg voor een nieuwe penbobine. Terug: probleem is er nog steeds.
Twee "vreemde" dingen.
1) Zijn diagnose laptop meldt geen probleem.
2) Nadat hij alle 3 de penbobines even heeft losgemaakt wil hij proefondervindelijk gaan testen welke de kwade pier is. Het probleem lijkt nu ineens weg te zijn, dus zonder vervanging van een penbobine.

Twee vragen:
1) Wat zou er in godsnaam aan de hand geweest kunnen zijn? Vochtdruppeltje? Contactje gecorodeerd? Los zittend stekkertje? Etc....
2) Wat is de kans dat dit probleem zich binnenkort weer herhaalt?

Heb voor morgen weer een uitje gepland en wel naar Amsterdam. Ik wil dat dat doorgaat en dat ik daar niet kom vast te zitten. Vandaar mijn vragen.

Re: motor slaat niet helemaal aan

Geplaatst: za 07 feb 2015, 18:04
door Vinniepilon
Kan het zijn dat je de motor zelf heb laten afslaan en daarna weer gestart hebt en daardoor de motor verzopen hebt?

Wat betreft geen diagnose melding van de bobines, dat ligt aan het type bobine icm met motormangement.

Re: motor slaat niet helemaal aan

Geplaatst: za 07 feb 2015, 18:26
door Gert
Bedankt voor je reactie. Ik ben praktisch zeker dat ik de motor niet verzopen heb want hij deed het meteen al niet bij de eerste keer starten niet en ik geef geen gas bij het starten.

Hoor graag als iemand al eens hetzelfde gehad heeft.

Denk tijdens het rijden nog af en toe aan mijn 206 waar ik aan verknocht was maar die onbetrouwbaar begon te worden (ook bvb met niet aanslaan). Toevallig dacht ik er gisteren nog bij hoe fijn het is dat ik nu weer een flink aantal jaren zonder panne zal rijden. Ik begin een beetje bang te worden. Drie maanden ...... :evil:

motor slaat niet helemaal aan

Geplaatst: za 07 feb 2015, 18:32
door Vinniepilon
Het lijkt mij stug dat er al een bobine stuk is met deze kmstand, die van ons heeft er alweer 30.000 op zitten en altijd starten en lopen. Maar alles kan! Het is vervelend maar het blijft een stukje techniek en dat kan gewoon stuk gaan.

Morgen gewoon weer proberen:-) je kan altijd een beetje gas geven als ie niet aanslaat! Maar niet pompen want dan verzuipt ie!

Re: motor slaat niet helemaal aan

Geplaatst: za 07 feb 2015, 18:56
door TwitNour
Wat is verzuipen? Te veel benzine in de cilinders ofzo?

Re: motor slaat niet helemaal aan

Geplaatst: za 07 feb 2015, 19:09
door Autheo
TwitNour schreef:Wat is verzuipen? Te veel benzine in de cilinders ofzo?
Vraag het Google en zie: even tot zes tellen ;)

verzuipen
verzuipen werkw.Uitspraak: [vər'zœypə(n)] Verbuigingen: verzoop (verl.tijd enkelv.) Toon alle vervoegingen 1) verdrinken of doen verdrinken Verbuigingen: is, heeft verzopen (volt.deelw.) Voorbeelden: `Tijdens de storm is de hele b...
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/verzuipen
verzuipen
in water doodgaan doordat je geen adem meer kunt halen vb: hij heeft de jonge poesjes verzopen in een emmer water Synoniem: verdrinken
veel te groot zijn vb: ik verzuip in die trui Synoniem: verdrinken
Gevonden op http://www.muiswerk.nl/mowb/?word=verzuipen
Verzuipen
Uit `De lagere vaktalen: Taal der bouwbedrijven` 1914 het overtollig mengen met water bij het blusschen van kalk.
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/ginn001hand02 ... 1_0009.php
verzuipen
• [erga] door verdrinking om het leven komen. • [ov] door verdrinking om het doen leven komen. • [ov] door toevoer van een overschot aan benzine de werking van een motor tot staan brengen.
Gevonden op http://nl.wiktionary.org/wiki/verzuipen
VERZUIPEN
1) Stikken 2) Verdrinken 3) Wat ze allemaal niet tot op de bodem opdrinken (crypt.)
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoo ... ERZUIPEN/1
Verzuipen
Het door overmatig gebruik van de choke of vlotteren te nat maken van de bougie, waardoor deze niet meer kan vonken. Verzuipen kan ook door het stationair draaien van een sportieve tweetakt ontstaan.
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... _V-W-X-Y-Z

Re: motor slaat niet helemaal aan

Geplaatst: za 07 feb 2015, 19:09
door Vinniepilon
TwitNour schreef:Wat is verzuipen? Te veel benzine in de cilinders ofzo?
Ja, en het gebeurd meestal bij een koude motor doordat er meer brandstof nodig is om de motor te laten aanslaan en te laten draaien. Als je dan de motor laat afslaan of afzet en je start dan weer opnieuw dan krijg je weer extra brandstof en dan kan de motor verzuipen. Mocht het gebeuren even volgas starten totdat de motor aanslaat en dan het gaspedaal rustig loslaten tot ongeveer 2000 toeren en dit een paar seconden vasthouden.

Re: motor slaat niet helemaal aan

Geplaatst: za 07 feb 2015, 20:09
door Gert
Zoals gezegd. De bobine(s) is(zijn) niet stuk. De monteur dacht het alleen maar. Het zou ook
inderdaad wel van de gekke zijn als die na 3400 km al stuk gaan.

Ik hoop maar dat ik hem verzopen heb want dat zou dan in principe te vermijden zijn.
Juist door gas te geven begrijp ik nu. Geloof ik.

Moet ik meteen bij de eerste startpoging vol gas geven als ik hoor/of zie dat het mis gaat of mag dat ook nog bij de tweede poging? De eerste poging is voorbij voor je er erg in hebt omdat ik altijd heel even de sleutel omdraai en meteen weer loslaat en vanaf het begin was het dan - overdreven gesteld - dat je de motor (eerst de startmotor en dan de motor) als het ware vrij langzaam hoort aanslaan. Schat zo ongeveer een 1/2 seconde. Zo dat je even denkt gaat het wel goed en - tot nog toe dan - ging het inderdaad toch steeds goed. Dat wil dus zeggen: starten met een klik van de sleutel en zonder gas te geven. Behalve vandaag.

motor slaat niet helemaal aan

Geplaatst: za 07 feb 2015, 20:19
door Vinniepilon
Nee gewoon zonder gas starten, mocht ie niet aanslaan een klein beetje gas. Alleen volgas starten als ie echt VERZOPEN is. Probeer wel om normaal te starten totdat de motor aanslaat ongeveer een seconde of 5, dus niet heel kort starten en dan stoppen en dan weer kort starten etc.

Re: motor slaat niet helemaal aan

Geplaatst: za 07 feb 2015, 21:59
door Gert
Bedankt voor de tip(s) VP. Wel denk ik dat ik dat eigenlijk al had moeten weten :oops:

Soms sluipen er rare dingen in bij zaken waarbij je niet gewend bent over na te denken.
Als je er dan over gaat nadenken, kan dat ook weer gevaarlijk zijn.

Re: motor slaat niet helemaal aan

Geplaatst: za 07 feb 2015, 22:21
door Vinniepilon
Komt wel goed Gert, soms pas je te veel aan je auto als er een probleem is[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]

Re: motor slaat niet helemaal aan

Geplaatst: zo 08 feb 2015, 10:49
door PR010
Ik heb bij m'n werk wel is gehad dat de bobine na 400 km kapot was..


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: motor slaat niet helemaal aan

Geplaatst: zo 08 feb 2015, 10:52
door Vinniepilon
Het is techniek, en het kan stuk. Ook nieuwe onderdelen kunnen stuk zijn!

Re: motor slaat niet helemaal aan

Geplaatst: zo 08 feb 2015, 12:56
door Touchwood
In het WegenWacht-rapport over de Up worden kapotte pen-bobines genoemd als een euvel, dat nog wel es voorkomt.

Re: motor slaat niet helemaal aan

Geplaatst: zo 08 feb 2015, 14:12
door enie-up

Re: motor slaat niet helemaal aan

Geplaatst: zo 08 feb 2015, 18:57
door Vinniepilon
Touchwood schreef:In het WegenWacht-rapport over de Up worden kapotte pen-bobines genoemd als een euvel, dat nog wel es voorkomt.
Misschien een poll houden wie hier al last van heeft gehad, volgens mij nog niemand?

Re: motor slaat niet helemaal aan

Geplaatst: zo 08 feb 2015, 21:19
door Gert
Zoals gezegd: mijn penbobines lijken nog heel. Losmaken en eruithalen en inspecteren van de penbobines verhielp het probleem. Google leert dat het relatief vaak voorkomt dat deze sneuvelen maar dat kan best niet zo heel vaak zijn. Het speelt ook bij veel meer merken dan VW. Vroeger zat de bobine op een verre koele plek en alleen de verdeler vlak bij de bougies en de motor. Tegenwoordig is er geen verdeler meer en zitten de zogenaamde penbobines op de bougies en dus dicht bij de motor. Heet worden en afkoelen maakt dat de kunststof isolatie op termijn kan bezwijken. Zo een penbobine is ook zo goedkoop mogelijk gemaakt. Ze kosten iets van 30 euro.

Vandaag ben ik zonder problemen van Eindhoven naar Adam en Utrecht gereden en weer terug.

Als het probleem zich weer voor zou doen zal ik daar uiteraard over rapporteren. De monteur van de mobiele brigade zei dat dan ook de auto onderzocht zou worden en dat ik dan tijdelijk een andere kreeg.

Laten we hopen dat het eenmalig is geweest en dat het weer losmaken en bevestigen een contactprobleem heeft verholpen.

Of dat ik toch de motor verzopen heb :o

Heb in elk geval vandaag steeds iets langer gestart ipv 1 a 2 tienden van een seconde zeker 1/2 seconde. Dwz zolang dat ik hoorde dat de motor was aangeslagen.

Nog bedankt voor de reacties.

Re: motor slaat niet helemaal aan

Geplaatst: zo 08 feb 2015, 21:27
door Vinniepilon
Gelukkig is het weer goed gegaan vandaag. Heb maar vertrouwen in je uppie!

Re: motor slaat niet helemaal aan

Geplaatst: ma 09 feb 2015, 08:18
door JCC
Gert schreef: Heb in elk geval vandaag steeds iets langer gestart ipv 1 a 2 tienden van een seconde zeker 1/2 seconde. Dwz zolang dat ik hoorde dat de motor was aangeslagen.
Bij een up hoef je toch niet meer de sleutel vast te houden tot dat hij start. Tenminste bij die van mij (2014)

Re: motor slaat niet helemaal aan

Geplaatst: ma 09 feb 2015, 08:28
door oppermii
JCC schreef:
Gert schreef: Heb in elk geval vandaag steeds iets langer gestart ipv 1 a 2 tienden van een seconde zeker 1/2 seconde. Dwz zolang dat ik hoorde dat de motor was aangeslagen.
Bij een up hoef je toch niet meer de sleutel vast te houden tot dat hij start. Tenminste bij die van mij (2014)
Bij mij wel, ook 2014.
Alleen start hij meestal zo snel, dat het lijkt alsof je hem niet hoeft vast houden.